Lyfta in häst i transport (utbruten från Sjukaste som hänt på tävling)

Vissa hästar är i samma storlek som hundar.

Vad är det för skillnad rent moraliskt på att lyfta in en minishettis vs en ridponny?

Jag ser det som betydligt mildare att använda arm/rep bakom rumpan än att stressa och driva in hästen med spö eller sopkvast, eller "NH-longering" (tyvärr vanligt). Skapa stress utanför lådan tills hästen ger upp och går in är extremt vanligt. Eller i värsta fall, rent våld när hästen tillfogas smärta utanför transporten.

I en skarp situation när hästen MÅSTE in i transporten så får man välja det alternativ som är minst hästovänligt/skapar minst stress och trauma. Att lyfta/lina in är ett av de mildare sätten när det görs rätt.
I en skarp situation då hästen måste på så får man göra det minst dåliga sättet. Det håller jag med om. Men om du hamnar i den skarpa situation efter en tävlingsdag så är hästen inte redo för den tävligen. Då får du gå tillbaka och jobba med relationen till din häst innan du ger dig ut igen.
 
Och här går din logiska sida inte igång alls ?
Det är alltså värre att 2 personer lyfter in en häst än att en människa ställer sej med ett spö som gör att hästen går in ?
Hur tänker du då ? HUR MYCKET spö har inte den hästen fått för att ha den "respekten" för ett spö ?

Tar lyfta in hästen alla dagar i veckan om det går framför andra metoder (om den inte går på självmant såklart)
En hest behøver absolutt ikke ha fått bank tidligere for å vike for pisken. Å bare anta at hesten har traumer fra tidligere basert på hesten gikk på hengeren med en pisk bak seg, det er overdrevent.
Løfte inn har jeg både sett, og gjort. Uten dramatikk, uten stress. Har hesten panikk og er veldig stresset får ingen løftet den uansett.
 
I en skarp situation då hästen måste på så får man göra det minst dåliga sättet. Det håller jag med om. Men om du hamnar i den skarpa situation efter en tävlingsdag så är hästen inte redo för den tävligen. Då får du gå tillbaka och jobba med relationen till din häst innan du ger dig ut igen.

Ja, men faktum kvarstår ju, innan du kan komma hem och träna mer:

Du står där med en mentalt utmattad häst som måste in i transporten.

Hur skulle du själv göra?
 
Nu förstår jag inte riktigt hur det är våld och övergrepp att lasta med lina?
Min häst ville inte gå på när jag köpte den. Stod kanske 2 timmar när jag skulle hem från sommarvistelsen, det GICK inte. Vi började använda lina vid varje lastning första året, olika hur mycket tryck linan behövde men den var alltid där. Körde alltid superförsiktigt med målet att ge hästen en så bra upplevelse som möjligt av resan. när vi knappt behövt använda linan ett tag började vi prova att lasta utan och då gick det. Nu lastar hästen sig själv om han åker lite regelbundet.

Iom att vi gjorde samma varje gång och fick det att funka utan överdrivet mycket stress och byte av metod osv skapade vi en rutin för att få in hästen i transporten. Hästen vande sig (hade bara åkt c-kortare innan) och vi fick minimalt med bråk och stress i lastningssituationerna. Vet ärligt talat inte hur problemet skulle ha lösts på ett "mer hästvänligt sätt"? Men så är jag av uppfattningen att vissa situationer bara måste fungera. Ledning, uppbindning och transportering är några såna grejer.

Det här påminner väldigt mycket om hur jag lastar min häst. De gånger jag ska lasta för att åka någonstans så tar vi linor. Jag leder honom fram och 2 personer tar linor bakom honom. Han går då rakt på transporten, lite stress är det i honom och jag är säker på att han har haft riktigt otrevliga erfarenheter av linor innan för att han ska gå på så som han gör. MEN. Det är bättre än att vi bråkar i 2 timmar för att sen plcoka fram linorna när vi inte har något annat val.

Jag tränar honom på att tycka att transporten är en trevlig grej som man kan gå på utan några konstigheter men fram tills att det är på plats så använder vi linor för att då kommer han på fort och är stressad i några minuter istället för flera timmar.

Lyfter man lugnt på hästen på transporten istället för att hålla på att bråka på olika sätt i flera timmar till så blir ju summan av det negativa långt mindre.
 
När jag "råkade" köpa en i princip ohanterad åring på auktion medan vi var ut med skolan och tävlade var det så vi fick in honom i bussen. :angel: Mina två lärare fattade hand bakom rumpan och scootade in honom i lastbilen - där stod han sedan mellan två snälla russ och käkade hö hela resan hem. Det var otroligt odramatiskt och jag tycker det är helt okej att putta in en "frusen" eller envis häst i transporten. Knuff och upp. Det gick finfint att lasta honom utan knuff efter mer hantering.

Det är ju en metod som helt enkelt inte Går med en panikslagen häst som kastar sig eller liknande, jag tycker att det känns betydligt bättre än mycket annat.
 
Jobbade på stort ridläger för många år sen där hästarna/ponnyerna hyrdes ut över vintern. Framförallt när det kom privatpersoner som inte var så duktiga på lastning så gav vi de ( människorna) en chans sen tog en i grimman och två kopplade ett grepp runt baken. Inga stressade ponnyer utan bara ett lugnt och bestämt agerande. vi hade sällan problem med någon 😉
Hade någon varit väldigt stressad så hade man ju fått agera efter det givetvis!
 
Har "lyftat"/puttat in ett antal föl och unghästar på transporter, samtliga har blivit superenkla att lasta sedan (utan att någonsin lasttränas, vi lastar endast om vi ska iväg nånstans) så de kan knappast ha blivit särskilt traumatiserade.

Sedan förstår jag inte riktigt TS beskrivning av att man böjer ner sig mot hästens hovar när man lyfter på den? Visst, det händer vi lyfter upp et framben på rampen, men annars står man väl upprätt och tar tag runt rumpan på hästen?
 
Ja, men faktum kvarstår ju, innan du kan komma hem och träna mer:

Du står där med en mentalt utmattad häst som måste in i transporten.

Hur skulle du själv göra?
En häst ska inte behöva bli mentalt utmattad av en tävlingsdag. Då har du gått över hästens gräns och måste lära dig att läsa dess signaler så du kan avbryta innan du hamnar i det läget.
 
En häst ska inte behöva bli mentalt utmattad av en tävlingsdag. Då har du gått över hästens gräns och måste lära dig att läsa dess signaler så du kan avbryta innan du hamnar i det läget.
Och hur ska man göra om man är på hältutredning hos veterinären? Behövt åka till en sadelutprovsre med en unghäst? När du tar ett avelssto med föl till fölvisning och du tror att stoet ska fungera?

Min familj hade en yttersta trevlig häst som älskade tävling och träning. Men sedan hamnade hon med en segdragen skada där vi behövde åka till veterinären regelbundet. Något hon tyckte var svintråkigt och gjorde att hon började bråka vid lastning. Skulle vi skippat att åka till kliniken för uppföljning?
 
Och hur ska man göra om man är på hältutredning hos veterinären? Behövt åka till en sadelutprovsre med en unghäst? När du tar ett avelssto med föl till fölvisning och du tror att stoet ska fungera?

Min familj hade en yttersta trevlig häst som älskade tävling och träning. Men sedan hamnade hon med en segdragen skada där vi behövde åka till veterinären regelbundet. Något hon tyckte var svintråkigt och gjorde att hon började bråka vid lastning. Skulle vi skippat att åka till kliniken för uppföljning?
Jag tänker att lastträning ingår i grundhanteringen. Hästen ska gå att lasta i alla väder och miljöer, innan man ger sig ut på sadelprovning/tävling etc.
 
Och hur ska man göra om man är på hältutredning hos veterinären? Behövt åka till en sadelutprovsre med en unghäst? När du tar ett avelssto med föl till fölvisning och du tror att stoet ska fungera?

Min familj hade en yttersta trevlig häst som älskade tävling och träning. Men sedan hamnade hon med en segdragen skada där vi behövde åka till veterinären regelbundet. Något hon tyckte var svintråkigt och gjorde att hon började bråka vid lastning. Skulle vi skippat att åka till kliniken för uppföljning?

Hältutredning och andra veterinärbesök är nödvändiga för hästens hälsa, då får man göra det som krävs för att få hästen dit. Det har jag skrivit flera gånger nu...
Tävling är inte nödvändigt för hästens hälsa och då tycker jag inte man ska åka iväg på tävling om inte lastningen sitter.
 
Jag tänker att lastträning ingår i grundhanteringen. Hästen ska gå att lasta i alla väder och miljöer, innan man ger sig ut på sadelprovning/tävling etc.
Så om du står med en skadad 1 åring, eller som i fallet med hästen som helt enkelt ruttnande på att åka till veterinären? Som var helcool med transportmomentet, men som ledsnat på att hänga på veterinärkliniker?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Så om du står med en skadad 1 åring, eller som i fallet med hästen som helt enkelt ruttnande på att åka till veterinären? Som var helcool med transportmomentet, men som ledsnat på att hänga på veterinärkliniker?
Saker som inte går att förutse kommer alltid att hända och då får man lösa det på bästa sätt. Men väldigt många tror att deras häst är tillräckligt lasttränad tills de plötsligt upptäcker i en ovanlig situation att den inte är det, och då skyller de på hästen istället för att inse att det faktiskt är träningen som brister.
 
Hältutredning och andra veterinärbesök är nödvändiga för hästens hälsa, då får man göra det som krävs för att få hästen dit. Det har jag skrivit flera gånger nu...
Tävling är inte nödvändigt för hästens hälsa och då tycker jag inte man ska åka iväg på tävling om inte lastningen sitter.
Men vi håller ju på med djur? De kan ju ha gått in i transporten alla andra gånger men just den här dagen så vill de inte? Hur ska man veta det innan tävlingen? 🤷‍♀️
 
Saker som inte går att förutse kommer alltid att hända och då får man lösa det på bästa sätt. Men väldigt många tror att deras häst är tillräckligt lasttränad tills de plötsligt upptäcker i en ovanlig situation att den inte är det, och då skyller de på hästen istället för att inse att det faktiskt är träningen som brister.
Det stämmer att många som har häst är extremt dåliga på att läsa häst och att vara uppmärksam på hästens signaler liksom vaksam på vad de själva sänder ut för signaler.

Men för att vara ärlig, det är sjukt svårt att läsa hästar som har integritet och som har en historia innan dig. De enda hästar jag personligen har upplevt som förutsägbara är den som köptes som 1 åring från uppfödaren och den som jag följde i flera år innan jag köpte den som 5 åring och som dessutom var överlycklig över att äntligen ha sin egen människa. Det tog dessutom några år innan jag upplevde honom som förutsägbar. Äldre hästar med en historia är svåra att läsa av då det finns så många okända faktorer med, och dessutom är de levande varelser. Vissa sakna de precis som vi vakna på fel sida.
 
En häst ska inte behöva bli mentalt utmattad av en tävlingsdag. Då har du gått över hästens gräns och måste lära dig att läsa dess signaler så du kan avbryta innan du hamnar i det läget.
Jag tävlar distans med mina hästar och i början är de alltid mentalt (och såklart fysiskt) trötta efter målgång. Det får man ta med i beräkningen och de brukar behöva lite mer tid på sig vid lastningen, men oavsett metod så fungerar det bra om man INTE tillför mer stress. Att rida så långa sträckor hemma i tävlingstempo UTAN veterinärbesiktningar skulle jag aldrig göra. Dessutom är det väldigt svårt att simulera hela tävlingssituatuionen oavsett gren, på hemmaplan. Så självklart för mig att hästar måste kunna få bli lite mentalt trötta på tävling att de tycker att lastas för att åka hem är lite för mycket. Det viktigaste är alltså inte vilken metod man använder vid lastning, det viktigaste är finliret, känslan, sin egen mentala inställning och att man faktiskt övar hemma. Och just den sista meningen tycks det slarvas alldeles för mycket med.
 
Det stämmer att många som har häst är extremt dåliga på att läsa häst och att vara uppmärksam på hästens signaler liksom vaksam på vad de själva sänder ut för signaler.

Men för att vara ärlig, det är sjukt svårt att läsa hästar som har integritet och som har en historia innan dig. De enda hästar jag personligen har upplevt som förutsägbara är den som köptes som 1 åring från uppfödaren och den som jag följde i flera år innan jag köpte den som 5 åring och som dessutom var överlycklig över att äntligen ha sin egen människa. Det tog dessutom några år innan jag upplevde honom som förutsägbar. Äldre hästar med en historia är svåra att läsa av då det finns så många okända faktorer med, och dessutom är de levande varelser. Vissa sakna de precis som vi vakna på fel sida.
Dagar, inte sakna
 
Jag tävlar distans med mina hästar och i början är de alltid mentalt (och såklart fysiskt) trötta efter målgång. Det får man ta med i beräkningen och de brukar behöva lite mer tid på sig vid lastningen, men oavsett metod så fungerar det bra om man INTE tillför mer stress. Att rida så långa sträckor hemma i tävlingstempo UTAN veterinärbesiktningar skulle jag aldrig göra. Dessutom är det väldigt svårt att simulera hela tävlingssituatuionen oavsett gren, på hemmaplan. Så självklart för mig att hästar måste kunna få bli lite mentalt trötta på tävling att de tycker att lastas för att åka hem är lite för mycket. Det viktigaste är alltså inte vilken metod man använder vid lastning, det viktigaste är finliret, känslan, sin egen mentala inställning och att man faktiskt övar hemma. Och just den sista meningen tycks det slarvas alldeles för mycket med.
Det går ju också, alldeles oavsett gren, bra att låta sin häst bara ta det lugnt och få "landa" lite efter tävlingsprestationen innan man lastar för att åka hem. Chilla, gå en sväng, äta lite gräs... det kan ju liksom räcka för att få hästen att mentalt slappna av tillräckligt för att inte tycka att det är "för mycket" att bli lastad :)
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 673
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 071
Senast: MattiZ
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 367
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp