Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Grannen kanske borde följa med sin hund ut istället.
Ja jag tyckte väl de med o sa som de va att jag tycker att de e onödigt o riskera ett slagsmål så jag ser gärna att vi hittar en lösning då jag just nu inte kan hägna in min trädgård pga tjäle o mängder med snö o så hyr jag dessutom. Grannen höll ju med om att ett slagsmål vore fruktansvärt för hans hund e gammal o dålig o mycket mindre än min som den vill ge sej på
 
:rage: Anmäl varje gång den är på din tomt utan att husse/matte är där med den. Anmäl varje gång du möter den ensam ute utan husse/matte närvarande.
De har blivit många anmälningar från flera i byn, hunden springer ju nere på vägen med o lastbilschaufförerna uppskattar inte en kolsvart hund på en kolsvart väg mitt i nätterna. Den hängde ju här runt min trädgård i ett dygn o allt ägaren sa va "ja mina besökare va ledsna över att hunden inte va hemma igår när dom va här" Då har hunden sprungit runt i min trädgård o i skogen precis utanför min tomtgräns i ett dygn. Jag har bestämt mej för o flytta då jag ändå bara hyr o inte längre orkar lägga energi på grannen o riskera mer gnäll till hyresvärden
 
De har blivit många anmälningar från flera i byn, hunden springer ju nere på vägen med o lastbilschaufförerna uppskattar inte en kolsvart hund på en kolsvart väg mitt i nätterna. Den hängde ju här runt min trädgård i ett dygn o allt ägaren sa va "ja mina besökare va ledsna över att hunden inte va hemma igår när dom va här" Då har hunden sprungit runt i min trädgård o i skogen precis utanför min tomtgräns i ett dygn. Jag har bestämt mej för o flytta då jag ändå bara hyr o inte längre orkar lägga energi på grannen o riskera mer gnäll till hyresvärden

Hyr grannen från samma HV som du? I så fall är det en knepig HV som inte tar tag i det.
 
Hyr grannen från samma HV som du? I så fall är det en knepig HV som inte tar tag i det.
Näe de e friköpta hus i en liten by så jag hyr privat o grannen äger sitt som ligger ca 500-600 meter bort men nästan alla i byn har haft problem med den grannen genom åren om jag förstått övriga grannar rätt
 
Ja allt kan vi inte kontrollera men det gäller ju precis allting i livet.
Sen triggas ju inte alla hundar på så vis att dom blir farliga mina hundar blir triggade av småfåglar och höns.
Något oväntat har vi hittils inte stött på men jag gör som dig och alla andra vettiga hundägare och undviker risker så gott det går =)
Problemet är, som jag ser det, att vi människor har olika nivåer av kunskap och förmågor samtidigt som man inte kan (eller kanske snarare bör) eftersträva 100% säkerhet här i livet. En fråga som den i TS kommer därför aldrig att kunna avgöras på ett bra sätt. Ska man ha fokus på hundägarens utbildning, hundaveln eller koppeltvångets vara/ icke vara för att förhindra eller minimera antalet hundattacker?
 
Vad har det med lydnad att göra? Hunden måste ju också få agera och visa hur dom känner till en stor del. I rastgården tex kan jag tänka mig att det är otroligt många blandade känslor för hundarna som gör att dom reagerar på andra utanför. Det är förväntanspänning på ifall dom kommer in eller inte, det är nervöst av samma anledning, dom flesta är också väldigt glada och uppe i varv.
Jag ber mina kopplade hundar att gå fot när vi har hundmöten. En hund som inte klarar den situationen, även med mötande hund som gör utfall, bör inte sättas i samma situation lös. Det är min åsikt.
 
Problemet är, som jag ser det, att vi människor har olika nivåer av kunskap och förmågor samtidigt som man inte kan (eller kanske snarare bör) eftersträva 100% säkerhet här i livet. En fråga som den i TS kommer därför aldrig att kunna avgöras på ett bra sätt. Ska man ha fokus på hundägarens utbildning, hundaveln eller koppeltvångets vara/ icke vara för att förhindra eller minimera antalet hundattacker?
Tyvärr är det så , alla människor kan inte inse sina begränsningar eller ta ansvar en del av dessa är hundägare:(

Sen är det väl fortfarande så att vissa tror att en hund som inte är stor och tuff inte är en riktig hund.
 
Ni som säger att det bara är att koppla en kort stund, ni bor i glesbygden eller? Jag hade aldrig kommit fram om jag skulle koppla varje gång vi fick ett möte. Och hur gör man med de som kommer bakifrån?

Min ena går alltså nästan alltid lös. Har koppel på inne bland husen och om jag möter någon som ser uppenbart besvärad ut. Visst har en och annan kommit med argumentet koppeltvång enligt lag, men ganska många kommer faktiskt också fram och tycker att det är trevligt att de är så lydiga.

Den andre är numera döv och ganska virrig så han är bara lös där jag har god uppsikt. Det händer att jag får springa ikapp honom när han vimsar iväg. Men han jagar inte eller så.
 
Ni som säger att det bara är att koppla en kort stund, ni bor i glesbygden eller? Jag hade aldrig kommit fram om jag skulle koppla varje gång vi fick ett möte. Och hur gör man med de som kommer bakifrån?

Min ena går alltså nästan alltid lös. Har koppel på inne bland husen och om jag möter någon som ser uppenbart besvärad ut. Visst har en och annan kommit med argumentet koppeltvång enligt lag, men ganska många kommer faktiskt också fram och tycker att det är trevligt att de är så lydiga.

Den andre är numera döv och ganska virrig så han är bara lös där jag har god uppsikt. Det händer att jag får springa ikapp honom när han vimsar iväg. Men han jagar inte eller så.
Jag har haft hund både i glesbygd och Sthlm innerstad. Inga problem alls att koppla hund vid möte, eller hålla den kopplad. Förstår inte att alla hundar inom tullarna inte smäller av att behöva gå i koppel vid alla hundmöten då de mår så fruktansvärt dåligt av att kopplas samt är så lydiga att det är en kränkning av ägaren att ha hunden kopplad. ;)
 
Jag ber mina kopplade hundar att gå fot när vi har hundmöten. En hund som inte klarar den situationen, även med mötande hund som gör utfall, bör inte sättas i samma situation lös. Det är min åsikt.

Jag tycker ju att koppel eller inget koppel så är det artigaste och trevligaste att ha hunden gå fot medan man passerar. Jag passerar mycket hellre en lös hund som går fot fint vid ägarens sida än en rabiat hund med kopplet sträckt i sin fulla längd.
 
Ni som säger att det bara är att koppla en kort stund, ni bor i glesbygden eller? Jag hade aldrig kommit fram om jag skulle koppla varje gång vi fick ett möte. Och hur gör man med de som kommer bakifrån?

Min ena går alltså nästan alltid lös. Har koppel på inne bland husen och om jag möter någon som ser uppenbart besvärad ut. Visst har en och annan kommit med argumentet koppeltvång enligt lag, men ganska många kommer faktiskt också fram och tycker att det är trevligt att de är så lydiga.

Den andre är numera döv och ganska virrig så han är bara lös där jag har god uppsikt. Det händer att jag får springa ikapp honom när han vimsar iväg. Men han jagar inte eller så.
Ja, jag bor i glesbygd.

Om jag hade bott i stan hade jag inte ens sett värdet av att ha hunden lös. Hur rör sig dina hundar relaterat till dig när ni är ute? Säg att ni går på en trottoar längst en måttligt trafikerad väg!
 
Problemet är, som jag ser det, att vi människor har olika nivåer av kunskap och förmågor samtidigt som man inte kan (eller kanske snarare bör) eftersträva 100% säkerhet här i livet. En fråga som den i TS kommer därför aldrig att kunna avgöras på ett bra sätt. Ska man ha fokus på hundägarens utbildning, hundaveln eller koppeltvångets vara/ icke vara för att förhindra eller minimera antalet hundattacker?
Jag tror det är en kombo helt enkelt av allting. Precis som med hästar tex, för att få en trygg och säker häst behöver ägaren vara ganska så trygg och säker i sej självt.

Som många i hästvärlden vet så är ju inte tex ett grimskaft det som gör en promenad med hästen säker, det är grunden och tryggheten och uppfostran som gör hästen säker att hantera och umgås med. En trygg häst är en säker häst och det är detsamma med hundar. Och för att få en säker och trygg häst och hund behöver människan som hanterar dom jobba med sig själva och träna sig själva att inte gå upp i varv och stress av olika situationer. Lära sig att tänka rätt för att utstråla trygg energi osv. Utrustningen ska vara ett hjälpmedel för att förtydliga vad det är man vill. Lägger man för stor tilltro till att utrustningen ska rädda situationer så kan det bli farligt oavsett.

Sen måste man vara förutseende och se på håll och läsa av situationer för att inte hamna i tokiga situationer och för att undvika missförstånd. Sådant lär man sig med åren och självklart blir man överrumplad ibland för ingen är perfekt.
 
Jag passerar hellre en kopplad hund som går fint fot bredvid sin ägare än en rabiat hund som flyger på min/mina.

Min poäng är att alltför många oengagerade hundägare verkar tycka att ett koppel räcker. Har de bara hunden kopplad så kan de låta hunden bete sig som ett svin. Så länge det magiska kopplet är på så behöver de inte engagera sig i att träna hunden. Såna människor stör jag mig extremt mycket!
 
Jag bor i Linköping i en stadsdel med 5400 invånare men rör mig mellan stadsdelar.
Kopplar väl upp kanske 10-15 gånger per promenad om jag är ute 1,5 timma och det är även om vi ska passera vägar mm.
Kallar in flera gånger.
Mina rör sig med en radie på 10-30 meter framför/på sidan av mig. Vill ha dem i mitt synfällt.
Är det mycket folk ute får de gå kopplade av hänsyn.

Annars åker jag till landet och går rakt ut i skogen så jag kan ha dem lösa.

Mina trär in huvudet själva i halsbandet (smidigt för mig) en sak vi lär in direkt från valp då koppel/halsband inte ska vara något negativt och de får belöning.
De kommer även med jämna mellanrum till mig utan inkallning och stämmer av. Ibland belönar jag med godis ibland med röst eller fysisk beröring.
 
Ni som säger att det bara är att koppla en kort stund, ni bor i glesbygden eller? Jag hade aldrig kommit fram om jag skulle koppla varje gång vi fick ett möte. Och hur gör man med de som kommer bakifrån?

Min ena går alltså nästan alltid lös. Har koppel på inne bland husen och om jag möter någon som ser uppenbart besvärad ut. Visst har en och annan kommit med argumentet koppeltvång enligt lag, men ganska många kommer faktiskt också fram och tycker att det är trevligt att de är så lydiga.

Den andre är numera döv och ganska virrig så han är bara lös där jag har god uppsikt. Det händer att jag får springa ikapp honom när han vimsar iväg. Men han jagar inte eller så.
Jag bor i tätort 2 mil norr om Göteborg. Så jag bor varken på landet eller i storstad. På en normal 30-minuterspromenad här möter man kanske 3-5 andra beroende på vilken väg man tar. Går man längre sträckor ut på vandringslederna blir det ungefär samma för där är glesare mellan mötande.
 
Jag har haft hund både i glesbygd och Sthlm innerstad. Inga problem alls att koppla hund vid möte, eller hålla den kopplad. Förstår inte att alla hundar inom tullarna inte smäller av att behöva gå i koppel vid alla hundmöten då de mår så fruktansvärt dåligt av att kopplas samt är så lydiga att det är en kränkning av ägaren att ha hunden kopplad. ;)
Jag förstår inte vad du menar, nog har hunden det bättre utan koppel än med? Bor inte i Stockholm och inte heller centralt, men har nog 20 möten på mina allra kortaste 10 min promenader.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 006
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 221
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 333
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp