Lösdrift.KRAV??

F

frust_frust

Vad tycker ni om den här lösdriften.
Dom är ett fler tal ponnyer inga över 148. Dom går i en enda stor hage med träd och ett "hemma gjort" litet vindskydd, obs alla får inte plats där samtidigt. Inte ens hälften samtidigt.
Dom ponnyer som står på lösdrift och inte är uppstallade i stallet har ingen möjlighet att kunna stå inne inte ens om sjukdom skada skulle drabba hästen. Dom går på lösdrift året om.
Nu vill jag bara ha synpunkter på denna lösdrift, det är ett stall som finns i närheten av mig, inte mitt stall alltså. Så skriv om ni tycker om något fattas eller om ni vet om det finns vissa krav som lösdriften inte uppfyller.
Jag tycker väl att det borde väl alltid finnas en möjlighet för en häst/ponny som står på lösdrift året om att det måste finnas en plats att stå i box om den blir sjuk skadad.
 
Hej.
Visst ska det finnas krav på lösdrift.
Vart ligger denna lösdrift någonstans?
 
Hej!

Det är lag på att hästar som går ute på vinterhalvåret ska ha tillgång till en ligghall. Ligghallen ska ha tak och tre väggar, och den ska vara tillräckligt stor (per häst ska det finnas 80% av den golvyta som krävs om man har dem i vanliga boxar). Dessutom måste man ha tillgång till en box i ett utrymme som går att värma upp, att ställa sjuka hästar i.
 
hej!
det är så här vi har nyss byggt eget hemagjort lösdriftshall och det är helt okey att bygga själv men som sakt finns det krav som vårat lösdriftshall håller och som jag tycker alla lösdriftshallar ska hålla även det du skriver om.och kraven är:
takhöjd: mankhöjden på den högsta hästen * 1,5m minst 2,3m
yta: olika på ålder samt storlek men från
(shettis) 4km2 - 8km2 (liten stor häst)kan vara lite lite fel men det är runt dessa tal.finns brochyr om detta att beställa hos jordbruksverket.
men om deras sjul är så litet så inte alla får plats så är det alldeles för litet!
vart ligger detta?
är du säker på att dom är där dygnet runt?
mvh
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 992
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 321
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 001
Senast: Tilde789
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp