Bukefalos 28 år!

Löshoppa unghäst på 2 år, hur högt?

Positivehorsepeople

Trådstartare
Hej! Jag har en connemara unghäst på 2 år, helt bra hoppstam och älskar att löshoppa och hos förra ägaren löshoppad 1 m när han var lite mer en 1/5 år.

Undrar hur högt man egentligen ska löshoppa en unghäst som inte är färdigbildad, när man löshoppar dem ungefär varannan/tredje vecka endast några genomgångar?
Han hoppar allt och tror inte att han skulle ha emot högre höjder.

Jag har bra erfarenhet av unghästar men den här är första som jag verkligen vill få till en ordentlig hopp ponny och vill inte göra något fel i hoppningen som på något vi kan förstöra honom:)
 
Jag skulle nog inte ge mig iväg och hoppa några vidare höjder. Än så länge är det på lek och för omväxling. Det är ju onödigt att han kanske ställs inför något som han inte är byxad för och tappar självförtroendet.
Jag skulle nog köra på omgivningarna istället för höjderna. För en unghäst kan det ju vara himla spännande med ett hinder på 50 cm med en pytteliten vattenmatta under, att radion står på eller att man använder något annorlunda hindermaterial
 
Jo jag själv har endast löshoppat honom 40-50 och med småläskiga hinder utan större problem och han verkar tycka det är jätteroligt! Tack för svaret.

Jag skulle nog inte ge mig iväg och hoppa några vidare höjder. Än så länge är det på lek och för omväxling. Det är ju onödigt att han kanske ställs inför något som han inte är byxad för och tappar självförtroendet.
Jag skulle nog köra på omgivningarna istället för höjderna. För en unghäst kan det ju vara himla spännande med ett hinder på 50 cm med en pytteliten vattenmatta under, att radion står på eller att man använder något annorlunda hindermaterial
 
Hej! Jag har en connemara unghäst på 2 år, helt bra hoppstam och älskar att löshoppa och hos förra ägaren löshoppad 1 m när han var lite mer en 1/5 år.

Undrar hur högt man egentligen ska löshoppa en unghäst som inte är färdigbildad, när man löshoppar dem ungefär varannan/tredje vecka endast några genomgångar?
Han hoppar allt och tror inte att han skulle ha emot högre höjder.

Jag har bra erfarenhet av unghästar men den här är första som jag verkligen vill få till en ordentlig hopp ponny och vill inte göra något fel i hoppningen som på något vi kan förstöra honom:)

En 2-årig ponny är långt ifrån fördigutvecklad och ska belastas med måtta, jag skulle varken låta den löshoppa högt eller ofta! Helst inte alls förrän tidigast till hösten.
 
Jag tyckte det själv också efter allmänt folk/hästvett men har varit osäker när så många löshoppar väldigt högt med sina unghästar. Bra att höra av andra vad dom tycker och tänker:)
En 2-årig ponny är långt ifrån fördigutvecklad och ska belastas med måtta, jag skulle varken låta den löshoppa högt eller ofta! Helst inte alls förrän tidigast till hösten.
 
Vi brukar låta fölen löshoppa lite med sina mammor. Mycket för att stona ska få göra något roligt men också för att fölen ska få kolla in ridhus och hinder så att dom känner sig trygga.
Dom hoppar lätt en halvmeter då. Dom som går ute i naturhagarna har stockar liggande som dom gärna spontanhoppar ibland.

Åringarna löshoppar med drygt en månads mellanrum och ca 50-70 cm
Tvååringarna hoppar ca metern och treåringarna hoppar högt. Man måste förbereda dom för treårstestet men hålla det roligt och lagom lätt så att dom inte tröttnar.

Det blir ju inte fel om du löshoppar sällan och lågt men kan bli jättefel om du löshoppar ofta och högt!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 667
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 210
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 708
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp