Bukefalos 28 år!

Luktar illa i munnen + loj (tandväxling och växvärk)

psychogrrl

Trådstartare
Pålle håller på och tappar tänder (fyller fyra i april). Han har också kommit in i en växperiod och är trött och ligger mycket.

De senaste dagarna har han dock varit extra loj och idag luktade han illa/annorlunda i munnen. Kollade framtänderna och där var det inget problem, men längre bak i käken kunde jag inte kolla (har ingen munstege och sticka in fingrarna när jag håller i tungan har vi inte tränat på än). Han äter (ensilage, pinnar, knäckebröd..) ordentligt, ibland kan dock tuggan bli "hackig", istället för jämn som den ska vara (den senaste veckan kanske).

Han blev lite piggare idag efter att jag gått med honom lite och han druckit och ätit lite, men var fortfarande rätt loj.

Ska jag oroa mig (och försöka få tid hos tandläkare så fort som möjligt) eller ska jag se tiden an? :confused:

Han har också börjat fälla lite nu. Jag tog över honom i höstas och vet därför inte hur han varit tidigare vid fällning och tandtappning. Fråga uppfödaren är svårt också eftersom hästen gått vild i Camargue och uppfödaren inte vet hur han varit.
 
Jag skulle nog be någon kolla hästen i munnen om den luktar illa. Får du inte tag i någon hästtandläkare så kan du alltid fråga en veterinär.
 
Oftast är kind tänderna lite före framtänderna i växling. Det är säkert därför han äter lite konstigt. Hästar reagerar olika på tand växlingen, en del kan precis som barn få lite feber, mag problem och bli griniga mm.
Om problemen kvarstår bör du ändå kolla munnen, men INGEN tandraspning. De nya tänderna är kantiga och hemska men det är normalt. Pulpan ligger ytligare därför att tanden inte kommit i slitning än och det är då stor risk att tanden skadas vid tandraspning.
/absolut
 
Jo, han har ju varit riktigt sur mot de andra hästarna (både kompisarna och de ranghögre) de senaste 3-4 dagarna. Mot mig har han inte varit riktigt lika glad som vanligt, men inte sur alls.

Nej, jag tänker inte låta veterinären raspa, utan bara titta om det blivit någon inflammation/infektion eller foderinpackning. Helst skulle jag ju isåfall vilja ha en tandläkare, men det kan nog vara svårt att få tid på ett par dagar.

Ska ringa och konsultera stallägaren och kanske veterinären och se vad de säger.

Hur länge tycker du jag ska vänta (om inget förvärras utan han bara fortsätter vara loj och lukta illa i munnen) innan veterinär får kolla på honom?

Han är tam med mig, men inte helt tam med andra människor än så om det inte är akut vill jag ju helst vänta lite med tandkoll (som jag tänkt göra utan att han luktat illa). Dumma jag har ju inte mätt normaltempen än så jag vet ju inte om han har feber.

i1 och i2 i både över och under är ju redan utbytta, däremot i3 sitter mjölktanden fortfarande kvar, men den ska de väl inte byta förrän 4½-5 år? När byter de premolarerna och molarerna?

När han sket såg bajset normalt ut. Han går ju på lösdrift och har fri tillgång på ensilage.
 
Normalt växlar dom I1 vid 2,5 år, I2 vid 3,5 år och I3 vid 4,5 år. Variationer finns och är inte onormalt. Premolarerna är något tidigare och blir då vid 2, 3 o 4 års ålder. Att tänka på är att 4:a kindtänder ska växlas och ibland 4:a framtänder samtidigt, kan bli lite jobbigt.
Du kan hålla koll på framtänderna. När I3:orna är framme ordentligt bör hästen ha växlat klart inne i munnen.(Bör)
Luktar hästen då förtfarande illa och verkar besvärad är det dags att kolla den.
Du kan underlätta lite genom att spola ur munnen ibland med ljummet vatten. När mjölktanden sitter och glappar fastnar det lätt foder mellan mjölk- o permanent tand och det kan vara skönt för hästen att få hjälp med att ta bort en del av det.
Förvärras hästens tillstånd ska den naturligtvis kollas tidigare men annars kan du avvakta.
/absolut
 
Hej!

Det kan vara så att en mjölkis är på väg att trilla av, men inte riktigt vill lossna. Då kan det fastna foder mellan den gamla och nya tanden, och de tuggar inte så bra som de brukar.

Det man kan göra i så fall är att helt enkelt plocka bort mjölktanden. Den kommer ju att trilla bort av sig själv till slut, men det höjer hästens komfort på en gång att bli av med den. Om det ändå är veterinär/hästtandis på gång till stallet skulle jag se till att få den bortplockad. Annars kanske jag skulle vänta ett par dagar till och se om den trillar ut av sig själv, det är ju rätt dyrt att ta ut vet bara för en sån grej.
 
Tack för era svar!

Jo, förmodligen är det ju en foderinpackning... Som han var idag var det visserligen ganska bekvämt (han blev mindre envis ;) ), men jag vill ju knappast ha honom sjuk.

Hästtandis var ute i stallet (gården är stor så stallet ligger 3 km från lösdriften) för 1-2 veckor sedan (såklart), så dte lär ju vara kört att få ihop tillräckligt med kunder för att få hit en sådan snart. Jag ska ringa och prata med veterinären imorgon (om jag får tag på nummer) och se vad hon säger. Kan ju försöka hugga tag i tungan och gräva runt i munnen lite själv, men helst hade jag ju velat träna det lite först innan jag gav mig på kindtänderna :smirk:
 
Det är nog tandbytet som spökar. Min 3-åring bytte också tänder och det medförde en period att hon nästan slutade äta, hon var loj och hängig och sur mot allt och alla. Veterinären kollade och hittade en tand som var infekterad...men jag skulle avvakta lite, och efter ca 2 veckor såg tanden...eller tanden och tanden, det var tandköttet runt den NYA tanden som var sårigt och såg lite illa ut...men efter 2 veckor hade det blivit bättre. Ta ut vet och gör en koll. Min häst har heller aldrig haft munstege, men hon blev neddrogad så det gick lugnt. Absolut inga problem alls. Dewt är ju inte så att man bara stoppar in stegen i munnen och bänder upp den till maxnivå, nej den stegas bara upp så pass att vet INTE får fingrarna avbitna och så hon kommer åt att känna...ca 1/2 dm stegade vi upp min häst mun. Mer behövs ju inte för att känna.
 
Min foderhäst fick "tandfickor" i samband med tandbytet när hon var yngre. I fickorna (som sitter mellan tänderna pga att enstaka tänder växt fel, mot varandra) blir tandköttet infekterat, det samlas mat och det medför att hon luktar illa i munnen.

Nu håller vi på och behandlar detta hos både tandläkare och veterinär så förhoppngsvis kommer det sluta bra, men om vi inte upptäckt och behandlat det hade det kunnat gå illa.

Nu tror jag ju inte att din häst drabbats av det här, men det skadar ju inte att titta efter iallafall.
 
Har pratat med vet. nu och hon sa det att man går generellt sett inte in och hjälper dom med mjölktänderna. Om han har feber så skulle jag ringa igen. Också om lukten kvarstod i 4-5 dagar så skulle jag höra av mig.
 
Ännu en uppdatering. Jag tog tempen och den visade 37.5, så ingen feber idag! Han var inte heller så loj som igår, men fortfarande trött. Han luktade inte särskilt illa i munnen heller, så faran är nog över! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 280
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 355
Senast: machafuko
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 193
Senast: LenaH
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp