Lösa hundar

Men hur långa ridturer tar du då?
Jag läser ständigt om folk som beskriver sina hundar som att dom aldrig blir trötta själv har jag liksom aldrig stött på det irl :)


Varken med egna eller vänners och bekantas hundar.
Alla har blivit märkbart trötta efter ett rejält fyspass :)
Ehe, det här måste jag ju svara på...

Min förra hund blev aldrig trött. Jag försökte trötta ut henne en gång. Så jag tog en rejäl runda med ena hästen, 1,5 mil och hyffsat högt tempo. Sedan tog jag nästan häst, 1 mil. Och sedan tog vi dessutom en promenad på 2 h. Och sen satte jag mig i soffan och tänkte "nu jävlar ska väl hunden vara trött". Nä. Icke.

Efter det slutade jag försöka få henne trött. Det gick liksom inte. Det var liksom ingen skillnad om vi gick 4 km eller om hon sprang flera mil. Hon var också enda hunden som inte var trött när vi vandrade från kl 11-23 för att vi kom fel. Om min "lilla ulltuss" var såhär så tänker jag att det finns fler som kan vara så, framförallt om vi tittar på brukshundar eller polarhundar. Är det är ursäkt för att ha olydiga hundar lösa? Nej det tycker jag inte.
 
Det är fruktansvärt :( jag vänder alltid om när vi möter en sån hund.

nu är du väl lite orättvis?
Jag tycker jag generellt haft rätt vardagslydiga hundar men alla har behövt och behöver stöd vid den här typen av möte.

Inget konstigt att behöva ta fram godiset? Eller hålla avstånd?
Tycker jag har koll på mina hundar även om det krävs belöning.
OM du tar dig friheten att låta din hund gå lös på allmänplats (vilket i de flesta svenska kommuner är ett brott mot den kommunala ordningsstadgan) så är det helt och hållet ditt eget ansvar. Du får i den situationen inte ha en hund som svarar på provokationer eller ränner efter löptikar. Eller reagerar på människor som springer förbi nära, haltar, har märkliga kläder, föremål som fladdrar, talar upprört, spelar boll etc. Hunden ska inte heller reagera på djur som katter, råttor, papegojor och kaniner i koppel. (Vi brukade säga att hunden skulle klara av att möta en baconinlindad chihuahua).

De personer som fäktar för sin rätt att ha sin hund lös påstår ju att de har 100% koll. DÅ är stirrande inget. Det är inte det minsta orättvist
 
Ehe, det här måste jag ju svara på...

Min förra hund blev aldrig trött. Jag försökte trötta ut henne en gång. Så jag tog en rejäl runda med ena hästen, 1,5 mil och hyffsat högt tempo. Sedan tog jag nästan häst, 1 mil. Och sedan tog vi dessutom en promenad på 2 h. Och sen satte jag mig i soffan och tänkte "nu jävlar ska väl hunden vara trött". Nä. Icke.

Efter det slutade jag försöka få henne trött. Det gick liksom inte. Det var liksom ingen skillnad om vi gick 4 km eller om hon sprang flera mil. Hon var också enda hunden som inte var trött när vi vandrade från kl 11-23 för att vi kom fel. Om min "lilla ulltuss" var såhär så tänker jag att det finns fler som kan vara så, framförallt om vi tittar på brukshundar eller polarhundar. Är det är ursäkt för att ha olydiga hundar lösa? Nej det tycker jag inte.
Va? Det hade ingenting med lösa hundar eller inte att göra.
Jag blir bara förvånad att vissa hundar funkar så för mig känns det som ren stress.

Jag hade förr en brukshund och hon och hennes vän la sig snarkande på golvet efter vi gått en rejäl runda.
Kan inte komma på en enda hund jag haft eller umgåtts med som inge blivit trötta efter rejäl aktivitet eller aktivering.

Polarhundar kan jag ingenting om dock.

Men sällskaps vint och brukshundar jag umgåtts med. Samtliga har blivit trötta.
 
OM du tar dig friheten att låta din hund gå lös på allmänplats (vilket i de flesta svenska kommuner är ett brott mot den kommunala ordningsstadgan) så är det helt och hållet ditt eget ansvar. Du får i den situationen inte ha en hund som svarar på provokationer eller ränner efter löptikar. Eller reagerar på människor som springer förbi nära, haltar, har märkliga kläder, föremål som fladdrar, talar upprört, spelar boll etc. Hunden ska inte heller reagera på djur som katter, råttor, papegojor och kaniner i koppel. (Vi brukade säga att hunden skulle klara av att möta en baconinlindad chihuahua).

De personer som fäktar för sin rätt att ha sin hund lös påstår ju att de har 100% koll. DÅ är stirrande inget. Det är inte det minsta orättvist
Så länge personen kallar in och kopplar sin hund vid möten ser jag inga problem alls.
Tror få hundar klarar av att trava förbi som en varg.
Hundar är ofta mer beroende av sin förare än så i Sverige.
 
Va? Det hade ingenting med lösa hundar eller inte att göra.
Jag blir bara förvånad att vissa hundar funkar så för mig känns det som ren stress.

Jag hade förr en brukshund och hon och hennes vän la sig snarkande på golvet efter vi gått en rejäl runda.
Kan inte komma på en enda hund jag haft eller umgåtts med som inge blivit trötta efter rejäl aktivitet eller aktivering.

Polarhundar kan jag ingenting om dock.

Men sällskaps vint och brukshundar jag umgåtts med. Samtliga har blivit trötta.
Jag svarade på att du inte har träffat någon hund som inte blir trött. Det har väldigt lite med lösa hundar att göra, absolut, vilket är varför jag la till sista meningen i mitt inlägg.
 
OM du tar dig friheten att låta din hund gå lös på allmänplats (vilket i de flesta svenska kommuner är ett brott mot den kommunala ordningsstadgan) så är det helt och hållet ditt eget ansvar. Du får i den situationen inte ha en hund som svarar på provokationer eller ränner efter löptikar. Eller reagerar på människor som springer förbi nära, haltar, har märkliga kläder, föremål som fladdrar, talar upprört, spelar boll etc. Hunden ska inte heller reagera på djur som katter, råttor, papegojor och kaniner i koppel. (Vi brukade säga att hunden skulle klara av att möta en baconinlindad chihuahua).

De personer som fäktar för sin rätt att ha sin hund lös påstår ju att de har 100% koll. DÅ är stirrande inget. Det är inte det minsta orättvist
Har du nån källa på att det är ett brott att ha hund lös på allmänplats i de flesta kommuner? De kommuner jag känner till har ingen sådan lag utan det är specificerade platser det gäller.

Hundar som ränner efter löptikar eller flyger på andra hundar är ju inte lydiga - då hade de ju inte dragit från ägaren..

Hundarna får reagera fö, de behöver inte vara lobotomerade för att vara lösa.
 
Har du nån källa på att det är ett brott att ha hund lös på allmänplats i de flesta kommuner? De kommuner jag känner till har ingen sådan lag utan det är specificerade platser det gäller.

Hundar som ränner efter löptikar eller flyger på andra hundar är ju inte lydiga - då hade de ju inte dragit från ägaren..

Hundarna får reagera fö, de behöver inte vara lobotomerade för att vara lösa.
Det är bara googla stad + lokala ordningsföreskrifter.
Jag gjorde det nyligen och fick se att Uppsala tyvärr hade ändrat sina till att bli striktare;

1712649755893.png
 
Jag har varit mycket nära att förlora två hundar som, vid olika tillfällen, blivit attackerade av andra hundar. Båda gångerna har mina varit kopplade. Första gången var det en berner sennen som kom lös (den var bunden utanför en kiosk) och andra gången var det två kangaler som rymt från sina får. Det är på riktigt traumatiskt att se sin hund bli mer eller mindre söndersliten… Jag litar alltså noll och intet på att folk jag möter har koll på sina hundar, och försöker alltid ta ut svängarna vid möten. Om de (edit: hundarna jag möter, alltså) dessutom är lösa får jag, milt sagt, hög puls. Men ja. Hur det känns beror mycket på vad det är för ras. Liten hund = ingen livsfara = lugnt. Större hund = mycket värre. Har en känsla av att de som tycker att det är en ”rättighet” att ha sin hund lös om den är lydig oftast har större hundar som kanske inte direkt riskerar livet vid en eventuell ”konfrontation”.

Jag tycker nog det tillhör allmänt hyfs att koppla sin hund vid möten oavsett. Den man möter har ju ingen aning om hur bra koll man har på sin hund och man har inte heller en aning om vad den andra personen har i bagaget. Sedan det här med att lägga sin hund och låta den andra passera? För mig gör det bara mötet värre. Hundarna blir skeptiska, spända och börjar glo och bara väntar på att hunden som ligger ska flyga upp (för ja, det händer ofta). Om jag fått välja hade alla kopplat i god tid före mötet och sedan går man bara lugnt förbi varandra.
 
"Under liknande kontroll som de vore kopplade" - de får alltså vara lösa..
Såhär står det i min kommun.
Hundar
"15 §
Hundens ägare, den som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande eller den som
endast tillfälligt vårdar en hund är skyldig att följa bestämmelserna i 16 §.
Det som sägs i 16 § gäller dock inte för ledarhund för synskadad person, för polishund i tjänst
eller för hund som polismyndigheten medgett särskilt undantag.
16 §
Hundar ska hållas kopplade
 på begravningsplatser,
 i parker och planteringar (förutom inom inhängande hundrastgårdar),
 i de kommunala motionsspåren
 i Gunnebo kulturreservat och
 på allmän försäljningsplats under den tid då torghandel pågår
Hundar får inte vistas på
 kommunala friluftsbad under tiden fr.o.m. 1 april t.o.m. 30 september eller
 kommunala lekplatser.
Föroreningar efter hundar på offentlig plats ska plockas upp."
 
Förresten, mina hundar är också lösa på på promenader då och då, men bara på ställen där jag har bra överblick och ser långt i förväg om någon/något kommer.
 
Ehe, det här måste jag ju svara på...

Min förra hund blev aldrig trött. Jag försökte trötta ut henne en gång. Så jag tog en rejäl runda med ena hästen, 1,5 mil och hyffsat högt tempo. Sedan tog jag nästan häst, 1 mil. Och sedan tog vi dessutom en promenad på 2 h. Och sen satte jag mig i soffan och tänkte "nu jävlar ska väl hunden vara trött". Nä. Icke.

Efter det slutade jag försöka få henne trött. Det gick liksom inte. Det var liksom ingen skillnad om vi gick 4 km eller om hon sprang flera mil. Hon var också enda hunden som inte var trött när vi vandrade från kl 11-23 för att vi kom fel. Om min "lilla ulltuss" var såhär så tänker jag att det finns fler som kan vara så, framförallt om vi tittar på brukshundar eller polarhundar. Är det är ursäkt för att ha olydiga hundar lösa? Nej det tycker jag inte.
Kan inte en del hundar behöva mycket mental stimulans för att känna att de är trötta? Om jag ser min så blir ju hon snarare hyperaktiv direkt efter träning (övertrött) och vill leka frenetiskt. Så där måste vi kämpa för att hjälpa henne ner i lugn innan hon totaldäckar.
 
Kan inte en del hundar behöva mycket mental stimulans för att känna att de är trötta? Om jag ser min så blir ju hon snarare hyperaktiv direkt efter träning (övertrött) och vill leka frenetiskt. Så där måste vi kämpa för att hjälpa henne ner i lugn innan hon totaldäckar.
Säkert, men denna hund var inte trött efter att hon hade spårat en häst i 8 km heller - trots att vi aldrig någonsin har tränat henne på spår. Vi däremot, vi var trötta :rofl: Otroligt streetsmart hund. Sa också till när riset och potatisen var färdigkokade, hur hon hade lärt sig dessa saker har jag absolut ingen aning om.

Hyperaktiv blev inte denna, hon la sig och sov lugnt så länge jag satt still. Men inte det där jättetrötta som jag kan se hos hundarna jag har idag. Utan hon var som vilken dag som helst bara.


Jag har varit mycket nära att förlora två hundar som, vid olika tillfällen, blivit attackerade av andra hundar. Båda gångerna har mina varit kopplade. Första gången var det en berner sennen som kom lös (den var bunden utanför en kiosk) och andra gången var det två kangaler som rymt från sina får. Det är på riktigt traumatiskt att se sin hund bli mer eller mindre söndersliten… Jag litar alltså noll och intet på att folk jag möter har koll på sina hundar, och försöker alltid ta ut svängarna vid möten. Om de (edit: hundarna jag möter, alltså) dessutom är lösa får jag, milt sagt, hög puls. Men ja. Hur det känns beror mycket på vad det är för ras. Liten hund = ingen livsfara = lugnt. Större hund = mycket värre. Har en känsla av att de som tycker att det är en ”rättighet” att ha sin hund lös om den är lydig oftast har större hundar som kanske inte direkt riskerar livet vid en eventuell ”konfrontation”.

Jag tycker nog det tillhör allmänt hyfs att koppla sin hund vid möten oavsett. Den man möter har ju ingen aning om hur bra koll man har på sin hund och man har inte heller en aning om vad den andra personen har i bagaget. Sedan det här med att lägga sin hund och låta den andra passera? För mig gör det bara mötet värre. Hundarna blir skeptiska, spända och börjar glo och bara väntar på att hunden som ligger ska flyga upp (för ja, det händer ofta). Om jag fått välja hade alla kopplat i god tid före mötet och sedan går man bara lugnt förbi varandra.
De som lägger sina hundar ner och är stilla kan troligen inte få hunden att gå förbi snällt med sin hund än. Så troligen försöker de vara så lite störande som möjligt. Annars är det ju enklare att fortsätta gå tänker jag.
 
Jag skulle aldrig låta en hund gå nästan ända fram. Hunden ska ignorera andra. Kan den inte det så åker gott godis fram och sen går den gå vid min sida tills vi passerat. Litar jag inte på hunden i det läget heller så kopplas den.

Det är ett jäkla ofog med folk som låter sin kopplade hund stirra och bete sig illa. Men jag tror helt enkelt att de överhuvudtaget inte kan läsa hund. De fattar inte att deras hund beter sig som en skitstövel.
Eller de som har en snäll hund och på något sätt känner att de måste bevisa något.

Vilken typ av hänsyn vill du då att hundförare ska visa dig i det fall föraren saknar pli på sin hund?

Givetvis kan man önska att alla skulle ha lydiga hundar, men det lär inte hända.
Alltså det är ju samma hänsyn oavsett? Att de håller avstånd. Hur de gör det avgör inte för mig hur mycket hänsyn de visar.
 
Jag har varit mycket nära att förlora två hundar som, vid olika tillfällen, blivit attackerade av andra hundar. Båda gångerna har mina varit kopplade. Första gången var det en berner sennen som kom lös (den var bunden utanför en kiosk) och andra gången var det två kangaler som rymt från sina får. Det är på riktigt traumatiskt att se sin hund bli mer eller mindre söndersliten… Jag litar alltså noll och intet på att folk jag möter har koll på sina hundar, och försöker alltid ta ut svängarna vid möten. Om de (edit: hundarna jag möter, alltså) dessutom är lösa får jag, milt sagt, hög puls. Men ja. Hur det känns beror mycket på vad det är för ras. Liten hund = ingen livsfara = lugnt. Större hund = mycket värre. Har en känsla av att de som tycker att det är en ”rättighet” att ha sin hund lös om den är lydig oftast har större hundar som kanske inte direkt riskerar livet vid en eventuell ”konfrontation”.

Jag tycker nog det tillhör allmänt hyfs att koppla sin hund vid möten oavsett. Den man möter har ju ingen aning om hur bra koll man har på sin hund och man har inte heller en aning om vad den andra personen har i bagaget. Sedan det här med att lägga sin hund och låta den andra passera? För mig gör det bara mötet värre. Hundarna blir skeptiska, spända och börjar glo och bara väntar på att hunden som ligger ska flyga upp (för ja, det händer ofta). Om jag fått välja hade alla kopplat i god tid före mötet och sedan går man bara lugnt förbi varandra.
När det gäller möten med min hund så är det mycket bättre för alla parter att min hund är lös för då kan han gå undan och gå ut en bit i skogen för han vill hålla avstånd till främmande hundar. Man måste lita på den andra hundägaren att den känner sin hund och fattar det bästa beslutet.

Är man så rädd hela tiden pga att kopplet inte är på så får man jobba med sig själv, nånstans så måste man lita på andra hundägare att dom faktiskt känner sin hund. Jag har tränat upp mig på att tänka när jag ser en lös hund att "oj, vad härligt att dom har tränat på att kunna ha hunden lös", jag förutsätter att det är en trevlig hund. Jag måste det för min hunds skull och för min egen skull för ingen får någon fördel av att jag går runt och är rädd och inte litar på andra hundägare.

Folk gör så gott dom kan och man får fokusera på sin egen hund helt enkelt, väljer någon att lägga sin hund ner vid ett möte så är det förmodligen för att det för stunden är det lättaste sättet för dom att hantera möten på. Min hund ska ändå lita på mig även ifall han inte känner sej helt bekväm med att gå förbi en hund som ligger ner. Han ska kunna ta stöd från mig och passera oavsett. Jag försöker se alla sådana tillfällen som tillfällen att träna och visa min hund att han kan lita på mig för oftast så händer ingenting, och visst, då och då kan det hända att den andra hunden hoppar mot oss men jag försöker så gott jag kan att inte göra någon grej av det och då släpper min hund det fort också.

Och nej, det är inte lätt med rädslor, men det går att jobba med sig själv så att det blir bättre.
 
När det gäller möten med min hund så är det mycket bättre för alla parter att min hund är lös för då kan han gå undan och gå ut en bit i skogen för han vill hålla avstånd till främmande hundar. Man måste lita på den andra hundägaren att den känner sin hund och fattar det bästa beslutet.

Är man så rädd hela tiden pga att kopplet inte är på så får man jobba med sig själv, nånstans så måste man lita på andra hundägare att dom faktiskt känner sin hund. Jag har tränat upp mig på att tänka när jag ser en lös hund att "oj, vad härligt att dom har tränat på att kunna ha hunden lös", jag förutsätter att det är en trevlig hund. Jag måste det för min hunds skull och för min egen skull för ingen får någon fördel av att jag går runt och är rädd och inte litar på andra hundägare.

Folk gör så gott dom kan och man får fokusera på sin egen hund helt enkelt, väljer någon att lägga sin hund ner vid ett möte så är det förmodligen för att det för stunden är det lättaste sättet för dom att hantera möten på. Min hund ska ändå lita på mig även ifall han inte känner sej helt bekväm med att gå förbi en hund som ligger ner. Han ska kunna ta stöd från mig och passera oavsett. Jag försöker se alla sådana tillfällen som tillfällen att träna och visa min hund att han kan lita på mig för oftast så händer ingenting, och visst, då och då kan det hända att den andra hunden hoppar mot oss men jag försöker så gott jag kan att inte göra någon grej av det och då släpper min hund det fort också.

Och nej, det är inte lätt med rädslor, men det går att jobba med sig själv så att det blir bättre.
För mig skulle det väl hjälpa att skaffa en stor hund. Inte lika många storhundsägare som får sina hundar dödade under promenad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 906
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 439
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp