Lösa hundar

Ja, all skit kan hända när som helst. Det går att vara rädd hela tiden om man vill det. Jag har inte bara haft tur. Självklart spelar det roll på hundmöten hur hundarna är, om dom är lugna eller inte osv och vad dom utstrålar mot den andra hunden. Det är snarare du som haft otur. Givetvis har jag haft tur som inte råkat ut för dom farligaste också.

Världen är livsfarlig att vistas i. Vad som helst kan hända när som helst, din normala trevliga granne sen flera år kan när som helst få ett ryck och gå ut och knivhugga första bästa person den ser om du har otur. Har du haft tur eller har du haft otur om det händer dig? Har dom som inte råkat ut för det haft tur? Näe, det är snarare så att man haft otur om man råkar ut för något sådant, för det är inte vardagligt som det händer. Oddsen är inte höga men det händer.

Ja, ibland har man otur, det är inget mer med det. Men man skyddar sig inte från oturen genom att gå och vara rädd och misstänksam hela tiden. Det är liksom min största fasa här i livet att något ska hända min hund, tror du på riktigt att jag tror att jag och min hund är immuna mot hundar som inte är friska och är rent aggressiva och vill döda? Nej det är vi inte men oddsen att möta dom är inte stora.
Hade den attackerande hunden varit kopplad så hade Lamias hund aldrig blivit skadad.

Människor överskattar ofta sin skicklighet att bedöma situationer.
 
Med alla dessa hundattcker som varit och diskussionen om rasförbud (vilket jag är emot) så skulle jag inte bli förvånad om det blir hårdare krav på koppel. Tex att fler kommuner kräver koppel på fler platser osv.
Man märker helt klart att det finns en annan syn på lösa hundar nu mot för bara ett par år sen.
På min arbetsplats är vi några hundägare men merparten har inte hund och attityden mot hundar har blivit hårdare. Det är inte lika kul att prata hund på rasten.
 
Den var bunden utanför en kiosk, så uppenbart en ägare som inte ville ha den lös men den slet sig eller kom loss av någon anledning.
Ja, mina två värsta upplevelser har ju varit ”specialfall”. (Ägaren till kioskhunden var iofs SÅ förvånad, för hunden var gudasnäll och skulle aaaldrig…!) Har dock varit med om många andra mindre allvarliga händelser också, som ”bara” slutat med något litet hål eller två, eller att jag har lyckats hiva upp mina i famnen och sparka bort hunden som rusar fram. Och där har ju ägarna tydligen också tyckt att det varit säkert.

Faktum kvarstår ju. Speciellt efter sådana upplevelser inser man helt klart att (åtminstone större) hundar har en potential att vara farliga. Och ingen hund är 100% pålitlig. Att möta lösa hundar är inte kul eftersom man inte alls vet hur de är (eller huruvida ägaren ens har en hjärna). Och att koppla sin hund en kort stund just vid möten borde vara en baggis som gör livet bättre för många. 🤷‍♀️ Men nu börjar det bli rundgång…
 
Jag tänkte lite på det här när jag var ute med shiban igår. Hon går som sagt nästan alltid lös och struntar verkligen i både folk och fä så det gäller även när vi går genom parken till exempel även om det finns andra hundar och spelas fotboll där - samtidigt insåg jag ju att jag känner/känner till ungefär 70% av alla hundar jag ser och det påverkar helt klart mina val nästan lika mycket som Var mötet äger rum någonstans.
Om båda hundarna är lösa avslappnade och obrydda och det finns gott om utrymme kopplar jag inte, men om det är trångt, mellan två murar eller hagar, säg, kopplar jag så gott som alltid oavsett vem det är och då har jag nästan aldrig varit med om att den mötande inte gör detsamma. Det är god sed helt enkelt.

Det är för det mesta trevligt och avslappnat i hundmöten här men vi har lite för många flamsiga cockrar och labbar som får springa runt lösa bara för att "de är så himla snälla!".
Och då och då incidenter där det smäller förstås och det är lika obehagligt varje gång. Jag har själv varit med om det två gånger och båda gångerna har lösa hundar flugit på min då kopplade hund. Ingen gång hade det hänt om den anfallande hunden varit kopplad - om inte annat hade det funnits någonting att greppa tag i.
En gång såg vi inte ens den mötande hunden och den såg inte oss. Vi rundade en husknut samtidigt, den andra hunden var lös och verkligen flög på min lilla russel i ett ögonblick. Det var otroligt otäckt och den hade inte ens ett halsband på som man kunde få tag på.

Edit: Jag inser att jag inte sa eller diskuterade så mycket med inlägget, jag bara svamlade på. 😅
 
Senast ändrad:
Det finns ju studier som pekar på att koppla hunden minskar interaktioner med andra hundar den möter - om båda är kopplade minskar det ännu mer. Så redan där har man dragit ner på risken för interaktioner mellan hundarna för alla involverade om man vill det.

Lös eller inte lös - ansvaret vilar helt på ägaren att man har koll på sin hund och följer kommunens föreskrifter och lagen. Det viktigaste för mig är att man är påläst och inte vårdslös.

En eloge till de jag möter på promenad som kopplar sin hund vid minsta tveksamheter - för kanske vill de inte ta någon risk och kör det säkra före det osäkra. Så länge man tar sitt ansvar.
 
Det finns ju studier som pekar på att koppla hunden minskar interaktioner med andra hundar den möter - om båda är kopplade minskar det ännu mer. Så redan där har man dragit ner på risken för interaktioner mellan hundarna för alla involverade om man vill det.

Lös eller inte lös - ansvaret vilar helt på ägaren att man har koll på sin hund och följer kommunens föreskrifter och lagen. Det viktigaste för mig är att man är påläst och inte vårdslös.

En eloge till de jag möter på promenad som kopplar sin hund vid minsta tveksamheter - för kanske vill de inte ta någon risk och kör det säkra före det osäkra. Så länge man tar sitt ansvar.
Jag tycker koppel gör många hundar extremt osäkra istället.
Dvs att det blir att hundar integrerar betydligt mer för dom helt enkelt inte kommer undan.

Många ägare tvingar ju hundar att mötas oerhört trångt.
 
Det finns ju studier som pekar på att koppla hunden minskar interaktioner med andra hundar den möter - om båda är kopplade minskar det ännu mer. Så redan där har man dragit ner på risken för interaktioner mellan hundarna för alla involverade om man vill det.

Lös eller inte lös - ansvaret vilar helt på ägaren att man har koll på sin hund och följer kommunens föreskrifter och lagen. Det viktigaste för mig är att man är påläst och inte vårdslös.

En eloge till de jag möter på promenad som kopplar sin hund vid minsta tveksamheter - för kanske vill de inte ta någon risk och kör det säkra före det osäkra. Så länge man tar sitt ansvar.
Det borde inte krävas någon studie egentligen. Självklart minskar mötesrisken/interaktionerna om båda hundarna sitter fast i band och har begränsat rörelseutrymme så att de inte kan närma sig varandra.
 
Jag tycker koppel gör många hundar extremt osäkra istället.
Dvs att det blir att hundar integrerar betydligt mer för dom helt enkelt inte kommer undan.

Många ägare tvingar ju hundar att mötas oerhört trångt.
Osäkra eller inte kan du ju korta kopplet så att de inte kommer åt varandra även om det är trångt. Mycket mindre risk än om de möter varandra lösa där det är trångt.
 
Det borde inte krävas någon studie egentligen. Självklart minskar mötesrisken/interaktionerna om båda hundarna sitter fast i band och har begränsat rörelseutrymme så att de inte kan närma sig varandra.
Tvärtemot tycker jag. Hundar tvingas mötas och interagera pga koppel och ägarna.

Aldrig att gathundar möts på det viset.
 
Osäkra eller inte kan du ju korta kopplet så att de inte kommer åt varandra även om det är trångt. Mycket mindre risk än om de möter varandra lösa där det är trångt.
Hundar vill inte mötas på det viset det är vi människor som tvingar dom att gå på rak linje mot pch förbi varandra finns ingen hund som hade valt den vägen på egen hand.
 
Jag tycker koppel gör många hundar extremt osäkra istället.
Dvs att det blir att hundar integrerar betydligt mer för dom helt enkelt inte kommer undan.

Många ägare tvingar ju hundar att mötas oerhört trångt.
Ja, tvingar man hundarna att hälsa i ett tight utrymme kanske det blir något annat. En studie de gjorde där hundar var tvungna att gå förbi varandra ganska nära uppvisade dock att hundens interaktion med den andra minskade om den var kopplad. Fler interaktioner skedde om ena eller båda hundar var lösa.
 
Tvärtemot tycker jag. Hundar tvingas mötas och interagera pga koppel och ägarna.

Aldrig att gathundar möts på det viset.
Jag garanterar att gatuhundar ibland möts på trånga gator och att incidenter uppstår, men visst väljer vi vart våra hundar går och därmed får vi försöka göra det så säkert som möjligt. Ibland innebär det koppel på. Det är väl inte konstigt? När jag går genom en trång tunnel och en annan hund kommer emot oss tänker jag inte att det är bäst att släppa min hund lös och se vad som händer, tvärtom kontrollerar jag hellre situationen med ett koppel och vill gärna att den mötande också gör så för att minska risken för att någonting händer.
 
Hundar vill inte mötas på det viset det är vi människor som tvingar dom att gå på rak linje mot pch förbi varandra finns ingen hund som hade valt den vägen på egen hand.
Vad föreslår du att vi gör när vi måste mötas med våra hundar på en gångväg, mellan hagar eller mellan hus istället? :)
Och jag vill fortfarande påstå att det visst förekommer liknande friktioner mellan semivilda/gatuhundar om de stöter på varandra i ett trängt utrymme.
 
Jag garanterar att gatuhundar ibland möts på trånga gator och att incidenter uppstår, men visst väljer vi vart våra hundar går och därmed får vi försöka göra det så säkert som möjligt. Ibland innebär det koppel på. Det är väl inte konstigt? När jag går genom en trång tunnel och en annan hund kommer emot oss tänker jag inte att det är bäst att släppa min hund lös och se vad som händer, tvärtom kontrollerar jag hellre situationen med ett koppel och vill gärna att den mötande också gör så för att minska risken för att någonting händer.
Eller så väntar man och ger varandra utrymme skulle aldrig kliva in i en tunnel och möta en främmande hund.

Det är just det här jag menar, stora krav på hundar och tvång med koppel inte konstigt att många gör utfall för att komma undan.
 
Vad föreslår du att vi gör när vi måste mötas med våra hundar på en gångväg, mellan hagar eller mellan hus istället? :)
Och jag vill fortfarande påstå att det visst förekommer liknande friktioner mellan semivilda/gatuhundar om de stöter på varandra i ett trängt utrymme.
Det tror jag absolut det gör men då väljer dom själva om dom vill slåss eller backa.
Våra hundar har aldrig ett val :)

Alla gör som dom vill men jag anser att även koppel gör hundmöten rätt laddade.
 
Eller så väntar man och ger varandra utrymme skulle aldrig kliva in i en tunnel och möta en främmande hund.

Det är just det här jag menar, stora krav på hundar och tvång med koppel inte konstigt att många gör utfall för att komma undan.
Finns det valet, så fine men du kan ju fort vara halvvägs genom tunneln eller mitt på en vandringsled mellan två hagar (i alla fall här) när ni möter en annan hund... då kopplar i alla fall jag och passerar förbi helt enkelt. Spänningen finns inte i själva kopplet utan i hundarna. En hund som inte har problem med andra hundar kan mötas fint både i koppel och utan. En hund som har problem med möten bör nog ha koppel på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 872
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 845
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
705
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp