Bukefalos 28 år!

Lös hund på min gård

mian1

Trådstartare
Finns det lämpliga åtgärder att vidta mot grannen och hans hund? Grannen bor en bra bit bort och han har en schäfertik som är arg på andra tikar och som hoppar upp på människor. Den går lös på deras gård så vi kan aldrig promenera åt det hållet. Rider man förbi rusar hon mot hästarna också, men de bryr sig inte om hundar och hunden är inte arg bara skällig och ouppfostrad.
De går ofta förbi oss och vägen passerar över vår gårdsplan. Husse till hunden har den lös och han har inte ens koppel med sig. Han kommer 100 meter bakom hunden och hon springer runt på vår stallplan, kissar och bajsar på uppfarten och utanför vårt hus. Inomhus är mina hundar helt galna eftersom den främmande hunden är precis utanför köksfönstret.
Hittills har vi inte varit ute när hunden och hussen kommit förbi, men tänk om!!! Tänk om min lilla dotter varit ute och lekt med sina hundar. Hon kan ju lätt hamna emellan och i vilket fall bli skrämd för hundar ifall hennes hundkompisar blir attackerade. Själv blev jag biten i ansiktet av en schäfer när jag var i hennes ålder och efter det litar jag inte på schäfrar!
Min gamla hund lägger sig. Det vet jag för hon har blivit attackerad av schäfern förut. När hundens matte är ute med den så bara hon gråter och håller för öronen om hunden ger sig på någon. Jag fick lyfta bort den från min hund. Den gången nöjde den sig med att markera eftersom Ester låg på rygg. Kerstin skulle aldrig lägga sig. Hon skulle inte ge sig på en annan hund själv, men hon skulle försvara sig om hon attackerades. Annars är båda mina hundar väldigt sociala och fungerar jättebra med andra tikar. Kerstin är så pass ung att jag är rädd att en hundattack skulle göra henne mindre vänligt inställd till andra hundar efteråt.
Att prata med hundägarna går inte. Det var samma sak med deras förra schäfertik och hundhusse skiter fullständigt i att ta hänsyn till andra. Vad än det gäller.

Kan man något göra som får dem att tänka om eller att undvika att gå genom vår gård? Utan att deras hund eller våra kommer till skada. Även om deras hund är läskig och inte skulle tveka att skada mina hundar så är det inte hennes fel att hennes ägare inte har koll på henne. Hundhussen är dessutom ganska hård mot sin hund och när han ryter åt henne lägger hon sig oftast för jag tror att han brukar sparka hunden.

Är trött på att få mina gardiner nerrivna för att hans hund kissar under mitt köksfönster och jag är trött på att behöva hålla koll bortåt vägen när jag har hundarna med ute på gården. Vårt trädgårdsstaket är inte heller tillräckligt högt för att hålla en GD inne eller en schäfer ute.
 
Sv: Lös hund på min gård

Fattade inte riktigt om dom bara gick förbi er gård lr om dom gick in på gården. Är det föresten inte lag på att hundar måste vara kopplade om man inte har koll på dom ?? kan man kanske inte ringa nån jursit lr nått och bara kolla vad som gäller ??

Lycka till
 
Sv: Lös hund på min gård

Vägen går över gårdsplanen så de går genom vår gård. Har uppfart + trädgård och hus på ena sidan om vägen och stall + stallplan på den andra.
Visst ska hundar vara kopplade, men tror att det vill till att man kan stämma någon. Då får nog hunden vara folkilsken och attackera människor. Hundhusse är inte heller den sortens gubbe som man vill polisanmäla. Långsint och sur är han, men hjälpsam och bra att ha med att göra om man stryker honom medhårs (har bl. a grävt och fixat min stallplan/minipaddock för 500:- )
 
Sv: Lös hund på min gård

okej, ja då kan det vara svårt om man inte kan prata med honom..
Sätta upp ett staket lr något då så att hunden åtminstonde inte kan sprinag in på er gård ifall ni är ute mer era hundar och din dotter...
 
Sv: Lös hund på min gård

Du säger i o f s att det inte går att prata med honom, men har du försökt att göra det på trevlig nivå? Jag menar t ex bjudit in honom på fika, snackat om ditt och datt och smugit in samtalet på hans hund? Visat på gardinerna som rivs ner osv?
Om man kan snacka om sånt här utan att sätta press på den andra parten, kan man lyckas bättre än om man direkt konfronterar.

Eller fånga in hunden nästa gång den kommer ensam in på din gård, ta den i snöre, gå mannen till mötes och säg "Det här går inte längre! Nu var det bara ren tur att mina hundar var inne, men då river dom istället ner gardinerna osv, osv. Jag gillar dig och din hund, men vi måste få någon ordning på det här. Hur ska vi lösa det här innan det händer något riktigt illa?"

Tankar på kvällskvisten. :)

LIA
 
Sv: Lös hund på min gård

Tycker du ialla fall ska försöka prata med honom..
Säg att dina hundar inte gillar andra hundar och att det inte är så bra att han hund springer på din tomt! Eller så får DU gå ut och jaga bort hunden när den är på din tomt.;)
 
Sv: Lös hund på min gård

känner igen detta!

min mamma hade ett liknande senario hemma.
Fd grannen hade en stor rottishane som gjorde som han själv ville. Han var alltid lös, överallt! Oki att han va lös på deras gård men han attakerade andra hundar som promenerade förbi på grusvägen.
Han ställde sej ivägen för människor som promenerade och morra (visade alla tänderna och hade helt rest ragg).

När han sen kom hem till mamma (själv :eek:) och pissade på verandan och ytterdörren, flög på våran lilla bc tik och var allmänt otrevlig och hotfull så tröttnade vi på att leda tillbaka honom hem. Där man bara möttes av att han är snäll, rottisar pratar bara (morrandet) och han vill bara bli klappad.
Vi ringde polisen, det blev ett j*vla hallå och dom flyttade, tror att hunden är avlivad, hoppas det.

hoppas att er granne går att prata med!
du får gärna skriva hur det går!
 
Sv: Lös hund på min gård

Vi har pratat med både honom och frun. På ett bra sätt. De har förståelse för att vi tycker att det är jobbigt och frun har kommit så långt att hon tar på hunden koppel när hon går förbi oss. Hussen verkar tycka "den dagen den sorgen" eller så tror han att han har koll även om han är långt efter hunden. Det är fler än vi som är irriterade på att deras hund går lös, men å andra sidan har vi andra också våra hundar lösa. Bara med den skillnaden att de andra hundarna i området är kompisar med varandra. Vi har en granne med 2 jakthundar. De brukar gå kopplade, men de är supersnälla och leker gärna med andra hundar. Och så en granne som har 3 eller 4 hundar som även de är mycket sociala. Ingen av de andra hundarna springer långt ifrån sina ägare och inte in på andras tomter utan de håller sig på vägen.
Känns lite svårt att trycka för mycket på att schäfern är lös när fler hundar än den är lösa.

Högre staket kan man kanske önska sig för att hålla vår stora hund inne, men det största problemet är inte om hundarna är i trädgården utan om vi är ute på gården. På stallplanen eller mockar i stallet, grejar i hagar eller i skogen osv. Då är det ju trevligt att ha hundarna med sig och där finns inte höga staket.
 
Sv: Lös hund på min gård

kan ni inte hägna in hela gården med fårstaket eller liknande? det verkar helt klart som det smidigaste alternativet. om du ändå försöker prata med honom, kan du inte säga att du är rädd?
 

Liknande trådar

Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 204
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 216
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 007
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp