Lönebidragsanställning

Bukefalos 30 år!

Arlinda

Trådstartare
Jag tror jag behöver ett arbete där jag kan ha någon form av lönebidragsanställning.

Då går det väl inte att söka arbeten själv på platsbanken?

Eller att till exempel utbilda sig till bibliotekarie borde väl vara problem, för inte anställer man någon bibliotekarie på lönebidragsanställning?

Jag tror jag behöver ett arbete där jag kan ha någon form av lönebidragsanställning.

Eller att till exempel utbilda sig till bibliotekarie borde väl vara problem, för inte anställer man någon bibliotekarie på lönebidragsanställning?
Ej expert så ta det med en nypa salt.

Lönebidrag ges av arbetsförmedlingen när man behöver en anpassad anställning. Så det bästa är väll att du pratar med dem. Har du kontakt med arbetsförmedlingen idag? Eller vad har du för sysselsättning?

För att få ett arbete med stöd av lönebidragsanställning så behöver du bli utredd av Arbetsförmedlingen. Vid konstaterande av någon form av funktionsnedsättning/handikapp elller att du behöver extra stöd pga någon annan anledning, så kan du få beslut på att du är godkänd för lönebidragsanställning.

Du blir sedan tilldelad en plats så det går alltså inte att söka ett jobb via platsbanken. Arbetsgivaren måste bli godkänd för att lönebidragsanställning också.

/Lizzie

Jag har lönebidragsanställning och är utbildad samt har sökt alla mina jobb själv. Jag har haft med en SIUSkontakt på varje intervju och så har hon informerat vad lönebidrag innebär och svarat på eventuella frågor. När arbetsgivaren är godkänd, vilket gick fort att se, så skrevs anställning om lönebidrag och anställning.

Jag sökte jobb via platsbanken.

Har du varit arbetslös en längre tid kan du också kvalificera till nystartsjobb som liknar lönebidrag på så sätt att AG får ekonomiskt stöd för att anställa någon som är långtidsarbetslös.

Vi får spontanansökningar ibland där man anger just att 'Jag går att anställa via lönebidragsanställning' (typ, de formulerar det bättre kanske 😁)
Så man verkar ju absolut aktivt kunna söka jobb på egen hand sas.

Men då har ju personen detta beslut klart först.
Så kanske börja med Arbetsförmedlingen hur de ställer sig till det?

Vi får spontanansökningar ibland där man anger just att 'Jag går att anställa via lönebidragsanställning' (typ, de formulerar det bättre kanske 😁)
Så man verkar ju absolut aktivt kunna söka jobb på egen hand sas.

Men då har ju personen detta beslut klart först.
Så kanske börja med Arbetsförmedlingen hur de ställer sig till det?
Jag fick veta från början att jag skulle söka själv. Så det har jag gjort. När jag sedan flyttade (från Skåne) till Sörmland började SIUSpersonen prata om att leta plats till mig och jag bara "Öh, jag KAN liksom söka själv" så då sa de bara "Aha, du behöver inte hjälp med den biten". Antar det beror på vad man behöver hjälp och vad man klarar av själv helt enkelt.

Har du idag en funktionshinderkod registrerad hos AF?
Har du fått något anpassat stöd i arbetssökandet utifrån det?

Tror man ska börja där som första steget för att komma till bedömning om det är aktuellt med lönebidrag. Det är väl meningen att det för alla som får en funktionshinderkod ska göras en bedömning av vilket stöd som behövs (men det kanske inte drivs så aktivt för alla när de har snålt om bemanning på AF)?

Varför skulle inte det gå? :confused:
Därför att det är arbetsgivaren som ansöker om att få lönebidraget. Det är inte du som arbetstagare som gör det. När arbetsgivaren sedan bli anställd så är det arbetsförmedlingen som meddelar arbetsgivaren vilka kandidater som är aktuella för jobbet. Dessa är alltså inskrivna, utredda och godkända för att få en lönebidragsanställning. Arbetsförmedlingen lämnar sedan ett beslut på lönebidragsanställningen - som dessutom är tidsbestämd och följs upp. Kan förlängas, men det är fortfarande Arbetsförmedlingen som beslutar om förlängningen.

/Lizzie

Därför att det är arbetsgivaren som ansöker om att få lönebidraget. Det är inte du som arbetstagare som gör det.
Jag har två bekanta som har lönebidrag och båda har sökt jobb själva och berättat det för arbetsgivaren, sen har väl arbetsgivaren kontaktat arbetsförmedlingen. Så det måste fungera olika på olika platser?
När arbetsgivaren sedan bli anställd så är det arbetsförmedlingen som meddelar arbetsgivaren vilka kandidater som är aktuella för jobbet.
Fattar inte? När arbetsgivaren blir anställd?

Därför att det är arbetsgivaren som ansöker om att få lönebidraget. Det är inte du som arbetstagare som gör det. När arbetsgivaren sedan bli anställd så är det arbetsförmedlingen som meddelar arbetsgivaren vilka kandidater som är aktuella för jobbet. Dessa är alltså inskrivna, utredda och godkända för att få en lönebidragsanställning. Arbetsförmedlingen lämnar sedan ett beslut på lönebidragsanställningen - som dessutom är tidsbestämd och följs upp. Kan förlängas, men det är fortfarande Arbetsförmedlingen som beslutar om förlängningen.

/Lizzie
Det är AG som anställer. Det går att söka för en utvald person som AG själv valt att man vill placera på en tjänst. AFs beslut gäller bidraget, inte anställningen.

Det är AG som anställer. Det går att söka för en utvald person som AG själv valt att man vill placera på en tjänst. AFs beslut gäller bidraget, inte anställningen.

Kanske funkar olika med olika handläggare, men processen som jag beskrivit är i alla fall så som det funkade i vår kommun för ett par år sedan.

/Lizzie

Jag har två bekanta som har lönebidrag och båda har sökt jobb själva och berättat det för arbetsgivaren, sen har väl arbetsgivaren kontaktat arbetsförmedlingen. Så det måste fungera olika på olika platser?

Fattar inte? När arbetsgivaren blir anställd?

Skrev fel - arbetstagaren ska det vara! Det är arbetsgivaren som anställer.

Jag tror det kan funka olika på olika ställen. Också beroende på varför man får lönebidrag.

Jag har en nära anhörig som går på lönebidrag. Där var det Arbetsförmedlingen som placerade hen hos en godkänd arbetsgivare efter att anhörig blev utredd och godkänd för lönebidragsanställning. Anhörig har också godkänt lönebidrag på livstid även om beslutet följs upp varje år. Det är arbetsgivaren som anställt anhörig.

/Lizzie

Den utvalda personen som arbetsgivaren valt att anställa, måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och godkänd för en lönebidragsanställning. Förr tror jag det var enklare att få lönebidrag och det har använts som arbetsmarknadsåtgärder för att få långtidsarbetslösa i arbete. Numera är det betydligt svårare - i alla fall som jag uppfattar det.

Här finns de regler som gäller nu:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/lonebidrag

/Lizzie

Den utvalda personen som arbetsgivaren valt att anställa, måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och godkänd för en lönebidragsanställning. Förr tror jag det var enklare att få lönebidrag och det har använts som arbetsmarknadsåtgärder för att få långtidsarbetslösa i arbete. Numera är det betydligt svårare - i alla fall som jag uppfattar det.

Här finns de regler som gäller nu:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/lonebidrag

/Lizzie
Ja, givetvis behöver personen kvalificera sig enligt reglerna.
Men reglerna ställer fortfarande inte några krav på hur AG gör för att tillsätta tjänsten.

Ja, givetvis behöver personen kvalificera sig enligt reglerna.
Men reglerna ställer fortfarande inte några krav på hur AG gör för att tillsätta tjänsten.

Jo, så var det för min nära anhörigs del. Hen har trygghetsanställning fram till pension. Kan vara skillnad på andra former av lönebidrag.

/Lizzie

Jag fixade mitt högkvalificerade jobb själv när jag hade lönebidragsanställning. Klart att du kan få det som bibliotekarie om det är en arbetsgivare som är lite öppensinnad.

Bibliotekarie är väl en rätt lång och nischad utbildning? Tror inte man kan räkna med att få lönebidrag som bibliotekarie. Om man då har studielån att betala så kan det bli svårt med det ekonomiska.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka