Lyfta in häst i transport (utbruten från Sjukaste som hänt på tävling)

Nu såg jag inte en stressad och rädd häst framför mig. Utan som sagt, russ som sätter sig på motvalls för att den kan. Skulle aldrig tyckt det var en rimlig metod på en häst som ligger högre i blod och faktiskt blir rädd snarare än tycker det är kul att retas.
Jag ser inte hur ras eller blod spelar in här, i grund och botten är det hästar med samma känsloregister eller vad man ska kalla det. Dessa kommer ju bara ha olika reaktioner i sin osäkerhet oftast och gå inåt eller utåt. Då är ju lyft, lina, spö etc ett tvång i olika former bara mot en häst som inte vill vara i situationen eller ens förstår den. Att lägga olika sorters tvång, speciellt när det görs av oerfarna ponnypappor/mammor på tävlingar är liksom recept på katastrof och jag är förvånad över att inte fler skadas varje gång jag ser lastningen av ponnyer på tävlingsplatser. Det Masqueradee upplevt verkar ju inte vara "riktiga hästkarlar på island som lastar en häst pga akut" utan folk som verkar göra detta riskfyllda av ren vana.
 
Jag har haft föl som fått lyftas in i transporten för de inte förstått att de ska gå in och efter några försök är det bättre att lyfta in dem än att de stressar upp sig. Inget de mådde dåligt av då och inget de mår dåligt av idag. Nu ska jag strax åka till mina stackars hästar och fråga hur de egentligen mår efter sina barndomstrauman.
 
Jobbat på många ponny-tävlingar, och jag har slutat räkna hur många gånger jag sett pappor lyfta in ponnysar tillsammans... Gärna bakdelen och så får ponnyn trippa in på sina två framben. Önskar att ett sådant beteende hade lett till uteslutning även efter genomförd ritt!
Varför uteslutning? Förstår inte. :confused:
Oftast (dvs alla gånger jag varit med om det) Har det varit ett lugnt och odramatiskt sätt att få hästen in i transporten.
 
Jösses, trodde verkligen inte att jag skulle få en sån reaktion på att jag inte tycker att det är rimligt att lyfta på stressade hästar med paniken i ögonen som verkligen inte vill in i transporten. Men då vet jag att många tycker att det är helt okej att behandla stressade och rädda hästar med våld och trycka in :up: Jag ser det som lika dåligt som att pressa på med kvastar eller slå in hästen med spö. Det är liksom inte att lite lugnt lyfta upp hästens bakdel och få in hästen...
(För att inte se på säkerhetsaspekten att personer med mer eller mindre okunskap som böjer sig ned, utan någon form av skyddsutrustning, mot hästens hovar och pressar in en vettskrämd häst i en trång transport, eller vilken förebild dessa är för unga ryttare att det är okej att med våld pressa in en häst).
Oj. Då har vi totalt olika erfarenheter.

Alla dessa spända linor och grimskaft., ridspön duttandes på bakbenen och hetsiga människor - det är däremot inte så kul att se.

Ledsen att du sett panikslagna hästar bli intvingade. Det jag varit med om är starka personer som lugnt och stadigt lyfter in djuret.
Har själv lyft in föl som inte fattat varför de ska in där. Inte speciellt rädda, bara skeptiska.

Tillägger att hästar kan man lasta på olika sätt. Man väljer det som är enklast och minst dramatiskt.
En av mina unghästar gick bara in om jag drog en longerlina över bommen fram, klev tillbaka så jag var bredvid hästen och la handen på hans bakdel och så gick vi in tillsammans, med lite vägledning av longerlinan därfram.
 
Senast ändrad:
Jag ser inte hur ras eller blod spelar in här, i grund och botten är det hästar med samma känsloregister eller vad man ska kalla det. Dessa kommer ju bara ha olika reaktioner i sin osäkerhet oftast och gå inåt eller utåt. Då är ju lyft, lina, spö etc ett tvång i olika former bara mot en häst som inte vill vara i situationen eller ens förstår den. Att lägga olika sorters tvång, speciellt när det görs av oerfarna ponnypappor/mammor på tävlingar är liksom recept på katastrof och jag är förvånad över att inte fler skadas varje gång jag ser lastningen av ponnyer på tävlingsplatser. Det Masqueradee upplevt verkar ju inte vara "riktiga hästkarlar på island som lastar en häst pga akut" utan folk som verkar göra detta riskfyllda av ren vana.
För mig som har erfarenhet av olika hästar med olika tempereament och i varje fall vad jag upplevt som intelligensnivå så skulle jag säga att ras/blod spelar roll som en generell utslagsgiva. Om säg mitt Gotlandsruss eller min shettis aom var lugna hästar som gärna hittade på hyss och i russets fall ibland verkade vara medvetet taskig sprang över ett barn så tolkade jag det som betydligt troligare att de gjorde det "överlagt" än i panik jämfört med om mitt korkade, snälla och reaktiva halvblod gjort det.
 
För mig som har erfarenhet av olika hästar med olika tempereament och i varje fall vad jag upplevt som intelligensnivå så skulle jag säga att ras/blod spelar roll som en generell utslagsgiva. Om säg mitt Gotlandsruss eller min shettis aom var lugna hästar som gärna hittade på hyss och i russets fall ibland verkade vara medvetet taskig sprang över ett barn så tolkade jag det som betydligt troligare att de gjorde det "överlagt" än i panik jämfört med om mitt korkade, snälla och reaktiva halvblod gjort det.
Det är också en fråga om storlek - både russ och islandshästar som varit på tal här är ju storleksmässigt relativt behändiga hästar. Jag hade inte gett mig på att lyfta in ett halvblod på 170+ liksom.
 
Jag har bara hört om att lyfta in hästar bland islandsfolk. Det låter som ett lugnt och enkelt sätt. Jag tänker att det kan ju inte vara några panikslagna hästar man lyfter in då jag inte tror att man kan lyfta in en ponny som har full panik.
Precis! Ett exempel kan vara unghästar som gått på bete hela sommaren och sen ska hem på hösten med transport/lastbil. Många av dem är ju helt ovana vid situationen men oftast inte rädda. Får man då bara "lyft på" en så följer ju de andra oftast efter och man får hem den lilla flocken lugnt och säkert. Ibland känns det faktiskt också som att det är en fördel att hästen inte hinner fundera så mycket - bara "hoppsan, nu är jag visst i den där lådan ihop med mina kompisar, verkar inte vara så farligt".
 
Det är också en fråga om storlek - både russ och islandshästar som varit på tal här är ju storleksmässigt relativt behändiga hästar. Jag hade inte gett mig på att lyfta in ett halvblod på 170+ liksom.
Jag hade inte heller tyckt det varit vettigt att försöka lyfta in min ena c-ponny. En svensk ridponny som visserligen hade långt till panik, men som var rätt tuff mentalt och en smula oberäknelig.
 
Tycker det är lite tråkigt att läsa att så många tycker det är okej att lyfta in hästar i transporter. så som @Masqueradee beskrev. Visst att man kan hamna i nödsituationer då hästen måste in men det borde normalltsätt inte ske på en tävling. Åker man iväg på tävling så bör lastningen sitta utan att behöva ta till våld.
 
Tycker det är lite tråkigt att läsa att så många tycker det är okej att lyfta in hästar i transporter. så som @Masqueradee beskrev. Visst att man kan hamna i nödsituationer då hästen måste in men det borde normalltsätt inte ske på en tävling. Åker man iväg på tävling så bör lastningen sitta utan att behöva ta till våld.
Jag gissar att majoriteten av de ponnyer som det åks och tävlas med har inga problem alls att lastas, som regel i 95 fall av 100. De andra fem gångerna har de bestämt sig för att de inte har lust. Jag känner hästar med samma mentalitet, fast de lyfts inte ombord utan då är det linor, viftande spön, sopkvastar och i en del fall har jag sett grus slängas.
 
Tycker det är lite tråkigt att läsa att så många tycker det är okej att lyfta in hästar i transporter. så som @Masqueradee beskrev. Visst att man kan hamna i nödsituationer då hästen måste in men det borde normalltsätt inte ske på en tävling. Åker man iväg på tävling så bör lastningen sitta utan att behöva ta till våld.
Fast det måste ju inte vara våld? Jag lyfte alltid mina tidigare hundar in i bilen när vi skulle åka nånstans också, var det också våld?

Och jo, det är jättevanligt att en ovan tävlingshäst reagerar annorlunda på lastning på tävlingsplatsen än hemma eller i andra, lugnare miljöer. Det behöver inte handla om stress eller rädsla, utan en trött häst som inte ”orkar” åka transport rent mentalt efter en tävlingsdag. Man kan transportträna hur mycket som helst, att lasta efter tävling kan du inte träna på utan att göra det skarpt, inte ett dugg konstigt om det då uppstår problem.
 
Tycker det är lite tråkigt att läsa att så många tycker det är okej att lyfta in hästar i transporter. så som @Masqueradee beskrev. Visst att man kan hamna i nödsituationer då hästen måste in men det borde normalltsätt inte ske på en tävling. Åker man iväg på tävling så bör lastningen sitta utan att behöva ta till våld
Har du haft att göra med en vanlig ponny, eller för den delen en häst? De är inte maskiner, och ingen har sagt att lyfta in en häst är en universallösning. Sedan så skulle många hanteringsproblem med hästar lösas av att människor byggde bättre relationer med sina hästar och att vi respekterar att de är individer. Men ibland så kommer hästar bara säga ”nä jag har inte lust” och då är det svårt att försöka argumentera med en häst. Sedan ska det givetvis lösas utan att våld så långt det går. (Dvs så länge det inte är risk för liv och hälsa).
 
Fast det måste ju inte vara våld? Jag lyfte alltid mina tidigare hundar in i bilen när vi skulle åka nånstans också, var det också våld?

Och jo, det är jättevanligt att en ovan tävlingshäst reagerar annorlunda på lastning på tävlingsplatsen än hemma eller i andra, lugnare miljöer. Det behöver inte handla om stress eller rädsla, utan en trött häst som inte ”orkar” åka transport rent mentalt efter en tävlingsdag. Man kan transportträna hur mycket som helst, att lasta efter tävling kan du inte träna på utan att göra det skarpt, inte ett dugg konstigt om det då uppstår problem.
Det går in att jämföra en hund med en häst. Hästar väger betydligt mer och går inte att lyfta på samma sett som en hund.

Nej, det är inte konstigt att det uppstår problem när man är på en ny plats. Men jag kan tycka att man borde ha andra verktyg än våld i de fall då hästen inte vill gå på. För ja, jag tycker det är våld att lyfta på en häst..
 
Har du haft att göra med en vanlig ponny, eller för den delen en häst? De är inte maskiner, och ingen har sagt att lyfta in en häst är en universallösning. Sedan så skulle många hanteringsproblem med hästar lösas av att människor byggde bättre relationer med sina hästar och att vi respekterar att de är individer. Men ibland så kommer hästar bara säga ”nä jag har inte lust” och då är det svårt att försöka argumentera med en häst. Sedan ska det givetvis lösas utan att våld så långt det går. (Dvs så länge det inte är risk för liv och hälsa).
Ja det har jag. Trevligt att antyda att jag är okunnig bara för att jag inte tycker det är okej att lyfta på en häst på en transport om det inte är akut.
 
Det går in att jämföra en hund med en häst. Hästar väger betydligt mer och går inte att lyfta på samma sett som en hund.

Nej, det är inte konstigt att det uppstår problem när man är på en ny plats. Men jag kan tycka att man borde ha andra verktyg än våld i de fall då hästen inte vill gå på. För ja, jag tycker det är våld att lyfta på en häst..
Fast det handlar väl inte om vikten? Eller kan du utveckla vad skillnaden när det gäller våld/obehag?
Tycker du att det är våld att hålla upp en hov för att kunna sko en häst också? Eller vad är det som är våld just i lastsammanhang?
 
Ja det har jag. Trevligt att antyda att jag är okunnig bara för att jag inte tycker det är okej att lyfta på en häst på en transport om det inte är akut.
Så vad tycker du att man ska gör med en ponny som bara säger ”nej jag vill inte” när tävlingsdagen är slut? Det jag vill tro är att vi ser olika scenarier framför oss baserat på vilka hästar vi varit i kontakt med. Men jag undrar lite faktiskt. Jag har i dagsläget en pyttehund som jag lätt lyfter ur olika sammanhang där jag tycker hon ska någon annan stans än hon vill. Men vad skiljer det sig från att lyfta en häst förutom att hon är sjukt van vid att bli kringburen?
 
Så vad tycker du att man ska gör med en ponny som bara säger ”nej jag vill inte” när tävlingsdagen är slut? Det jag vill tro är att vi ser olika scenarier framför oss baserat på vilka hästar vi varit i kontakt med. Men jag undrar lite faktiskt. Jag har i dagsläget en pyttehund som jag lätt lyfter ur olika sammanhang där jag tycker hon ska någon annan stans än hon vill. Men vad skiljer det sig från att lyfta en häst förutom att hon är sjukt van vid att bli kringburen?

Till att börja med inse att tävlingsdagen var för mycket för ponnyn i alla fall!
 
Det går in att jämföra en hund med en häst. Hästar väger betydligt mer och går inte att lyfta på samma sett som en hund.

Nej, det är inte konstigt att det uppstår problem när man är på en ny plats. Men jag kan tycka att man borde ha andra verktyg än våld i de fall då hästen inte vill gå på. För ja, jag tycker det är våld att lyfta på en häst..

Vissa hästar är i samma storlek som hundar.

Vad är det för skillnad rent moraliskt på att lyfta in en minishettis vs en ridponny?

Jag ser det som betydligt mildare att använda arm/rep bakom rumpan än att stressa och driva in hästen med spö eller sopkvast, eller "NH-longering" (tyvärr vanligt). Skapa stress utanför lådan tills hästen ger upp och går in är extremt vanligt. Eller i värsta fall, rent våld när hästen tillfogas smärta utanför transporten.

I en skarp situation när hästen MÅSTE in i transporten så får man välja det alternativ som är minst hästovänligt/skapar minst stress och trauma. Att lyfta/lina in är ett av de mildare sätten när det görs rätt.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 673
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 071
Senast: MattiZ
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 367
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp