Lyans nya tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grönsaker till riset ger alldeles för mycket smak, men det funkar någorlunda med mycket soja. Morot funkar ganska bra och banan med nyponsoppa sådär. Ägg får jag inte i mig just nu. Åt kexchoklad igår men inget godis i förrgår så tänkte låta bli godis idag och så får jag se hur det blir imorgon. Känns som att låta bli varannan dag i början är bättre än att tvärsluta.

Mår lite bättre nu så tror att det har stabiliserat sig lite efter höjningen av seroquel. Fortfarande trött och en del ångest men jag är inte helt väck längre.
Att gå med hundarna ensamma funkar bra och både igår och i förrgår var vi ute på varsin lite längre promenad. Lite jobbigt är att Poppy kaxar mot Ping när de har varit åtskilda och hon blir inte ett dugg glad när jag kommer hem. Ping blir jätteglad när jag kommer hem men Poppy bryr sig inte utan är antingen neutral och skiter i oss eller siktar in sig på Ping och hoppar på henne med morrningar. Hon slutar när jag säger ifrån dock.
Marsvinen funkar relativt bra också nu när min vän hjälpte mig att storstäda till dem så jag behöver inte städa till dem förrän om en vecka. Att umgås med dem funkar fortfarande inte så jag har tagit upp Jet och Trassel till lägenheten.

Grönsaker till riset ger alldeles för mycket smak, men det funkar någorlunda med mycket soja. Morot funkar ganska bra och banan med nyponsoppa sådär. Ägg får jag inte i mig just nu. Åt kexchoklad igår men inget godis i förrgår så tänkte låta bli godis idag och så får jag se hur det blir imorgon. Känns som att låta bli varannan dag i början är bättre än att tvärsluta.

Mår lite bättre nu så tror att det har stabiliserat sig lite efter höjningen av seroquel. Fortfarande trött och en del ångest men jag är inte helt väck längre.
Att gå med hundarna ensamma funkar bra och både igår och i förrgår var vi ute på varsin lite längre promenad. Lite jobbigt är att Poppy kaxar mot Ping när de har varit åtskilda och hon blir inte ett dugg glad när jag kommer hem. Ping blir jätteglad när jag kommer hem men Poppy bryr sig inte utan är antingen neutral och skiter i oss eller siktar in sig på Ping och hoppar på henne med morrningar. Hon slutar när jag säger ifrån dock.
Marsvinen funkar relativt bra också nu när min vän hjälpte mig att storstäda till dem så jag behöver inte städa till dem förrän om en vecka. Att umgås med dem funkar fortfarande inte så jag har tagit upp Jet och Trassel till lägenheten.

Vad härligt att du mår bättre!

Om du inte äter upp all ris och grönsaker på en gång, så kan du göra stekt ris. Värma i en panna tillsammans med ett eller två ägg och en matsked olja, rör om så allt blir blandat. :) Så får du i dig dina ägg med.

Går att tillsätta bitar av skinka eller kyckling för extra protein, om du gillar det.

Har för mig att du kan äta gröt. Har du provat rågmjölsgröt? Serveras lämpligen med lingonsylt o mjölk. Stekt havregrynsgröt är gott pålägg på knäckebröd, kryddas lämpligen med Aromat el liknande.
Du gillar äpple om jag inte minns fel? Själv är jag barnsligt förtjust i finrivet äpple till fil/yoghurt eller liknande med en klick sylt/marmelad. Själv föredrar jag svartvinbärssylt eller fikonmarmelad.

Fick ett sms på min musiktelefon om att något jag har beställt är på väg, bara det att jag inte har beställt något för jag använder inte det numret. Ingen aning om vad eller varför någon har kunnat använda numret till. Jag vet inte ens vilket nummer det är. Fick dessutom upp alla sms från mitt ex när han gjorde slut och jag försökte ta livet av mig. Ont i magen nu :cry:

Fick ett sms på min musiktelefon om att något jag har beställt är på väg, bara det att jag inte har beställt något för jag använder inte det numret. Ingen aning om vad eller varför någon har kunnat använda numret till. Jag vet inte ens vilket nummer det är. Fick dessutom upp alla sms från mitt ex när han gjorde slut och jag försökte ta livet av mig. Ont i magen nu :cry:

Det kan vara ett fel, händer ibland att någon skrivit in fel nummer på sådana sms.
Ang de gamla från ditt ex så tror jag att det vore bäst att slätta dom, eller vad tror du?

Mm, måste vara någon som skrivit fel nummer för fick idag ett sms om att ett paket fanns att hämta i en stad jag inte har en aning om var den ligger. Bara hoppas att den som skrivit fel får reda på att paketet finns att hämta med post eller mail så den får sitt paket.
Smsen kommer jag att slänga. Skulle gjort det direkt igår men ville inte slänga det nya eftersom jag inte visste vad det handlade om och om jag ska slänga de andra så måste jag klicka i alla för hand och då kommer jag att se en del av texten och det vill jag inte. Läste några men insåg att det var ingen bra idé så la bort telefonen.
Lite jobbigt är att sista tiden har mitt ex dykt upp i mina drömmar flera gånger och jag vaknar alltid med en mycket stark obehagskänsla när det händer som jag är rädd att det blir värre nu när allt liksom kommer upp till ytan igen. Jag har kommit över honom, men jag kan ibland sakna det vi hade och saker vi gjorde och tycka att det är sorgligt att jag troligen aldrig kommer att kunna ha ett "normalt" förhållande igen

Känner mig helt oduglig som bara suttit vid datorn nästan hela dagen igen :( Jag vill hålla på med marsvinen men jag känner verkligen ingen glädje alls i att vara nere hos dem :cry:

Jag har följt denna och den tidigare tråden i tysthet...och du ska veta att jag jag tänker på dig! Även jag har aspergers och jag känner så väl igen mig i en del av det du skriver. Jag skulle bara vilja ge dig en stor varm kram!
En av mina nya polare tog sin första selfie idag och han vill säga att du är helt grym och fantastisk - precis som du är! :love:

18402997_10155360201105972_3312167380156763572_n.jpg

(hoppas bilden syns iaf :) )

Japp helt gratis! drive.google.com
Sen loggar du in med din mail bara höger klicka och så heter den kalkylark
Tack, ska fixa det!

Om du inte äter upp all ris och grönsaker på en gång, så kan du göra stekt ris. Värma i en panna tillsammans med ett eller två ägg och en matsked olja, rör om så allt blir blandat. :) Så får du i dig dina ägg med.

Går att tillsätta bitar av skinka eller kyckling för extra protein, om du gillar det.

Har för mig att du kan äta gröt. Har du provat rågmjölsgröt? Serveras lämpligen med lingonsylt o mjölk. Stekt havregrynsgröt är gott pålägg på knäckebröd, kryddas lämpligen med Aromat el liknande.
Du gillar äpple om jag inte minns fel? Själv är jag barnsligt förtjust i finrivet äpple till fil/yoghurt eller liknande med en klick sylt/marmelad. Själv föredrar jag svartvinbärssylt eller fikonmarmelad.
Äter tyvärr typ inget av det ni föreslagit. Jag som har tyckt att jag har blivit så bra på att äta "allt" jämfört med hur kräsen jag var tidigare :crazy:
Just nu består maten nästan helt av ris med soja, rostemackor med smör och äpplen. Tänker att jag struntar i maten just nu och äter det jag känner för och lägger energin på att försöka att låta bli godis (vilket går relativt bra faktiskt)

Vad härligt att du mår bättre!
Ja, det är skönt!

Jag har följt denna och den tidigare tråden i tysthet...och du ska veta att jag jag tänker på dig! Även jag har aspergers och jag känner så väl igen mig i en del av det du skriver. Jag skulle bara vilja ge dig en stor varm kram!
En av mina nya polare tog sin första selfie idag och han vill säga att du är helt grym och fantastisk - precis som du är! :love:

18402997_10155360201105972_3312167380156763572_n.jpg

(hoppas bilden syns iaf :) )
Tack :heart Vilken sötnos :love:

Jag är fortfarande sjukt trött, en del ångest och massor av självskadetankar (självskadorna är värst när jag mår bättre för när jag mår som sämst orkar jag inte) men jag har inte skadat mig och jag är inte suicidal just nu iallafall.

Det funkar bra att ta hundarna en och en. De tycker att det är skitkul att få vara ute med mig ensamma! Eftersom de tycker att det är så kul och jag slipper allt trassel så har det blivit trevligt att promenera igen. Nackdelen är att Poppy verkar få seperationsångest när hon är hemma själv och att hon blir kaxig mot Ping när de träffas igen.

Mamma har varit i kontakt med psyk igen och de sa att de skulle skicka ett brev med en tid men jag har inte fått något ännu. Jag är jättenervös för det besöket för jag har ingen aning om vad jag har att vänta mig. Jag har ingen aning om vad de kommer att göra eller tycka och jag har inga som helst förslag på vad för sorts behandling som kan vara lämplig.

Jag har läst lite om biolär sjukdom sista tiden för att försöka hitta förslag på någon medicin och hittade då en ny sida som beskriver flera olika varianter av bipolär och ett par av de "nya" sorterna stämmer verkligen in på mig! Inte för att det gör någon skillnad dock för man kan tydligen inte få dem som diagnos.
"Bipolär typ II ½
- Depression + cyklotymi: Långvariga, djupa, intensiva depressiva episoder. Mellan dessa korta depressiva eller maniska skov (1-3 dagar).
- Konstant stämningsinstabilitet mellan depressionerna. Kan förbättras med behandling.
- Komplikationer: Återkommande intoxikationer och självdestruktivitet.
- Ofta feldiagnosticerade som borderline personlighetsstörning.
- Epidemiologi: Prevalens 1,5%. Debut i unga år.
- Samsjuklighet: Dystymi, OCD, panikattacker, nikotinberoende.
Bipolär typ III
- Depressiva skov: Svåra. Kan ha hypersomni, hyperfagi (atypiskt)
- När antidepressiva sätts in går patienten in i en hypomanisk fas. Detta definierar bipolär III då antidepressiva normalt ej ger hypomanier. Större risk med tricykliska antidepressiva än med SSRI-
preparat.
- Samsjuklighet: Agorafobi.
- Epidemiologi: Prevalens 1,3%"

Ett gott sätt att äta banan är att ta väldigt mogna exemplar, bryt sönder eller skiva dom och frys. Mixa med kakao när du blir sugen och tadaaa! Så har du en väldigt god glass! Tar du tillräckligt mycket kakao så smakar det inte banan alls, och ju mognare bananer du har desto sötare blir glassen. För mer protein kan du blanda i nötter eller frön som du gillar.

Havregrynsgröt blir godare med kardemumma i, det smakar nästan bulle. :) Den blir klar på typ 1min i mikron, om du dessutom tar äppelskivor och kanel på kardemummagröten (och mjölk till) så smakar det väldigt mycket mer efterrätt än krigsranson. :) Gröt är också gott att blanda i nötter i.

Får du alltid ont i magen av köttbullar och knäckebröd? Eller är det när du ätit det på ganska tom mage?

Jag tycker att kanelknäcke är gott, det dämpar sötsuget, säkert är det inte heller supernyttigt, men nyttigare än en donut eller godis.

Edit: Såg att du svarat mer. Det låter som en bra plan att ta en sak i sänder, och att lyckas låta bli godis är ju jättebra.

Senast ändrad:
Jag klarar ju ingenting. Får ingenting gjort, är bara hos marsvinen 5-10 minuter en gång om dagen trots att jag SKA vara där två gånger om dagen, har helt glömt bort en som har beställt hus så har jätteångest för det och ännu mer ångest för att jag måste fixa det och packa husen, leta frakt och allt annat som hör till och som jag alltid mår lika dåligt över plus att jag måste förklara för köparen att jag helt glömt vilket spikar ångesten ännu mer, åter igen misslyckats totalt med håret och har lagt så mycket pengar på att få det bra men lyckas ändå inte, skurit igen så misslyckats med det också och till och med skärningen misslyckades jag med vilket bara gjorde att ångesten ökade ännu mer istället för att lindra, utställning med allt vad det innebär på lördag men jag vill inte ens vara hos marsvinen :cry:

Varför kan jag inte ge fan i att skära?! Hela huvudet uppfylls av ett behov av att skära, det är så jävla sjukt

Kram. :heart

Dina marsvin har det bättre än de flesta oavsett om du bara orkar vara hos dom 5 minuter per dag.

Ang. huset, kan du meddela h*n som beställt att du tyvärr är/varit sjuk och inte har möjlighet att leverera hus på ett tag? Folk brukar vara mkt förstående för sådant enligt min erfarenhet.

Hon kommer säkert att vara förstående men husen är alltid ångest när de ska skickas och ännu mera nu när det är flera och jag har glömt bort dem.

Har även drömt om håret och vaknat med ångest flera gånger inatt, som att detvinte räcker med ångesten jag redan har :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 244
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 146
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 318
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Inspirerad av tråden om att det blivit tråkigare (och lite orolig att jag skapat en sådan här tråd förr) tänkte jag att det kunde vara... 2
Svar
35
· Visningar
1 455
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka