Lyfter alla ben

Verkar svårt att få en avlivning till stånd. Har varit i kontakt med annan veterinär i 2 dagar som inte har tid att komma om det inte är akut. Den första veterinären har skickat mig räkning där det står att hästen ska stå på box minst 2 veckor sen liten hage, äta ur hönät, ha upphöjt vatten, äta smärtstillande, äta magsårsmedicin och röntgas då den blir bättre.
Du ringer veterinären och säger att det är akut, eftersom det ju faktiskt är det.
 
Säger som @krus, ring igen för det här är djurplågeri. Antingen ringer du ut veterinären akut eller så ringer du nödslakten och ser till att hästen avlivas. Det är mot svensk lag att utsätta djur för onödigt lidande och din häst lider och har lidit länge nu.
 
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.

Det finns inte en veterinär som motsätter sig avlivning av en fånghäst om ägaren ber om det. Endera utelämnar du information eller så är din veterinär inte veterinär.

En häst som inte reser sig och man inte lyckas få smärtfri så den ställer sig SKA avlivas (eller sättas i hängmatta etc)
 
Verkar svårt att få en avlivning till stånd. Har varit i kontakt med annan veterinär i 2 dagar som inte har tid att komma om det inte är akut. Den första veterinären har skickat mig räkning där det står att hästen ska stå på box minst 2 veckor sen liten hage, äta ur hönät, ha upphöjt vatten, äta smärtstillande, äta magsårsmedicin och röntgas då den blir bättre.

Har du ringt distriktsveterinär och berättat att du har en fånghäst som inte kan stå som du vill avliva ocy de har sagt de inte har tid? Jag har jävligt svårt tro på det.

Har du ringt Lantbrukstjänst?

Om du på riktigt inte får tag i en vet som vill avliva så ringer du Länsstyrelsen och gör en djurskyddsanmälan.
 
Och jag hade tveklöst avlivat hästen. Hade det varit min häst hade den redan sluppit sina plågor och varit död nu.

Sen är det troligtvis inte ännu ett fånganfall utan en akutisering och försämring av det tidigare pågående felbehandlade.

Men ring distriktsvet och tala om att du har en fånghäst som akut måste avlivas. Skulle de mot all förmodan inte komma ringer du Länsstyrelsen.
 
Hästen står faktiskt men lyfter frambenen och står med frambenen långt fram ibland och ligger en del i boxen men kommer fortsätta försöka få hit veterinären.
 
Nu har jag faktiskt lyssnat på dom som kan, veterinärerna. Vad är det du inte förstår?
Men din veterinär kan ju uppenbarligen inte. Du har fått massor av svar från folk som har/haft fånghäst alla deras råd skiljer sig från din veterinärs. Om du googlar så kommer du se att den behandling din häst fått inte är i närheten av den rekommenderade. Nu när den fått återfall så envisas du fortfarande med att tro på din veterinär som fortfarande kör idiotbehandling. När tänker du vakna upp och inse att det du ägnar dig åt inte är djurvård utan djurvanvård?
Du har alla fakta framför dig och envisas med att fortsätta tro på det som nu är tydligt bevisat var helt fel.
 
Jag har ju bestämt att avliva hästen så snart jag får veterinären att komma ut. Och den veterinär som var hit och tittade på hästen envisades faktiskt med att den skulle behandlas och inte avlivas men nu har den på riktigt smärtor och jag tycker inte den ska behandlas mer.
 
Jag har ju bestämt att avliva hästen så snart jag får veterinären att komma ut. Och den veterinär som var hit och tittade på hästen envisades faktiskt med att den skulle behandlas och inte avlivas men nu har den på riktigt smärtor och jag tycker inte den ska behandlas mer.
DÅ RINGER DU UT VETERINÄR AKUT OCH ANMÄLER DEN FÖRSTA VETERINÄREN! :rage:
Vilken veterinär vägrar avliva ett sjukt djur? Friska djur avlivas dagligen av veterinärer, sluta ursäkta dina brister som djurägare med mer lögner.
 
Jag har ju bestämt att avliva hästen så snart jag får veterinären att komma ut. Och den veterinär som var hit och tittade på hästen envisades faktiskt med att den skulle behandlas och inte avlivas men nu har den på riktigt smärtor och jag tycker inte den ska behandlas mer.

Det finns inga seriösa veterinärer som ENVISAS med att behandla ett djur som lider på/har sjukdomstillstånd på den nivå som du redogjort för ang. denna häst. Endera bryter den veterinären du har mot djurskyddslagen, eller så är detta en sanning med modifikation du redovisar.
 
Det finns inga seriösa veterinärer som ENVISAS med att behandla ett djur som lider på/har sjukdomstillstånd på den nivå som du redogjort för ang. denna häst. Endera bryter den veterinären du har mot djurskyddslagen, eller så är detta en sanning med modifikation du redovisar.

Kanske inte envisas men gladerligen ofta stödjer. Har erfarenhet av både katter och hundar som jag varit på väg att anmäla både den välrenommerade veterinären och ägarna för att de ”behandlat” dessa djur alldeles för lång tid och med stor smärta och lidande som resultat, bara för att det finns ”minsta hopp”.
 
Kanske inte envisas men gladerligen ofta stödjer. Har erfarenhet av både katter och hundar som jag varit på väg att anmäla både den välrenommerade veterinären och ägarna för att de ”behandlat” dessa djur alldeles för lång tid och med stor smärta och lidande som resultat, bara för att det finns ”minsta hopp”.

Jag har samma erfarenhet även med hästveterinärar, tyvärr.... Många rekommenderar sällan avlivning om det "går" att behandla, oavsett hur dyrt och långdraget det kommer bli.
 
Jag har ju bestämt att avliva hästen så snart jag får veterinären att komma ut. Och den veterinär som var hit och tittade på hästen envisades faktiskt med att den skulle behandlas och inte avlivas men nu har den på riktigt smärtor och jag tycker inte den ska behandlas mer.
Det finns massor av veterinärer och dessutom lantbrukstjänst. Om du vill få hästen avlivad pga djurskyddsskäl så kan du få det inom någon-några timmar, det handlar enbart om att bestämma sig och ta tag i saken.
Angående din första veterinär så tycker jag att du ska ta och säga upp denna. Personen verkar vara helt ute i det blå och gissa på vad som behöver göras. Av det du beskrivit hittills så har det inte varit ett enda rätt, antalet fel närmar sig dock oändligheten.
 
Nu har jag faktiskt lyssnat på dom som kan, veterinärerna. Vad är det du inte förstår?

Det du beskriver är en fånghäst med oacceptabelt hög smärtgrad. Den måste endera smärtlindras adekvat eller avlivas. Det är inte förenligt med djurskyddslagstiftning som den står nu.

Menar du att veterinär IDAG sett hästen i skicket du beskriver och anser det är okej? Har du ringt distriktsveterinärerna?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 910
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 013
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp