Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet vad hänsyn till omgivningen betyder. Det är så väldigt enkelt för mig att koppla min hund om någon ber mig så jag ser inget problem i det. Att folk kallar på din hund har väl öht inget med saken att göra?
Tycker att kalla in och ha hunden vid sidan räcker för att visa hänsyn för folk. Alt lägga hunden på avstånd när folk passerar den så det syns att den är under kontroll.
 
Jag hade "alltid" min pensionärs-schäfer lös. Han hade noll intresse för folk, hundar, katter, whatever. Men av respekt till de vi mötte satte jag honom, alternativt höll fot, lite beroende på hur bred vägen var, hur de vi mötte reagerade osv. Och vid hundmöten la jag koppel runt halsen "för syns skull".
 
Har din hund inte haft ett bra liv tills nu när du tycker inkallningen sitter? Kom behovet nu när inkallningen sitter eller har hunden varit lös trots att inte inkallningen sitter för att kunna ge den hunden ett bra liv?
Kan inte svara för TS men Ammo hade inte alls jämförbara liv innan/efter att han kunde gå lös.

Det är svårt att tillgodose rörelsebehovet för många i koppel. Det betyder inte att man ska ha hundar som inte lyder lösa.
 
För en måndad sen blev mina hundar påflugna i elljusspåret av FYRA mittelspetsar.
Ägaren var helt chockad av sina hundars beteende. Två avbröt och kom på inkallning och två sket fullständigt i ägaren. En förföljde oss 200 m ca till vi kom ur spåret och in i bostadsområdet.
Ägaren som fött upp hundarna och var övertygad om att henn hade örnkoll på deras beteenden och lydnad blev helt förkrossad.
Det blev jag med. Tack och lov så verkar min ungtik tagit det bra. Henne lyfte jag upp.
Men den gamla hanen blev rejält skärrad.
Förra våren blev vi påflugna av en Schäfer i samma spår. Den bet iaf tack och lov inte.
 
Beror väl helt på vilken miljö man vistas i skulle jag säga.
Mina är alltid lösa hemma, vid stugan, på promenader efter skogsvägar etc, men alltid kopplade i mer befolkad miljö.

Har hittills 100% inkallning, även med störning av folk/djur så det handlar mer om visad hänsyn.
Plus att många folk är i mångt och mycket idioter och jag vill inte att div hytt/mytt ska locka, ge nått ätbart, göra dem illa osv.
 
I området jag bor är det ett gäng med fyra stora bullhundar av någon obehaglig ras som ägarna har lösa. När de står framför min entré med sina lösa hundar vågar jag inte gå ut där utan får välja en annan utgång.
Jag litar inte ett dugg på varken dessa hundar eller ägarna. Tycker det är sjukt respektlöst av dom att inte ha hundarna kopplade.

Tycker inte att jag ska behöva ta ansvar för min rädsla i tätbebyggt område, utan hundarna ska vara kopplade.
 
Kan inte svara för TS men Ammo hade inte alls jämförbara liv innan/efter att han kunde gå lös.

Det är svårt att tillgodose rörelsebehovet för många i koppel. Det betyder inte att man ska ha hundar som inte lyder lösa.
Men man kan ju rasta i hundgårdar, motionera med cykel, kickbike eller jogga.
Om hunden ska få så mycket mer motion och rörelse som lös under promenade så behöver den väl springa runt och stundvis vara på en hel del avstånd från ägarnen?
Upplever inte att hundarna blir mer motionerade när de är lösa eftersom de då ändå ska hålla sig nära mig.
 
Gällande orginalfrågeställningen, jag förstår inte hur någon vågar ha hunden lös i tätbefolkat område. Vad händer om hunden blir rädd och springer ut på en väg och blir överkörd, eller bara blir rädd springer iväg och möter någon som inte är så snäll? Min egen hund är ju dessutom stöldbegärlig gällande det där sista.

Har själv inte min hund lös i skogsområden där jag vet att det rör sig mycket folk och hundar för att hon är för social. Hon är ung och jag litar inte på att hon inte springer fram till främmande hundar och folk (särskilt små barn som hon älskar). Däremot har jag inga problem att ha henne lös i skogen relativt långt från stora vägar och där jag vet att risken för hundmöten är låg. Hon har en jaktinstinkt som är i princip noll och även om hon typ kan springa efter fåglar som redan är i rörelse så har hon numera tillräckligt mycket självkontroll för att gå att bryta endast verbalt. Bra inkallning och vill inte röra sig mer än 15 m från en (vilket jag förstärkt med att vara en rymningsbenägen matte).

Jag bryr mig inte om någon som har uppenbart bra kontroll på sin hund har den lös, jag kan rätt oproblematiskt lyfta upp min hund dessutom eftersom hon är liten, glad och gillar att åka människa så stressar inte jättemycket vid framrusande hundar längre. Men har senaste tiden mött människor vars hundar rusat fram till oss och jag har fått en utskällning av hundägaren eller möts av "hen kommer 90 % av fallen". Det senare dessutom mitt inne i Stockholms innerstad i en park utanför området där löshundar var tillåtna.
 
Hund som gått vid sidan i fot flög på min första smålandsstövare.
Hund som ägaren la på avstånd satt kort efter högt upp på bakbenet på min häst.

För mig visar det inget.
Jag har har varit med om hundar som slitit sig ur koppel med, hakar kan gå sönder etc. Även varit med om folk som inte gör en ansats till att hala in sin hund i flexi eller vanligt koppel heller. Det är ju inte som att koppel automatiskt skyddar en mot saker.
Det kan alltid hända saker 🤷‍♀️
 
Och jag tycker att var och en får ta hänsyn till sin egen fobi/rädsla. Så länge hunden ignorerar personen och inte går fram till den så har jag gjort mitt för att visa hänsyn. Min hund ska inte gå fram till någon vi passerar ute oavsett om personen är rädd eller inte. Jag har faktiskt haft mer problem med folk som kallat på hunden utan lov från mig än jag haft problem med hundrädda som vill att jag kopplar den!

Det är ett jäkla ofog som en del håller på med när de lockar på främmande hundar de möter ute. Nu har ingen av de jag gått lös med gått fram till nån som lockat på dem då de har lyssnat mer på mig än på en främling.

Jag känner även folk som går med lös (väldresserad) hund som fått utskällning från folk både med och utan egen hund för att hennes hund inte fått hälsa på dem eller deras hund.
Detta, jag blir ofta irriterad här. Jag har en kontaktsökande och översöt unghund som dessutom gärna står och bara betraktar saker och tänker. Vad fasen får vuxna män ut av att börja locka på en kopplad hund liksom?
 
Men man kan ju rasta i hundgårdar, motionera med cykel, kickbike eller jogga.
Om hunden ska få så mycket mer motion och rörelse som lös under promenade så behöver den väl springa runt och stundvis vara på en hel del avstånd från ägarnen?
Upplever inte att hundarna blir mer motionerade när de är lösa eftersom de då ändå ska hålla sig nära mig.
Det ger inte alls samma typ av motion skulle jag säga. Hundrastgård är ju värdelös ur det hänseendet.

Alla hundar har nog inte heller behov av att röra sig på det viset.
Ammo sprang hela tiden på promenaden i princip - gick jag en mil så sprang han lätt 3. Då var han "nöjd" men inte trött. Sprang fram och tillbaka eller i cirklar runt mig.

Som sagt, jag försvarar verkligen folk som har hundar som inte är under kontroll lösa - men jag är så evinnerligt trött på den här diskussionen om att man inte ska kunna ha hunden lös. Det finns många sätt att vara en ordentlig och respektfull ägare på.
 
Jag har har varit med om hundar som slitit sig ur koppel med, hakar kan gå sönder etc. Även varit med om folk som inte gör en ansats till att hala in sin hund i flexi eller vanligt koppel heller. Det är ju inte som att koppel automatiskt skyddar en mot saker.
Det kan alltid hända saker 🤷‍♀️
Visst kan saker hända. Min erfarenhet med att möta kopplad hund som kommit lös är bara 1 till skillnad från alla lösa hundar där lydnaden inte sitter som flugit på både hundar och hästar när jag varit ute.
 
Jag upplevde att min hund noterade om mötande hund hade koppel eller ej. Han tyckte att det var obehagligt med lösa hundar.

Vore tacksam om alla kopplar sin hund vid möte. Det finns trots allt ingen "100% lydig" hund, utan det handlar om djur med instinkter som kan bli både rädda och arga i trängda situationer.
 
Detta, jag blir ofta irriterad här. Jag har en kontaktsökande och översöt unghund som dessutom gärna står och bara betraktar saker och tänker. Vad fasen får vuxna män ut av att börja locka på en kopplad hund liksom?

Jag har samma problem med min hund, han är nyfiken och tittar gärna på allt möjligt. Många känner sig tydligen utvalda då och ska börja prata med honom utan att säga knyst till mig. Det brukar bli sura miner när jag då bestämt säger ifrån att han INTE ska hälsa. :meh:

Mäns knepiga beteende skulle jag kunna skriva en halv novell om. Det har både visslats, gjorts fjantiga ljud och hejats i pipiga röster åt oss många gånger när vi bara gått och skött oss själva. Jag vet inte vad de vill få ut av det, men med tanke på att det främst är unga män som beter sig sådär så antar jag att det delvis handlar om att vara cool inför kompisarna.
 
Det tillåtet med lös hund om man har sån pli på den att den håller sig till sin förare, men tyvärr så är det allt för få hundägare som har den plin. Rent generellt så skulle jag vilja påstå att de som har det oftare har sina hundar kopplade än de som inte har det.
Inte alltid. Det finns ställen där det uttryckligen står att det inte räcker med "lydig hund" utan den ska gå i ett fysiskt koppel. Sedan om folk bryr sig om det eller inte är som alltid en annan fråga...
 
Min tik går oftast lös, brukar koppla vid hundmöte även om hon bryr sig noll om andra hundar. Vid människomöten brukar jag oftast kalla in men det händer att jag kopplar upp om personen vi möter verkar osäker. Inte för att hon bryr sig om okända människor heller.

Hanen är i princip aldrig lös, han har inte tillräckligt bra inkallning och är osäker med hundar och barn. Det hade varit bättre för honom om det varit möjligt men det är för stor risk, alltså är han kopplad.

Jag har inga problem med att folk har sina hundar lösa. Det jag har problem med är respektlösa hundägare och det verkar tyvärr inte sitta i kopplet. Vi träffar faktiskt fler kopplade hundar som ägarna vill släppa fram.
 
Jag avskyr lösa hundar. Jag har konstant ångest när jag är ute med hundarna att vi ska bli påhoppade vilket vi har blivit mååånga gånger. En av gångerna av en kopplad hund.

Min ena hund tycker det är skitjobbigt med lösa hundar pga det.

Mina är lösa i hägn eller på klubben där jag kan se på långt håll om det kommer någon/något.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 147
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 185
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp