Bukefalos 28 år!

Lösa hundar,att hälsa eller inte

L

liljekonvall

Flera trådar har vart uppe om det här med lösa hundar som kommer fram och att folk släpper fram sina hundar att hälsa.

Jag var ute nu för en liten stund sedan och i vanliga fall brukar jag bli mycket irriterad på dessa hundägare som promt ska hälsa och "stimma" upp hundarna.

Idag stog jag själv med en långlina bunden i midjan och kastade boll med min.Jag är gipsad pga en bruten fotled och har väl nu inte den bästa kontrollen över hunden om hon drar.

Jag ser två äldre kvinnor kommer gående mot mig med tre mindre hundar och lägger min ner för att hon inte ska rusa iväg och dra omkull mig.

I mina tankar blossar ilskan upp,ser de inte att jag har kryckor,en större hund att ha kontroll över och att jag lagt min jund ner för att hon inte ska gå fram?

Men så ropar den ena plötsligt och frågar om det är ok att de hälsar.Jag ändrade totalt mitt läge och tänkte att nu kan ju min hund få röra lite extra på sig under lite lek när jag inte kan gå så mycket.Så jag ropade,javisst tillbaka.

Vi stog och pratade en stund medan hundarna lekte och frågan om att hälsa eller inte kom givetvis upp.

Jag märkte att de verkligen tyckte illa om sådana som inte ville hälsa(en av dem är ju jag:angel:) och jag förklarade för dem om min syn och att en del tränar med sina,en del kan vara sjuka,en del kan vara aggresiva och en del vill helt enkelt inte att hunden får detta beteende om att hälsa på allt och alla och nu till poängen........

De förstod och omvärderade sina åsikter,vilket kan leda till att några till kanske slutar med att släppa sina hundar till andra i tid o otid.

Tänk vad lite det behövs för att sprida kunskap omkring sig om man gör det på rätt sätt.Varför hjälper vi inte varandra istället för att hela tiden klanka ner på andra att de gör fel eller inte tänker på samma sätt.

Jag ville igentligen inget mer med detta inlägg än att berätta om ett härligt möte som slutade så positivt trots delade åsikter och dåligt utgångsläge:laugh:
 
Sv: Lösa hundar,att hälsa eller inte

Vad kul att de löste sig, eller vad man nu ska säga!
Då vet dom nästa gång att de ska hålla bort hundarna - fråga först - och sen släppa fram hundarna ;)
 
Sv: Lösa hundar,att hälsa eller inte

Det du tar upp är det väldigt få "vanliga" hundägare som tänker på. Sen när man säger som du sa, om sjudommar, smitta, att man inte vill ha beteendet att hunden alltid ska hälsa mm. Då ramlar femöringen ner :D

Har en kompis som inte är så hundvan, men de har en rottis. Den hunden har fått hälsa på allt och alla när hon var liten.
Efter ett tag började matte beklaga sig att hon blir så tokig när de möter folk/hundar.
Jag förklarade de hur hon skulle ha tänkt från början.
Och det hade hon inte haft en tanke på att det kunde bli så.
Så nu kämpar de på med en hund som nästan kryper ur skinnet när hon ser folk och hundar.
En jättego och socoal hund, men har helt enkelt blivit för mycket av den hälsande varan :)

Sen att en släkting sa till henne en gång när min kompis sa att de ville de skulle låta hunden vara och inte hälsa direkt. Hon sa -Men du måste låta hunden vara med och få hälsa, annars blir den aggresiv :crazy:
 
Sv: Lösa hundar,att hälsa eller inte

Va roligt.

Problemet är ju att man ju så sällan tar kontakt med varandra. Man går omkring och tycker illa om den ena och den andra utan att ens ha pratat med människan. Man sätter folk i fack och skaffar fördommar. Kontakt får man oftast vid uppstående problem eller pga någons misstag/okunskap och då är båda parterna i försvarsläge och ofta irriterade. Och när man alltid bara blir bemött av irriterade människor så tror man ju att det är så folk är.

Att kunna vända ett samtal till en positiv ton är också väldigt viktigt och givande. Att kunna svälja stoltheten och bemöta en otrevlig person på ett schysst sätt. Det lönar sig nästan alltid.

Det är ju helt logiskt att information måste ges i ett läge där mottagaren är villig att ta emot den. Och att försöka informera en ovillig person är helt onödigt, men ändå gör vi det väldigt gärna. Som i ditt fall så kan ju olika åsikter ändå diskuteras på ett trevligt och moget sätt, och det är ju endast då det har ett syfte.

Jag låter gärna min hund möta andra, då får jag en chans till en liten pratstund med en ny bekantskap och skapa mig vänner. Att ge sin omgivning en bra syn på en som hundägare är ju jätteviktigt för att undvika konflikter och problem. Och jag som vill ha den här friheten med att ha hunden lös, låta honom ströva fritt utanför huset och liknande, behöver ju verkligen se till att folks åsikter om detta kommer fram till mig så att jag kan respektera dem. För oftast går irritationer bakvägen, jagar upp andra i omgivningen innan det når den som verkligen kan påverka det hela.

Håll er vän med folket. :D
 
Sv: Lösa hundar,att hälsa eller inte

Mern så är jag, jag blir skitsur om någon bara släpper fram sin hund. Dom fåtal gångerna någon BER om att låta hundarna hälsa är det sällan jag säger nej faktiskt. Sen släpper jag oftast bara fram den lilla till hundar i hans storlek, och vice verca..men som sagt, det händer så sällan ändå.
 
Sv: Lösa hundar,att hälsa eller inte

Jag måste bo på någon annan sida av sverige, kan faktiskt inte komma på sist jag såg en lös hund som bara var "snäll och vill hälsa".
 

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 764
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 756
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 289
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 655
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp