Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Funderar vidare ..

Det är ju något som är fel om man känner att man måste avstå platsen för att andra inte har tränat tillräckligt och chansar. Domarna borde kanske bryta och be förarna hämta sin hund i ett tidigare skede?
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Det tycker jag absolut att domaren bör göra faktiskt.

Jag har inte varit med om så många fall där andra stört min hund, men jag har ju varit åskådare på x antal Lk:1 tävlingar och tja det är ju ingen rolig syn alla ggr.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag tycker spontant, som glad amatör, att såfort hund som reser sig och börjar knalla runt åt annat håll än till föraren, så ska man bryta. Nackdelen med det är väl att det kan bli fruktansvärt drygt för de som ligger korrekt med alla omläggningar.

Typ, hundarna läggs, efter 1½ minut går en hund upp och börjar strosa runt och sniffa i backen. Man bryter och diskar hunden.

Övriga hundar läggs om, efter 1½ minut reser sig en hund och börjar försöka få igång grannen till lek. Domaren bryter, lekhunden diskas.

Övriga ska då läggas om IGEN, och har nu legat två svep a 1½ minut, och nu känns risken ganska stor att mer än en hund som utan anmärkning klarat platsen om det gått till som det ska, börjar lessna ur. Så det är ju inget bra sätt ur den aspekten heller.

Hundar som reser sig och går mot/till föraren säger jag eg inget om. Skit händer, och det är ju en sådan sak de övriga 'ska' klara. Men övrigt..
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Fast man blir ju diskad om man hämtar sin hund utan att det är på domarens order?
Sen, för de andra inblandade är det ju absolut att föredra, men jag anser inte föraren gjort fel som inte hämtat innan domaren beordrat det, det är ju så man 'ska' göra.

Den blir ju diskad i vilket fall som hälst om den gör ifrån sig på plan och den får ju inte störa medtävlanden. jag går alltid tillbaka när min hund reser sig och jag ser att det börjar "hatta omkring"

Jag vill ju inte att någon annans hund ska komma och störa min under ett moment för då får ju jag avdrag om min hund rör sig/reagerar även om den var den andra hunden fel. "så jag behandlar andra som jag vill bli behandlad själv"
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Varför kan man inte bara som ägare gå och hämta sin hund eller kalla in den om den börjar gå runt?
Då slipper de andra läggas om och ingen störs (så mkt iaf).

Skulle jag någongång komma till tävling (apporten måste sitta först :p ) skulle jag nog kalla in Uno/gå och hämta honom om någon hund reser sig och börjar komma i närheten av Uno. Rent säkerhetsmässigt, föredrar att bli diskad istället för changsen att hunden blir störd, rädd eller skadad.

TS: Det var ganska roligt att läsa :p Från den ljusa sidan så kan det ju bara bli bättre och bättre :D
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Just kalla in får man väl inte? Man bör väl hämta?
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Varför kan man inte bara som ägare gå och hämta sin hund eller kalla in den om den börjar gå runt?
Då slipper de andra läggas om och ingen störs (så mkt iaf).

Skulle jag någongång komma till tävling (apporten måste sitta först :p ) skulle jag nog kalla in Uno/gå och hämta honom om någon hund reser sig och börjar komma i närheten av Uno. Rent säkerhetsmässigt, föredrar att bli diskad istället för changsen att hunden blir störd, rädd eller skadad.

Antagligen för det anses som störning att gå och hämta, och då läggs övriga hundar om för att få en störningsfri platsläggning?

Kalla in ska man ju aldrig göra från platsen, utan hunden ska hämtas. Och det tycker jag man ska hålla på, det blir i mina ögon helt fel att kalla in en hund som rest sig. Jag har bett hunden ligga, ligga still och ligga kvar, den ignorerar detta och reser sig/lallar runt eller tom muckar/busar med andra, och att då kalla in den och sen 'bli tvungen' att belöna inkallningen ger ganska fel signal i min värld, och lätt i hundens värld, att det blev rätt att resa sig. Dessutom borde risken öka enormt för just den hunden, att den ska resa sig när föraren återvänder, om man haft ett par misslyckade platsliggningar där hunden rest sig och man kallat in?

Sen skulle jag tro man rent allmänt anser att ett inkallningskommando i det läget riskerar att dra med sig en radda hundar. Teoretiskt ska de kunna särskilja sin förares kommando, men om förarna står i en grupp, och en ropar 'kom hit' så är nog risken stor ett antal andra hundar hörsammar inkallningen?

Det står hursom i reglerna att störande hund ska på order från domare/tävlingsledare (minns inte vilket av dem) "avhämtas, ej inkallas"

Jag kallar inte in på träning heller. Mest för att det är först högre upp i klasserna det kommer något inkallande från läggande, så det är lite 'extrahjälp' att hunden lär sig att om den ligger kommer ALLTID matte och hämtar, man ska aldrig komma till matte. Jag inbillar mig det minskar risken för resande både under platsen, och vid läggande under gång.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Kl:

Många som haft dåliga erfarenheter av platsliggningen här hör jag!

Själv har jag bara varit med om att någon hund rest sig upp en gång, denna hund har då sprungit direkt fram till sin ägare. Visserligen var det en annan hund som drogs med, men har man tränat tillräckligt innan så bör det inte vara några problem.

Escodobe: Om din hund aldrig har rest sig från platsen tycker jag absolut inte att du ska avstå! Så vanligt med kaosartade platsliggningar har jag inte upplevt att det är ...

Precis som clariza säger så är det de ANDRA som jag är rädd för. Jag vet inte om du tänkte på det när jag la plats på tripphult, men jag är skitfeg när jag tränar med främmande hundar - och det påverkar min hund extremt mycket. Han förstår inte varför matte är halvhysterisk och uppför sig med andra ord inte som han ska. Det vore mycket orättvist mot honom att tävla med en hyperventilierande matte
 
Senast ändrad:
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jo jag förstår att det är de andra hundarna som oroar dig.
Men om någon hund i värsta fall kommer fram till din, vad skulle hända då?

Jag tycker det är tråkigt att du inte vill/vågar lägga platsen när jag, som har sett er live, vet hur fint han ligger!
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Idag var jag och hämtade kritiken!!
Jag klaraade inte av att vara med på prisuttelningen igår, vi fick en 13 placering av 13 :P
MEN!!! jag fick inte 10 poäng som jag trodde! jag fick en 5a på linförlighet, domaren tyckte nog synd om mig, så vi slutade på 30 poäng!! :D

Äsch då...någon måste ju komma sist också. Kom på plats 11 av 11 en gång.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Jag har också platsliggningsångest, blir nervös bara av att träna med andra. Är så orolig över att förstöra för något annat ekipage.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

TS: Det var ganska roligt att läsa :p Från den ljusa sidan så kan det ju bara bli bättre och bättre :D

Ja, det var sannarligen komiskt också, trodde inte i mina vildaste drömmar att det skulle gå så dåligt.. Kan se mig själv ovanifrån, med näsan högt och ett stort självförtroende som lika snabbt blir krossat och jag får gå ut med svansen mellan benen och en innre aggression mot min hund :devil:.. hihihi
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Ursprungligen postat av DuploBit
Idag var jag och hämtade kritiken!!
Jag klaraade inte av att vara med på prisuttelningen igår, vi fick en 13 placering av 13 :P
MEN!!! jag fick inte 10 poäng som jag trodde! jag fick en 5a på linförlighet, domaren tyckte nog synd om mig, så vi slutade på 30 poäng!!

På min lydnads debut fick jag 13 poäng. 5 och 6 på hopp över hinder, alla andra bröt vi.

det var hällregn och damen min har aldrig varit så arg på matte tidigare. :angel:
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Äsch då...någon måste ju komma sist också. Kom på plats 11 av 11 en gång.

hehe, javisst! jag hade inte förväntat mig något annat heller, trodde inte att nån skulle få sämre, och jag hade rätt ;)
Hehe
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

På min lydnads debut fick jag 13 poäng. 5 och 6 på hopp över hinder, alla andra bröt vi.

det var hällregn och damen min har aldrig varit så arg på matte tidigare. :angel:

oj, ja då är det inte bara mig det gått så dåligt för :P¨

TILL ALLA
min kompis tävlade sin blandis idag också, vi tog varsin dag då vi jobbar tillsammans och hade inte tid att vara med båda två båda dagarna. hon fick 148 poäng och en 4 plac. hade hon fått minst en 4 ist för 0 på läggande under fritt följ så hade hon fått ett första pris. Det roliga är att ådi var mer skärpt än den hunden på alla träningar osv. men men... :P
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Kl:

Verkar vara vanligt med platliggningsångest!

Jag vet inte om jag är lite nonchalant men jag tänker så här, vad är det värsta som kan hända liksom? Som jag ser det finns det två alternativ.
1. Min hund går upp och stör andra hundar. Detta kan jag påverka genom att jag tränat mycket hemma och "vet" att hunden inte går upp.
2. Någon annan hund går fram till min hund. Inget jag kan göra något åt i det läget. Jag kan ju omöjligt kontrollera att andra tränar sina hundar ordentligt, det enda jag kan påverka är hur min hund uppträder. Därför ser jag till att min hund är förberedd på ett bra sätt och ligger tryggt på platsliggningen. De andra hundarna slänger jag knappt en blick på. Det värsta som kan hända i det här läget är väl att det blir slagsmål men jag tror inte det är speciellt vanligt.
Jag tycker ni oroar er lite i onödan faktiskt! :) Har ni en hund som ni vet ligger tryggt och bra så anser jag absolut att ni ska vara med! Okej, har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så förstår jag absolut att man är lite nervös ...
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Min hund var inte förtjust i andra hundar, han accepterade dom och brydde sig inte alls. Men kom en hane fram och muckade så var han inte sen med att svara.

Ex: Min hund blev en gång lagd bredvid en annan hane som reste sig nästan direkt, denna hane gick rakt på min och slagsmål var ett faktum.
Det drabbade inte bara mig/min hund, ett slagmål på det viset kan skapa osäkerhet hos de övriga hundarna på platsen.

Det värsta är att jag efteråt fick höra hur denna ägare sagt

- Ja jag tycker lite synd om den som får ligga bredvid min, han brukar alltid resa sig. Men jag måste ju få träna/tävla jag med :)

Jag vet flera sådana exempel på folk som skiter i att deras hundar stör, repektlös och fult tycker jag.

Däremot så är det ju så att man aldrig kan garantera att ens hund ligger, alla kan ha otur där. Men rent generellt så tas det väldigt lätt på plastligg i lk1 enligt min erfarenhet tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Min hund var inte förtjust i andra hundar, han accepterade dom och brydde sig inte alls. Men kom en hane fram och muckade så var han inte sen med att svara.

Ex: Min hund blev en gång lagd bredvid en annan hane som reste sig nästan direkt, denna hane gick rakt på min och slagsmål var ett faktum.
Det drabbade inte bara mig/min hund, ett slagmål på det viset kan skapa osäkerhet hos de övriga hundarna på platsen.

Det värsta är att jag efteråt fick höra hur denna ägare sagt

- Ja jag tycker lite synd om den som får ligga bredvid min, han brukar alltid resa sig. Men jag måste ju få träna/tävla jag med :)

Jag vet flera sådana exempel på folk som skiter i att deras hundar stör, repektlös och fult tycker jag.

Däremot så är det ju så att man aldrig kan garantera att ens hund ligger, alla kan ha otur där. Men rent generellt så tas det väldigt lätt på plastligg i lk1 enligt min erfarenhet tyvärr.

Sånt där blir man ju riktigt förbannad när man hör. Det är väl ingen allmän rättighet att få delta på ett lydnadsprov? Har man en hund som ofta reser sig så får man väl för sjutton ta itu med det på hemmaplan innan man ger sig ut och tävlar. Sen kan ju olyckor alltid hända men det är ju en annan sak.
 
Sv: Lydnadsdebutfiasko, en sann historia...

Kl:

Verkar vara vanligt med platliggningsångest!

Jag vet inte om jag är lite nonchalant men jag tänker så här, vad är det värsta som kan hända liksom? Som jag ser det finns det två alternativ.
1. Min hund går upp och stör andra hundar. Detta kan jag påverka genom att jag tränat mycket hemma och "vet" att hunden inte går upp.

2. -klipp- Det värsta som kan hända i det här läget är väl att det blir slagsmål men jag tror inte det är speciellt vanligt.
Jag tycker ni oroar er lite i onödan faktiskt! :) Har ni en hund som ni vet ligger tryggt och bra så anser jag absolut att ni ska vara med! Okej, har man en hund som är aggressiv mot andra hundar så förstår jag absolut att man är lite nervös ...

Jag är 'rädd' för exakt samma sak som Calazirya beskrev, att annan hane ska komma fram och mucka med min hane, och att det då ska smälla och bli slagsmål. Nu kan jag inte exakt bedöma risken just nu, jag kan inte svara vad kastreringen gjort i det fallet, men med tanke på att det fortfarande är en dominant hund så har jag mycket svårt att tro att han skulle tiga still i en provokeringssituation sådär.

Och rädslan är ju dels för de skador som kan uppstå, både på min hund och på den andra hunden (som jag ju blir ersättningsskyldig för hur fan jag än beter mig är jag rädd) och dels för vad det ska göra med platsliggningsmomentet. Om han blev provocerad och det blev bråk första gången, kan man ju lätt räkna ut hans associationer till platsliggningen nästa gång.

När det gäller lillkillen så är 'rädslan' inte så mkt rädsla som en oroa för att platsliggningen ska 'sabbas' pga av att annan hund börjar mucka. Men den ä'r överkomlig.

Men med den äldre hanen är i läget 'annan hanhund provocerar' slagsmålsrisken skyhög. Och mycket kan man träna, men det är en av de situationer som är hart när omöjlig att träna.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Ldsi
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 657
Senast: lizzie
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 183
Senast: Liten
·
  • Låst
Tjatter Under gårdagskvällen hände det omöjliga – i samband med ett misslyckat inbrott i Pengabingen där Björnligan försökte sno åt sig några...
45 46 47
Svar
923
· Visningar
40 296
Senast: Mistimed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp