Bukefalos 28 år!

Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

walkaway-

Trådstartare
Hej! Igår så fick mitt islandshäststo som är fyra år gammal ett början till/ett litet anfall av sandkolik. Tack vare bra stallkompisar som höll uppsyn så upptäcktes det väldigt fort. Hon hade alltså varit i hagen tillsammans med de andra hästarna, men så hade hon lagt sig ned & rest sig upp ett flertal gånger, vilket inte vi sett hos henne tidigare. Vi ringde lite kontakter som besvarade frågan i att det med all säkerhet var sandkolik. Innan jag anlände till stallet så hade hon bajsat två gånger, så "den värsta oron var över". När jag kom så gick jag en promenad med henne på ca 40min, och när vi kom tillbaka till stallet så ställde jag henne i box efter råd, med en tuss hö. Efter angivelser så gav jag även henne loppfrö, utblandat med lusern och lite sirap, för att få henne till att äta det.

Tur var det väl att vi hade loppfrö hemma! Nu så ska hon få 2dl loppfrö, 1dl morgon & 1dl kväll i en vecka framöver. Därefter 1dl om dagen. Nu till min stora fråga.. vad ska jag blanda ut loppfröet med, för att hon skall få i sig allt? Jag vill inte tilläggsfodra med lusern (hade precis tagit bort det från hennes foderstat), men nu får det gå bra. Tanken är att hon bara ska äta hö och halm, för att se om det blir rätt på hennes ofta lösa avföring.

En fråga till.. jag håller på att rida in henne, så kontinuerlig träning för henne är viktig (varannan dag för att undvika träningsvärk). Men bör jag då rida henne idag?
 
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

Om det är lusernpellets du har så prova med att blöta dem med bara precis så mycket vatten att pelletsarna trillar sönder så att resultatet är ganska torrt. Sen kan du blanda med fröna.

Min häst kräver bryggerijäst och vetekli förutom lusernet för att vilja äta.
 
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

uppblött loppfrö blir ju lagom geggigt och mumsigt. gav det ihop med mineraler och några få lucern pellets till shettisen.
torr loppfrö ger jag endast ihop med mycket kraft och betfor. är rädd att det ska kunna fastna i halsen annars.

min häst fick sand kolik när hon var 7 och fick buköppnas ä. hade 10L sand i magen :/. så du hade nog tur med din häst, men fortsätt att ge loppfrö i intervaller så länge den går på sandmark.
jag är väldigt paranoid och vågar inte ens ha torv i boxen då hästen äter rötterna ^_^.
 
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

Våra går på sandmarker och vi ger loppfrön på vår och höst när några av hästarna gärna gräver efter rötter. Vi häller loppfröna i färdigsvälld betfor strax innan servering. Även kräsna hästar äter upp.
Nu är det ju olika med hur hästarna reagerar på betfor. Många blir fina i magen, några blir lösa. Våra får bara lite för att få i sig mineraler, loppfrön och jäst vid behov och är jättefina i magarna:)

Vetekli kan jag också tänka mig hade funkat om hästen gillar det. Det är ju blött och hjälper loppfröna ner i magen tillsammans med vätska.
Men vi föredrar betforn mycket pga fibrerna som är bra för magen och för att det passar in i foderstaterna. (Det gör inte vetekli)
 
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

Om du tror det är sandkölik hon fått ska du ge så mycket loppfrö du kan få i henne i ca 1,5 dygn och sen fortsätta med ca 5dl om dagen i en vecka minimum, på stor häst.Eftersom det är en islandshäst hade jag följt rekomendationerna för stor häst.
1dl är underhållsdos som ska användas i vardagen om du har en sandkolikhäst som är ren från sand.
Använd en plasthandske eller en genomskinlig påse, ta två bollar träck i påsen fyll på med vatten, skaka tills träcket löst sig och vänta till allt lagt sig i botten, om hon har sand i magen syns det nu i botten om du lyfter påsen över huvuvdet, upprepa efter en vecka för att se om det börjar försvinna. Det är bara att kolla med påsen sen för att se så hästen är sandfri eller om den behöver en kur igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

Mina hästar älskar loppfrön. Jag brukar bara genomfukta dem precis innan hästarna får det och de äter glatt upp varenda litet frö.

Precis som ovanstående skriver så måste du ge mycket större mängd nu när hästen har haft känningar. Det du ger nu ger jag som kur med jämna mellanrum när hästarna inte har problem utan enbart för att förebygga sandkolik då de går i uppgrusad hage vintertid. Så ös på med massor med loppfrön och håll tummarna för att detta går vägen. Om du behöver blanda loppfröna med lite lusern så gör det Det är viktigare just nu att hon får i sig loppfröna än att hon egentligen inte behöver extra foder.

Lycka till!
 
Sv: Loppfrö, och bra utblandningsfoder till detta?

uppblött loppfrö blir ju lagom geggigt och mumsigt. gav det ihop med mineraler och några få lucern pellets till shettisen.
torr loppfrö ger jag endast ihop med mycket kraft och betfor. är rädd att det ska kunna fastna i halsen annars.

min häst fick sand kolik när hon var 7 och fick buköppnas ä. hade 10L sand i magen :/. så du hade nog tur med din häst, men fortsätt att ge loppfrö i intervaller så länge den går på sandmark.
jag är väldigt paranoid och vågar inte ens ha torv i boxen då hästen äter rötterna ^_^.

Loppfröna ska svälla o gegga i magen först för att dra till sig sanden. Inte i krubban.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 410
Senast: Messy
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 944
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp