Bukefalos 28 år!

Lurade????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lurade????

Om du på fullt allvar kallar detta ondska måste jag säga att du levt i en skyddad verkstad.

Det är tråkigt att ni inte kommer överens, och att du inte fått full likvid för dina utlägg och att du känner dig lurad på de 500 kronorna. Men som hästägare hade jag också tagit hem min häst om inte fodervärden lyssnat och åtgärdat de kommentarer jag har om hästens skötsel-
 
Sv: Lurade????

Det här är så himla svårt att bilda sig en uppfttning om, med tanke på vad den andra parten skriver i sin tråd. Lättaste sättet att slippa såna problem torde vara att inte ha foderhäst, utan att ni köper istället. Det där med sadeln är ju hemskt märkligt. Om jag betalar en sadel ser jag till att få kvitto på den och om hästens ägare inte vill köpa den av mig åker hästen hem utan sadel.

Tråkigt, sånt här. Hoppas hästen mår bra!
 
Sv: Lurade????

Intressant att kunna få två sidor av saken när det gäller samma häst. Lika intressant att läsa de olika svaren och att alla uppgifter inte stämmer. I den andra tråden är det ju många som skriver hämta hästen. Men där har ju inte trådskaparen varit lika ärlig om sin egen ekonomi och att det t ex inte fanns pengar till sadel. Med andra ord finns det inget som säger att hästen har fått det bättre för att den har blivit flyttad igen.
Men i det här fallet med Elmer så börjar jag undrar hur foderavtalet var utformat och om allt gått helt rätt till. Plus att det ju är väldigt olyckligt när barn får sitta i kläm mellan vuxna som inte kommer överens.

Lite beroende på hur avtalet sett ut från början som jag ju inte vet. Men jag börjar misstänka att TS mycket väl skulle kunna stämma ägaren för avtalsbrott och kunna få ersättning för mer än sadeln. Om inte annat så för att få dottern att förstå att det finna trevliga vuxna också, så kan det vara bra att rådgöra med en jurist som är bra på avtalsrätt.
 
Sv: Lurade????

Jag kallar det onska pga det sättet hon uppträdde när hon hemtaqde hästen och pga att hon inte stannade upp i sitt tänkande för en sekund. Jag tyckte om henne och hennes familj från början dom fikade och åt hemma hos oss det hade ju bara behövt prata normalt om det var något hon oroade sig över. I stället ställde hon till med ett jäkla liv och betädde sig himla o moget. Synd om hästen den får nog magsår att flytta så ofta. Lösdrift är inte samma som fri tillgång på foder. Och hästen kunde inte äta 15kg hö om dagen han fick inte i sig det. Vi ska köpa häst i stället gud vad skönt.
 
Sv: Lurade????

Fast om ägaren anser att det som enligt överenskommelse inte blivit uppfyllt, så bör hon kunna hämta hem hästen?
 
Sv: Lurade????

Inte ens min bruksnordsvensk eller halvblodet som är här just nu, skulle få i sig 15 kg om dagen.
Så hur en arab skulle få det begriper inte jag.
 
Sv: Lurade????

15 kg är inte så mycket, det äter stallets ponnyer med lätthet när de går på lösdriften med de dräktiga stona.
 
Sv: Lurade????

Det beror nog alldeles på. Mina två, ett litet halvblod och en korsning stor häst, får inte i sig mer än sju kilo var. Då är boxen strödd med hö i stället för halm på morgonen. Nu har de i och för sig fri tillgång till halm också vilket korsningshästen älskar. Han äter hellre hö ute och halm inne.
 
Sv: Lurade????

Fast på lösdrift får de garanterat i sig 15kg/dag.

Carlssonnnn>
Aldrig kul när det blir såhär, men om man kommer överens om att hästen skall ha fri tillgång på hö pga av en anledning så kan jag förstå att man inte inväntar att ta hem hästen när den väl har magrat ur.
 
Sv: Lurade????

Mitt halvblod kan med glädje äta åtminstone 20 kg per dag så jag tycker inte 15 kg är mycket.
 
Sv: Lurade????

Inte ens min bruksnordsvensk eller halvblodet som är här just nu, skulle få i sig 15 kg om dagen.
Så hur en arab skulle få det begriper inte jag.

15 kg på lösdrift är inte mycket. Vi har 4 hästar på lösdrift. 3quatrar och en travare de äter med lätthet upp en 500 kg bal på 5 - 6 dagar. Sedan beror det förståss på om det är torrhö eller hösilage vi pratar om
 
Sv: Lurade????

Beror nog fortfarande på. Nu har inte jag silage utan riktigt kraftigt hö. Vad gäller silage behöver ju faktiskt inte femton kilo vara så mycket. Och allra helst då på lösdrift.
 
Sv: Lurade????

Som sagt, är väl olika. Och jag har också haft lösdrift....

Och nu är det ju inte ens vinter än, så jag tror faktiskt på TS att hästen inte fick i sig 15 kg.
 
Sv: Lurade????

*påhak*

Jag tycker ni ska sköta era mellanhavanden någon annan stans än på Buke. Det går att identifera hästägaren och här har personangreppen duggat tätt. Har trianglat några inlägg.
 
Sv: Lurade????

Håller med föregående talare!
så jag låser tråden och hoppas att ni kan lösa det privat.

mvh
moderator
mysko
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 768
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på bukefalos men behöver vara skriva av mig lite om min situation. Jag har varit medryttare på en underbar häst i 7 års...
2
Svar
24
· Visningar
3 658
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp