Bukefalos 28 år!

Loksele eller bröstsele?

D

Diggemon

Vad bör jag välja? Finns det lokselar som inte väger ett ton? Jag vill ju gärna kunna få på den på hästen utan hjälp. Min kompis har en som vi måste vara två för att få på hästen och det är ju lite jobbigt. Helst skulle jag vilja ha en bröstsele för att det ser snyggare ut framför vagn och är lättare att få på. Dock så vill jag kunna använda hästen till att dra jordbrukssaker och stockar och då måste jag ju ha en loksele. Vad skulle ni ha valt?

Kan man köpa begagnade selar eller bör man undvika det? Hur ser man att sömmar och läder inte är dåliga?

Kan ni rekomendera några selar? Jag vet ju att Tärnsjö gör bra selar, men finns det några andra? Är billigt alltid dåligt?
/ Digge
 
Jag hade köpt en loksele eftersom hästen skall jobba i den.
Bröstsele är enbart för "finåkning".
Kvalitétsselar kan hålla en livstid så begagnat är oftast inget problem. Med en ardenner är det viktig att du köper bra grejer eftersom det är stoooor styrka i rörelse. Hellre begagnad kvalité än nytt billigt.
/L
 
Vill du deffiniera ordet "finåkning" Tack? Vi kör ju maraton i bröstselar.
Men för att svara på en fråga så är dom nog inget vidare att dra timmmer med i skogen.
/M
 
"Finåkning"= All körning som inte är tungt arbete och dit räknar jag även marathon som kräver mer uthållighet än styrka.
Tungt arbete = plöjning, harvning, timmersläpning och dyl
 
Det går ofta att få tag på hyffsade begagnade selar till bra pris.
Våra tänsjölokor är lättare än armelokorna. Men öven tärnsjölokorna är mycke tyngre än bröstorna.
JAg ska inte dra något jättetungt så min hsät fick en bröstsele. Egenlign skulle jag vilja ha en bröst och en lok men då sätter ekonomin stopp.
 
Jo, jag skulle också vilja ha en av varje, men just nu har jag inte råd.

Är det någon som vet hur Hööks Tranemosele är? Jag var och klämde på den igår och tycker den såg trevlig ut, någon som har några andra åsikter? Hur stor skillnad blir de mellan den och att lägga 3000 kr till och få en Tärnsjösele? Är skillnaden att den senare håller 10 år längre eller att den är mycket bättre i konstruktionen?

/ Digge
 
Köp en billigare lättare loksele om du inte ska köra i skogen på heltid. Med en loksele kan du köra vagnar utan draglinor. En bröstsele kräver svängel och draglinor.
 
Hejsan!

För det första så måste ju selen passa hästen och hur du tänker köra. En loksele kan hästen dra bra med. En bröstsele ska man ju bara ha till lättare körning.
Det finns lätta lokselar men en sådan kostar lite mer än en (komplett!)bröstsele vilket gör att många väljer en bröstsele.
Jag tycker lokselar är mycket bättre än bröstselar över huvudtaget men det är min mening.
Jag har köpt en loksele från börjes till en shettis och jag tycker den är bra, men jag har ju gjort ganska många justeringar så att den ska passa ponnyn och mig! Den selen är ju ganska billig och jag har inte upplevt den som dålig! Utan jag tycker den är bra! :)

Man kan ju köpa begagnade selar men ska helst prata med någon som förstår sig på både läderhantverk och körning! Sömmarna ska ju vara hela och "friska" om man använt mycket olja kan sömmarna ruttnat.

M. v. h. Lisa
 
Självklart talar jag om kompletta selar med baksele och draglinor, även till lokselen. Med andra ord kommer jag att komplettera eventuell loksele med behövda delar. Köper jag en bröstsele (i framtiden) tänker jag köpa en ordentlig maratonsele eller dylikt, inte någon billig "komplett bröstsele" för 2000 kr...

Jag har helt valt bort Börjes loksele då den inte har en bra däckel. Jag vill ha en ordentlig bågdäckel som inte vrider sig och som ligger stadigt.

/ Digge
 
Om du vill ha en lätt sele ska du välja en utan bågdäckel. De flesta jordbrukssakerna körs med skaklar utan draglinor. Du behöver inte baksele för att dra en plog eller harv eller en släpsax. Bakselen behövs om hästen ska bromsa eller backa en vagn.
Du får nog en tung sele med alla dina krav.
 
Jag har erfarenhet av att hööks lokselar inte riktigt håller när man drar tungt. Har fått byta ut en massa delar som med tiden gått sönder så nu har jag bara lokorna och dragremmarna från lokorna som är orginal. Det är en värmlandssele. Även på den andra värmlandsselen som jag bara kört relativt lätt med har jag fått reparera remmarna jag fäster i skaklarna flera ggr. Tärnsjö har jag hört att är bra men har inte prövat en själv. Dessutom har bakselen därifrån inte uppfyllt mina krav alls då den inte går att ställa. Mkt dåligt tycker jag.
 
Jag vill inte ha en utan bågdäckel då jag anser den vara för vek för en sådan stor häst och de krafter som blir. Dessutom ligger de utan bågdäckel inte alls särskilt stadigt. Många av de redskapen vi har dras med just draglinor och inte skaklar. Bakselen behövs ju för allt som puttar på i nedförsbackar, dvs vagnar av olika slag och även till viss mån timmerslädarna. Jag räknar inte in draglinor och baksele i tyngden då de ändå kommer läggas på för sig (tycker inte om trasselhärvor...)
Den sele jag funderar på att köpa väger ca 12 kg, ska väga kompisens och se vad den väger, tror den väger betydligt mer än så...

Mvh
Digge
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 757
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 872
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 222
Senast: super
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 091
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp