Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Precis, olyckor kan alltid hända och så är det med levande varelser, det har nog dom flesta överseende med ..

Tja ja jag har blivit lite anti platsligg i lk1 genom åren :(

Nu har jag ju ingen hund som skulle slåss eller något, men det kan ju förstöra iaf om någon hund drar igång henne under platsligg när vi övat på att ligga still och ge blanka sjutton i övriga hundar :)

Jaja platsligg kommer man ju inte ifrån om man ska ta sig vidare från ettan, eller jo det fungerar väl om man spikar resterande kanske?

Det är bara att be till gudarna att man har tur med hundar på platsen när det blir dags :/
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ja, har man en hund som "svarar upp" när en annan kommer fram och muckar förstår jag helt klart att man blir nervös. Dock får jag intrycket av att vissa är nervösa just för att man är tvungen att släppa kontrollen och lämna sin hund åt sitt öde några minuter och inte för att man oroar sig för slagsmål ... Observera att detta är bara mina egna spekuleringar och absolut inte den enda sanningen.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Liten tanke.. Funderade en del när jag mockade på hur man skulle kunna undvika problemet. Och jag skulle nog vilja göra om reglerna för platsliggningen i lk1, om jag fick bestämma.

Hund som reser sig, oavsett anledning (dvs om den bara reser sig och strosar därifrån, eller reser sig och går fram till annan hund) kan inte tilldelas förstapris oavsett poäng, och alltså inte flyttas upp (på just den tävlingen alltså, förtydligande. Om hunden nästa tävling ligger som en liten ängel ska den naturligtvis kunna flyttas upp om poängen räcker till)

Hund som muckat gräl (eller hoppat på hund som rest sig och bara gick förbi, dvs oprovocerat sökt bråk, även om den andra hunden gjorde fel först genom att resa sig) får en 'varning', och efter X varningar är det färdigtävlat helt enkelt. Möjligen om man kan koppla någon form av 'återinträdesprov' så de efter träning kan få en ny chans, eller att de får tävla vidare i ettan (men utan möjl till uppklassning), men då måste avstå platsliggningen varje gång. Då kan ju de som av någon anledning tycker det är kul att tävla vidare i samma klass utan möjlighet att flyttas upp göra det, men utan risk för övriga hundar.

Tänker lite på hur det är inom te x hundkapp, där blir hund som stör (söker bråk eller försöker leka etc istället för att springa) X chanser (minns inte antal) och sen är (eller var iaf) livstidsavstängning. (Jag hade en sån en gång i tiden, de bästa linjer, men 2 år gammal diskad på livstid, han försökte leka igång de andra under loppen istället för att springa efter trasan)

För jag anser det är oacceptabelt som beskrevs att ägare sagt 'ja jag tycker synd om den som fick ligga bredvid, han brukar alltid resa sig'. Dessutom är det fruktansvärt nonchalant mot de andra.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag tror säkert att det kommer att gå jättebra!

Om något skulle hända är det (som du ju redan vet) viktigt att inte göra någon affär av det hela.

På träning hände det vid ett tillfälle att en annan hund dök fram till min och skällde och hoppade runt. Jag såg att min (som är en mesig liten fjant) blev osäker och tyckte det hela var obehagligt även om hon låg kvar. Det vi gjorde var att vi fångade in den lösa hunden och sedan gick jag och la om min hund på ett annat ställe och sedan var det bra med det. Inget gormande och skrikande alltså. Min hund har varken förr eller senare varit osäker vid en platsliggning.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag förstår vad ni menade, jag skämdes så mycket när Ådi gick fram till sheltien som var jätteduktig och låg kvar, men tittade lite oroligt på Ådi...
Efteråt fick jag reda på att hunden var näst intill blind och då skämtes jag ännu mer. :o:cry:

I gruppen innan oss sprang 5 av 7 hundar iväg från sina plater och allt sattes igång av en enda hund som raceade iväg..

I våran grupp var det Ådi och en till beagle som började strosa omkring. alla andra låg snällt kvar.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ja, har man en hund som "svarar upp" när en annan kommer fram och muckar förstår jag helt klart att man blir nervös. Dock får jag intrycket av att vissa är nervösa just för att man är tvungen att släppa kontrollen och lämna sin hund åt sitt öde några minuter och inte för att man oroar sig för slagsmål ... Observera att detta är bara mina egna spekuleringar och absolut inte den enda sanningen.


Jodå, förstår hur du menar. Jag kan ju känna lite så med lillkillen, att 'tänk om nån hoppar på honom', men som jag skrev det är mer en mild 'oro'/nervositet bara och går att överse med. Och den dagen det är dags kommer jag säkerligen vara LIKA orolig ang lillkillen att HAN plötsligt (hur säker han än varit på träning) ska få härdsmälta i hjärnkontoret och skämma ut mig genom att börja lalla omkring och gå och pinka på nån buske typ. Men det räknar jag till 'hör till'-nervositet båda två.

Men slagsmålsrisken med den äldre - det är ångest och magont på HÖG nivå (jag skrev faktiskt en tråd om det på annat forum, med lite frågor ang avstå platsen för att undvika problemet, men det blir ju ett kännbart poängtapp)

Men 'milda oron' för lillkillen, den är ju just mest noja och det är ju sånt man får leva med och släppa när den dagen kommer. Men är ju ngt annat läge just med hund som kan svara, och då påspätt av alla otrevligheter vid just läggandet som jag sett på film på youtube.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

*påminner mig själv om att absolut inte gå in på youtube och titta på platsliggningar* :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Precis det gäller ju när man har en fjant att inte driva på det obehagliga med att ryta,bråka och härja runt.

Fånga in den rymmande hunden och lägga om sin egen utan att prata borde vara det smartaste..
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Låter som en mycket sund inställning. Kan dock 'lugna' dig med att det är relativt ofarligt att kolla på lk1, oftast har de klippt bort platsen då, den är ju rätt boring att kika på (förhoppningsvis iaf). Man måste söka specifikt för att få upp skräckexemplena. Varför jag nu skulle det, tanken var nog att lugna nerverna, att det inte ALLS så ofta var så rörigt som påstods. Det var det dock..

ÄNNU värre blir det om man googlar btw, så akta dig för det med, text kan vara nog så beskrivande ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Ldsi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 304
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp