Hunden har börjat bajsa inne igen. Hjälp!

Du menar att hon tittade på oss? Det är väldigt vanligt att hon gör det när vi äter för att hon verkar vilja äta med oss och det vi äter.

Hon har tidigare visat genom att ställa sig vid dörren eller komma till någon av oss sen gå till dörren.
Ni kanske är för långsamma med att lyssna på damen och gå ut med henne när ni äter och sysslar med er måltid - dvs det har inte lönat sig att be er om hjälp. (Långt troligare förklaring än att hon tigger genom att skita)

Jag har en hund som inte kan hålla sig pga sjukdom - han är väldigt stressad för han vet att man inte får gå inne. Hans sjukdom har försämrats pga att han försökt hålla sig och i kris kan han gå och gömma sig och kissa i något hörn (vilket innebär att parketten behöver bytas)

Så mina två cents:
  • Kolla upp hunden veterinärt
  • Kolla upp att hunden inte är stressad eller undersysselsatt (Min erfarenhet: om man tror att ens hund jävlas ligger det i farans riktning - oftast kommer sådana känslor när man har dåligt samvete)
  • Styr upp måltider och promenader, jobba med begränsade urymmen
 
Sambon menar att det är ångest som får henne att agera. Att det skulle vara något vi bara får leva med och går över av sig själv.

Känner att jag fått så mycket svar jag kan få och känner mig lugnare nu.

Ångest är en väldigt mänsklig känsla, det är rädsla/flykt-känslor som blivit insnurrade i avancerade abstrakta tankegångar. De flesta andra djuren är inte kapabla till sån abstrakt komplexitet.

Din sambo kanske projicerar sina egna känslor/erfarenhet av känslor.

Det är mer troligt att hunden bajsar inne för att hennes behov av att få gå ut inte uppfylls nog ofta, med rätt tajming, och nog länge. Att hon går och gömmer sig är en följd av att ha blivit fyad (straffad) för att göra det där och när ni ser.

Och det kommer inte gå över av sig själv, har djuret ett beteende man inte vill se, så måste man ändra på det man kan i miljön för att ge möjlighet för andra beteenden att etableras.

Du har fått många bra tips av erfarna hundägare, jag ville bara flika in med ett etologiskt perspektiv :).
 
Uppskattar allas konstruktiva svar! Känner att jag har en bra uppfattning av vad som behöver göras.

Verkar ha blivit lite missuppfattningar. Hon gömmer ej sitt bajs och tror inte heller hon tigger mat genom att bajsa? Att jag känner mig skyldig har jag redan sagt, jag känner mig hemsk och skrev det tydligt. Vill ju det bästa för henne så förstår inte varför det ska påpekas ytterligare.

Vi har flyttat på mattorna som hon bajsar på. Tidigare så bajsade hon lite överallt. Tror även vi förlitat oss på träningen och förväntat oss att hon ska reagera när vi frågor om hon "vi ska gå ut" eller visa oss.

Vi har i alla fall ett återbesök hos vet snart då hon opererades nyligen. Uppskattar allas hjälp. Tråden kan låsas.
 
Senast ändrad:
Uppskattar allas konstruktiva svar! Känner att jag har en bra uppfattning av vad som behöver göras.

Verkar ha blivit lite missuppfattningar. Hon gömmer ej sitt bajs och tror inte heller hon tigger mat genom att bajsa? Att jag känner mig skyldig har jag redan sagt, jag känner mig hemsk och skrev det tydligt. Vill ju det bästa för henne så förstår inte varför det ska påpekas ytterligare.

Vi har flyttat på mattorna som hon bajsar på. Tidigare så bajsade hon lite överallt. Tror även vi förlitat oss på träningen och förväntat oss att hon ska reagera när vi frågor om hon "vi ska gå ut" eller visa oss.

Vi har i alla fall ett återbesök hos vet snart då hon opererades nyligen. Uppskattar allas hjälp. Tråden kan låsas.
Bajsar hon framför dina ögon, i samma rum där du är när hon bajsar? Hon vet att det är fel men är nödig, hon har sagt ifrån men det har missats, nöden har ingen lag. Hon har nog inte förstått att hon kan vara ännu tydligare, det har hon kanske aldrig behövt vara heller så hur ska hon veta att hon måste säga ifrån skarpare?

Min hund är inte jättetydlig. ÄR han på riktigt jäkligt nödig med diarré så är han supertydlig, men bara nödig så tittar han på mig. Ibland svårt att veta om hans tittande är nödighet eller annat.
 
Det är väldigt få gånger nån av mina tre hundar sagt till att de behöver gå ut och har haft hund i 12 år nu. Nästan bara om de varit dåliga i magen och haft diarré.

Går man inte ut förebyggande och ser till att de är ordentligt rastade så att de inte behöver säga till att det är dags att gå ut? Valpen 8 månader bajsar 2-3 gånger/dag så det är ju rättså lätt att ha koll på.
 
Det är väldigt få gånger nån av mina tre hundar sagt till att de behöver gå ut och har haft hund i 12 år nu. Nästan bara om de varit dåliga i magen och haft diarré.

Går man inte ut förebyggande och ser till att de är ordentligt rastade så att de inte behöver säga till att det är dags att gå ut? Valpen 8 månader bajsar 2-3 gånger/dag så det är ju rättså lätt att ha koll på.
Håller med, min hund behöver aldrig säga till när han vill gå ut. Dom få gånger han varit dålig har han sagt till men det är väldigt få ggr.
 
Är det inte till en del rasbundet?

Jag hade aldrig haft en icke rumsren hund innan jag skaffade pappis. Han blev aldrig fullt rumsren. Många ägare av phalène och papillon har tydligen samma bekymmer.

Hade ju besök av en drygt fyramånaders shar-pei. Han busade inne och knallade runt på hela nedervåningen. Sen gick vi ut och han kissade nästan direkt. Vi tog en vända ner till pannrummet och han var nödig sa matte. Så vi gick en bit till en gräsplätt och han satte sig direkt där.

Hade nästan förträngt hur enkelt rumsrenhet är på större hundar.....
 
Håller med, min hund behöver aldrig säga till när han vill gå ut. Dom få gånger han varit dålig har han sagt till men det är väldigt få ggr.
min pappa frågade om valpen säger till när hon behöver gå ut, ifall hon är rumsren?
Eh, ingen aning för hon har aldrig sagt till. Men det har inte hänt nån olycka inne på 3 månader så jag antar att hon räknas som hyfsat rumsren.

En gång på morgonen hoppade hon ifs på ytterdörren när jag krånglade med alla vinterkläder 😂 men det är nog enda gången.
 
Det är väldigt få gånger nån av mina tre hundar sagt till att de behöver gå ut och har haft hund i 12 år nu. Nästan bara om de varit dåliga i magen och haft diarré.

Går man inte ut förebyggande och ser till att de är ordentligt rastade så att de inte behöver säga till att det är dags att gå ut? Valpen 8 månader bajsar 2-3 gånger/dag så det är ju rättså lätt att ha koll på.
Exakt, förebyggande är ordet. Jag är mitt uppe i rumsrenhetskaos nu och jag ser ju att noll pollett har trillat ner hos valpen än, varje gång det blir nåt inne så är det MIG det hängt på. Jag har trott att "Nu är det längesen hon kissade/ooops nu vaknade hon efter lång sömn men jag hinner nog kissa själv/plocka i ett par grejer i diskmaskinen/lägga mobilen på laddning först" - då går det åt skogen. Men om jag bara håller koll så kissar hon direkt vi kommer ut, varenda gång. Bajset är svårare för det kommer inte lika ofta. Hon ger i princip inga signaler, hon skiter helt obekymrat i farten när hon kutar omkring - men när hon börjar springa längs en viss innervägg så vet jag att vi måste ut.

Mer kan man inte begära av en bebis tycker jag. Jag får vänta på att hon börjar göra kopplingen "nu känner jag mig nödig, då går man ut". Men än så länge känner hon sig antagligen inte ens nödig, det är jag som får styra.
 
Senast ändrad:
Exakt, förebyggande är ordet. Jag är mitt uppe i rumsrenhetskaos nu och jag ser ju att noll pollett har trillat ner hos valpen än, varje gång det blir nåt inne så är det MIG det hängt på. Jag har trott att "Nu är det längesen hon kissade men jag hinner nog kissa själv/plocka i ett par grejer i diskmaskinen/lägga mobilen på laddning först" - då går det åt skogen. Men om jag bara håller koll så kissar hon direkt vi kommer ut, varenda gång. Bajset är svårare för det kommer inte lika ofta. Hon ger i princip inga signaler, hon skiter helt obekymrat i farten när hon kutar omkring - men när hon börjar springa längs en viss innervägg så vet jag att vi måste ut.

Mer kan man inte begära av en bebis tycker jag. Jag får vänta på att hon börjar göra kopplingen "nu känner jag mig nödig, då går man ut". Men än så länge känner hon sig antagligen inte ens nödig, det är jag som får styra.
Avundas dig inte 😂 är så glad vi är förbi dedär nu.

Men vi hade aldrig problem med bajset. Hon har bajsat inne kanske 2-3 gånger sen hon var valp? Lika med de andra två när de var små. Nästan aldrig inne.
Stor igenkänning på dedär ”ska bara….” 😂🙈 bor i lägenhet så kan inte bara öppna dörren heller. Ett tag hade jag valpen under armen när jag klädde på mig 😂 nackdelen med vintervalp också😁
 
Avundas dig inte 😂 är så glad vi är förbi dedär nu.

Men vi hade aldrig problem med bajset. Hon har bajsat inne kanske 2-3 gånger sen hon var valp? Lika med de andra två när de var små. Nästan aldrig inne.
Stor igenkänning på dedär ”ska bara….” 😂🙈 bor i lägenhet så kan inte bara öppna dörren heller. Ett tag hade jag valpen under armen när jag klädde på mig 😂 nackdelen med vintervalp också😁
Ja, jag undrar ibland vad fan jag håller på med när jag står i trädgården i morgonrock i fem minusgrader klockan halv fyra på morgonen och jublar åt en valp som BAJSAR! Vintervalp är helt klart nåt för sig.
 
Avundas dig inte 😂 är så glad vi är förbi dedär nu.

Men vi hade aldrig problem med bajset. Hon har bajsat inne kanske 2-3 gånger sen hon var valp? Lika med de andra två när de var små. Nästan aldrig inne.
Stor igenkänning på dedär ”ska bara….” 😂🙈 bor i lägenhet så kan inte bara öppna dörren heller. Ett tag hade jag valpen under armen när jag klädde på mig 😂 nackdelen med vintervalp också😁
Plötsligt känner jag mig väldigt bortskämd som hade sommarvalp och bor i en enplansvilla med inhägnad trädgård. 😅 Jag gick ut i bara trosor med henne på nätterna i somras. 🙈
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 974
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp