Bukefalos 28 år!

Lucy, en farlig häst

skuggi

Trådstartare
Jag hittade den här på Youtube, härligt och ovanligt att man filmat redan från första början och sedan regelbundet filmat för att visa vilka framsteg man gör och hur man jobbat med hästen.

Tycker dessutom att killen(Mikkel) är både skicklig och pedagogisk när han förklarar vad han ser och varför han gör som han gör.

Synpunkter och tankar?

Lucy

(han kommer till oss i sommar och kör en clinic, ska bli superspännande att se honom live :bump:)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Här är Lucy 2: http://www.youtube.com/watch?v=KrLdBI3Ec08&feature=relmfu

Jag tittade på 1an och gillade den! Jag tittade på halva 2an tills jag slutade gilla den :p

Nu ska jag se om jag lyckas få in två inlägg från den andra tråden som beskriver varför jag ändrade uppfattning mitt i 2an.


Jag håller med, att inte slå kan vara tortyr i kombination med att inte berömma. Jag tror det är viktigt för både hästar och människor att visa känslor, även negativa.


Ska man nu jämföra med människor och man kör enligt den tradition som många inom NH gör, man lägger på tryck när hästen utför så tar man bort trycket och det är berömmet. Jag vet att man inte kan jämföra människor och hästar men ingen människa blir lycklig av att aldrig få beröm, aldrig få uppmuntran, aldrig få veta att man gjort något bra, bara olika former av påtryckning och lättnaden av att ingen trycker på. Gissningsvis skulle jag bli deprimerad och apatisk och till slut sluta att göra något alls på eget bevåg.

Nu vet jag att mycket NH-folk ger massa kärlek och uppmuntran till sina hästar och har en underbar kontakt men bara grundprincipen får mig att nästan må illa, och jag antar att vissa faktiskt följer grundprincipen fullt ut. Och det är inte att en övning är dålig, få hästar får beröm hela tiden och för mycket och felaktigt beröm slår fel det också, utan den konstanta bristen på beröm. Min häst får jämnt veta att hon är bäst, jag har ingen aning om om hon förstår, men hon gillar uppmuntran.


Men detta inlägget beskrev precis känslan när jag såg ffa andra filmen (första halvan) om Lucy. Jag vill liksom höra en massa superlativ hela tiden med speciellt osäkra hästar. I röstlägen som anpassas efter situation såklart. Men det ska framgå att hästen är BÄST och superduktig. Lucy i filmen gör ju jätteframsteg hela tiden men jag tycker liksom inte det uppmärksammas så som jag hade velat. Och känslan jag får är "typisk" NH-hantering.

Alltså inget negativt/elakt på något vis utan bara väldigt ouppmuntrande liksom?

Och självklart finns det andra varianter oxå, men det är just den här till syns skull snälla hanteringen som jag inte gillar pga ovanstående anledning.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Mitt i 2an så tyckte jag bristen på beröm/uppmuntran, tjatig flyttning och till sist helt onödigt för tidiga hopp bredvid hästen var tillräckligt för att inte intressera mig att titta vidare.

Hela grejen tills han fick komma fram till hästen gillade jag dock mycket! Men sedan hade jag velat se med glädje och mer beröm. Hästen är ju superduktigt och ffa ston kan ju ofta snackas om kull med beröm - ta bort fokus från det osäkra och aggressiva och göra hästen glad, stol och nyfiken istället genom beröm :bump:

Sedan tycker jag det går på tok för fort, varför flytta den flera varv för pet i sidan när den inte ens ännu helt tål honom? Tom min vänliga häst hade nog blivit sur :o Eller åtm frågande.

Och när han började hoppa bredvid den och hästen blir assur så fick jag nog som sagt. Vad är meningen? Han har precis för första gången fått ta hästen, kan det inte räcka med kel, beröm och kanske bara gå runt en sväng tillsammans? Jag fick inte alls uppfattningen att hästen skulle snabbinridas så jag förstår inte den provocerande grejen för en fortf väldigt osäker häst.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Bara rubriken...
det borde stå missförstådd häst.

hur ser historien ut?

Hur gammal? Hur länge har nuvarande ägaren haft den?
Det låter som om ngn köpt en problemponny som dessutom är sto o röd o sen släppt ut den på bete hela sommaren o gjort den stressad. kanske jagat den.

I första filmen är det bara en människa som inte tvingar sig på dn o som inte är rädd- som hästen.

Är den dessutom blind på ena ögat är det lätt att skrämma den.

När han lägger sig på den på film 2 så hör man -Otroligt.

den där är ju riden förr, men ngt har hänt.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Om du lyssnar på vad han berättar så får man hela historien, och rubriken(min rubrik) är från filmen, och den rubriken tolkar jag som att den kommer från mailet som ägaren skickade när hon beskrev hästen och att hon behövde hjälp.

För visst var den farlig, så som den var, tillsammans med folk som inte förstod den.

Lyssna som sagt gärna så förstår du historien och behöver inte hitta på egna teorier om vad som hänt.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag ska ta och titta å 2an igen, hinner inte nu dock. Återkommer imorrn :)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Ja man kan göra hästar "farliga".
Nej jag ansåg inte att han berättade- bara lite vad ägaren sa o kvittot sitter i hästen- hur den hanterats.

folk köper hästar som KANSKE har behandlats mindre bra o det är höst på filmen o nu är ponnyn fet. Den har inte fått alla sina behov uppfyllda o köpts av fel person. inte svårare än så.

det sägs inget om den har ridits, men skulle tippa att så inte har skett.
 
Senast ändrad:
Sv: Lucy, en farlig häst

Slutade oxå gilla film 2 efter ca halva tiden. Då kom åter det jag inte gillar med repviftande o pinnen som jag kallar det (spöt). Detta är inget bra sätt att få förtroende på
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Då har du knäck i lurarna.

Han berättade att tjejen köpt/tagit rätt på hästen från ett vanvårdsfall, den var då skygg, men undernärd och pga detta så accepterade den en hel del hantering och omvårdnad.
Sommaren har gått och nu när hästen skulle börja gå in på stall så har den ätit upp sig och börjat visa vad den gillar folk. Vilket blev ett problem.

När man tittar vidare får man veta att de misstänker även en hormonell störning.

Hästen är antagligen riden förut, men har gått vanvårdad i många år hos förra ägaren. Hos den här tjejen har den bara gått och återhämtat sig.


Det jag främst skulle vilja diskutera är killens hantering av situationen, hur hästen blivit som den är kommer vi ju aldrig ha alla fakta om.

Det pratas ju så mycket om att NH är mobbing, att hästarna drillas till underkastelse osv. Dessutom har det efterfrågats "before and after" filmer, vilket just det här är(om man kikar på några av de senare filmerna)

Jag tycker att (första iaf) filmen är jättetrevlig, han berättar hela tiden vad han ser, hur han tolkar det och varför han gör som han gör.
Därför tycker jag att det skulle vara intressant att prata om det.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Det där är vanligt även med hundar. folk skaffar en svag illa hanterad hund som omplacering o det skiner sig totalt när den sen är stark o frisk...igen.

här har vi NOG ett praktexempel på hur det kan gå med en häst o ett sto dessutom. Det räcker inte med kärlek o mat o ingen motion- bara utslängd på bete för att "äta upp sig". Här kanske vi har orsaken till att förra ägaren svalt den.

hormoner i all ära, men en häst som får jobba lite blir heller inte så utmärkande i sin brunst.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag gillade också första filmen väldigt mycket! Lyssnade noga oxå och gillade nästan allt. Undantaget att de valde att börja med hästen när den var brunstig (vilket jag åtm trodde först) men det kanske inte var mycket att välja på så det stör mig inte direkt.

Däremot i andra filmen, när hästen så tydligt visat att den är störd pga brunst/hormoner, varför hålla på att trycka/klappa på den på magen/mot ljumsken?

AXEL SNÄLLA! Kan vi inte diskutera precis vad VI ser i filmerna i denna tråden? Jag tycker det hade varit jätteintressant att se just vad skuggi tycker är bra/dåligt OCH vad du tycker är bra/dåligt (och självklart alla andra också). Snälla snälla :p

För jag tror det största problemet uppkommer när NH/inte NH diskuterar är att vi ser helt olika saker. Det hade varit kul att diskutera tycker jag iaf :)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag anser bara att det inte är särskilt fantastiskt. Han är lugn o konsekvent bara.

Lite kul var det när han skulle fösa bort den o han fick traska efter genom hela hagen.

Man hör ju ägaren - Herregud:eek: i bakgrunden. hon är ju rädd för den o hästen har lyckats skrämma henne. Han bortser från o ignorerar.

Man ser även på slutet det jag talat om- att man inte får hästen bara sen att gå framåt utan måste vända den.

Den där tjejen behöver mkt hjälp med sin rädsla för att det ska gå framåt.

Mentalträning i hur man inte agerar spattigt o behåller lugnet.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Såg det där när det länkades på FB. Titeln är fel i mina ögon då jag anser inte hästen farlig. Den borde heta vanskötta hästen.
Sen gillar jag inte mycket mer än knappt första filmen heller, reda där kunde man gjort anorlunda och mer.
Och ägaren som bara står och ser på, rädd.. ej.. man borde jobba med henne med.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Håller med om att det inte är fantastiskt på något speciellt vis - men jag gillar det och tycker det är bra! Själv hade jag aldrig vågat vara så lugn och oberörd :angel:

Självklart är det alltid mest jobb med människan, speciellt en rädd sådan :)
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Såg det där när det länkades på FB. Titeln är fel i mina ögon då jag anser inte hästen farlig. Den borde heta vanskötta hästen.
Sen gillar jag inte mycket mer än knappt första filmen heller, reda där kunde man gjort anorlunda och mer.
Och ägaren som bara står och ser på, rädd.. ej.. man borde jobba med henne med.

Vad tycker du man borde gjort annorlunda och mer?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Jag kan inte säta figret på vad det var..saknade något.. tror det är för jag saknar ägaren.. hade velat se ägaren med i videon, honom arbeta med ägaren och få ägaren att nå fram.
 
Sv: Lucy, en farlig häst

Fast tycker du inte att prio ett är att han ska nå fram till hästen och att hästen ska bli lite trygg med honom först? Det är ju första gången han träffar den och ägaren verkar vara jätterädd för hästen som jag fattat det?
 
Sv: Lucy, en farlig häst

När jag arbetat med hästar har ägaren varit med i första mötet. Men alla gör väl olika.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 666
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 674
Senast: liiinnea
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 239
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp