Lösdrift utan fri tillgång

Blandrastik

Trådstartare
Går det ens utan att slå knut på sig?
Vi har fyra hästar i lösdriften, nu vill en ägare ta in sina två på natten. Det gör att vi inte kan ha en bal ute i hagen, det är för varmt, två hästar hinner inte äta upp den, även om de får hjälp dagtid. En stor del av varför jag valt lösdrift är att slippa vara i stallet mer än en gång per dag. Ägaren kan tänka sig att släppa ut hennes två till lösdriften på morgonen. Men är inte så pigg att klafsa runt i leran med frukostpåsar.
Jag äger en lunchgrind och har precis köpt en varmvattenbalja och är inte så pigg på idel nya investeringar.
Tjura ihop och säga att jag inte går med på det? Ägaren bryr sig inte, det är en kobonde som råkar äga en lösdrift, så hen har inga åsikter, vi får lösa det som vi vill. Nät? Är inte så pigg på nät, det ska i så fall vara nät som erbjuder rätt ät-ställning.
 
Jag har haft hästar på lösdrift utan fri tillgång.
Fodergrindar eller annan lösning till frukost, lunch och middag. Sen fick de lite större giva av mig till natten.
Men då var ju kruxet att du kommer behöva investera lite... Om du hittar något begagnat så kan du ju sälja det igen till liknande pris när du inte behöver det igen?
 
Vi har islandshästar på lösdrift utan fri tillgång. De fodras morgon, lunch och kväll - utan påsar! Vi väger upp maten i skottkärror, och portionerar ut i foderbord. Snabbt och smidigt! Ca 20 hästar uppdelade på tre flockar och det tar 10-15 min att fodra allihop! Foderborden står på grusade ytor, så smidigt att köra dit med skottkärra. Vi som är inackorderade turas om med fodringarna, så jag har ett par kvällar i veckan (två hästar).
 
Vi har islandshästar på lösdrift utan fri tillgång. De fodras morgon, lunch och kväll - utan påsar! Vi väger upp maten i skottkärror, och portionerar ut i foderbord. Snabbt och smidigt! Ca 20 hästar uppdelade på tre flockar och det tar 10-15 min att fodra allihop! Foderborden står på grusade ytor, så smidigt att köra dit med skottkärra. Vi som är inackorderade turas om med fodringarna, så jag har ett par kvällar i veckan (två hästar).
Jag vill också ha foderbord på grusade ytor! Men här gäller antingen klafsa lera, eller fodra i lösdriften, känns sådär. Men kan man fodra 20 hästar samtidigt, så kanske man kan fodra fyra under tak utan att en åker ut och blir utan?
 
Jag har tre islandshästar och en minishettis på lösdrift utan fri tillgång. Jag packar 20 påsar varje dag, tar ca 10 min att packa allt och då skyndar jag mig inte. Fodrar manuellt frukost, middag och kväll. Ställer lunchgrind på lunch och nattmat. dom får alltså mat fem ggr per dygn. Tar 2 min att gå ut med fyra påsar och ge dom varje gång. Nu sköter jag allt själv varje dag men hade det varit kollektivt så kunde man turas om att fodra.
 
Jag har haft hästar på lösdrift utan fri tillgång.
Fodergrindar eller annan lösning till frukost, lunch och middag. Sen fick de lite större giva av mig till natten.
Men då var ju kruxet att du kommer behöva investera lite... Om du hittar något begagnat så kan du ju sälja det igen till liknande pris när du inte behöver det igen?
Sant. Lite jobbigt att vara den som spjärnar hela tiden. Suck
 
Jo, man kan ju tycka det. Meeen, nää, hon vill använda sina egna balar. Så mycket åsikter i stall så jag blir lite trött.
Kan inte ni ta in era hästar också? När det är så geggigt är det inte så roligt för hästarna ute Annars stäng igen om balen med staket och alla äter enbart på dagtid.
 
Jag vill också ha foderbord på grusade ytor! Men här gäller antingen klafsa lera, eller fodra i lösdriften, känns sådär. Men kan man fodra 20 hästar samtidigt, så kanske man kan fodra fyra under tak utan att en åker ut och blir utan?

Hur har du balen nu när du har fri tillgång då? Kan du inte fodra på samma ställe, förutom att där inte kommer att finnas mat 24/7? Och angående att fodra i ligghallen, så tycker jag det brukar kunna funka om man lägger en lång "sträng" av hö längs med inre långsidan, då brukar alla hästar komma åt att äta om det inte är väldigt ont om plats!

Ja, det är lyx med foderbord och grusade ytor, särskilt denna vinter! Vi har så stora grusade hagar att vi inte behöver ha hästarna i beteshagarna alls när det är lerigt, vilket är helt underbart!
 
Kan inte ni ta in era hästar också? När det är så geggigt är det inte så roligt för hästarna ute Annars stäng igen om balen med staket och alla äter enbart på dagtid.
Jo, kan kan jag ju. Men jag kan tycka att en person får en idé som drar med sig att jag måste mocka box å fixa. Surar!
 
Men hur hade hon tänkt sig att det ska funka då? För det måste ju vara hennes problem, som har bestämt sig för att ändra på förutsättningarna, och då får hon ju hitta en lösning också.
Vettuatt, det tyckte jag med. Men när jag frågade hur hon hade tänkt, blev svaret att hon ansåg det rimligt att hon skulle få ta in sina. Lite problemet med ställen där "ingen bestämmer". Att folk börjar fixa själva. Hon som vill ha in sina tycker att det funkar att fodra två gånger per dygn och rejält. Jag håller inte med. Ungefär så.
 
Hur har du balen nu när du har fri tillgång då? Kan du inte fodra på samma ställe, förutom att där inte kommer att finnas mat 24/7? Och angående att fodra i ligghallen, så tycker jag det brukar kunna funka om man lägger en lång "sträng" av hö längs med inre långsidan, då brukar alla hästar komma åt att äta om det inte är väldigt ont om plats!

Ja, det är lyx med foderbord och grusade ytor, särskilt denna vinter! Vi har så stora grusade hagar att vi inte behöver ha hästarna i beteshagarna alls när det är lerigt, vilket är helt underbart!
Lastpall och en sån aluminiumram/foderhäck. Det kan ju funka. Men det borde vara en lite större risk för skador om foderhäcken blir tom och alla fyra står där.
 
Beroende på årstid samt mängd hö får mina 1-2 portioner om dagen och fritillgång på halm istället (utportionerat samtidigt).
Jag gillar halmtanken. Det är bara att det är jag som är mest om mig och kring mig. Klart jag får köpa halm om jag vill. Ungefär så, men jag lär bli ensam om att betala den och frakt till.
 
Jo, kan kan jag ju. Men jag kan tycka att en person får en idé som drar med sig att jag måste mocka box å fixa. Surar!
Fast du har ju häst, det är fruktansvärt trist för dem ute i hagen och faktiskt skaderisk när de går ute i leran både av att halka och att de sugs ned liksom. Det räcker med mat ett par gånger om dagen.

Jag tycker du ska göra en omstart, jag tror utifrån dina inlägg att du fastnat i något negativt men orkar du inte så orkar du inte. Be henne hjälpa dig att mocka? Det kanske inte sitter fast? Be snällt och förklara att det går inte. Jag har hemma och tar in ofta på nätterna speciellt denna vinter.
 
Fast du har ju häst, det är fruktansvärt trist för dem ute i hagen och faktiskt skaderisk när de går ute i leran både av att halka och att de sugs ned liksom. Det räcker med mat ett par gånger om dagen.

Jag tycker du ska göra en omstart, jag tror utifrån dina inlägg att du fastnat i något negativt men orkar du inte så orkar du inte. Be henne hjälpa dig att mocka? Det kanske inte sitter fast? Be snällt och förklara att det går inte. Jag har hemma och tar in ofta på nätterna speciellt denna vinter.
Nu vet jag väl inte om det är mer trist för hästen att stå och hänga i en box på natten. Min trivs ute, hon får ofta välja när hon ska gå ut och hon är ganska tydlig. Hon käkar upp sin betfor, sen ska hon ut. Plus att det drar med sig en del, fixa spån bland annat. Har bara några småbalar, sådana man blöter för att kunna ha hästen ett par timmar i box emellanåt.
 
Ställ storbalen inne under tak (om sådant finns på en loge t.ex.), så att den är skuggad hela dagen, det förlänger hållbarheten lite grann. Räkna fram/känn er fram till hur mycket som är dygnsportion för två hästar 24/7 och två hästar på dagtid. Lägg ut en dygnsportion en gång per dygn i den befintliga foderhäcken.
Man får prova sig fram litegrann, så det är lite kvar några få kilo, när man fyller på.

En hövåg som väger mer 10 kilo är också bra att ha, men är ju inte särskilt dyr.

Komplettera eventuellt med "ett fång fräsch halm" i lösdriften dagligen.

Jag gissar att det är svårt att köra skottkärra genom leran, så då får man bära istället.

För att transportera dygnsportionen, använd t.ex. Julas gröna lövkassar (https://www.jula.se/catalog/tradgar...skotsel/lovkassar-och-korgar/lovkasse-709005/), dessa är både rymliga och står upp av sig själva när man ska packa dem, till skillnad från Ikea kassar. Det finns andra varianter på sådana här lövkassar också, men det här är den varianten är relativt lättåtkomlig och billig. Men har man otur, så släpper handtagen, inte världens bästa kvalitet alltså.

En lövkasse klarar ungefär 12-14 kilo hösilage/hö i volym, jag bär dem en och en, genom att "slänga upp dem på ryggen" och handtagen över axlarna, så det blir ungefär som en ryggsäck. Jag ströar mina lösdrifter med halm från storbal, genom att bära ut sådana här säckar, för jag vill inte köra sönder marken genom att köra ut hel bal med halm i år.

Har man ett flertal lövkassar, så kan man packa för flera dagar, när man ändå håller på och "lindar av från balen".

Jag gjorde så här när vi hade för få hästar för storbal för ett antal år sedan, alltså la ut "en dygnsportion" en gång per dag.
Det blir "fri tillgång", men ett stök med att varje dag bära ut mat.
 
Nu vet jag väl inte om det är mer trist för hästen att stå och hänga i en box på natten. Min trivs ute, hon får ofta välja när hon ska gå ut och hon är ganska tydlig. Hon käkar upp sin betfor, sen ska hon ut. Plus att det drar med sig en del, fixa spån bland annat. Har bara några småbalar, sådana man blöter för att kunna ha hästen ett par timmar i box emellanåt.
Kan inte hon mocka då åt dig? I en box är det iallafall torrt så de kan torka om benen Fast just nu regnar det iallafall inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Nu har jag äntligen fått tag på en lösdrift åt min relativt svårfödda fjordpojk. Han står nu på box, och har stått på begränsad fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: Lavinia
·
N
Hästmänniskan Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra...
Svar
1
· Visningar
1 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp