Lösa Hundar

D

dolphinsmile

Hur gör man? Hur säger man till hundägare att koppla sina hundar utan att de blir sura? Det är ett mysterium. I skogen där jag rider och möter man jämt lösa hundar och stavgångare(sånna kan man ju tyvärr inte göra nått åt :P), och tillsaken hör att skogen är ett naturreservat, så jag vet inte vad det är för regler.. Det kommer "stadsbor" eller mer lägenhetsmänniskor med bil och så parkerar de i skogen och släpper lös hundarna.. Jag tycker att det är så respektlöst inte bara mot oss hästägare utan mot andra människor.. finns ju sånna som är hundrädda.
Men i allafall, hur gör man? Är det nån som vet om det är olagligt?

ännu svårare är det ibland eftersom en del av dessa hundägare bor i närheten och om de får veta att vi anmält dem så blir det ett jävla liv, de kan vara människor som äger lite av skogen eller har traktorer. Skulle inte förvåna mig om du skulle ut i skogen och försöka skrämma hästarna med dom.

Suck.. aja nu är jag framfört mina problem, något luddigt som vanligt. Men nu vill jag gärna ha lite tips och erfarenheter av er!
 
Sv: Lösa Hundar

Är din häst rädd för hundar?
Om inte, så kan du ju rida fram till ägaren och be dem att koppla hunden. Läs på lite om vad som gäller just där du rider, det kan kännas bra att veta vad som gäller om man "måste ta en strid"...

Jag har själv hund som jag har lös, hon går alltid vid min sida om vi får möte. Men jag är själv mycket förvånad hur en del hundägare reagerar om man ber dem koppla hunden. Rent av korkat vid många tillfällen.

Om du känner ett obehag av att det springer lösa ouppfostrade hundar där du rider så skulle jag absolut meddela det direkt till ägaren.

Lycka till!
 
Sv: Lösa Hundar

är din häst rädd för hundar?
annars kan du ju bara varna hundägarna och sen skita i dom, blir hunden sparkad så är det ägarens fel, du har ju varnat. synd om hunden förståss men.
 
Sv: Lösa Hundar

Jag har också råkat ut för detta ett flertal gånger.
Ibland med hundar som också vart på trädgården, och rusat skällande mot muren rakt mot hästarna, som hoppat högt och blivit måttligt nervösa.
Också ute i skogen, där de springer fram och skäller på häste och visar tänderna.
Vare gång har jag trott att min häst ska skadas och bli ihjälbiten.
Ägarna har ju ingen koll på hunden heller, utan ropar gärna men hunden stannar.

Om man ska ha sin hund lös, ja då är det bäst att man har pli på den också. Då ska den komma när man ropar på den, eller gå vid ens sida, och inte rusa iväg på egna äventyr.

Du kan fråga hundägarna snällt om de inte skulle kunna koppla hunden för att din häst är rädd för hundar. Eller säga att din häst kan trampa på hunden.
Att säga till någon snällt är riktigt svårt, det tycker jag med. Gapar för den mesta, och ryter att de ska koppla hunden. Men det är mest i stundens hetta, sen blir man lite mildare.
Inga direkta tips, men tänk på hur du själv hade velat att någon sa till dig om en sån sak om du hade hund. Klart man alltid försvarar sitt djur, men man får tänka på säkerheten också. Alla ska ju trivas ute i naturen.
 
Sv: Lösa Hundar

Jag har inte heller några direkt erfarenheter, har både häst och hund, och vet att min hund kan f år för sig att skälla, men lättar enär man har häst och hund, så jag kopplar självklart hunden och har honom kopplad tills han släppt tanken på hästen. Tycker med de är svårt, med jobbiga hundar som skäller, o man blir uppstressad, inte alltid lätt att be dem snällt då, hundägarna alltså att koppla sina hundar. Bra men svår fråga du hade !
 
Sv: Lösa Hundar

Vad jag vet får man inte ha hundar lösa i naturen mellan 1/3 - 20/8. I nationalparker kan det t o m gälla kopplingstvång året runt.
Kolla på Naturvårdsverkets sida.
 
Sv: Lösa Hundar

*KL*

Verkar vara helt omöjligt att prata med hundägare :confused: spelar ingen roll vilken approach man försöker med.... Jag har provat dem alla och har nu tröttnat.... så jag vrålar högt och tydligt när jag ser hundar på avstånd:
-Koppla hunden!!!!-Min häst är rädd!!!!
Sen brukar jag förklara att han blivit skrämd av lösa hundar och att det är därför jag skriker åt dem på långt håll.

Hittade regler:
Mellan den 1 mars och den 20 augusti ska hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under övriga tider av året ska hundar hållas så att de inte kan driva eller förfölja vilt

Samt i vår kommun:
Enligt XXXXXXXXXXX kommuns lokala ordningsföreskrifter ska hundar som vistas på offentlig plats vara kopplade. Tikar ska under löptiden hållas kopplade, dock inte inom inhägnade områden.

Enligt mig (min tolkning) betyder det ALLTID kopplad om man inte har en hund som i ALLA ALLA lägen lyssnar och är lydig...och det finns inte många sådana hundar. (Tyvärr)

Min häst var inte hundrädd förr men har nu blivit skrämd flera ggr. på grund av ouppfostrade lösa hundar så jag har nu fått stora problem på grund av dem!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad:

Inte kul :(

// M
 
Sv: Lösa Hundar

Knapplån!

Ingen av mina hästar är rädd för hundar, men om de kommer rusande direkt mot dem så reagerar de instinktivt med flyktbeteende, naturligtvis. Detta har hänt några gånger, men utan att någon har kommit till skada.

När det kommer en lös hund mot hästen och hundägaren är utom synhåll, brukar jag hoppa av hästen och prata med både häst och hund. Jag tycker också att det är lättare att försvara oss om hunden skulle gå till attack, när jag står på marken.

Hundägaren brukar dyka upp efter en stund och då brukar jag försöka få igång en dialog (försöker att inte vara ovänlig, men det är inte alltid så lätt, eftersom de ofta intar en försvarsposition...) Jag brukar låta hundarna bekanta sig med hästen, oftast är de kopplade då, eftersom mina hästar är hundvana, och de flesta hundägare brukar uppskatta detta.

Det har ibland hänt att vi råkat träffa på Brukshundsklubben under deras träningspass... och då brukar deras hundar få komma fram och nosa på hästen, om de vågar. Ledaren för gruppen brukar då instruera hundägarna hur de ska göra. Mina hästar brukar tycka att det är kul med att få uppmärksamhet (och beröm av matte fast de inte gör någonting...)

Det bästa, tycker jag, är om man kan få igång en dialog. Allemansrätten gäller ju alla, även hundägare och stavgångare ;) , jag tycker att vi bör kunna samsas ute i naturen!
 
Sv: Lösa Hundar

Jag är en av dem som har hunden lös i skogen, till på köpet när jag rider! Han kommer alltid när jag ropar, och jag ser alltid till att han sitter prydligt under min vänstra stigbygel om vi får möte. Kommer det andra hundar kommenderar jag honom att ligga, och om den andra hundägaren ser minsta obekväm ut tar vi oss längre in i skogen, om det inte går kliver jag av hästen och håller i min hund (för syns skull)
Jag förstår inte problemet?
 
Sv: Lösa Hundar

Jag är en av dem som har hunden lös i skogen, till på köpet när jag rider! Han kommer alltid när jag ropar, och jag ser alltid till att han sitter prydligt under min vänstra stigbygel om vi får möte. Kommer det andra hundar kommenderar jag honom att ligga, och om den andra hundägaren ser minsta obekväm ut tar vi oss längre in i skogen, om det inte går kliver jag av hästen och håller i min hund (för syns skull)
Jag förstår inte problemet?

Problemet är att väldigt få har sådan bra koll på sina hundar som du har på din.
 
Sv: Lösa Hundar

Precis som du har jag också gjort...men när nästan alla hundägare man träffar intar fösvarsposition och ibland blir agressiva då tröttnar man till slut...

Som sagt ingen bryr sig om de som har lydiga hundar de är de andra man blir sur på.

Min häst var inte hundrädd och är inte det egentligen nu heller. Det går bra att möta hundar som håller sig lugna.
Men i och med att han blev skrämd av hundar flera gånger som sprang ikapp honom ljudlöst bakifrån så är han numera allmänt bakskygg!!!
Inte så kul med en häst som jag har tänkt mig att använda till körning.

Det är ju klart att man ska samsas i skogen och att vi alla borde få plats. Men det är ju inte jag som stör dem. Nä faktiskt inte, jag rider inte ens på stigarna när det är blött för att ingen ska behöva reta sig på att vi ryttare förstör stigarna, sparkar bort bajs osv. ...

// M
 
Sv: Lösa Hundar

KL

jag har inte sånt jätte stort problem just nu, men jag oroar mig mest för framtiden. Hästen jag har nu är inte ett dugg rädd för nått.. men vi har haft honom här i 8 år så han är väl härdad.. men till sommaren får jag ett föl som jag tänkt ha kvar här och köra in. Då är det inte så säkert att det kommer gå lika bra när det kommer en eller flera hundar och jagar oss när vi är ute och kör. Man är mkt mera utsatt när man kör också.. Man kan inte kliva av som man kan när man rider, och händer det att man ramlar av för att hästen blir rädd så är även det värre än när man rider. För när en häst med vagn skenar hem så kan den springa över allt möjligt inklusive lekande småbarn och cyklister.

Sen vill jag tillägga att det faktist finns sånna som har hunden kopplad eller kopplar när de ser mig vilket de ska ha en eloge för. Men tyvärr finns det en skara människor som åker från sina lägenheter med sina hundar som aldrig sett hästar förut och knappt varit i skogen. Många av dem tror att de har koll på sin hund men oftast har de inte det. Det är dessa människor som förstör
 
Sv: Lösa Hundar

Hej!

Det tråkiga är att många människor inte tar en på allvar om man är för vänlig *tyvärr*

Under stor del av året är det koppel tvång på hundar exempelvis när de vilda djuren har ungar. Dessutom om man inte har sådan pli på sin hund att man kan kalla in den vid möte av häst/människa/hund etc så får man faktiskt inte ha den lös och kan då polisanmälas!

Det var just de jag gjorde då jag tröttnade på att alltid möta samma hund/ägare på mina ridturer i skogen, hunden en stor rottwailer kom alltid rusande o skällde på min häst och ägarens komentar var att han bara vill visa att det är hans skog.......:devil: då ledsnade jag o hotade med att anmäla henne o nu har hundkräket koppel när vi möts :d

Synd att man ska behöva gå så långt som till hot men men VISSA verkar inte förstå annars....
 
Sv: Lösa Hundar

Eftersom det är så litet hos oss så finns det ingen möjlighet att hota människor eller skrämma till att koppla hundarna.. Då blir det bara ett jäkla liv och så kommer de försöka att förstöra för oss och våra hästar. Litar inte ett dugg på de som bor i våran by. SÅ det känns hopplöst :(
 
Sv: Lösa Hundar

*knapplån*

Om man då ser det från andra sidan så kan jag ibland vara trött på folk som ropar på 100 meter att man skall koppla hunden. Det spelar ingen roll om hunden går fot precis brevid en utan det är själva grejen att hunden är lös som är problemet.

För några år sedan när jag var ute och gick med min dåvarande hund så mötte vi två ryttare på varsin häst. Vägen var en normalbred grusväg. Jag går på ena sidan av vägen och de rider på andra. Min hund går ute på ängen som är brevid vägen på motsatta sidan ryttarna rider. Hunden är kanske 5 meter från mig. När hästarna börjar närma sig så lyfter han på huvudet för att sen börja nosa igen helt ointresserad av hästarna. Plötsligt ropar den ena ryttaren att jag måste koppla hunden.

Jag ropar till mig hunden som kommer till mig. Hunden går precis före mig vid vägkanten och jag bakom (hade kommenderat gå på kanten ifall det skulle komma någon bil). Hunden ignorerar totalt hästarna och bara lunkar på före mig. Då börjar den ena ryttaren att gorma och gapa om att jag skall koppla hunden för att hennes häst är rädd för hundar. Hästen har hittils inte gjort något men när ryttaren börjar gapa och gorma så blir den lite stressad.

Till slut så kan jag inte hålla mig längre utan säger att hästen nog skulle vara lugnare om hon inte höll på att gapa och skrika så mycket. Då blir hon arg och travar iväg.

Visst hade jag kunnat koppla hunden men dels så hade jag inget koppel med mig och dels så var det verkligen inga som helst problem överhuvudtaget. Ibland så blir man ju bara så trött på saker och ting även om det absolut klokaste hade varit att bara koppla hunden och sluppit allt tjat.

Om det nu är så att hästen är så fruktansvärt rädd för hundar att den reagerar bara för att den går förbi en hund så tycker jag att det är tveksamt om man skall rida ut på den hästen.

Igår när jag var ute och gick med mina två nuvarande hundar på en stig i skogen så mötte vi en kvinna som bad mig hålla hundarna då hon var rädd för hundar. Jag kallade bara till mig hundarna gick en liten bit in i skogen kommenderade sitt och tog tag i hundarnas halsband. Inga problem. Det enda var att jag hade lite dåligt samvete för att jag hade sett så barsk ut när hon frågade om jag kunde hålla hundarna. Jag var dock inte barsk mot henne utan mot den lilla terroristen som antagligen upplevede henne väldigt intressant av någon anledning och var lite seg i sin lydnad. Men det hela löste sig med att nästa gång jag mötte henne (det är en rund slinga som vi gick på) så kallade jag in hundarna omdelbart tog tag i deras halsband och gav henne ett stort leende när hon gick förbi. Hon tackade och jag kände mig mindre "elak".

Det är alltid tråkigt att det skall finnas personer med tråkigt sätt vare sig det är hundfolk eller hästfolk eller bara "vanligt" folk.

Mvh

Tora
 
Sv: Lösa Hundar

Kul att få höra en berättelse från "andra sidan" ;) . Jag tycker att det gäller att kunna "läsa hund", precis som att "läsa häst".

Om hunden uppför sig så exemplariskt som din, så bör man väl, som ryttare, inte göra så stor affär av ett möte med hund? Både hundar och hästar behöver få träna på att träffas och umgås, så att de lär sig hur de ska uppföra sig i sådana situationer.

Jag kan förstå hundar som blir extremt intresserade om de aldrig träffat på en häst förut. De som jag har träffat på brukar skälla, morra och springa runt, för att göra husse/matte uppmärksam på att här är det något läskigt spännande. Men om de sen, under överinseende av matte/husse, i koppel, får nosa och undersöka hästen brukar de bli ganska spaka och lite ängsliga. Jag tror att det behövs träning av både häst och hund, för att de ska bli trygga i situationen. Även hundägare och ryttare behöver träna. Människostress smittar så lätt av sig på djuren.
 
Sv: Lösa Hundar

Jag tror att vad du mötte i skogen var en ryttare som var rädd för hundar. Kanske hade hon varit med om en olycka med sin häst där en hund var inblandad? Man skall aldrig dömma människor eller hästar. man vet inte vad de varit med om. Och jag tycker att det är bättre att ryttaren ropar innan, hon känner ju inte hunden eller dig och vet inte om du är en bra hundägare eller dålig. Självklart är det inte bra att hon skrek och gromade men så reagerar ofta människor när de blir rädda.

Själv tycker jag att det är lika självklart att man ska ha hunden kopplad eller iaf ha koppel med sig som att jag alltid har grimskaft på min häst även fast min följer mig som en hund. Det finns alltid folk som är rädda och det kan alltid hända saker. Hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur, inget dresserade kan ändra på det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 423
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 691
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 134
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp