Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

Ireland

Trådstartare
Min 6 månaders valp har nu i snart en vecka varit lös i magen. Det började efter att min sambo hade gett honom lite falukorv som blivit över. Då väckte han mig morgonen efter vid 5 och ville ut. Sen var det ut o in hela morgonen för att försöka bajsa. Sen har det fortsatt i en vecka. han bajsar väldigt ljust och väldigt löst, det går inte att plocka upp :crazy: han har sen dess endast fått sitt vanliga torrfoder, som han alltid har fått. Men särskilt på natten ch morgonen ska han ut konstant. han hinner inte mer än in förrän han står o gnäller vid dörren igen, och detta börjar bli jobbigt. Min sambo skulle ringa o rådfråga veterinären nu, men tänkte fråga här med.
Han är ju med ofta ute i stallet, och får då i sig allt möjligt, mest hästbajs. Försöker få honom att sluta med det, men inte alltid man har han inom synhåll. Men nu är det 3 dagar sen han var ute i stallet. Och han har ju alltid ätit hästbajs o dyl men inte blivit dålig innan.
han har fått A-fil nu, får se om det hjälper.
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

varför har du inte testat skonkost efter en tids fasta (tror de är 12 timmar för valp/unghund)..
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

Först ger du inte hunden mat på 12 timmar. (eftersom den är valp) Sen ger du lite, lite sönderkokt torsk och överkokt ris i mkt risavkok. Portionera ut små portioner under dagen.
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

okej:crazy:

Skonkost ger man till en hund som är dålig i magen för att tarmarna ska få vila och återhämta sig.
Oftast är de först fasta sedan ger man risavkok med lite morotspure och ev torsk i några dagar för att sedan sakta intoducera sin vanliga mat igen...

prata med en veterinär om de så kan de ge råd.
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

Som de andra säger, fasta och börja sedan med risavkok.

Tänk på att risavkok inte är riset, utan vattnet. Koka en dl ris med minst en liter vatten i 20 min. Häll av vattnet och låt svalna - ge till hunden.
Riset kan du använda igen till nytt kok om det behövs.
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

Du har redan fått jätte bra svar!

Först fasta och sedan risavkok/överkokt ris och sedan överkokt vit fisk eller skonkost typ Hills ID eller RC's Intestinal.

Utöver detta finns även Diarsanyl - en pasta som kan köpas på apoteket som "lugnar" mage och tarm.

Även avmaskning kan vara bra att göra när magen lugnat ner sej igen (INTE nu när unghunden är risig i magen dock!) då just parasiter gör att hundens mage lätt blir lite "överkänslig".

/Swat
 
Sv: Lös i magen - nu börjar det bli jobbigt!

Tack för era bra svar! Han blev bättre direkt efter fastan och riset :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
704
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Hoarfrost
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
3 882
Senast: mysboll
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 203
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp