regler vid hästhantering, hästhållning osv?

N

nikorina

Hej jag skulle bara vilja dubbelkolla lite vad för regler som gäller vid hästhållning. Känner mig rätt uppdaterad men vill ha det säkra istället för osäkra innanjag skaffar häst, vilket jag tänkte ta och göra här inom kort.
1) Har reglerna gällande stallmiljö ändrats något sen 2006. Jag har flyttat till en hästgård där stallet blev godkänt vid senaste tillsynen 2006, den tidigare ägaren hade två hästar. Så är det något där jag bör kolla över, ang mått osv- allt i stallet, om nya regler trätt i kraft.
Hur petiga är inspektörerna på mått tex i stallgång osv?
2) Stallet har ventilation genom ventilationstrumma, och luckor man öppnar i boxen som leder ut mot hagen. Gödselstacken är dock ganska nära dessa luckor, är det tillåtet?
3) Behöver jag som privatperson tillstånd för att äga, ha 1-2 hästar ?
4) Hur mycket mark, krävs per häst för att den ska ha utlopp och röra sig. Jag har 1,7 ha stor hage. Tänkte ha 1-2 hästar i denna hage.
5) Regeln om att hästar inte får vara ensamma, vad gäller där. Jag fundera på att skaffa en häst som jag äger, men låta den gå ihop med grannens häst. Så den får sällskap dagtid. Är det lagligt att låta min häst stå själv i stallet på kvällen om grannen inte vill stalla upp sin häst hos mig?

6) Jag har vinskydd i hagen- får hästen då gå ute dygnet runt, året runt? På lösdrift och med täcke om det är riktigt kallt.Eller är det andra regler som gäller.
Värt att nämna är att det är en nordsvensk eller kallblod jag tänkte skaffa.

Hoppas på svar snarast, då jag går i hästköpartankar.
/ mvh Nikorina
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 183
Senast: Angel
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp