Lättfödd på fri tillgång

klasselover

Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tag på en lösdrift åt min relativt svårfödda fjordpojk. Han står nu på box, och har stått på begränsad fri tillgång i ett år nu, pillar i sig 16-18kg/dygn med nät, men skulle inte dö av ett par kg mindre (optimalt ca 14kg). Ska ta en lättfödd pålle på foder/utbildning, islänning, och han skulle klara sig på hälften! Frågan är hur man löser det? :confused:

Ägaren till lösdriften vill helst ställa ut en hel bal utan nät, men då kommer även min bli en köttbulle. Så jag gör hellre jobbet varje dag med att packa nät. Har stora nät från caisas shop, kommer lägga de i stora hölådor, och funderar på att köpa mindre nät och lägga i de större näten för att försvåra ytterligare.

Känns elakt med greenguard-mask på islänningen, funderar på typ "lunchgrind" så att jag stänger in honom när jag är där, och ett par timmar framöver? Har bara möjlighet att vara i stallet 1g/dag, olika tider dessutom. Ägaren har inte mycket tid att lägga ner utan det kommer framförallt vara jag som sköter lösdriften.

Tankar och ideer tack!
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Det går jättebra att ha lättfödda hästar på fri tillgång om energin i höet ligger på typ 3 MJ och sockret ligger under 5% ;)

Jag brukar säga att min häst får fång om hon äter för mycket om någon propsar på fri tillgång. Det är ju inte jättelångt från sanningen.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Ja om det vore lätt att få tag på sånt grovfoder så hade det inte varit några problem ;) Vi måste ta hösilage från någon som kan leverera till oss, och förnuvarande är det bara en bonde. Ingen analys, vilket jag kommer ta så fort vi fått leveransen, men det spelar ju egentligen ingen roll då vi inte har mycket val :( Är också rädd att det inte spelar någon roll med analysen att ta från en bal då det kan skilja så mycket. Hade vi haft hö hade vi ju kunnat ta lite från alla balar.

De får ju iallafall begränsad fri tillgång, så de kommer inte kunna vräka i sig. Min häst har dock lärt sig äta snabbt ur näten, men han ligger ju inte direkt i riskgruppen. Det kommer även stå en till islänning på lösdriften som har ungefärligt näringsbehov som min.

Som sagt, två av hästarna kommer funka utmärkt av det och en inte, så det är det problemet som behöver lösas. Hade vi haft ett grovfoder med väldigt låga värden hade ju istället de andra fallit ur utan mängder av kraftfoder (min häst äter inte lusern så det "nyttiga" alternativet som proteinkälla är inte att tänka på).

Om vi inser efter ett par månader att det absolut inte går och att hästen mår dåligt av det, så får han åka tillbaka till sin ägare. Men jag hade ju gärna sett lösningar, tex munkorg varannan dag? Känns elakt men vet flera som har haft det innan och ändå kunnat äta, dricka och klia.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

dubbla hönät borde väl vara det enklaste men om övriga hästägare vill vara utan nät kanske en munkorg/greenguard är det bästa ändå. Även om det känns elakt mot hästen är det ju trots allt bra mycket bättre än övervikt, fångrisk osv...

Lunchgrind kan ju funka - så länge du kan vara där den tiden varje dag. Blir du sjuk, reser bort, har bråttom en dag eller så så gäller det ju att någon annan kan ta hand om det hela. Och så blir det ju lätt även om man planerar för att vara där varje dag. Inte ens jag som har mina hästar hemma har tid varje dag att passa in det med en sån lösning.

Varannandags-lösningar tror jag inte heller så mycket på, det blir lätt att man glömmer, slarvar och så då att det blir inkonsekvent för hästen... bättre skapa en daglig rutin och en vana tycker jag.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

De gör ju av med mer energi om man klipper dem. Under magen bör man dick spara på lösdriftshästar så de törs ligga på magen i snön om de vill.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

De gör ju av med mer energi om man klipper dem. Under magen bör man dick spara på lösdriftshästar så de törs ligga på magen i snön om de vill.
Skall man klippa hästen så att den fryser och gör av med mer energi för att hålla värmen ?
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Så kan de äta mer, mao slippa risken för magpaj. Och äter de så fryser de ju inte. Inte idealt, men bättre än en fet häst som får fång eller en som får kolik pga för lite grovfoder.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Dubbla nät tror jag kan fungera. Jag har sett de som hänger upp näten vilket gör att det är svårare att äta ur dem men ätställningen blir ju inte optimal så kanske inte alla nät bör hängas upp.

Munkorg låter lite jobbigt och riskfyllt (de kan fastna eller kanske få av den). Då tror jag mer på att använda lunchgrind och ha hästen i hagen, när grinden öppnas kommer den ut till kompisarna. Det går ju dessutom smidigt att ordna när du är där, det spelar ju ingen roll när på dygnet den blir utan mat några timmar. Om du inte alltid är där samma tid så tycker jag det är bättre än att ha maten innanför grinden. Jag förstår inte riktigt hur lewellyn menar med att det skulle vara krångligt med lunchgrind, jag hade det i flera år utan problem. Det är enklare än att ordna fodringar flera gånger om dagen tycker jag.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

jag har lösdrift hemma med fri tillgång av "nätat" foder, de lättfödda ponnysarna här är utrustade med en väl tillpassad greenguard mask, på grimmorna har jag bytt ut haken till kardborre och spännerna på masken är gömda under eltejp så att de inte kan fastna i näten. :)
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Får du tag på rundbalshalm? Om du kan det ställ in en nätad sådan bal i hagen och portionera ut hösilaget. Då får du senare mata på den som ska ha mer om det behövs. Hästar äter betydligt lungare av halm än av annat foder som är godare är min erfarenhet.

Alternativet är vanlig balad halm i nät + hösilaget i. Svårare med blandning i näten, de äte vanligen inte lika fort då. Jag har det och min tjockishäst blev fin i hullet i vintras med det.

Lycka till!
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Jag har förhandlat mig till att ha nät nu (3x3cm) men de lär sig väldigt snabbt att äta fort ur det, så han kommer få i sig mycket ändå.
Ang lunchgrind så behöver jag inte alls vara där samma tid varje dag, som någon skrev. Ställer in hästen i sin fålla när jag är där, ställer på 4-5h och så släpps han ut igen då. Självklart har jag möjlighet att ha "avbytare", hon som äger stallet kommer kunna ta det om jag inte skulle kunna åka. Men under de snart 3 åren jag haft häst har jag varit i stallet varje dag, trots sjukdom. Dessutom pluggar jag, och är endast schemalagt ca 3 dagar i veckan, så övriga dagar kan jag vara i stallet när det passar mig.

Ang klippning kommer han inte klippas. Han kommer vara under om-inridning (problemhäst) och inte gå mycket alls.

Dubbla nät som hänger fritt har min häst i dagsläget och det bromsar lite, men inte alls så mycket som jag hoppats på, och jag har dessutom inte möjlighet att hänga näten på lösdriften utan de kommer ligga i foderlådor.

Lisis - Skönt att höra att det funkar! :) Greenguard får bli lösning 1 och om det inte funkar får det nog bli lunchgrind.

Vi har fyrkantsbalar halm, och även om jag hade haft rundbal så är det en rejäl kostnad att köpa storbalsnät (vi har flera små istället). De har halm inne i lösdriften att äta av. Portionera är som sagt svårt då jag bara är där en gång/dag. Jag ska försöka blanda halm/hösilage men jag tycker som du skriver att det är svårare då min lyckas äta hösilaget och lämna halmen ändå!

Tack för alla tips! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Påtal om munkorg vs dubbla nät, tror ni det är helt omöjligt att sy en egen munkorg av SMHN-nät? :D Tänkte sy en rund i "hinkmodell" isåfall som man fäster i grimman på fyra ställen, kan det vara något?
Är rädd att han får i sig FÖR lite med munkorg plus smhn-nät i hagen!
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Påtal om munkorg vs dubbla nät, tror ni det är helt omöjligt att sy en egen munkorg av SMHN-nät? :D Tänkte sy en rund i "hinkmodell" isåfall som man fäster i grimman på fyra ställen, kan det vara något?
Är rädd att han får i sig FÖR lite med munkorg plus smhn-nät i hagen!

Tycker det låter livsfarligt . Hästen kommer tugga sönder nätet och har du otur får den i sig nät när den tuggar Hö , vilket kan orsaka svår kolik .
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Jag har valt fri tillgång på halm i Smhn och sedan hö i portioner. Två extremt lättfödda kallblodsvalacker. På detta sätt håller de sig lugna och "mätta" hela dygnet men blir inte tjocka då de bara går och äter enstaka strån av halmen.
Har ett stort Caisas nät som hänger fritt.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Har inte möjlighet att bara ge halm och portioner med hösilage, av anledningar jag redan skrivit. Framförallt för att två av hästarna är bra i hull på fri tillgång i SMHN, de är inte lika lättfödda. Det är den tredje som ställer till det ;)

Mackan - Jag anade att det skulle vara för mjukt, så hinkmodell är nog vettigare.

Flera har föreslagit portionering men för det första är jag bara där en gång per dag, och för det andra så är jag en såndär naturlig hippiemänniska som röstar för bettlöst, bomlöst, barfota, begränsad fri tillgång och lösdrift (fasen, blev inte bara B:n) ;) Självklart ska det inte gå så långt att hästen mår dåligt av det och blir fet, det är därför jag försöker hitta lösningar. Bukemänniskor brukar vara påhittiga :)
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Men fång, fetma, magsår är det? Risken med fri tillgång är fång/fetma, i dagsläget (har ännu inte hämtat honom) får han såpass lite mat, eller snarare så sällan, att han garanterat har magsår. I dagsläget är han normal mot överviktig. Pest eller kolera?

Har varit med om hästar som absolut inte har något emot det, och andra som fullkomligt hatar det och mår dåligt. Man får se till individen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Nej snarare handlar det då om att fri tillgång på näringsrikt grovfoder och ingen annan möjlighet är fel hållning för din lättfödda häst .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Wille
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 347
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 613
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp