Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Jag har samma problem med min hund, han är nyfiken och tittar gärna på allt möjligt. Många känner sig tydligen utvalda då och ska börja prata med honom utan att säga knyst till mig. Det brukar bli sura miner när jag då bestämt säger ifrån att han INTE ska hälsa. :meh:

Mäns knepiga beteende skulle jag kunna skriva en halv novell om. Det har både visslats, gjorts fjantiga ljud och hejats i pipiga röster åt oss många gånger när vi bara gått och skött oss själva. Jag vet inte vad de vill få ut av det, men med tanke på att det främst är unga män som beter sig sådär så antar jag att det delvis handlar om att vara cool inför kompisarna.
Ingen är cool när de pratar med min hund, hon väger 5 kg och ser ut som ett gosedjur (stod tom i deras tidiga rasstandarder att de skulle se ut så). Men det är mest äldre män, kvinnor kan säga typ ”hej vännen” när hon verkligen söker kontakt. Det mest ”spännande” var dock när jag typ fick hockeytackla en man som var 5 cm från att börja klappa henne på ryggen när hon stod och nosade väldigt intensivt på en fläck som 7-månaders helt i sin egen värld.
 
Gällande orginalfrågeställningen, jag förstår inte hur någon vågar ha hunden lös i tätbefolkat område. Vad händer om hunden blir rädd och springer ut på en väg och blir överkörd, eller bara blir rädd springer iväg och möter någon som inte är så snäll? Min egen hund är ju dessutom stöldbegärlig gällande det där sista.
Har inte min hund lös direkt vid vägen, hon har inget koncept om trottoaren eller någon självbevarelsedrift. Däremot har jag henne lös på utvalda platser här i Göteborg som borde räknas som ett tätbefolkat område. Väger fördelarna mot riskerna och risken att hon blir rädd och springer iväg är exempelvis extremt låg eftersom hon sällan blir rädd och aldrig reagerat med flykt.
 
Jag har mina hundar lösa i princip överallt där jag bor, men jag kopplar alltid vid möte av människor eller andra hundägare av ren respekt då jag önskar att andra hundägare med lös hund gör detsamma mot mig, för jag kan inte avgöra om någon annans hund är lydig eller ej detsamma som andra inte kan avgöra om jag har koll på min.
 
Det tillåtet med lös hund om man har sån pli på den att den håller sig till sin förare, men tyvärr så är det allt för få hundägare som har den plin. Rent generellt så skulle jag vilja påstå att de som har det oftare har sina hundar kopplade än de som inte har det.
Nej, i många storstadskommuner är det absolut koppeltvång i stadskärnan förutom på utvalda platser. Likaså i naturreservat. Vilket å andra sidan är lite småknepigt åt andra hållet tycker jag i och med att så mycket skogsmark, även relativt långt bort från "allt" klassas som naturreservat.
 
Så länge hunden inte kommer fram till mig, inga problem. Om jag har min hund lös visar jag alltid att jag har sett den/de som kommer genom att kalla in och antingen koppla eller platsa hunden.
 
Detta, jag blir ofta irriterad här. Jag har en kontaktsökande och översöt unghund som dessutom gärna står och bara betraktar saker och tänker. Vad fasen får vuxna män ut av att börja locka på en kopplad hund liksom?

Inte bara vuxna män. Gammal skröplig tant som lätt kunnat vältas av glad hund... tur att den glada hunden lyssnade mer på mig än på tanten.
 
Min hund går lös 95% av tiden vi är ute och promenerar. Jag läser av situationen och dom vi möter och ser om jag behöver agera eller kalla in osv. Tycker man ser ganska snabbt om någon reagerar på hunden och då visar jag att jag har koll och majoriteten av folk litar på att jag har det, extremt sällan någon bryr sig. Om det är någon som frågar om jag kan koppla honom så gör jag självklart det vid mötet.

Dom hundar jag möter som av någon anledning vill komma fram ser jag ingen större fara med oftast, oftast vill dom lukta och sen går dom vidare, väldigt sällan det blir någon grej av det. Jag är helt nästan säker på att huruvida ett hundmöte går bra eller inte och hur avslappnat det blir till enormt stor del beror på hur vi människor är, är vi avslappnade och inte gör någon grej av det så är oftast hundarna det med. Vår energi triggar mycket mer än vad vi tror. Är vi rädda och nervösa så kommer också hundarna bli det och det inte konstigt.

Dom gånger jag har råkat ut för påhoppande hundar har det faktiskt varit kopplade hundar som ägarna tappat, så kopplet är ingen trygghet om inte ägaren har koll.
 
Dom hundar jag möter som av någon anledning vill komma fram ser jag ingen större fara med oftast, oftast vill dom lukta och sen går dom vidare, väldigt sällan det blir någon grej av det. Jag är helt nästan säker på att huruvida ett hundmöte går bra eller inte och hur avslappnat det blir till enormt stor del beror på hur vi människor är, är vi avslappnade och inte gör någon grej av det så är oftast hundarna det med. Vår energi triggar mycket mer än vad vi tror. Är vi rädda och nervösa så kommer också hundarna bli det och det inte konstigt.
Nu låter du som den där människan som stod och skrek på mig när hennes tjocka labbar kom fram till oss när jag var ute med Bomullstussen och hennes bästis som är mötesreaktiv (hennes matte sliter och gör allt rätt enligt läroboken. Men vissa hundar är svårare). Jag fiskade upp min då jag inte har något som helst intresse av att hon hur glad och social hon än är ska bli trampad av 30 kg klumpig labbe jag inte känner och ropade på henne att kalla in sina hundar. Då var det mig det var fel på och inte henne då hennes hundar kom fram till oss och skulle tigga godis av min kompis som frenetiskt försökt ge sin hund godis för att distrahera.

Jag vill inte heller att min hund ska hälsa på andra, hon är hypersocial och om jag inte hade nolltolerans på att hälsa på promenad så skulle hon kasta sig runt för att hälsa på allt hon ser fortfarande.
 
Har din hund inte haft ett bra liv tills nu när du tycker inkallningen sitter? Kom behovet nu när inkallningen sitter eller har hunden varit lös trots att inte inkallningen sitter för att kunna ge den hunden ett bra liv?

Har varit med om få dom jag varit ute med blivit påflugna av lösa hundar för att lita på lösa hundar. Ena gången var från en lösgående hund som gick fot brevid ägaren där hunden lämnade foten för att flyga på en av mina. Som tur är så har bara hundar som inte har minsta intresse av att försvara sig blivit påflugna och vågar inte tänka på om det varit någon av dom som skulle svara upp.
Har även varit med om hundar som varit lösa som attackerat hästen när jag varit ute (menar inte springa fram/springa efter/ runt benen även om det har hänt för många gånger)

Och jag känner hundar som blivit bitna rätt allvarligt av kopplade hundar vars ägare litat fullt ut på kopplet och inte dresserat hunden tillräckligt.
 
Dom hundar jag möter som av någon anledning vill komma fram ser jag ingen större fara med oftast, oftast vill dom lukta och sen går dom vidare, väldigt sällan det blir någon grej av det. Jag är helt nästan säker på att huruvida ett hundmöte går bra eller inte och hur avslappnat det blir till enormt stor del beror på hur vi människor är, är vi avslappnade och inte gör någon grej av det så är oftast hundarna det med. Vår energi triggar mycket mer än vad vi tror. Är vi rädda och nervösa så kommer också hundarna bli det och det inte konstigt.
Ganska ofta vill de busa också. Eller så är det överkåta hanhundar som skiter i att mötande tik inte ens löper och på alla sätt visar att hon inte gillar uppvaktningen. Snälla hundar, absolut, men inte socialt kompetenta för det.

Och hundar som kommer fram och vill leka kan vara ett stort problem tex när man går med hund som återhämtar sig från skada och absolut inte(!) får skutta runt. Minns så väl när min förra hund splittrat patellan, var gipsad från tass till höft och vi länge hade stränga order om 5 minuters lugn rastning, sedan in och vila. Det var inte alls kul när det då kom glada hundar springandes. Jag fick lyfta upp min 63cm höga hund för att hon inte skulle börja sprattla och belasta benet på något olämpligt sätt. Varje rastning utanför huset fick inledas med att jag ställde mig i porten och spanade ut för att se om någon lös hund var inom synhåll. Var den det, då gick vi ut genom andra dörren. Som tur var hade vi två portar till samma trappuppgång.
 
Jag har två hundar. Eller den som är MIN är en ett årig flatte och han går iprincip alltid lös hemma omkring men om vi tillexempel åker iväg nånstans eller när han är med mig i skolan osv så är han alltid kopplad. Och oftast när vi går hemma så har han sele på sig även fast han är lös och den har ett hand tag så det går att ta tag i selen OM det skulle be hövas för nån andledning.
Sen min låne hund är en gammal golden och han är därimot ALDRIG lös på promenader förutom om vi tillexempel är nånstans som man ser väldigt långt och det bara är vi där.
Skillnaden på dom är att min hund är VÄLDIGT säker! Jag VET att han inte springer efter rådjur eller kaniner tillexempel och han går INTE fram till andra varisig hundar människor hästar eller nån om han inte får. Plus så har vi en helt sten säker in kallning med vissel pipa som jag nästan aldrig kan testa för att han aldrig är så långt från mig när han har fått fri komando.
Men låne hunden är bara kanske 98 % säker så han får inte vara lös för att jag inte VET helt säkert att han inte skulle tillexempel vilja hälsa om han tyckte att nån såg snäll ut. Även fast han är VÄRLDENS lugnaste och snällaste men han får ändå inte riskera att störa nån.
 
Min hund går lös 95% av tiden vi är ute och promenerar. Jag läser av situationen och dom vi möter och ser om jag behöver agera eller kalla in osv. Tycker man ser ganska snabbt om någon reagerar på hunden och då visar jag att jag har koll och majoriteten av folk litar på att jag har det, extremt sällan någon bryr sig. Om det är någon som frågar om jag kan koppla honom så gör jag självklart det vid mötet.

Dom hundar jag möter som av någon anledning vill komma fram ser jag ingen större fara med oftast, oftast vill dom lukta och sen går dom vidare, väldigt sällan det blir någon grej av det. Jag är helt nästan säker på att huruvida ett hundmöte går bra eller inte och hur avslappnat det blir till enormt stor del beror på hur vi människor är, är vi avslappnade och inte gör någon grej av det så är oftast hundarna det med. Vår energi triggar mycket mer än vad vi tror. Är vi rädda och nervösa så kommer också hundarna bli det och det inte konstigt.

Dom gånger jag har råkat ut för påhoppande hundar har det faktiskt varit kopplade hundar som ägarna tappat, så kopplet är ingen trygghet om inte ägaren har koll.

Jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt med folk som verkar tro att kopplet är magiskt och aldrig kan gå sönder eller tappas.
 
Nu låter du som den där människan som stod och skrek på mig när hennes tjocka labbar kom fram till oss när jag var ute med Bomullstussen och hennes bästis som är mötesreaktiv (hennes matte sliter och gör allt rätt enligt läroboken. Men vissa hundar är svårare). Jag fiskade upp min då jag inte har något som helst intresse av att hon hur glad och social hon än är ska bli trampad av 30 kg klumpig labbe jag inte känner och ropade på henne att kalla in sina hundar. Då var det mig det var fel på och inte henne då hennes hundar kom fram till oss och skulle tigga godis av min kompis som frenetiskt försökt ge sin hund godis för att distrahera.

Jag vill inte heller att min hund ska hälsa på andra, hon är hypersocial och om jag inte hade nolltolerans på att hälsa på promenad så skulle hon kasta sig runt för att hälsa på allt hon ser fortfarande.
Min hund är också jätte social och ÄLSKAR att få hälsa på andra. Och väldigt många vill hälsa på han också så vi har tränat extremt mycket störnings träning för att han INTE ska bry sig även om en kopplad hund kastar sig mot han eller om nån o känd människa kommer fram osv. Sånt har hänt mycket oftare för oss motför att nån lös hund vill komma fram.
 
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet vad hänsyn till omgivningen betyder. Det är så väldigt enkelt för mig att koppla min hund om någon ber mig så jag ser inget problem i det. Att folk kallar på din hund har väl öht inget med saken att göra?

Men en hund som ignorerar en person och inte går fram till hen gör inget fel. Hundar får existera. Även om utan koppel, om de sköter sig.
 
Och jag känner hundar som blivit bitna rätt allvarligt av kopplade hundar vars ägare litat fullt ut på kopplet och inte dresserat hunden tillräckligt.

Jomen då kan mötande göra val att hålla ett par meters avstånd när det ändå finns ett koppel.
En kan inte jämföra tycker jag med en lös hund jag inte vet ett skit om.
Medkänsla för människor och djur.

Sen finns det reaktiva hundar som folk "dresserat" hur väl som helst som ändå inte klarar av möten av tidigare erfarenheter t.ex. OCH människor. Ogillar termen dresserad men ja, sidospår.

Min lilla hund blev jagad av lösa hundar och det skriket är svårt att få ur huvudet. Även att hon inte kunde komma till mig utan fick springa in bland hus och vägar för att bli av med dem.
När ägaren till de lösa hundarna kopplat sina fick jag gå o leta efter min hund.
 
Stör mig oftast inte så länge hunden beter sig och ägaren har kontroll. Men vissa hundar är läskigare än andra och jag föredrar att de är kopplade även om jag logiskt sett vet att det bara är min rädsla som säger det. Har liksom aldrig stört mig på en shih tzu som går utan koppel, men är det en bully eller ovtjarka som ränner runt går jag därifrån…
 
Jomen då kan mötande göra val att hålla ett par meters avstånd när det ändå finns ett koppel.
En kan inte jämföra tycker jag med en lös hund jag inte vet ett skit om.
Medkänsla för människor och djur.

Sen finns det reaktiva hundar som folk "dresserat" hur väl som helst som ändå inte klarar av möten av tidigare erfarenheter t.ex. OCH människor. Ogillar termen dresserad men ja, sidospår.

Min lilla hund blev jagad av lösa hundar och det skriket är svårt att få ur huvudet. Även att hon inte kunde komma till mig utan fick springa in bland hus och vägar för att bli av med dem.
När ägaren till de lösa hundarna kopplat sina fick jag gå o leta efter min hund.

Det hjälper inte när ägaren tappar kopplet, hunden tar sig ur sele/halsband eller koppel/hansband/sele går sönder...
 
Men en hund som ignorerar en person och inte går fram till hen gör inget fel. Hundar får existera. Även om utan koppel, om de sköter sig.
Fast det handlar inte om det utan att visa hänsyn. Jag har inga problem att koppla mina hundar om jag blir ombedd, vad är det som gör att du inte kan koppla din? Du skiter i andra eller du har fysiska problem?
 
Men man kan ju rasta i hundgårdar, motionera med cykel, kickbike eller jogga.
Om hunden ska få så mycket mer motion och rörelse som lös under promenade så behöver den väl springa runt och stundvis vara på en hel del avstånd från ägarnen?
Upplever inte att hundarna blir mer motionerade när de är lösa eftersom de då ändå ska hålla sig nära mig.
Jag upplever mycket stor skillnad på om hundarna går kopplade eller om de strosar med 2 m radie runt mig. Det är knappt jämförbart faktiskt, sett till hur nöjda de blir. Bäst är så klart när de kan hålla 200 m radie run mig och får ta ut sig fysiskt.

Jag har inte hundarna okopplade på trafikerad väg, på motionsstigar eller vandringsleder. Jag kopplar dem tom mellan huset och bilen om jag ser att det är folk på gården som inte känner dem sen innan - det kan vara nån som blir rädd. Speciellt när man kommer med en hel flock.

Det är strikt bandtvång här från April till Augusti, men hundar som jobbar och har godkänt vallhundsprov får vara lösa under vissa omständigheter, så jag rastar dem lösa på fälten som tillhör gården. Där får ingen annan visstas ändå, eftersom det är odlad mark.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 005
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 140
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 178
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp