Lättfödd på fri tillgång

Sv: Lättfödd på fri tillgång

Hej!

Med risk för att vara tråkig, med en lättfödd häst hade jag inte ens försökt med fri tillgång.

Min äter upp 3 kg halm ur dubbla nät på ca 20 min och när hon gick på fri tillgång på silage med nät gick hon inte ner ett dyft. Hästar tenderar dessutom att äta ikapp om man tar bort dem från maten, så det brukar inte alls ge önskat resultat. Jag har testat även det.

Med silage i nät, häst borta från silaget halva dagen och ca 1.5 timmars ridning med mycket trav och galopp höll hon vikten, men gick inte ner.

Jag hade inte ställt en lättfödd på fri tillgång av något slag. Min tjej är i grunden rätt svårfödd vilket skrämmer mig desto mer.

Lavinia, som bantat häst i 1.5 år efter den fria och sen begränsade fria tillgången. Nu äter hon 5 mj över svårföddbehovet och håller vikten.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Min plan förnuvarande känns som att jag provar att ha honom på SMHN i två veckor, halmblandat hösilage. Ser jag att det inte funkar, provar jag greenguard. Funkar inte det så ska jag försöka övertala att antingen ägaren till lösdriften eller min mor kan hänga ut nät på morgonen, och jag på kvällen. Utöver det fri tillgång på halm (i nät). Då kan jag ge ett extra mål till de andra hästarna när jag är där.
 
Sv: Lättfödd på fri tillgång

Testat på min- did not work. Hon bara åt ännu mer för att hålla värmen och voila - en ännu fetare häst som fick ont i ryggen av att spänna sig när hon frös..

Men rent teoretisk borde det funka :-)

/Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 097
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Wille
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 338
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 613
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp