Lyfter alla ben

En häst som haft fång en gång kan ju få fång igen och behöva avlivas trots att du haft den på boxvila ett halvår.

Absolut. Man KAN dö när man har bilbälte på sig med, eller när man går över gatan på grön gubbe på ett övergångsställe. Innebär det att man lika gärna kan skita i bilbälte och gå ut i gatan mitt i trafiken? Det KAN gå bra att göra så - och det KAN gå åt helvete om man gör allt rätt.

Själv så resonerar jag som så att jag vill ge min häst maximala möjligheter att bli bra.
 
Ja den var halt i skritt och har lindriga rotationer men blev ohalt direkt den fick metacam.

Metacam smärtstillar. Och dämpar inflammation. När det gäller fång så är det enda som kan läka det just tid och begränsad belastning samt en duktig hovslagare.

Har hovbenet roterat har sambandet släppt. Det är förenklat förklarat helt trasigt inuti hoven. Och full belastning tål inte hoven förrän hela hoven vuxit ut på nytt, dvs 9-12 månader senare.
 
Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
 
Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
Men snälla... den ska stå på box för att läka det PÅGÅENDE anfallet. Det har ingenting med ev framtida anfall att göra. Lamellranden är uppluckrad och det är därför hovbenet kan sänkas och rotera. Innan inflammationen i lamellranden är helt läkt så kan den processen fortgå. När den är läkt ska hästen självklart ut och röra på sig igen! Men inte innan dess.
Resonerar du likadant med alla sjukdomar? "Det är ingen idé att försöka bota något eftersom man ändå kan få det igen senare i livet???".
 
Fång är till stor del ett utfodringsproblem och har ju mer än med bara belastning att göra. Häst som haft fång en gång kommer alltid att vara en fånghäst och kan lätt få fång igen och då spelar det ingen roll ifall hästen stått länge på box ens.
När det blir sänkning eller rotation på hovbenet innebär det att hovbenet inte hålls uppe av lamellerna längre, hovbenet hålls mot hovkapseln med hjälp av lamellerna enkelt förklarat.
Nu måste hovbenet och lamellerna "hitta tillbaka till varandra" och om hästen rör på sig för tidigt är risken stor för ytligare sänkning och/eller rotation och detta tar betydligt längre tid än 1 till 2 veckor efter att hästen slutat visa smärta, räkna snarare månader.

Min gick inte ut från boxen på över 2 månader (inte ens när jag mockade), detta gav den hästen 5 bra år till tills nästa anfall började närma sig och jag valde att ta bort henne.
 
Efter att ha läst denna tråden och svaren från TS så tror jag på en av två saker, antingen är TS en äkta djurplågare som inte borde komma i närheten av något på fyra ben eller så är det rent påhitt från början till slut. Det finns inte en chans i världen att en häst som hade 4-5 graders rotation är ute i hage utan smärtstillande som om inget hänt bara några veckor senare.

Nä, I call bullshit!
 
Håller helt med @BobberiBoo .
Släppte tråden för ett tag sedan då TS uppenbart inte är seriös.
Dessvärre har jag träffat på det här resonemanget på riktigt, så därför har jag inte vågat/velat släppa. Nu gör jag det ändå, för jag inser att även om TS är "på riktigt" så kommer hon inte att lyssna vad man än säger. Hon ser till sitt eget bästa och skiter i sin häst.
 
Hästen har fått fång igen mycket värre denna gång, kan inte gå eller stå. Borde man avliva, veterinären ville behandla.
 
Vad hade du väntat dig egentligen? Du har fått många råd i tråden men struntat i allt. Låt stackaren sluta nu för nu är det ett djurskyddsärende och jag hade anmält dig omedelbums om jag visste vem du var. Tror inte för ett ögonblick att någon veterinär sett hästen och föreslagit behandling. :banghead: :rage:
 
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.
 
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.

Om du vill avliva din häst så spelar det ingen roll vad veterinären "vill", denne ska göra som du ber om. Annars får du ringa en annan veterinär.
 
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.
Har veterinären ens sett hästen eller har du frågat på telefon? Låter otroligt att en veterinär hellre behandlar än avlivar en häst som inte kan stå. :cautious:

Du behöver ingen välsignelse av veterinär för att avliva en häst. Det är bara att ringa ut någon som befriar hästen från vidare plågor. :mad:
 
Frågade faktiskt om vi skulle avliva men veterinären ville inte det. Hon ska gå på smärtstillande och stå på box tills hon är smärtfri vilket jag misstänker kommer ta mycket länge om hon ens blir bra, vet ju inte hur mycket hovbenet roterat nu.
Vad veterinären VILL är egentligen oväsentligt.

Tycker DU att den ska avlivas så gör man det. Det är ditt ansvar som ägare att se när gränsen är nådd och göra något åt det.

Jag hade absolut avlivat. Jag hade inte ens tvekat faktiskt.

Handlar det om att du vill ha ut livförsäkring och måste ha veterinärens ord för det?
 
Verkar svårt att få en avlivning till stånd. Har varit i kontakt med annan veterinär i 2 dagar som inte har tid att komma om det inte är akut. Den första veterinären har skickat mig räkning där det står att hästen ska stå på box minst 2 veckor sen liten hage, äta ur hönät, ha upphöjt vatten, äta smärtstillande, äta magsårsmedicin och röntgas då den blir bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 899
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 997
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp