Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Skillnaden är att dom som väljer att ha sina hund lösa oftast har bättre koll på sina hundar. Den här hunden var ju förmodligen i koppel för att den inte var pålitlig eller var tränad att vara lös. Jag tror inte en chans att dom ens skulle gå till en rastgård med den hunden så som den attackerade. Den hunden borde gå i ett stabilare koppel närmre ägaren så ägaren kan hålla hunden.

Så det där var inget "se vad bra att den var i koppel" läge, det var var ett "ägaren borde ha bättre uppsikt och större koll på sin hund" läge.

Koppel som sagt är ingen säkerhet för att inget händer.
Men om vi nu pratar normalfuntade personer.
En normalfuntad hundägare har den utrustning som behövs på hunden. Om det är en så aggressiv hund så att det gör attacker så är inte flexi rätt utrustning.
Den diskussionen blir likvärdig med alla nötter som har lösa hundar utan pli.

Och även i koppel så ska man vara lika uppmärksam som med en lös hund.
 
Men om vi nu pratar vi normalfuntade personer.
En normalfuntad hundägare har den utrustning som behövs på hunden. Om det är en så aggressiv hund så att det gör attacker så är inte flexi rätt utrustning.
Den diskussionen blir likvärdig med alla nötter som har lösa hundar utan pli.
Fast majoriteten av hundägare är normala människor som inte lagt ner jättemycket tid på hunden annat än att ha gått några kurser för det är så man ska göra. Det finns faktiskt en hel del som inte tänker på hur stark deras hund blir i ett flexikoppel och har det för bekvmänlighets skull. Det är inte dåligt funtade människor alltid utan människor som helt enkelt inte kanske tänkt till lite. Däremot så hoppas jag ju att den människan med staffen ändrar sin utrustning och tar sig tid att lära sig hur den ska få koll på sin hund.

Och oftast så går dessa normala människor igenom hundlivet utan problem, mina föräldrar gjorde det och många jag är bekanta med gör det. Därför ska man inte ha någon övertro på kopplet i sej självt.
 
Senast ändrad:
Fast majoriteten av hundägare är normala människor som inte lagt ner jättemycket tid på hunden annat än att ha gått några kurser för det är så man ska göra. Det finns faktiskt en hel del som inte tänker på hur stark deras hund blir i ett flexikoppel och har det för bekvmänlighets skull. Det är inte dåligt funtade människor alltid utan människor som helt enkelt inte kanske tänkt till lite.

Och oftast så går dessa normala människor igenom hundlivet utan problem, mina föräldrar gjorde det och många jag är bekanta med gör det.
Så vad är problemet?
Dom flesta hundar är inte ute efter att attackera varandra?

När man läser den här typen av trådar låter det som vi diskuterar isbjörnar ibland.
 
Fast majoriteten av hundägare är normala människor som inte lagt ner jättemycket tid på hunden annat än att ha gått några kurser för det är så man ska göra. Det finns faktiskt en hel del som inte tänker på hur stark deras hund blir i ett flexikoppel och har det för bekvmänlighets skull. Det är inte dåligt funtade människor alltid utan människor som helt enkelt inte kanske tänkt till lite. Däremot så hoppas jag ju att den människan med staffen ändrar sin utrustning och tar sig tid att lära sig hur den ska få koll på sin hund.

Och oftast så går dessa normala människor igenom hundlivet utan problem, mina föräldrar gjorde det och många jag är bekanta med gör det.
Majoriteten äger inte heller så aggressiva hundar att flexikoppel är det problem som jag svarade på.

Men majoriteten av hundägare brister i uppmärksamhet under promenadenerna, både med lösa och kopplade hundar.

Ser inte flexi som större problem än lösa hundar.
 
Så vad är problemet?
Dom flesta hundar är inte ute efter att attackera varandra?

När man läser den här typen av trådar låter det som vi diskuterar isbjörnar ibland.
Det jag pratar om fortfarande är att jag tycker att det inte är farligt när hundar, som är tränade och snälla, är lösa, man måste inte bli rädd för att hunden är lös.
 
Majoriteten äger inte heller så aggressiva hundar att flexikoppel är det problem som jag svarade på.

Men majoriteten av hundägare brister i uppmärksamhet under promenadenerna, både med lösa och kopplade hundar.

Ser inte flexi som större problem än lösa hundar.
Här omkring så brister verkligen inte majoriteten av ägare i uppmärksamhet när dom har sina hundar lösa. Jag möter otroligt många lösa hundar varje dag och jag möter aldrig någon som inte har koll eller är medveten om vad som pågår.

Majoriteten har bra koll på sina hundar här, när dom är lösa. Dock folk som går kopplade med dom brister uppmärksamheten mer, vilket är förståeligt. För kopplet är en falsk trygghet för många och man lägger inte lika mycket energi på omgivningen då, det gör inte jag heller alltid. Det är en av anledningarna till att jag har min i koppel, just för att jag inte orkar hålla koll på omgivningen på samma sätt som jag behöver när han är lös. Det är helt enkel bekvämare ibland när det gäller honom.
 
Senast ändrad:
Det jag pratar om fortfarande är att jag tycker att det inte är farligt när hundar, som är tränade och snälla, är lösa, man måste inte bli rädd för att hunden är lös.
Jag blir inte rädd men varje mötande lös hund blir min hund rädd för. Och jag gör mig alltid beredd på att den ska springa fram. För väldigt många genom åren har gjort det och jag har 7 gånger fått två olika hundar bitna.
Tack vare att jag är beredd på varje lös hund så har bitskadorna inte blivit fler eller värre.
 
Känner mig lite träffad ibland här. Under gårdagens promenad tappade jag kopplet 4 ggr :rolleyes: Men då höll jag i hunden som aldrig drar, som inte bryr sig folk, andra hundar eller vad som. I regel går hon vid min sida i sakta mak. Så problemet här är att jag är klantig och inte håller ordentligt i kopplet. Jag tappar aldrig kopplet på den andra hunden som drar, är lite smått reaktiv och ljudar en del.
 
Här omkring så brister verkligen inte majoriteten av ägare i uppmärksamhet när dom har sina hundar lösa. Jag möter otroligt många lösa hundar varje dag och jag möter aldrig någon som inte har koll eller är medveten om vad som pågår.

Majoriteten har bra koll på sina hundar här, när dom är lösa. Dock folk som går kopplade med dom brister uppmärksamheten mer, vilket är förståeligt. För kopplet är en falsk trygghet för många och lägger inte lika mycket energi på omgivningen då, det gör inte jag heller alltid.
Och här är det tvärt om. Så man kan ju ha lite förståelse för att andra har andra, väldigt otrevliga erfarenheter.
Det är ju så lätt att bara koppla upp i ett möte. För att alla ska känna sig säkra. Det handlar om en minut, max två.
 
Här omkring så brister verkligen inte majoriteten av ägare i uppmärksamhet när dom har sina hundar lösa. Jag möter otroligt många lösa hundar varje dag och jag möter aldrig någon som inte har koll eller är medveten om vad som pågår.

Majoriteten har bra koll på sina hundar här, när dom är lösa. Dock folk som går kopplade med dom brister uppmärksamheten mer, vilket är förståeligt. För kopplet är en falsk trygghet för många och man lägger inte lika mycket energi på omgivningen då, det gör inte jag heller alltid. Det är en av anledningarna till att jag har min i koppel, just för att jag inte orkar hålla koll på omgivningen på samma sätt som jag behöver när han är lös.
Det fetade är ju anledningen till att en lös hund kräver en annan nivå av medvetenhet, avläsning och kunskap än en kopplad hund. En lös hund kräver högre tillit från mötande till hundförarens förmågor.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Och här är det tvärt om. Så man kan ju ha lite förståelse för att andra har andra, väldigt otrevliga erfarenheter.
Det är ju så lätt att bara koppla upp i ett möte. För att alla ska känna sig säkra. Det handlar om en minut, max två.
Ja, men jag kan ju inte utgå från någonstans där jag inte varit. Jag pratar utifrån mina erfarenheter. Och oavsett vart i landet jag varit så har jag haft ungefär samma upplevelse överallt. Och nej, jag kommer aldrig koppla per automatik utan anledning för kopplet i sej självt säger absolut ingenting. Det är hur bra koll ägaren har på hunden som spelar roll.
 
Senast ändrad:
Det festade är ju anledningen till att en lös hund kräver en annan nivå av medvetenhet, avläsning och kunskap än en kopplad hund. En lös hund kräver högre tillit från mötande till hundförarens förmågor.
Precis, en lös hund kräver en hel del av en mentalt. Det är inte så att jag släpper min hund och sen går jag där för mig själv och strosar. Det är ju en konstant uppmärksamhet och kommunikation med hunden och avläsning av miljön och vilka man möter, hur dom man möter beter sig osv.
 
Ja, men jag kan ju inte utgå från någonstans där jag inte varit. Jag pratar utifrån mina erfarenheter. Och oavsett vart i landet jag varit så har jag haft ungefär samma överallt. Och nej, jag kommer aldrig koppla per automatik utan anledning för kopplet i sej självt säger absolut ingenting. Det är hur bra koll ägaren har på hunden som spelar roll.

För hundrädda personer tror jag absolut att kopplet spelar roll. De kan inte avgöra hur bra koll ägaren har, de ser bara en lös hund.
 
Ja, men jag kan ju inte utgå från någonstans där jag inte varit. Jag pratar utifrån mina erfarenheter. Och oavsett vart i landet jag varit så har jag haft ungefär samma överallt. Och nej, jag kommer aldrig koppla per automatik utan anledning för kopplet i sej självt säger absolut ingenting. Det är hur bra koll ägaren har på hunden som spelar roll.
Men du måste väl ändå erkänna att kopplet är säkrare än helt utan? Annars behöver ju ingen hund öht gå i koppel.

Flera i tråden med mig har talat om att deras hundar reagerar på lösa hundar. Är det inte shysst mot den typen av hundar att koppla?

Jag förstår inte varför man är så vrång i att samarbeta med varandra och visa hänsyn. Det är sånt kort ögonblick som knappast kan göra skillnad för den lösa hunden men som kan göra den mötandes dag.
 
Men du måste väl ändå erkänna att kopplet är säkrare än helt utan? Annars behöver ju ingen hund öht gå i koppel.

Flera i tråden med mig har talat om att deras hundar reagerar på lösa hundar. Är det inte shysst mot den typen av hundar att koppla?

Jag förstår inte varför man är så vrång i att samarbeta med varandra och visa hänsyn. Det är sånt kort ögonblick som knappast kan göra skillnad för den lösa hunden men som kan göra den mötandes dag.

Jag tror inte en sekund på att en hund tittar på en annan hund, ser kopplet och tänker att det känns tryggt att den andra hunden är kopplad. Jag tror snarare att hundens ägare ser att den mötande hunden är kopplad, slappnar av och det märker den egna hunden. Precis som att den egna hunden känner av att matte/husse blir spänd/rädd/gör sig redo för att försvara sin hund och reagerar på det. Jag tror inte en hund har förmågan att reagera på om en annan hund är kopplad eller ej. De läser kroppsspråk, lukter och energier. Det är de däremot otroligt duktiga på!!
 
Jag tror inte en sekund på att en hund tittar på en annan hund, ser kopplet och tänker att det känns tryggt att den andra hunden är kopplad. Jag tror snarare att hundens ägare ser att den mötande hunden är kopplad, slappnar av och det märker den egna hunden. Precis som att den egna hunden känner av att matte/husse blir spänd/rädd/gör sig redo för att försvara sin hund och reagerar på det. Jag tror inte en hund har förmågan att reagera på om en annan hund är kopplad eller ej. De läser kroppsspråk, lukter och energier. Det är de däremot otroligt duktiga på!!
Ja då är det ju shysst om den med lösa hunden kopplar den några sekunder :) eller åtminstone går undan lite :)
 
Jag tror inte en sekund på att en hund tittar på en annan hund, ser kopplet och tänker att det känns tryggt att den andra hunden är kopplad. Jag tror snarare att hundens ägare ser att den mötande hunden är kopplad, slappnar av och det märker den egna hunden. Precis som att den egna hunden känner av att matte/husse blir spänd/rädd/gör sig redo för att försvara sin hund och reagerar på det. Jag tror inte en hund har förmågan att reagera på om en annan hund är kopplad eller ej. De läser kroppsspråk, lukter och energier. Det är de däremot otroligt duktiga på!!
Du får tro vad du vill.
Jag har haft hund i 33 år och denna i 11. Först 5 år innan han blev biten och osäker.
Jag kan läsa min hund!!

Kanske är det min hund som läser av mötande hundägre med lösa hundar som spända?
 
Men du måste väl ändå erkänna att kopplet är säkrare än helt utan? Annars behöver ju ingen hund öht gå i koppel.
Igen, det är ägaren som håller i kopplet som avgör hur säkert det är. Och jo, det finns massor av hundar som behöver gå i koppel.
Flera i tråden med mig har talat om att deras hundar reagerar på lösa hundar. Är det inte shysst mot den typen av hundar att koppla?
Och igen då, jag tror inte hunden ser att en annan hund är lös när den går bredvid ägaren och blir rädd och osäker för det. Det är ägaren som blir rädd och för vidare det till hunden. Jag har svårt att tro att hunden ser det här lilla snöret som en avgörande del. Och som sagt, jag har valt att lita på hundägare att dom vet vad dom gör för att inte gå och vara rädd hela tiden för det gynnar inte min hund. Ser jag att någon hund blir osäker så ber jag bara min hund att gå över till min andra sida så går han fot förbi dom. Tror inte den hunden är rädd eller inte då beroende på om ett koppel är på då eller inte. Då är det ägaren som blir lugn och kan sedan förmedla det till hunden som svarar på ägarens energi.
Jag förstår inte varför man är så vrång i att samarbeta med varandra och visa hänsyn. Det är sånt kort ögonblick som knappast kan göra skillnad för den lösa hunden men som kan göra den mötandes dag.
Och jag förstår inte varför man ska vara så vrång och inte kunna acceptera och respektera människor som kan ha sin hund lös och som har tränat massor på det.

Och det går att kommunicera och prata, det går att säga att hej, kan du koppla din hund en snabbis. Visst, inga problem. Men som sagt så kommer jag aldrig att gå och förutsätta att alla människor är livrädda för min hund.
 
Senast ändrad:
Men du måste väl ändå erkänna att kopplet är säkrare än helt utan? Annars behöver ju ingen hund öht gå i koppel.

Flera i tråden med mig har talat om att deras hundar reagerar på lösa hundar. Är det inte shysst mot den typen av hundar att koppla?

Jag förstår inte varför man är så vrång i att samarbeta med varandra och visa hänsyn. Det är sånt kort ögonblick som knappast kan göra skillnad för den lösa hunden men som kan göra den mötandes dag.
Jag håller med om ovanstående. Om det nu ändå verkligen finns skäl till att inte koppla hunden, tex att föraren har 3 hundar och tagit sig till en ödslig skog för att inte tvingas till frekventa möten och då behöva koppla dem, att föraren är rullstolsburen och inte når ned mm, mm.... Så ha hunden lös då för all del!
Att slänga över ett retriverkoppel på en lydig hund kostar dock högst 2 sekunder i normalfallet. Varför inte då göra detta för den mötande skull?

Snarare tyder själva vägran på att vederbörande inte har så bra lydnad på sin hund som denne vill hävda.
 
Jag tror inte en sekund på att en hund tittar på en annan hund, ser kopplet och tänker att det känns tryggt att den andra hunden är kopplad. Jag tror snarare att hundens ägare ser att den mötande hunden är kopplad, slappnar av och det märker den egna hunden. Precis som att den egna hunden känner av att matte/husse blir spänd/rädd/gör sig redo för att försvara sin hund och reagerar på det. Jag tror inte en hund har förmågan att reagera på om en annan hund är kopplad eller ej. De läser kroppsspråk, lukter och energier. Det är de däremot otroligt duktiga på!!
Min ena hund, den reaktiva och osäkra, reagerar väldigt annorlunda om hunden är kopplad med vanligt koppel, med flexi eller lös. Och det innan jag ser den andra hunden. Jag tror absolut att de kan se kopplet och tänka att de är kopplade. Framförallt som hon reagerar samma på lösa och med flexi, gissningsvis ser hon inte flexikopplet speciellt bra. Hon gör ju samma sak själv när husse försöker finta bort henne vid lyktstolpar. Då tittar hon upp, på kopplet, vilket håll det går åt = vilket håll hon behöver gå åt för att komma loss.

Jag tänker att det är liknande som anledningen till att man kan ha geparderna bredvid gasellerna på zoo. Alla djur vet att det är staket emellan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 941
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 622
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
767
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp