Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Men skärp dig? Fetaost har inte tryckt ner dig eller velat få dig att känna dig värdelös för ni har olika åsikter :)
Väldigt bokstavligt faktiskt, den hoppas folk jag träffar inte underlättar för mig eller gör det lättare för mig för att jag inte slänger på kopplet det första jag gör oavsett situation. Den lilla kontakten jag har med folk på hundpromenaderna är mycket det som håller liv i mig just för att det är genomgående trevliga möten. Den önskar mig inget av det. Så..jo..för mig är det ganska så klart.
 
Ja mer eller mindre så läser alla hundar av hur vi regaerar men det finns även hundar som är rätt bra på att ta egna beslut och är avlade för att ha både vakt och misstänksamhet utan att ägaren behöver vara så involverad, finns även felavlade hundar som är rädda oavsett hur trygg ägare dom har ända skillnaden där hade varit att dom varit ännu räddare med en nervig ägare.

Självklart är olika raser olika. En labrador och en ovtjarka kommer reagera väldigt olika på samma situation. Men jag tror att båda två är otroligt skickliga på att läsa av oss, hundar och andra djur. Vad de sen gör med informationen är en helt annan sak.
 
Det är ändå lite fascinerande hur man kan påstå att hundar läser av minsta lilla nyans hos sin ägare och agerar därefter, (vilket vi alla nog vet att våra hundar gör), men i samma andetag absolut inte tror att hundar förstår koppel?

Jag har ett kommando som jag ger till mina hundar där jag frågar dem om de vill vara lösa. Jag säger helt enkelt "Lös?" och hoppar hunden upp på mitt ben då så får den gå lös. Och det händer att de står kvar på marken, funderar lite, och bestämmer sig för att nä. Här är det nog bäst att ha koppel på. Varför de gör så vet jag inte, troligen känner de av något som jag har missat. Och de är jättetydliga, och detta trots att de älskar att vara lösa. Men skillnaden i deras beteende är verkligen slående.
Klart hundar förstår koppel och vad det innebär i den bemärkelsen. Min hund älskar kopplet för det gör att han förstår att han får följa med mig. Men inte en chans att han ser om en hund är kopplad eller inte på längre håll med en hund som går lugnt bredvid ägaren eller inte. Kopplet för honom dock och vad det innebär för honom själv, det förstår han mycket väl.
 
Det är ändå lite fascinerande hur man kan påstå att hundar läser av minsta lilla nyans hos sin ägare och agerar därefter, (vilket vi alla nog vet att våra hundar gör), men i samma andetag absolut inte tror att hundar förstår koppel?

Jag har ett kommando som jag ger till mina hundar där jag frågar dem om de vill vara lösa. Jag säger helt enkelt "Lös?" och hoppar hunden upp på mitt ben då så får den gå lös. Och det händer att de står kvar på marken, funderar lite, och bestämmer sig för att nä. Här är det nog bäst att ha koppel på. Varför de gör så vet jag inte, troligen känner de av något som jag har missat. Och de är jättetydliga, och detta trots att de älskar att vara lösa. Men skillnaden i deras beteende är verkligen slående.

Det där är något helt annat än vad jag skrivit om.
 
Jag har inte sagt att problemet ligger där. Läsa nogrannare. Jag har bara sagt att jag tvivlar starkt på att hundar kan titta på en annan hund och logiskt tänka att kopplets vara eller icke-vara gör situationen tryggare eller otryggare. Jag tror inte att hunden som art har kapaciteten till den sortens logiskt tänkande.
Hur tycker du att dina utlägg om att hundar inte begriper om det finns ett koppel och utläggen om spänd ägare, hunden läser av osv människan osv ska sammanfattas?
Vad var kontentan av allt det om inte att problemet ligger hos ägaren?
Var annars menar du att problemet ligger?
 
Det är klart att den kan se kopplet om inte synen är för dålig. Men jag tror inte att hundars hjärnor fungerar på det sättet. Om en hundägare upplever att hens hund blir lugnare om andra hundar är kopplade så tror jag att det beror på något som ägare, den andra hunden eller någon annan sänder ut för kroppsspråk, lukter osv. Inte på det faktum att hunden är kopplad.
Jag tror absolut en hund kan se om den andra hunden är kopplad särskilt på den mötande hundens språk.
En kopplad hund kan inte kommunicera eller välja väg själv.
Väldigt bokstavligt faktiskt, den hoppas folk jag träffar inte underlättar för mig eller gör det lättare för mig för att jag inte slänger på kopplet det första jag gör oavsett situation. Den lilla kontakten jag har med folk på hundpromenaderna är mycket det som håller liv i mig just för att det är genomgående trevliga möten. Den önskar mig inget av det. Så..jo..för mig är det ganska så klart.
Nej det tycker jag faktiskt inte men jag håller med dig om att dessa nätkatastrofer sällan existerat irl :)
 
Klart hundar förstår koppel och vad det innebär i den bemärkelsen. Min hund älskar kopplet för det gör att han förstår att han får följa med mig. Men inte ens chans att han ser om en hund är kopplad eller inte på längre håll med en hund som går lugnt bredvid ägaren eller inte.
Mina gör det iaf. Det har hänt flera gånger att jag inte har sett att hunden har varit lös, min hund har larmat som satan och jag har tänkt, "men vad tusan är problemet idag då?!". Och så kommer man närmare och jag ser att hunden är lös. Då vet jag. Hon gillar inte lösa hundar.
 
Klart hundar förstår koppel och vad det innebär i den bemärkelsen. Min hund älskar kopplet för det gör att han förstår att han får följa med mig. Men inte en chans att han ser om en hund är kopplad eller inte på längre håll med en hund som går lugnt bredvid ägaren eller inte. Kopplet för honom dock och vad det innebär för honom själv, det förstår han mycket väl.
Så då har 6 olika tränare som jag gått kurs för för att få min hund trygg i hundmöten haft fel.
En av dem är hundförare hos polisen.
Men vad vet dom🤷‍♀️
 
Senast nu idag så rusade en hund fram till mig när jag var i en park. En grupp människor och 3 hundar, 2 hundar var kopplade och 1 lös. Gissa vilken som sprang fram och råskällde på mig?

Som tur var så var jag utan hund idag.
Gissar på att den hunden reagerade på att jag hade luvan uppe på jackan. Gissar även på att hunden nu mer inte är mindre rädd för folk efter skrämt iväg den från mig.
 
Känner mig lite träffad ibland här. Under gårdagens promenad tappade jag kopplet 4 ggr :rolleyes: Men då höll jag i hunden som aldrig drar, som inte bryr sig folk, andra hundar eller vad som. I regel går hon vid min sida i sakta mak. Så problemet här är att jag är klantig och inte håller ordentligt i kopplet. Jag tappar aldrig kopplet på den andra hunden som drar, är lite smått reaktiv och ljudar en del.
Jag tenderar också att tappa kopplet. Det bror på mina darriga och fumliga händer. Så min pyttehunds koppel gör jag löpsnara av och fäster runt handleden.
En större hund kan man ju fästa i ett bälte?
 
Hur tycker du att dina utlägg om att hundar inte begriper om det finns ett koppel och utläggen om spänd ägare, hunden läser av osv människan osv ska sammanfattas?
Vad var kontentan av allt det om inte att problemet ligger hos ägaren?
Var annars menar du att problemet ligger?

Självklart ligger väldigt mycket av hundens beteende hos ägaren! Hur kan någon tro nåt annat? Allt handlar om arv och miljö. Det är inte arv ensamt som påverkar hur en individ blir och beter sig. Självklart är det ägaren som påverkar hur hunden beter sig. Både genom sånt hen gör medvetet (träning osv) och sånt hen gör omedvetet (signaler och känslor som hunden läser av).
 
Nej det tycker jag faktiskt inte men jag håller med dig om att dessa nätkatastrofer sällan existerat irl :)
Tror du inte att det spelar roll var man bor?
Jag bor tätbebyggt med väldigt mycket hundar på liten yta i de grönområden som nyttjas för vardagsrastning.
Det skapar absolut mer situationer mot när jag bodde på landet eller i en mindre by.
 
Självklart ligger väldigt mycket av hundens beteende hos ägaren! Hur kan någon tro nåt annat? Allt handlar om arv och miljö. Det är inte arv ensamt som påverkar hur en individ blir och beter sig. Självklart är det ägaren som påverkar hur hunden beter sig. Både genom sånt hen gör medvetet (träning osv) och sånt hen gör omedvetet (signaler och känslor som hunden läser av).
Rädsla och vakt är rätt svårt att ta ur dom visst kan man dämpa och peppa och styra hunden till viss del men egenskaper går inte helt att dölja ens för en skicklig förare.
 
Så då har 6 olika tränare som jag gått kurs för för att få min hund trygg i hundmöten haft fel.
En av dem är hundförare hos polisen.
Men vad vet dom🤷‍♀️

Har 6 olika tränare verkligen berättat för dig att din hunds mötesproblematik ligger i din hund tycker att lösa hundar är obehagliga enbart för att de inte har ett koppel på sig? Och att det inte alls handlar om att de blivit attackerade av hundar vars ägare inte haft koll på dem?
 
Rädsla och vakt är rätt svårt att ta ur dom visst kan man dämpa och peppa och styra hunden till viss del men egenskaper går inte helt att dölja ens för en skicklig förare.

Så är det ju absolut. Men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterade hurvida hunden som art har den mental förmågan att dra en parallell mellan att en kopplad hund är trygg att passera enbart för att den är kopplad.

Självklart finns det hundar som vem som helst inte borde ha.
 
Självklart ligger väldigt mycket av hundens beteende hos ägaren! Hur kan någon tro nåt annat? Allt handlar om arv och miljö. Det är inte arv ensamt som påverkar hur en individ blir och beter sig. Självklart är det ägaren som påverkar hur hunden beter sig. Både genom sånt hen gör medvetet (träning osv) och sånt hen gör omedvetet (signaler och känslor som hunden läser av).
Men det är inte Bara ägaren som påverkar.
Jag har verkligen gjort min läxa för att få till bra hundmöten och jobbar i varje möte med min hund.
Men yttre saker påverkar också. Som tex lösa hundar.
Jag kan bara påverka en viss del. Resten behöver jag/hunden stöd ifrån övrig miljö.
 
Har 6 olika tränare verkligen berättat för dig att din hunds mötesproblematik ligger i din hund tycker att lösa hundar är obehagliga enbart för att de inte har ett koppel på sig? Och att det inte alls handlar om att de blivit attackerade av hundar vars ägare inte haft koll på dem?
De två sakerna hänger ihop.
Jag orkar knappast skriva ner allt här. Du får accptera det som en del i samanfattingen av problemet.
 
Men det är inte Bara ägaren som påverkar.
Jag har verkligen gjort min läxa för att få till bra hundmöten och jobbar i varje möte med min hund.
Men yttre saker påverkar också. Som tex lösa hundar.
Jag kan bara påverka en viss del. Resten behöver jag/hunden stöd ifrån övrig miljö.

Nä, men ägaren är en mycket stor del av det. Sen finns det helt klart andra miljöfaktorer också.

Men samma hund hos olika förare kan bete sig olika helt enkelt för att vi människor är olika.
 
Så är det ju absolut. Men det är inte det jag diskuterar. Jag diskuterade hurvida hunden som art har den mental förmågan att dra en parallell mellan att en kopplad hund är trygg att passera enbart för att den är kopplad.

Självklart finns det hundar som vem som helst inte borde ha.
Ja har den mött x antal snälla hundar i koppel och x antal lösa hundar som attackerat den så tror jag dom kan göra det. Obs tror.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 006
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 229
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 351
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp