Lösdrift?

C

Chappe_

Hoppas tråden ligger rätt!

Jag har ett varmblodssto av årsgång 83. Just nu går hon på bete med två andra hästar som hon trivs superbra med, jag trivs även superbra med hyresvärden. Problemet är att hästarna hon går med är islänningar och på vintern går dom på lösdrift. JAg skulle mer än gärna vara kvar där i vinter, men då måste hon ju också gå på lösdrift. hon brukar få världens björnpäls och om man bara köper ett riktigt tjockt täcke (och om det är riktigt riktigt kallt kanske lägger ett till täcke under) funderar jag på om hon skulle klara o gå på lösdrift (vindskydd finns). Hästen har svårt att komma överens med andra hästar och det har verkligen funkat super med dessa två.

Vad tror ni kära bukefalister?
 
Sv: Lösdrift?

Tror det kommer gå alldeles utmärkt för dej, har sett halvblod, arab o varmblod gå o trivas finfint på lösdrift. Kanon att hästarna trivs med varandra redan nu, så jag skulle stannat om jag vore du. :) Antar de har fritillgång på hö?
 
Sv: Lösdrift?

Tänk bara på att det är en gammal häst du har, dom kan lätt falla ur, men är du bara noga med foder o sånt bör det ju fungera fint
 
Sv: Lösdrift?

det har vi inte diskuterat ännu, men det tror jag inte, dock kommer jag självklart se till att hon hålls i hull och att hon inte fryser
 
Sv: Lösdrift?

Ser inte problemet. Vi har hbl och dom går på lösdrift 24/365 utan täcken. Fri tillgång på grovfoder men nästan inget kraftfoder.

LIA
 
Sv: Lösdrift?

Jag rekommenderar verkligen lösdrift! :D Min ponny har gått på lösdrift i ungefär 2 år nu, och det funkar finfint! :banana:
Oftast blir hästen mycket tåligare för allting också, det tycker jag är bra :) Min ponny hatade när det regnade/snöade/var lite kyligt förut men nu bryr han sig inte ett dugg och vill han inte alls ha täcke på sig längre! xD Fast jag brukar tvinga på honom ett täcke ibland på vintern då när det är som "busigast" väder, bara för att jag tycker synd om honom :P

Han får "bara" hö, mineraler och självklart vatten att äta, och det funkar jättebra! Han är gladare än någonsin! :D
 
Sv: Lösdrift?

det jag tänkte mest på är ju att hon är så gammal...
 
Sv: Lösdrift?

Hoppas tråden ligger rätt!

Jag har ett varmblodssto av årsgång 83. Just nu går hon på bete med två andra hästar som hon trivs superbra med, jag trivs även superbra med hyresvärden. Problemet är att hästarna hon går med är islänningar och på vintern går dom på lösdrift. JAg skulle mer än gärna vara kvar där i vinter, men då måste hon ju också gå på lösdrift. hon brukar få världens björnpäls och om man bara köper ett riktigt tjockt täcke (och om det är riktigt riktigt kallt kanske lägger ett till täcke under) funderar jag på om hon skulle klara o gå på lösdrift (vindskydd finns). Hästen har svårt att komma överens med andra hästar och det har verkligen funkat super med dessa två.

Vad tror ni kära bukefalister?
Täcke är kanske inte nödvändigt men mycket och bra grovfoder får du räkna med att ge henne. Jag tror hon skulle trivas toppen.
 
Sv: Lösdrift?

Vi har haft allt från PRE-hästar (dessutom otäckta) till engelska fullblod, poitevin och tinker, mfl. Vbl har vi haft i massor, i alla åldrar.

Björnpäls är sällan ngt du behöver bekymra dig för sålänge du kan täcka hästen. Jag föredrar dock att ha lite päls på min häst vintertid (också lösdrift) bara för att det känns bättre för min del om täcket skulle gå sönder och hästen skulle stå utan i några timmar. Men det har aldrig hänt iof, och skulle det hända är det sällan heller ngn katastrof. Men vi härute rider våra hästar regelbundet, normalhårt, och vi har inga problem med att hästarna får för mkt päls eller liknande. På halsen blir det ngt mer päls, men har man ett bra halstäcke går ju även det att undvika. Det gör dock inget om en häst är lite svettig på halsen när man släpper ut den i hagen. Svettas gör hästar naturligt och sålänge den inte är genomblöt så är det inga problem för den att hålla värmen medan den torkar, ffa på en så liten yta som halsen.

Jag skulle aldrig byta bort lösdriften mot stall. Jag är skyldig min häst att se till att han lever i en miljö som är hälsosam för honom. Och jag får dessutom en mycket friskare, starkare häst som håller både hull och muskler bättre, genom att ha honom ute dygnet runt.
 
Sv: Lösdrift?

Mitt varmblodssto är född 89 och henne har jag på lösdrift. Hon trivs jättebra. Hon vill gillar inte att så i box. Fördelen med lösdrift är att de rör på sig mer och blir inte lika lätt stela. Se till att hon får bra hö och allra helst fritillgång. Ge kraftfoder efter behov så att hon inte tappar i hull.
Lycka till!
 
Sv: Lösdrift?

Hej!
Den erfarenheten jag har av min lösdrift är att äldre hästar har lättare att falla ur under vintern. En del har även fått ont i sina leder när det är kallt. Jag kanske ska tillägga att min ligghall är på 350 m2 så det är ingen risk att dom behöver trängas.
Men jag tycker helt klart att du ska pröva, men håll koll på henne och stalla upp henne direkt om du märker någon som helst förändring på henne. Det går fort för gamlingarna att gå ner sig.
MVH
Marie
 
Sv: Lösdrift?

Har en -88 som började med lösdrift förr-förra vintern, trots att han inte fick mammutpäls klarade han sig bra! Men visst var jag lite orolig första vintern, i år har det ju knappt varit någon så det nya vintertäcket ligger kvar i förpackningen...
 
Sv: Lösdrift?

Inget svårt val alls! :laugh:
Trivs både du o hästen så tveka inte. Stanna kvar till vintern!!!
Bra hage, vindskydd och bra mat o hö (i någon form) så klarar sig din häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 004
Senast: Tilde789
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 287
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 289
Senast: Ridinglady
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp