Lösa Hundar

Sv: Lösa Hundar

Jag brukar köra typ denhär: "Min häst försvarar sig och kan sparka till hunden om den kommer nära benen, så det är bäst att ni håller i den!" Oavsett vilken häst jag rider brukar jag säga så. (Min kan ifs attackera med både tänder och ovar om de inte aktar sig)
Om det inte hjälper säger jag nåt i stil med att" om den träffar går det nog illa för hunden osv. Det brukar göra att de flesta försöker få tag i sina hundar, om de kan:crazy: .

Jag tycker det är ok att ha hunden lös nära sig om man har tränat in inkallning så det fungerar VARJE GÅNG. Annars är det bäst att ha den kopplad annat än i inhägnat område där man inte träffar på hundrädda människor och djur.
 
Sv: Lösa Hundar

Nej denna hunden hade jag aldrig någonsin kopplad. Han var så otroligt lydig. De få gånger som inte någon var hemma så lämnade vi dörren öppen så att han kunde gå ut och lägga sig vid bilen om han ville. Han gick aldrig ut från tomten ens om det kom en löptik gåendes.

Men han var otroligt speciell.

Men själva poängen är att många gånger så spelar det ingen roll hur lydig hunden är eller om den går så nära mig att jag i princip trampar på hunden. Utan det är att den skall vara kopplad. Att sen nästa hund människan möter kastar sig i sitt koppel och hoppar och studsar och har sig spelar ingen roll för den är kopplad.

Att hålla på och kräva att jag skall koppla hunden när den ignorerar hästen totalt är bara så onödig. Hade hunden börjat hoppa och skälla eller velat springa fram till hästen så hade jag förstått det. Men i detta fallet så struntade han fullkomligt hästarna och gick bara rakt fram på vägkanten utan att ens ta minsta notis om ryttarna.

Mvh

Tora
 
Sv: Lösa Hundar

Låter mycket förnuftigt.
Beror helt på vilken sorts hund det är, plus ägaren faktiskt.
Man ska ha kontroll på sitt djur, det har ju även vi ryttare som ansvar. Vi ska ju kunna kontrollera och uppfostra våra hästar så att de inte skadar någon annan om de till exempel blir rädda för något.
Det är ju varje djurägares ansvar att ha pli på sitt djur, och kan man inte kontrollera det ska man ju ha det under såna former att det inte kan skada andra.
 
Sv: Lösa Hundar

Jag kan beskriva känslan för dig som jag hade när min häst och jag råkade ut för en lösspringande "glad" hund i skogen, så kanske du förstår lite bättre varför den där ryttarinnan gormade på sin häst och på dig...

Kom skrittandes på en ganska smal stig inne i skogen, jag hinner uppfatta ett prassel och att min häst stelnar till, i nästa stund kommer en stor hund framrusande mot hästens rumpa. Jag känner hur min häst reser sig och sedan vräker sig framåt, grenar sveper förbi mitt ansikte och jag hinner precis ducka för en kraftig gren innan jag gör ett försök att hänga i ena tygeln för att stoppa hästen innan han når ett stengärde. Han är fortfarande panikslagen och reser sig halvvägs och vänder ett halvt varv i luften varpå jag inte längre klarar att sitta kvar. I nästa stund känner jag hur ena knäet vrider sig under min tyngd, jag drar upp armarna för att skydda ansiktet och ovanför ser jag bara hästens mage och hovar. Jag klarar inte att hålla kvar i tyglarna längre, har släpats ett antal meter och vid stengärdet tar det stopp och jag slår i ryggen i stengärdet. Hästen skenar iväg genom skogen. Jag hade skyddsväst, stövlar, hjälm men känner mig helt blåslagen och har tappat känseln i ryggslutet. Efter en längre stund kommer smärtan i från knäet i fatt och den tar andan ur en.

Den här historien slutade ändå väl, skadade ledband med 6 månaders konvalescens med skena men en hel häst som tur var. Hästen blev inte hundräddare efter det här men jag blev, på hästryggen alltså, och det skapade ett jätteproblem för mig att rida ut på den hästen.

Nu undrar jag om det är rätt att utsätta andra för en sån risk bara för att man "ska ha" hunden lös? Jag vet att hundägaren i det här fallet blev otroligt illa berörd för det som inträffade och att det var en olyckshändelse, jag är ingen hundhatare och jag vet att hunden i fråga gick på en ren jaktlust utan aggressivitet osv MEN kan man inte vara lite förlåtande då om någon ber dig koppla din hund bara för en halv minut under passage, TROTS att du har stenkoll på just din hund?
 
Sv: Lösa Hundar

Jag ber alltid ägaren att koppla sin hund. Det är ju ditt fel om hunden blir sparkad. Men hundägare brukar oftast vara ganska kännsliga ang. det. Vet inte riktigt varför... Jag kopplar alltid mina när jag går i skogar där jag vet att folk rider mkt annars bukrar jag hålla lite koll. Det bästa är ju självklart att släppa dom hemma men det är lite svårt när man tränar eftersök...
 
Sv: Lösa Hundar

Usch va läskigt..
Man tycker ju att det inte ska krävas att nått sånt ska hända innan man skall ha rätten att vilja att hundar är kopplade när man rider förbi..
 
Sv: Lösa Hundar

Jag har både häst och hund och var inte ute efter att attackera folk som har pli på sina hundar eller som har hundar som inte bryr sig om hästar som dom möter.

De som jag menade med mitt inlägg var att man faktiskt har rätten på sin sida om man känner att det inte finns annan lösning på problemet och problem kan de bli när man möter lösa hundar som jagar hästen, rusar runt den och skäller etc Även en lugn stabil häst finner det otrevligt och då kan olyckan vara framme.

Min väninna och jag red för ca 2år sedan ut med min häst och hennes unghäst på en skritt tur. i skogen blir vi upphunna av en hund som kommer springande han far runt hundarna o skäller som en galning, ägaren står på avstånd men lyckas inte kalla in hunden! Min väninnas häst blir jätte orolig o till slut stegrar den sig och hon rammlar av! Resultatet av en okopplad hund denna gång blev en bruten arm och ett avbrott med tillridningen av hennes unga häst!!!!!
Är det konstigt då att man inte uppskattar folk som låter sina hundar springa vind för våg när man inte har pli på dem??????

Dessutom kan de tilläggas att det finns statestik på hur många älgar och rådjur som kastar sina foster pga hundar som springer lösa och jagar dem. 9 av 10 hundar jagar något som springer för att det är kul även om dom inte jagar för att döda etc så frasen min hund jagar inte godtar jag ej!!!

Har man koll på sin hund så visst ha den lös. annars låt bli så slipper man ridolyckor mm.
det var min poäng med de hela!!!!
 
Sv: Lösa Hundar

Jag kan beskriva känslan för dig som jag hade när min häst och jag råkade ut för en lösspringande "glad" hund i skogen, så kanske du förstår lite bättre varför den där ryttarinnan gormade på sin häst och på dig...

Kom skrittandes på en ganska smal stig inne i skogen, jag hinner uppfatta ett prassel och att min häst stelnar till, i nästa stund kommer en stor hund framrusande mot hästens rumpa. Jag känner hur min häst reser sig och sedan vräker sig framåt, grenar sveper förbi mitt ansikte och jag hinner precis ducka för en kraftig gren innan jag gör ett försök att hänga i ena tygeln för att stoppa hästen innan han når ett stengärde. Han är fortfarande panikslagen och reser sig halvvägs och vänder ett halvt varv i luften varpå jag inte längre klarar att sitta kvar. I nästa stund känner jag hur ena knäet vrider sig under min tyngd, jag drar upp armarna för att skydda ansiktet och ovanför ser jag bara hästens mage och hovar. Jag klarar inte att hålla kvar i tyglarna längre, har släpats ett antal meter och vid stengärdet tar det stopp och jag slår i ryggen i stengärdet. Hästen skenar iväg genom skogen. Jag hade skyddsväst, stövlar, hjälm men känner mig helt blåslagen och har tappat känseln i ryggslutet. Efter en längre stund kommer smärtan i från knäet i fatt och den tar andan ur en.

Den här historien slutade ändå väl, skadade ledband med 6 månaders konvalescens med skena men en hel häst som tur var. Hästen blev inte hundräddare efter det här men jag blev, på hästryggen alltså, och det skapade ett jätteproblem för mig att rida ut på den hästen.

Nu undrar jag om det är rätt att utsätta andra för en sån risk bara för att man "ska ha" hunden lös? Jag vet att hundägaren i det här fallet blev otroligt illa berörd för det som inträffade och att det var en olyckshändelse, jag är ingen hundhatare och jag vet att hunden i fråga gick på en ren jaktlust utan aggressivitet osv MEN kan man inte vara lite förlåtande då om någon ber dig koppla din hund bara för en halv minut under passage, TROTS att du har stenkoll på just din hund?

Nej jag kommer inte förstå bättre varför hon gormade på mig (hon gormade inte på sin häst den blev bara väldigt stressad när hon höll på).

Vägen där vi möttes har mycket god sikt. Redan på lång håll så kallade jag till mig hunden just för att vissa hästar kan bli rädda när hunden kanske hoppar över något i gräset eller liknande. När jag har kallat på hunden så får den gå precis före mig kommenderad "gå på kanten" dels i fall det kommer en bil dels för att det skall bli ännu större avstånd mellan hästen och hunden (går hunden brevid mig så blir ju avståndet till hästen kortare än om hunden går före mig). Sen lunkade den på där före mig utan ett det minsta pip. Det enda som hunden under hela denna tiden gjorde var att den lyfte på huvudet precis när ryttarna kom inom synhåll. Inget skäll, inget viftande, inget tittande, inget springade, inget hoppande utan bara ett lunkade precis framför mig. Trots detta så börjar den ena ryttaren att gorma och skrika att jag måste koppla hunden när vi är bara några meter från att mötas. Det var inte heller så att vägen var smal på något sätt utan det var en helt vanlig normalbred grusväg.

Så trots att denna människa inte kan missa att min hund total ignorerar ryttarna så hade hon faktiskt dessutom helt normalt kunnat fråga om jag bara kunde hålla hunden när de red förbi. Precis som i det andra mötet jag skrev om i mitt första inlägg. Om någon ber mig att hålla min hund när de går förbi så svara jag aldrig att "men det är ingen fara han är så snäll så" utan jag svarar: "givetvis" och tar ett tag i halsbandet. Men när någon gastar och skriker och uppför sig allmänt dåligt då har jag inte minsta lilla lust att vara tillmötesgående. Jag är för den delen inte heller intresserad av varför man uppför sig så illa. Är man en vuxen människa och är så rädd att man inte ens kan uppföra sig då kanske man inte skall rida ut där man riskerar att träffa på hundar.

Mvh

Tora
 
Sv: Lösa Hundar

Har man din inställning, inte kan eller inte är intresserad av att sätta sig in i hur den människan ni möter reagerar på din lösa hund, då är det inte mycket att diskutera egentligen. Hade jag mött dig uppprepade gånger med din hund lös och du inte kopplar den för att man inte ber dig på rätt sätt så hade jag gjort en anmälan om att du går med hunden lös om det sker på del av årstid då den ska hållas kopplad. Det är det enda språk en hundägare som du förstår antagligen, tråkigt.

Övriga tider på året ska du hålla din hund under sådan uppsikt att den inte stör omgivningen. Orsakar din hund en olycka så har du strikt ansvar. Att du anser att hunden kan gå framför dig och att har pli på den det hjälper inte t ex en hundrädd person som du möter längs vägen. Jag tycker banne mig att det är varje hundägares plikt att ha hunden intill sig vid passage och inte förutsätta att alla andra uppskattar ett möte med din väluppfostrade jycke.

Själv brukar jag stanna med min kopplade hund och sätta den ner vid min sida när jag möter folk med andra hundar eller ett hästekipage och det brukar vara mycket uppskattat kan jag säga.

Du skulle kanske prova att vara lite vänlig och tillmötesgående så får du kanske ett leende tillbaka istället för att man gormar på dig?
 
Sv: Lösa Hundar

Hur gör man? Hur säger man till hundägare att koppla sina hundar utan att de blir sura? Det är ett mysterium. I skogen där jag rider och möter man jämt lösa hundar och stavgångare(sånna kan man ju tyvärr inte göra nått åt :P), och tillsaken hör att skogen är ett naturreservat, så jag vet inte vad det är för regler.. Det kommer "stadsbor" eller mer lägenhetsmänniskor med bil och så parkerar de i skogen och släpper lös hundarna.. Jag tycker att det är så respektlöst inte bara mot oss hästägare utan mot andra människor.. finns ju sånna som är hundrädda.
Men i allafall, hur gör man? Är det nån som vet om det är olagligt?

ännu svårare är det ibland eftersom en del av dessa hundägare bor i närheten och om de får veta att vi anmält dem så blir det ett jävla liv, de kan vara människor som äger lite av skogen eller har traktorer. Skulle inte förvåna mig om du skulle ut i skogen och försöka skrämma hästarna med dom.

Suck.. aja nu är jag framfört mina problem, något luddigt som vanligt. Men nu vill jag gärna ha lite tips och erfarenheter av er!


Händer ibland att jag träffar på lösa hundar när jag rider... Min häst har vad jag vet aldrig sparkat åt en hund men hon ser väldigt misstänksam ut när de kommer nära! Man kan ju undra hur rädd man är om sin hund när man låter den soringa runt benen på en okänd häst!! :eek: Förstår de inte vad som kan hända! Känner även folk som är väldigt hundrädda, inte så kul o möta en stor vovve som kommer i full fart o ska hälsa då! :crazy: Till o med jag skulle bli rädd fast jag inte är hundrädd!

Hundar som garanterat stannar hos ägaren och lyssnar på denne kan väl vara lösa. Men annars är det farligt, framförallt för hunden!

Jag vet inte hur det är med lagarna sådär mitt ute i skogen...
 
Sv: Lösa Hundar

Har man din inställning, inte kan eller inte är intresserad av att sätta sig in i hur den människan ni möter reagerar på din lösa hund, då är det inte mycket att diskutera egentligen. Hade jag mött dig uppprepade gånger med din hund lös och du inte kopplar den för att man inte ber dig på rätt sätt så hade jag gjort en anmälan om att du går med hunden lös om det sker på del av årstid då den ska hållas kopplad. Det är det enda språk en hundägare som du förstår antagligen, tråkigt.

Övriga tider på året ska du hålla din hund under sådan uppsikt att den inte stör omgivningen. Orsakar din hund en olycka så har du strikt ansvar. Att du anser att hunden kan gå framför dig och att har pli på den det hjälper inte t ex en hundrädd person som du möter längs vägen. Jag tycker banne mig att det är varje hundägares plikt att ha hunden intill sig vid passage och inte förutsätta att alla andra uppskattar ett möte med din väluppfostrade jycke.

Själv brukar jag stanna med min kopplade hund och sätta den ner vid min sida när jag möter folk med andra hundar eller ett hästekipage och det brukar vara mycket uppskattat kan jag säga.

Du skulle kanske prova att vara lite vänlig och tillmötesgående så får du kanske ett leende tillbaka istället för att man gormar på dig?

Ta du och läs mina inlägg igen (tror att de är två eller tre stycken förutom detta) så kan du återkomma sedan.

Mvh

Tora
 
Sv: Lösa Hundar

Har tagit del av dina inlägg och inte var de så intressanta eller relevanta att jag behöver läsa dem en gång till...
 
Sv: Lösa Hundar

Jag har alltid min hund lös när jag rider i skogen. Jag har har tur att det inte är någon som rider där mer än jag. Möter aldrig någon heller.
 
Sv: Lösa Hundar

Igentligen hade jag inte tänkt att svara på ditt inlägg överhuvudtaget då det är tydligt att du inte har läst mina andra inlägg och inte heller intresserad av att läsa dem (om man bara har läst det sista som jag skrev kan jag förstå att man kan tolka det jag skriver på fel sätt. Det var därför jag bad dig läsa mina tidigare inlägg. Det hade nämligen sparat en hel del skrivande). Men jag har lite dötid här på jobbet just nu så jag har inget bättre för mig för tillfället.

Har man din inställning, inte kan eller inte är intresserad av att sätta sig in i hur den människan ni möter reagerar på din lösa hund, då är det inte mycket att diskutera egentligen.
Jag är intresserad av mina medmänniskor men jag är inte intresserad av om någon är oartig och gapig på mig utan någon anledning lika lite som någon annan skulle ha varit.

Hade jag mött dig uppprepade gånger med din hund lös och du inte kopplar den för att man inte ber dig på rätt sätt så hade jag gjort en anmälan om att du går med hunden lös om det sker på del av årstid då den ska hållas kopplad. Det är det enda språk en hundägare som du förstår antagligen, tråkigt.


Är du trevlig och ber mig att hålla min hund på ett artigt sätt så gör jag det vare sig det behövs eller inte. Är du gapig och otrevlig så ignorerar jag dig i det fall då min hund går precis vid mig som om han vore kopplad (vilket han gjorde vid detta tillfälle).
Varsågod och anmäl mig det finns ingen lag om att en hund måste vara kopplad (förutom i vissa kommuner på vissa ställe och vissa naturskyddsområden men det finns inga sådan områden där jag bor). Däremot så skall man under maj-augusti ha sin hund under sån uppsikt som om den vore kopplad och det hade jag.
Hur det brukar gå till i normala fall (99 % av de man möter är faktiskt helt vanliga trevliga människor ) finns i mina tidigare inlägg. Det är bara folk som är otrevliga utan anledning som gör att jag blir så trött ibland. Det finns också att läsa i mina tidigare inlägg.

Övriga tider på året ska du hålla din hund under sådan uppsikt att den inte stör omgivningen. Orsakar din hund en olycka så har du strikt ansvar. Att du anser att hunden kan gå framför dig och att har pli på den det hjälper inte t ex en hundrädd person som du möter längs vägen. Jag tycker banne mig att det är varje hundägares plikt att ha hunden intill sig vid passage och inte förutsätta att alla andra uppskattar ett möte med din väluppfostrade jycke.

Mina hundar stör inte omgivningen oberoende på tid på året vare sig de är kopplade eller inte.
Om hunden går precis brevid mig eller precis framför mig spelar ingen roll. Det viktiga är att han går där han är minst i vägen. I detta fall var det precis framför mig. För att du verkligen skall förstå skillnaden så ger jag dig här ett räkneexempel. Vägen är tex 3m bred. Hästen tar upp 1m på bredden. Jag och hund brevid varandra tar upp 1m. Jag och hund bakom varandra tar bara upp 0,5m av vägen. Så när hunden och jag går brevid varandra så är säkerhetsavståndet till hästen 1m. När hunden går framför mig så är säkerhetsavståndet 1,5m. Alltså är det säkrare att hunden går framför mig än brevid mig.

Sen din sista mening. Var har jag skrivit någonstans att hunden gick fram till människor eller hästar? Tvärt om, jag har flera gånger skrivit att han totalt ignorerade ryttarna.

Själv brukar jag stanna med min kopplade hund och sätta den ner vid min sida när jag möter folk med andra hundar eller ett hästekipage och det brukar vara mycket uppskattat kan jag säga.

Det jag uppskattar vid möte med andras hundar både när jag rider och/eller är ute med mina hundar är att andras hundarna inte stör mig.

Du skulle kanske prova att vara lite vänlig och tillmötesgående så får du kanske ett leende tillbaka istället för att man gormar på dig?

Tänk vad trevligt det hade varit om folk frågade på ett artigt och trevligt sätt innan de började gapa och gorma.

Det brukar vara ett ganska så effektivt sätt här i livet att vara snäll och artig mot sina medmänniskor. Jag förstår inte heller varför vissa hundfolk tar så illa vid sig när man ber dem hålla sina hundar om de blir tillfrågade på ett trevlig sätt. Men om det är som i mitt fall att någon bara börjar gapa och gasta och ha sig utan anledning så har jag full förståelse att man blir irriterad.

Mvh

Tora
 
Sv: Lösa Hundar

Jo då, visst har jag läst dina inlägg men jag tycker att oavsett hur du blir bemött så kan man knappast låta bli att koppla hunden eller ta den in till sidan om någon säger åt dig att göra så.

Anser den du möter att din hund skapar olägenhet för dem när den går lös oavsett den är snäll och tyst eller ej så får man svälja irritationen och koppla hunden. Det är inte du eller jag som hundägare som avgör vilken olägenhet hunden innebär för den du möter.

Jag är har förståelse för att man någon gång kan brista i uppmärksamhet eller att olyckor sker, djur är inga maskiner - hundar kan smita ifrån husse/matte och hästar kan reagera på oväntade sätt. MEN man kan väl försöka göra vad man kan för att undvika att någon råkar illa ut?
 
Sv: Lösa Hundar

Men var har du läst att jag inte har tagit hunden åt sidan?

I något av mina tidigaste inlägg så kan du läsa att jag ropade till mig hunden så fort jag såg ryttarna, redan innan tanta började gapa och skrika och ha sig.

När hunden går vid mig och någon trots det frågar vänligt om jag skulle kunna hålla i hunden så gör jag det (detta har jag också skrivit i ett tidigare inlägg) utan någon snack om saken. Återigen om du läser det jag skrev innan så skrev jag till och med att jag hade dåligt samvete för att jag såg lite barsk ut när en kvinna bad mig om att jag skulle hålla min nuvarande hund. Anledningen till att jag såg barsk ut var för att den lille inte lydde omedelbart men jag blev rädd att hon kanske hade tolkat det som att jag var barsk mot henne för att hon frågade. Men tack och lov så löste det sig nästa gång när vi passerade varandra på slingan och jag kunde kommendera sitt och ta tag i lillen innan hon behövde säga något + kunna ge kvinnan ett leende. Hon log tillbaka sa tack och jag svarade varsågod.

Jag ser ingen anledning överhuvudtaget att vara tillmötesgående mot otrevliga människor som gormar åt mig utan någon anledning. Hade tanta bett mig vänligt så hade jag tagit tag i hunden. Men eftersom hon var så fruktansvärt otrevlig så lät jag bli då min hund gick där vid mig och totalt ignorerade ryttarna. Hade hunden busat eller liknade så hade hon inte ens behövt be mig göra det jag hade då tagit tag i hunden så fort jag såg ryttarna.

Nej det är inte jag som avgör vilken olägenhet hunden innebär för den jag möter men det ger inte den jag möter rätt att vara oförskämd mot mig. Jag är inte irriterad på folk som ber mig koppla min hund. Jag är irriterad på folk som är mycket otrevliga mot mig.

Visst hade jag kunnat ta tag i hunden trots att hon var mycket otrevlig men jag kände helt enkelt inte för det när hon var så fruktansvärt otrevlig. Visst finns det folk som kan svälja en sådan oförtret men jag hör inte till dem.

Det är ingen olycka om en hund smiter från husse eller matte det är olydnad. På hunden jag har nu har jag inte samma pli som jag hade på den andra än så länge men vi jobbar på det, men honom har jag heller inte än så länge lös på samma sätt som den gamla hunden.

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Lösa Hundar

Jag vet inte hur det är med lagarna sådär mitt ute i skogen...

Jag skrev och frågade en på miljönämnden i min kommun och hon svarade så här.. "Under perioden 1/3 till 20/8 ska hunden vara kopplad om det kan finnas vilt i närheten"

Hur man tolkar "om det kan finnas vilt i närheten" är väl olika, men jag skulle tolka det som att när man är i en skog ska hunden vara kopplad
 
Sv: Lösa Hundar

jag har svårt att tro att dessa gormande människor som du pratar om gormade bara för att vara elak utan jag tror att hon eller han var rädd. Är man rädd så reagerar man på olika sätt. Därför undrar jag tycker du att det vore helt omöjligt att du tar för vana att du sätter dig ned och håller i hunden som en symbolisk handling så fort du möter någon? Gör du så, så lovar jag dig att du kommer slippa gormande rädda människor i framtiden.
 
Sv: Lösa Hundar

Här kommer fredsmakaren :) Skämt och sido.
Men denna tråd börjar bli hotfull och ganska otrevlig. Alla har faktist rätt till sin åskikt kanse kan man få någon att ändra sin om man försöker förstå hur dom ser på saken.
Jag är dåde hästägare och hudägare jag tror vi måste kunna leva med varandra. När man rider kan allt hända. En hund kan hoppar upp ur diket men det hade lika gärna kunna varit ett rådjur eller en älg.
Visst måste man hålla koll på sin hund men dom som hästar är djur och man kan inte alltid lita på dom. Men en lycklig hund är inte en i koppel utan en som faktist vid vissa tillfällenheter få springa lös.

Man kan inte begära att hundägare alltid ska ha hunden koplad dom måste också få finnas. Den enda lösningen är att alla försöker respekter alla och att försöka lite på folk att dom vet vad dom gör.

Många gånger tycker jag att hundar som springer lösa oftast uppför sig bättre. En hund i koppel kan känner sig hotad eller att den måste skydda matte. Den kan inte komma undan om den stora hunden (hästen) skulle börjar jaga den.

Jag skulle bli riktigt ledsen och förbannad om någon började skrika åt mig argt att jag ska koppla hunden.

Vänligheten kommer man alltid längst med.

Detta är bara min åsikt.
 
Sv: Lösa Hundar

Här kommer fredsmakaren :) Skämt och sido.
Men denna tråd börjar bli hotfull och ganska otrevlig. Alla har faktist rätt till sin åskikt kanse kan man få någon att ändra sin om man försöker förstå hur dom ser på saken.
Jag är dåde hästägare och hudägare jag tror vi måste kunna leva med varandra. När man rider kan allt hända. En hund kan hoppar upp ur diket men det hade lika gärna kunna varit ett rådjur eller en älg.
Visst måste man hålla koll på sin hund men dom som hästar är djur och man kan inte alltid lita på dom. Men en lycklig hund är inte en i koppel utan en som faktist vid vissa tillfällenheter få springa lös.

Man kan inte begära att hundägare alltid ska ha hunden koplad dom måste också få finnas. Den enda lösningen är att alla försöker respekter alla och att försöka lite på folk att dom vet vad dom gör.

Många gånger tycker jag att hundar som springer lösa oftast uppför sig bättre. En hund i koppel kan känner sig hotad eller att den måste skydda matte. Den kan inte komma undan om den stora hunden (hästen) skulle börjar jaga den.

Jag skulle bli riktigt ledsen och förbannad om någon började skrika åt mig argt att jag ska koppla hunden.

Vänligheten kommer man alltid längst med.

Detta är bara min åsikt.

Visst ska hundar få möjligheten att springa lösa... Men då gäller det att det är lydiga hundar som stannar hos husse/matte när denne ber om det. Annars kan vovve råka riktigt illa ut! :eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
13 692
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 423
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 691
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp