"Lösskor"?

Mia_R

Trådstartare
\"Lösskor\"?

Någon som har erfarenheter av de olika "lösskorna" som finns på marknaden? Jag lät plocka av skorna på pållan inför den planerade fölningen för knappt en månad sedan och hon gick över tiden med ett par veckor. Nu efter lyckad fölning och utevistelser har hon lyckats slita hovarna rätt rejält och min veterinär tycker att jag ska försöka få på henne skor fram, om det går att fästa dem fortfarande.

Kruxet är att min hovis nyss åkte bort en vecka och jag har inte lyckats få tag på någon av de andra hovslagarna i området. Kan jag köpa ett par skor och sätta på henne som provisorium tills hovis kommer tillbaka, eller är det bara bortkastade pengar?

Nån som har nån erfarenhet av den här sortens skor?
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: \"Lösskor\"?

Jag såg en polishäst i USA som dansade linedance (tror jag det heter) med easyboots. Helt otroligt. Det såg ut att gå jättefint. DEt var dessutom inomhus. Nån fler måste ha sett det.
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: \"Lösskor\"?

Vi köpte en easyboot pga att våran gubbe tappar skorna titt som tätt... Funkar hur bra som helst!!!!Den går att spänna så den passar alla hovar.Sitter på ialla gångarter/terränger utan att lossna.Jättebra uppfinning!
 
Re: \"Lösskor\"?

Såg att det inte var samma som de på hööks...

Har ett par Old Mac´s. Hade problem mad risk för tappsko i vintras så jag köpte ett par och satte utanpå skorna när han var ute i lervällingen. Egentligen ska man inte ha skor under men det var en nödlösning. sen har jag haft på när han har tappat en sko för att inte hoven skulle trasas upp ännu mer innan hovslagaren kunde komma. Man kan rida med dem också och det funkar väl ok, se bara till att få rätt strl. Mina är nog lite stora eftersom jag fick köpa så det skulle passa på skodda hovar. Ganska dyra men som sagt väldigt bra att ha vid tappsko.
 
Re: \"Lösskor\"?

Har också Easyboots som reservtoffla. Har haft det i minst 10 år nu. Den äldsta är fortfarande hur fräsch som helst.

Hovslagaren älskar dom
wink.png
då jag inte hör till de hästägare som skriker att hovis måste komma bums vid tappsko. Hästen klarar sig fint med tofflan i hagen ett tag och vi rider förståss med den också. Med i snitt mellan 4 och 6 ridhästar har det ju blivt en och annan tappsko under de här åren om man säger så. Har aldrig behövt avstå en ridtur pg av tappsko.

Avpassar man bara tofflan med rätt storlek och använder de olika spännmöjligheter som finns, både på "bandet" invändigt i trakten och vajern framtill som man spänner med så sitter de finfint. Har aldrig tappat bootsen under ridtur och då rider vi rätt tufft kan jag säga.

Eftersom man skall skära ner bootsen till strax under kronranden och även kan göra det bak, om det behövs, så riskar inte heller hästen några skav. Tycker man att blecken inne i skon med de fjädrande "taggarna" tar i för hårt knackar man bara försigtigt ner dem en aning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: \"Lösskor\"?

Finns det några skor med typ broddar?
Ifall man har en oskodd häst som man skulle behöva brodda... finns det då några lämpliga lösskor?

/Snorpan
 
Re: \"Lösskor\"?

Jag använder easy boots som reserv vid tappsko och jag tycker att det fungerar jättebra. Tänk på att det inte är bra att dom sitter på dygnet runt bara.
 
Re: \"Lösskor\"?

Okej...
Tusen tack! Jag ska se till att undersöka det innan vintern kommer!
smile.png


/Snorpan - som har en barfotahäst!
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: \"Lösskor\"?

Hej på er!
Någon som vet någon återförsäljare för easyboot på nätet?
Var har ni köpt era? Måste ha en nu...
 
Re: \"Lösskor\"?

En vän till mig har köppt sin hästs gympadojjor på Hööks, fungerade kanon och hon är helnöjd. Han var tvungen att ha dem både under ridning och i hagen under ganska lång tid.
 
Re: \"Lösskor\"?

Jag köpte på Granngåden... 425:-/st,Fick lite rabatt för killen som jobbade där visste ingenting om storlekar,men det blev rätt!
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: \"Lösskor\"?

Det går alldeles utmärkt att ha Easybootsen på dygnet runt. Men man bör ta av den en gång varje dag och låta hoven lufta lite samt tvätta ur tofflan innan man sätter den på igen. Rider man hästen gör man det både före och efter ridpasset.

Här finns de att köpa på nätet http://www.easyboot.nu/
 
Re: \"Lösskor\"?

finns det någon som har köpt easy boots o sen inte fått de att funka tillräckligt bra? jag menar de är ju rätt dyra... :d
 
Re: \"Lösskor\"?

Easy-boots är dåliga. Funkar definitivt inte på en vildhästverkad hov eftersom de fäst med ett plastband runt trakterna och dessa är alldeles för låga på en korrekt verkad häst.
 
Re: \"Lösskor\"?

Vi använder Old Mac:s på en av våra hästar, och de funkar bra. Vi tog av skorna eftersom hon hade så dåliga hovar - nu är hovarna bättre och hon gillar macsen eftersom hon blev ömfotad av att gå barfota. Men hon har dem bara när vi rider, i hagen går hon utan. Kruxet med dem är väl kardborrbandet som går öer karleden och ballarna - det gäller att avpassa det precis så att det inte skaver. Det har hänt att jag hoppat av under en ridtur för att kolla dem, och det kanske man inte ska behöva göra. Jag vet inte vad som är skillnaden mot andra märken, vet någon om det finns andra som är bättre?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 243
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 749
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 646
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp