Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Fast det handlar inte om det utan att visa hänsyn. Jag har inga problem att koppla mina hundar om jag blir ombedd, vad är det som gör att du inte kan koppla in? Du skiter i andra eller du har fysiska problem?

Om jag är rädd för män som har på sig ett visst klädesplagg. Ska jag då be alla män jag ser som har det klädesplagget att byta kläder så att jag inte ska bli rädd? Och ska de då för att visa hänsyn undvika att ha på sig det klädesplagget? Oavsett hur illa en man gjort mig medan han hade det klädesplagget så kan alla andra män som bär det klädesplagget inte förväntas göra annat än att inte göra mig illa eller vara otrevliga.
 
Jag har har varit med om hundar som slitit sig ur koppel med, hakar kan gå sönder etc. Även varit med om folk som inte gör en ansats till att hala in sin hund i flexi eller vanligt koppel heller. Det är ju inte som att koppel automatiskt skyddar en mot saker.
Det kan alltid hända saker 🤷‍♀️
Ja, jag blir betydligt mer stressad över en hund som gör utfall i koppel än över en som kommer fram lös med ok attityd. Kraften i anfallen som kommer när ett koppel brister är inte att leka med...
 
Om jag är rädd för män som har på sig ett visst klädesplagg. Ska jag då be alla män jag ser som har det klädesplagget att byta kläder så att jag inte ska bli rädd? Och ska de då för att visa hänsyn undvika att ha på sig det klädesplagget? Oavsett hur illa en man gjort mig medan han hade det klädesplagget så kan alla andra män som bär det klädesplagget inte förväntas göra annat än att inte göra mig illa eller vara otrevliga.
Mer whataboutism du kan klämma in i tråden?
 
Det hjälper inte när ägaren tappar kopplet, hunden tar sig ur sele/halsband eller koppel/hansband/sele går sönder...

På mina promenader där jag möter hundar har det aldrig hänt.
Hundstaff t.ex har rejäla halsband, selar och koppel en isåfall borde investera i.

Såklart ska en alltid träna sin hund på hundmöten, lyhördhet mm mm mm
 
Och jag känner hundar som blivit bitna rätt allvarligt av kopplade hundar vars ägare litat fullt ut på kopplet och inte dresserat hunden tillräckligt.
Har oxå varit med om en som kom ur selen. Skulle det bara varit en eller två hundar som varit lösa när dom gått till attack så skulle jag inte se problem. Nu är det så många gånger det hänt att jag inte kan räkna alla gånger.
 
Men man kan ju rasta i hundgårdar, motionera med cykel, kickbike eller jogga.
Om hunden ska få så mycket mer motion och rörelse som lös under promenade så behöver den väl springa runt och stundvis vara på en hel del avstånd från ägarnen?
Upplever inte att hundarna blir mer motionerade när de är lösa eftersom de då ändå ska hålla sig nära mig.

1) Jag skulle aldrig släppa en hund i hundgård p.g.a. smittrisken.
2) Det går överhuvudtaget inte att jämföra att gå i en hundgård med att gå lös på promenaden.
3) Cykel, kickbike eller jogga är inte heller jämförbart med att gå lös. Att gå lös är inte bara motion. Det är som att en skrittmaskin för häst skulle vara en fullgod ersättning för att få gå i en stor fin hage!
 
Det är svårt att själv gå med kopplade hundar som INTE kommer lös med ryck mm när en lös hund börjar jaga dem t.ex.
Väldigt svårt att värja sig mot det.
 
På mina promenader där jag möter hundar har det aldrig hänt.
Hundstaff t.ex har rejäla halsband, selar och koppel en isåfall borde investera i.

Såklart ska en alltid träna sin hund på hundmöten, lyhördhet mm mm mm

En hund i släkten blev attackerad av en kopplad hund. Den som höll i kopplet tappade det när hunden attackerade plötsligt. Hundarna passerade varandra på flera meters avstånd. Offret fick sövas, sys och få drän.

En annan hund blev påhoppad av en ilsken pudel som tog sig ur selen. Som tur var var pudeln liten och hunden den flög på väldigt stabil mentalt så den bara förklarade för pudeln att den betedde sig illa. Efter tredje sparken från mig sprang pudeln tillbaka till sin ägare. Hade den pudeln gjort så på fel hund hade det kunnat gå riktigt illa för den!

Jag litar inte en sekund på att andra hundägare har ordentliga koppel och aldrig tappar kopplet. Jag kan inte heller påverka vad andra köper för koppel/selar/halsband till sina hundar.
 
Jag litar inte en sekund på att andra hundägare har ordentliga koppel och aldrig tappar kopplet. Jag kan inte heller påverka vad andra köper för koppel/selar/halsband till sina hundar.
Och jag litar inte en sekund på folk som har lösa hundar, hur mycket "kontroll" de än till synes verkar ha. Jag kan ju omöjligt veta säkert hur bra kontroll de har, förrän det är för sent.
 
Och jag litar inte en sekund på folk som har lösa hundar, hur mycket "kontroll" de än till synes verkar ha. Jag kan ju omöjligt veta säkert hur bra kontroll de har, förrän det är för sent.

Nä, och du vet inte heller vilkas koppel som kommer gå sönder, har en hund som är för stark för dem, har en hund som lärt sig ta sig ur sele/koppel eller som går i sin egen lilla värld när hunden plötsligt rycker till med kraft och kommer lös och flyger på din hund.
 
Men svara på den här frågan: Vilka andra rädslor ska omgivningen anpassa sig efter? Eller är det bara hundrädda omgivningen ska anpassa sig efter? Det blir ohållbart om alla ska anpassa sig efter allas rädlsor och fobier.

Måste det handla om vem som är rädd och inte? Jag tycker att det räcker gott och väl att veta att inte alla är 100% positiva till främmande hundar och agera därefter. Jag tror att det kallas ömsesidig hänsyn.

Angående tappa koppel eller att saker går sönder så ja, det är något som kan hända. Precis som att en hund som enligt ägaren är 1000% lydig en dag kan bestämma sig för att inte vara det. Ska vi dra det till den typen av spets borde nog ingen ha hund alls, för de är ju levande individer och inte robotar som alltid gör som de är programmerade.
 
Jag tycker att det är så fruktansvärt obehagligt med folk som verkar tro att kopplet är magiskt och aldrig kan gå sönder eller tappas.
Om jag tittar på hur det varit under mina år som hundägare i storstadsmiljö (dvs vääldigt många hundmöten genom åren) så är det lätt att räkna hur många gånger hundar kommit fram för att kopplet/halsbandet gått sönder eller människan helt enkelt tappat hunden. Däremot kan jag inte ens räkna alla gånger under ett år som jag mött hundar som tydligt inte lyssnat på sina människor, trots att ägarna påstått sig ha tillräckligt bra lydnad för att ha dem lösa.

Självklart kan det hända både att koppel går sönder och att man tappar själva kopplet, jag har själv råkat ut för båda varianterna med egna hundar. Men det är inte på långa vägar lika vanligt som att folk har övertro på hur lydig hunden är. Bäst är väl såklart om man har en åtminstone normallydig hund och rätt anpassad, hel utrustning av lämplig kvalitet. Man måste ju inte ha antingen eller.
 
Måste det handla om vem som är rädd och inte? Jag tycker att det räcker gott och väl att veta att inte alla är 100% positiva till främmande hundar och agera därefter. Jag tror att det kallas ömsesidig hänsyn.

Angående tappa koppel eller att saker går sönder så ja, det är något som kan hända. Precis som att en hund som enligt ägaren är 1000% lydig en dag kan bestämma sig för att inte vara det. Ska vi dra det till den typen av spets borde nog ingen ha hund alls, för de är ju levande individer och inte robotar som alltid gör som de är programmerade.

Och alla är inte 100% positiva till väldigt många andra saker.

Jag tycker att det handlar om att hundar inte ska gå fram till personer som inte vill ha en hund hos sig. Inget annat. Sen om hunden är kopplad eller lös är oväsentligt. Hundägare ska ha sin hund hos sig eller hos personer som valt att ha hunden hos sig. Ingen annan.
 
Men svara på den här frågan: Vilka andra rädslor ska omgivningen anpassa sig efter? Eller är det bara hundrädda omgivningen ska anpassa sig efter? Det blir ohållbart om alla ska anpassa sig efter allas rädlsor och fobier.
Jag pratar fortfarande om hänsyn, om du känner dig tryggare av att be en man gå en annan väg för att du har problem med att möta män så får du ju naturligtvis göra det, men jag anser fortfarande att man kopplar sin hund om man blir ombedd. Kan du svara på vilket av alternativen som gör att du inte kopplar? Du skiter i andra eller du har något fysiskt handikapp som gör att du inte kan koppla din hund?

De gånger jag varit med om att kopplade hundar kommit lösa och attackerat går att räkna på ena handens fingrar, de gånger jag varit med om att okopplade hundar attackerat är tyvärr betydligt vanligare. Jag har bl a polisanmält en polis vars lösa hund flög på en av våra så vi fick uppsöka veterinär. Hon försökte inte ens kalla in sin hund utan det var vi som lyckades bryta det hela.
 
Om jag tittar på hur det varit under mina år som hundägare i storstadsmiljö (dvs vääldigt många hundmöten genom åren) så är det lätt att räkna hur många gånger hundar kommit fram för att kopplet/halsbandet gått sönder eller människan helt enkelt tappat hunden. Däremot kan jag inte ens räkna alla gånger under ett år som jag mött hundar som tydligt inte lyssnat på sina människor, trots att ägarna påstått sig ha tillräckligt bra lydnad för att ha dem lösa.

Självklart kan det hända både att koppel går sönder och att man tappar själva kopplet, jag har själv råkat ut för båda varianterna med egna hundar. Men det är inte på långa vägar lika vanligt som att folk har övertro på hur lydig hunden är. Bäst är väl såklart om man har en åtminstone normallydig hund och rätt anpassad, hel utrustning av lämplig kvalitet. Man måste ju inte ha antingen eller.

Problemet är att alltför många som har aggressiva hundar har bara koppel till sitt förfogande för att hindra hunden från att skada/döda andra hundar. Många fler borde sätta på munkorg på hunden så fort den stack nosen utanför bostaden!
 
Jag pratar fortfarande om hänsyn, om du känner dig tryggare av att be en man gå en annan väg för att du har problem med att möta män så får du ju naturligtvis göra det, men jag anser fortfarande att man kopplar sin hund om man blir ombedd. Kan du svara på vilket av alternativen som gör att du inte kopplar? Du skiter i andra eller du har något fysiskt handikapp som gör att du inte kan koppla din hund?

De gånger jag varit med om att kopplade hundar kommit lösa och attackerat går att räkna på ena handens fingrar, de gånger jag varit med om att okopplade hundar attackerat är tyvärr betydligt vanligare. Jag har bl a polisanmält en polis vars lösa hund flög på en av våra så hon fick uppsöka veterinär. Hon försökte inte ens kalla in sin hund utan det var vi som lyckades bryta det hela.

Det tycker jag vore att gå över gränsen att be en helt oskyldig snäll man som inte gjort mig något att anpassa sig efter mina rädslor! Mina rädslor får jag stå för, ingen annan.
 
Det tycker jag vore att gå över gränsen att be en helt oskyldig snäll man som inte gjort mig något att anpassa sig efter mina rädslor! Mina rädslor får jag stå för, ingen annan.
Så hur är det nu, du skiter i andra eller har fysiska problem att koppla hunden?
 
Nä, och du vet inte heller vilkas koppel som kommer gå sönder, har en hund som är för stark för dem, har en hund som lärt sig ta sig ur sele/koppel eller som går i sin egen lilla värld när hunden plötsligt rycker till med kraft och kommer lös och flyger på din hund.
Men du får väl ändå erkänna att det är säkrare med koppel än utan?
De flesta koppel håller trots allt och de flesta tappar inte greppet vid ryck om hunden rycker fram.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 086
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 014
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 719
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
787
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp