Lönebidragsanställning

Bukefalos 30 år!

Ah, jag förstod det som att det också handlade om de reella möjligheterna.

Jag förstår att det i många fall säkert handlar om diskriminering och att man som arbetssökande med lönebidrag kämpar i uppförsbacke. Jag ville bara belysa att man som arbetssökande har man ju ändå en verklighet att förhålla sig till, oavsett vilka rättigheter man har på pappret. För ens egen del kan det vara gynnsamt att skaffa sig en överblick över den verkligheten innan man fattar stora långsiktiga beslut.
Givetvis håller jag med om att man ska ha koll på verkligheten också, men att påstå att man inte kan utbilda sig till bibliotekarie och inte kan få lönebidrag för det är fel, precis som det är fel som någon tidigare sa att man inte får söka jobb själv utan blir tilldelad en plats. Rätt måste vara rätt när man pratar om det.

Att svårigheter finns kan nog alla med lönebidrag och olika funktionsnedsättningar vittna om, men rättigheterna på pappret måst ändå vara sanna när de skrivs här och någon frågar om det.

Inställningen från arbetsgivare om att lönebidraganställda är sämre måste synas och förändras, det är självklart så för vissa, men för andra funkar jobbet utmärkt med anpassningar och arbetsgivaren får ju kompensation på lönen för de anpassningar den behöver göra.

Det är egentligen inte människor med funktionsnedsättningar som ska avskräckas från att utbilda sig, utan det är arbetsgivarna som måste våga ge människor chanser.

Ja, jag förstår hur du menar, det finns många arbetsgivare som inte tar emot lönebidragsanställningar. Men jag tolkade inte inlägget som skrivet så alls utan att man inte kan utbilda sig till bibliotekarie, inte kan få lönebidrag för ett sådant jobb och ovanpå det jobbigt med CSN lån. Inget av det stämmer.
Man kan utbilda sig till bibliotekarie, man kan få lönebidrag för en sådan anställning och man kan betala sina CSNlån på sin avtalsenliga lön.

Att det finns arbetsgivare som väljer bort personer med funktionsnedsättningar och lönebidrag är en helt annan femma. Det är diskriminering i vissa fall. Enligt socialsekreteraren jag hade när jag fick försörjningsstöd när jag var arbetslös och visade henne alla jobb jag sökte och svaren/ickesvaren jag fick (jag behövde inte visa henne men vi pratade just om detta) så hade jag svart på vitt att jag genomgått en utbildning med bra betyg, jag hade redan haft en anställning med bra referenser och jag gjorde EXAKT samma jobb som de andra på mitt jobb, inte sämre, arbetsgivaren behövde inte anstränga sig särdeles mycket alls för att jag skulle kunna jobba, så hon ansåg att Region Skåne diskriminerade mig som inte gav mig ett jobb. Hon skulle hjälpa mig att driva det vidare till DO om det inte lossnade, vilket det gjorde och sedan har det rullat på lättare, just för att jag har så mycket "bevis" att jag är lika bra som andra, AF anpassar mest och arbetsgivaren lite men får också 75 % av min lön från AF.
Jag kan bara kommentera mina egna inlägg och jag menade bara att det ÄR svårt att få jobb inom vissa yrken över huvud taget. Och att utbilda sig inom vissa yrken och då ha studielån samtidigt som konkurrensen är tuff inte är helt enkelt. Jag kan noll om lönebidrag utan tänkte mer att det kanske inte är den enklaste yrkesvägen 🙂 Jag tror också att arbetsgivares fördomar försvårar.

Jag kan bara kommentera mina egna inlägg och jag menade bara att det ÄR svårt att få jobb inom vissa yrken över huvud taget. Och att utbilda sig inom vissa yrken och då ha studielån samtidigt som konkurrensen är tuff inte är helt enkelt. Jag kan noll om lönebidrag utan tänkte mer att det kanske inte är den enklaste yrkesvägen 🙂 Jag tror också att arbetsgivares fördomar försvårar.
Givetvis är det så, det är jag helt enig om och det var inte ditt inlägg jag tänkte på heller.

Jag har lite svårt att förstå diskussionen om CSN som pågår parallellt här?

Jag har 650 000 i skulder, men jag har så låg inkomst att jag bara betalar typ 445 kr/månad. Med "full" inkomst ska jag betala typ 2300 kr/månad. Så man kan få det anpassat till ens inkomst.

Förrförra året hade jag 0 kr i avgift till CSN eftersom jag saknade inkomst helt.

Om man ska göra en lång utbildning och vet att man kommer behöva anpassningar (oavsett om det är via lönebidrag eller annat) skulle jag råda att överväga ett bristyrke. Eller i alla fall något där det finns många möjliga inriktningar och arbetsgivare på framtida jobb. (typ ekonom, jurist)

Taket på den lönenivå bidraget beräknas efter är max 20 000, och sedan ges en procent av det som beräknas utifrån hur din arbetsförmåga bedöms vara. Så ju bättre lönenivå yrket har desto mer kommer arbetsgivaren att själv få täcka upp. Ska man ha bara chanser till anställning behöver man alltså konkurrera i ett yrke med god arbetsmarknad alternativt ha individuella egenskaper som gör en värd att anställa trots att AG får ett underdimensionerat ersättningsbelopp.

En annan sak att tänka på både vid yrkesval med längre utbildning och rent allmänt är också om man kan jobba heltid eller inte. Det största problemet om man inte redan har bra meriter med sig och ett eftertraktat yrke kan bli att man är beroende av att det ska tillskapas en deltidstjänst på en arbetsplats där sådana normalt inte existerar. Alltså att det i praktiken finns väldigt få jobb som man faktiskt kan söka och konkurrera om på ett normalt vis.

Om man ska göra en lång utbildning och vet att man kommer behöva anpassningar (oavsett om det är via lönebidrag eller annat) skulle jag råda att överväga ett bristyrke. Eller i alla fall något där det finns många möjliga inriktningar och arbetsgivare på framtida jobb. (typ ekonom, jurist)

Taket på den lönenivå bidraget beräknas efter är max 20 000, och sedan ges en procent av det som beräknas utifrån hur din arbetsförmåga bedöms vara. Så ju bättre lönenivå yrket har desto mer kommer arbetsgivaren att själv få täcka upp. Ska man ha bara chanser till anställning behöver man alltså konkurrera i ett yrke med god arbetsmarknad alternativt ha individuella egenskaper som gör en värd att anställa trots att AG får ett underdimensionerat ersättningsbelopp.

För många arbetsgivare som anställer på kvalificerade positioner så tror jag tyvärr inte heller att det spelar någon större roll att man som arbetsgivare får en ersättning utan det man söker är medarbetare som kan gå in och leverera mer eller mindre på topp och på bred front från dag 1.

Man måste inte vara bibliotekarie för att jobba på bibliotek. När jag var ung och hängde mycket på bibliotek, fanns det bibliotekarier och ”annan” personal vars uppgift var att ställa upp böcker osv. På större bibliotek vore det vara vansinnigt om alla enklare uppgifter utfördes av en bibliotekarie.

Hur TS ska hitta ett sådant ”enklare” biblioteksjobb vet jag inte. Kanske TS kan arbetsträna på ett bibliotek om hon står långt ifrån arbetsmarknaden?

Man måste inte vara bibliotekarie för att jobba på bibliotek. När jag var ung och hängde mycket på bibliotek, fanns det bibliotekarier och ”annan” personal vars uppgift var att ställa upp böcker osv. På större bibliotek vore det vara vansinnigt om alla enklare uppgifter utfördes av en bibliotekarie.

Hur TS ska hitta ett sådant ”enklare” biblioteksjobb vet jag inte. Kanske TS kan arbetsträna på ett bibliotek om hon står långt ifrån arbetsmarknaden?

Ja det är en jättebra idé!

Jag vet egentligen inget om hur det är att arbeta.
Jag har bara haft en anställning (förra sommaren) på ett lager. Jag fick sparken efter en vecka och de vägrade säga varför fast jag frågade flera gånger.
Gissar på att jag var för långsam? Arbetsledaren sa till min kollega att jag borde arbeta snabbare men jag är ingen robot :(

Det största nackdelen med det jobbet var pendlingen som jag såg det.
Saknade kollegorna dock, de var så trevliga.

Men nästa arbete ska jag berätta om min diagnos absolut. Det är nog bättre än att dölja den för då kanske det blir pannkaka igen.

Fast grejen är väl att vissa måste ta upp det för att det går ut över deras arbete, de behöver pga diagnosen en lönebidrsgsanställning. Mitt syskon har autism och add, det är tydligt att det finns diagnoser där och hen klarar inte av arbete på samma villkor som andra.

Så det är skönt för dig att du inte behöver ta upp det, men situationen kan se otroligt annorlunda ut.
Säger inte att det är bästa lösningen, för i slutändan är det bra jag som drabbas när jag vänder ut och in på mig.

Säger inte att det är bästa lösningen, för i slutändan är det bra jag som drabbas när jag vänder ut och in på mig.
Det är en balans där man får välja det ena eller andra utifrån hur man kan tro att resultatet av alternativen faller ut.
Men sällan är något av dem helt bra och sällan har man ens i närheten av den information som skulle behövas för att veta vad som blir bästa valet.
Det kommer lite med hela paketet att hantera att man ska leva med en funktionsnedsättning i ett samhälle med suboptimala anpassningsmöjligheter.

Ja det är en jättebra idé!
Jag har haft en sån praktik på bibliotek. (Var arbetslös). Det var mycket hyllstädning, dvs ställa böcker i rätt ordning, speciellt i en hörna där det brukade sitta ungdomar. Såg ut som en tornado dragit fram där och bibliotekarierna tyckte nog det var rätt bra att jag tog hand om det.
Jag fick även registrera nya böcker som köpts in, stå i utlåningsdisken, spola tillbaka kassettband (talböcker), ställa tillbaka återlämnade böcker, göra lånekort till barn som kom med sina klasser, hjälpa folk söka efter böcker och tidningar (jag sökte efter dem i datorn och gick och hämtade från hyllan).
Jag var den enda där som inte var bibliotekarie.

På mitt jobb har vi en biblioteksassistent som har lönebidrag, han är guld värd för oss. En tråkig utveckling är att antalet assistenttjänster dragits ner rent generellt på biblioteken för att spara pengar. Hål i huvudet pga nu får bibliotekarierna göra allt och får mindre tid till kärnverksamheten.

Grejen är väl att alla med autism inte ens kan vända ut och in på sig, att det inte ens är ett alternativ.

Och, av vad jag upplevt, är arbetsuppgifterna en så sjukt liten del av vad som tröttar ut min autism.

Jag jobbar numer med uppgifter som borde, enligt alla experter, trigga allt vad autismen är. Men... det gör det inte. Jag har väldigt trevliga kollegor (3 av 4 har adhd vilket är super för min del) och ett schema som ger mig massor av tid för återhämtning. Min närmsta chef vet om min diagnos men inga anpassningar behövs.

Vad jag försöker säga är väl att ... arbetsuppgifter är en sak, men arbetsplats, kollegor och kultur på arbetsplatsen gör mycket mer för hur 'jobbigt' jobbet kan vara.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka