Bukefalos 28 år!

Lös i magen efter träning

SaraMara

Trådstartare
Sitter och funderar lite.
Min kuse är ju lite strulig i sin mage - men han har varit bra länge nu (sedan i somras iaf).

Dock har jag märkt att han blir risig vid ridning. Vanliga, lätta träningspass à la kortare tur i skogen på runt en timma, eller ett lugnt dressyrpass i paddocken ger inget resultat - men rider jag längre (även om det så bara är skritt) så hinner han bajsa säkert sju-åtta gånger under ridpasset. Träcken blir lösare för varje gång.

När jag rider för tränare, och träningen blir mer ansträngande för honom blir han riktigt lös i magen, så där att det bara rinner ur honom till slut... :( :crazy:

Känns som att ju svettigare han blir i det fallet, desto lösare blir träcken. När han sedan kommit in i stallet, fått mat och vilat en stund så blir träcken normal igen, och han bajsar lika ofta som vanligt. :crazy: :confused:

Varför blir det så? Vad är fel? Vad kan jag göra åt det?

Känns ju inte så roligt att bokstavligen "rida skiten ur hästen"... :smirk:
 
Har inbillat mig att mina hästar blir lösa i magen om de äter precis innan ett intensivt pass. Vet ej om de stämmer, men jag brukar vara försiktig med att fodra precis innan och om jag fodrar bara med en hötuss i så fall.
 
Intressant det där. Kan mycket väl vara så förstås...

Så jädra svårt att styra bara med tanke på att de äter i hagen på dagarna. Får klura över hur jag skall lösa det. Hur långt innan låter du dem stå utan mat? Räcker det med en timma tro?
 
Min bajsar ut allt hon kan i skogen. Även det som inte riktigt är "klart" och då är löst.. Yummy :p

Kan vara så att magen kommer igång när du rider och tarmar och allt börjar arbeta och hästen därför skiter mer än vanligt.

Just motion rekommenderas ju mot trög mage.

/ponte med stora bajsskunskaper :angel: :D
 
Men jag VILL ju inte att han skall bajsa diarrébajs... Jag som precis slutat ringa ev. medryttare och fråga hur bajsen såg ut (innan jag frågar hur ridningen gått)... :o :rofl: ;)

Andra hästar blir ju inte så lösa i magen av ridning - något galet måste det ju vara tycker jag. :crazy: :confused:
 
Okej'rå... ;) :D

Men det är ju ÄCKLIGT också. Hur kul är det med nedbajsade bakben, en svans som blir alldeles kleggig när han sedan ställer sig i transporten och fortsätter bajsa, nedbajsade lindor osv... *uäk* :crazy:
 
Begreppet "att köra skiten ur hästen" är vanligt begrepp i vissa travkretsar.
Vad det igentligen står för att man tränat hästen för hårt.

Det är lätt att kolla var gränsen ligger genom att variera träningen och se om det gör skillnad.
Vad däremot "hård" träning innebär är upp till varje hästs hälsa och kondition.

Jag har märkt att vissa som svaga punkter lätt blir lösare i magen ju längre man tränat. Jag har då avhjälpt det genom att ändra träningen.

Genom att respektera hästens form och ändra hästens förutsättningar, så bör man således gradvis kunna öka hästens träning stegvis och få en häst som inte stressar upp sig innombords.

Funkar inte det så kan man kanske ifrågasätta om hästen faktiskt är vid god hälsa, eller om det är något annat, typ yttre fakotrer som bör ändras... :smirk:
 
Svansen flätar man och viker upp.
Benskydden tar man med tummen och pekfingret och slänger in i spolspiltan. Sen spolar man på behörigt avstånd! :)
 
Jag kan förstå om dressyrträningen är mastig för honom - han är ju trots allt sjöblöt av svett efteråt (men verkar helt cool - vad som än händer runt om så ser han nöjd och belåten ut och lyssnar på ryttare - varesig det är jag eller tränaren som rider), men skritt i skogen... :crazy: :confused:

Jag är förvirrad. För ovanlighetens skull menar jag... :angel:
 
Tumregeln är väl att aldrig träna så hårt att dom blir sjöblöta...iallafall inte så ofta.
I skogen är det ju många yttre faktorer som påverkar hästen ifall den inte är fullständigt trygg och harmonisk. Det är ju så svårt att veta hur dom känner. Ofta så kan det vara så att dom inte visar hur det ligger till. Man får kanske gå på känsla istället för yttre tecken... :smirk:


hoppas du finner en bra lösning.
 
En gång/vecka? :crazy:

Men varför blir han stressad av längre turer i skogen än korta? Och han är allt annat än stressad av naturen - hur cool som helst - förutom i trafiken förstås. Han skrittar på lång tygel och lyssnar på matte som tjattrar - såpass väl anser jag mig känna honom ändå att jag kan känna skillnad på diarré pga stress/nervositet och något annat. Men vad det andra är - DET vet jag inte förstås. :D
 
Tippar fortfarande på att långa lugna turer sätter igång magen och att hästarna blir mer avslappnade även där "bak" så det blir lite lösare.

Att de bajsar mer på längre turer än på korta är väl kanske inte så konstigt? Hinner du bara rida 10 min kanske han inte hinner bli nödig men rider du i 2 timmar är det större risk..
 
Jag har ett sto som fullständigt tömmer tarmen om jag bara tänker "ridning". Skulle allt vara glad om jag hann få ut damen, Gödselspridarn kallad, så hon fick gödsla naturen istället för boxbädden...
Hör hon en transport så blir hon uttorkad på två röda...

Stackars häst, jag får väl nämna att hon faktiskt går som ung sjukpensionär i hagen numera, det är inte roligt att hålla på med en så lättstressad häst. (Tips på åtgärd mottages förstås tacksamt, hon hoppar som en gud)!

Ja, det var väl inte ett svar på din fråga precis, men jag följer åtminstone den bruna tråden!

Jag tror också att peristaltiken ökar på din häst, därav tömningen. Om du nu helt kan utesluta stress alltså.
 
Nervösa hästar bajsar ofta löst. Min är lite nervig när vi rider i skogen och då bajsar hon OFTA och ju mer hon bajsar ju lösare blir det. :crazy: Men bajset återgår till normal form igen när hon har kommit hem igen. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi köpte valp i somras. Hans lösa avföring nattetid är problemet. Han har tidigare bajsat mjuka korvar men för snart en månad sedan...
Svar
3
· Visningar
1 366
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 344
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår ponny är till vardags helt perfekt i magen. Så fort vi däremot ska ut och åka med henne blir hon jättekass i magen redan när vi går...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 083
Senast: Lillebjörn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp