Lugnar hästar varandra vid oro?

Krans

Trådstartare
En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom typ "trösta" varann? Vet ju att ston kliar föl på manken, men vuxna hästar?Hur bra vänner måste dom vara för att göra detta? Ligger det i deras natur att göra detta även om det är en relativt ny kompis för dom?( Konstigt att jag inte tänkt på detta innan förräns ikväll!)Jag har 2 hästar hemma som inte känner varann jättebra än men nog gått på stort bete tillsammans dagtid. Dock i separata hagar nattetid, pga att den ena ej ska ha bete 24 t/dygn..Nu är det sen kväll och blåsigt ute och den ena, som är på betet dygnet runt, verkar orolig och står och hänger vid grinden in till andra hästen, åtminstone när jag visar mig ute.Dessvärre kan kompisen vara lite kaxig( ev.skaderisk?) än så jag är lite orolig att ha dom ihop i mörkret i den mindre hagen (som dessutom är en lite knölig och ojämn hage) eftersom dom bara varit ihop på större yta hittills.Hur tänka?
 
En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom typ "trösta" varann? Vet ju att ston kliar föl på manken, men vuxna hästar?Hur bra vänner måste dom vara för att göra detta? Ligger det i deras natur att göra detta även om det är en relativt ny kompis för dom?( Konstigt att jag inte tänkt på detta innan förräns ikväll!)Jag har 2 hästar hemma som inte känner varann jättebra än men nog gått på stort bete tillsammans dagtid. Dock i separata hagar nattetid, pga att den ena ej ska ha bete 24 t/dygn..Nu är det sen kväll och blåsigt ute och den ena, som är på betet dygnet runt, verkar orolig och står och hänger vid grinden in till andra hästen, åtminstone när jag visar mig ute.Dessvärre kan kompisen vara lite kaxig( ev.skaderisk?) än så jag är lite orolig att ha dom ihop i mörkret i den mindre hagen (som dessutom är en lite knölig och ojämn hage) eftersom dom bara varit ihop på större yta hittills.Hur tänka?
Eftersom hästar är flockdjur så känner hästen sig generellt tryggast i sällskap av fler hästar men en till häst är bättre än ingen. Men dom kan även jaga upp varandra om någon av hästarna blir rädd så kan även den lugna då tex bli rädd eftersom det är flockdjur som dessutom är flyktdjur. Så dom reagerar före dom tänker av ren instinkt.

Du kan ha dom o hagarna bredvid om du känner att det inte vill ha dom ihop I lilla hagen. Dom kommer troligtvis stå bredvid varandra oavsett.
 
Flock.jpg
Jag har fått inse att mina tre inte kan gå i samma hage. Hoppas på att de två som skapar oreda ska bli lite lugnare så det går i framtiden.

Som de går nu beter de sig som vilken flock som helst. Ibland är de helt utspridda och kan inte se varandra och ibland står de tillsammans. Fördelen hos mig är att de har möjlighet till fysisk kontakt inne i vindskyddet där det inte finns någon el.
 
Min stora häst söker sig gärna till en av de små för att få trygghet och det är helt uppenbart att det är det han gör. Hon lugnar absolut honom massor :)
 
Ja men det tycker jag absolut hästar kan och gör, det kan man märka när man rider ut också om man är två och ena hästen är nervös, rädd för vatten och olika grejer, om man har en lugn häst med så kan man se stor skillnad på hur den skraja hästen lugnar sig och litar på sin kompis.
 
Det finns forskning som visar det @Cavallo beskriver, dvs att när en ung häst är i sällskap med äldre erfaren häst i en obekant situation så har den unga hästen lägre stresspåslag än när två unga hästar är i motsvarande situation.
 
Som flockdjur ter det sig väl också tämligen naturligt att hästar generellt känner sig tryggare tillsammans med andra hästar än när dom är ensamma?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 016
Senast: Fiorano
·
Hästvård Är så orolig. Kom ut i hagen idag och min häst var jätte loj när jag skulle hämta honom. Såg även att båda bak var väldigt svullna typ...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: super
·
Hästhantering Idag flyttade min ena häst till ett nytt bete med 3 hästar. De går på stort bete o hälsade först på varandra från olika hagar så de...
2
Svar
29
· Visningar
3 014
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp