Lokal bana

Fiorano

Trådstartare
Hur svår får egentligen en 1,0m bana vara på lokal tävling? Jag trodde att lokala tävlingar ska ligga snäppet under regional i svårighetsgrad. Men så var inte fallet där jag var och tävlade idag. Det var relaterade avstånd på böjda spår samt mycket lådor och grindar under hinderna. Det är väl inte fel i ig, men många som rider på lokal nivå vill bara ta sig runt banan på ett vackert vis och alla dessa avstånd, böjda spår och läskiga hinder underlättade inte för nån direkt...
 
"läskiga hinder" är det väl inget besämt "hur mycket" det får vara väl?

Men det är klart att det är ju trevligare om det inte är för mycket i en sån trots allt låg klass. Men det finns ju vissa ställen som har mycket "grejer" men förhoppningsvis vet man det innan man åker dit :crazy: :smirk:

Men däremot håller jag med dej om att det är faktiskt inte så kul för som som kanske tillslut har bestämt sig för att starta en liten låg klass... :crazy:
 
Det är den tekniska svårigheten som ökar (hinderna har inget med svårighetsgraden att göra).

På lokal så brukar det oftast vara raka spår till och mellan hinderna och lätta vägar. Kan dock förekomma "banan svängar".
På regionala tävlingar så brukar det vara mkt "banan svängar", korta vägar mellan hinderna, kort ansatts från tex en vägg.
På nationell så får man börja reglera galoppen så att avstånden mellan hinderna stämmer!
 
Men så är det så ju att det är bra att böja med lite snälla "banansvängar och så i de lägre klasserna utan att det ska vara för svårt för annars plötsligt när du kommer snäppet högre så får du en chock för då är både hindren högre och tekniskt svårare.
 
Hur svårt det blir beror helt på banbyggaren!
Egen erfarenhet...
Så att tro att en 1,10 automatiskt ska vara enklare för att det är lokal tävling, är helt fel!
För irl är det inte så!
 
Måste bara fråga en sak till... Stämmer det att man kan hoppa kombinatio i 1 m. Tror nämligen att det är ändrat till det. Innan var det i 1.10= LB
 
en banbyggare jag känner sa att det var tillåtet med kombination i 1 m,
men jag har dock inte stött på det ännu.
 
Det är precis som ni sagt innan, mycket hänger på banbyggaren. Jag har stött på kombination på 1 m. Som banbyggare skall man alltid utgå ifrån unghästara Detta fick jag lära mig när jag gick banbyggar utb. Böjda spår är helt okej på lokalnivå men det ÄR hur man bygger dom böjda spåren och hur många galoppsprång mella hindren.
Sen tycker jag det är helt ok att ge sig ut och tävla som grön för där har vi alla varit.
Men det är bara ut och träningstävla. :rofl:
 
Det är precis som ni sagt innan, mycket hänger på banbyggaren. Jag har stött på kombination på 1 m. Som banbyggare skall man alltid utgå ifrån unghästara Detta fick jag lära mig när jag gick banbyggar utb. Böjda spår är helt okej på lokalnivå men det ÄR hur man bygger dom böjda spåren och hur många galoppsprång mella hindren.
Sen tycker jag det är helt ok att ge sig ut och tävla som grön för där har vi alla varit.
Men det är bara ut och träningstävla. :rofl:
 
på varje 1 m jag har varit på sedan regeländring har haft kombination,,,när jag bygger själv (banbyggare)har jag också alltid kombination och d brukar aldrig bli några kommentarer om det
 
Min kompis hoppade kombination i 0.90...
Men just ja... Då red hon ju som junior i division tre kom jag på...
 
Det där tycker jag inte alls stämmer numera :crazy:

Jag har iår tävlat både reg & lok, och det har varierat
väldigt i svårighetsgrad, den svåraste 1.10 jag har hoppat
i år var på en lokal tävling, skarpa svängar, V-sväng i omhoppning, maxad mur ur sväng som sista hinder,
och riktigt trixigt..
Sedan har jag tävlat på regional nivå där det har varit betydligt lättare.
 
hoppade LB o då var det banan svängar, kombinationer och sånt stört. På LB liksom. Men man märker ju tyyydlig skillnad på reg o lok även fast d e samma klass...
 
Du kan läsa i TR vad som gäller.

Med TR som utgångspunkt bygger sedan banbyggaren som han vill.
 
jo nu får de vara de... hade de på våra hemma tävlingar.. många stopp blev de då.. många har inte tränat nåt på kombinationer å fick lite smått panik å störde hästarna..
 
Jag tycker det är bra att banbyggare bygger kombination redan i 1.00 dock ska den vara snäll. Jag stötte på en kombination med två galoppsprång mot normala ett galoppsprång i en 1.00 vilket var bra för den var schysst. För många som ska gå upp i 1.10 blir det en ökad svårighet om man inte ridit kombination tidigare så det är bra att den kommer redan i 1.00
 
vart ute på många lokala 1 m och olika svårgihetsgrader. vissa banor har faktiskt var riktigt svåra, medans andra lättare. olika typer av hinder. flera kan jämföras med reg. tävlingar
 

Liknande trådar

Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 271
Senast: fio
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·
Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 441
Senast: mackan
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 425
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp