Lyfter alla ben

Är det inte så att hästen får puls om man överanstränger den?
Hur menar du då? En häst får ökad puls precis som alla andra däggdjur får när de har rört sig. Det är inget specifikt för en häst med fång eller att man kan avgöra om hästen har överansträngt sig på det viset. En ökad puls vid karleden (puls har hästen så länge hen lever) är ett symptom på fång men en häst kan ha fång utan ökad puls där. Ökad puls vid karleden är bara ett av väldigt många symptom på fång. En häst som misstänks ha fång ska vara stilla på mjukt djupt underlag. Man kan inte låta en häst med fång springa runt och sedan tro att det räcker med att kolla om hästen fått ökad puls.
 
Nä man ska väl stänga in den i boxen resten av livet trots att den är ohalt. Stackars häst må jag säga.

Tvärtom. Man håller hästen i stillhet på mjukt underlag och ger hovarna en chans att läka innan de belastas. På så sätt kan hästen förhoppningsvis bli helt återställd och ha ett fortsatt smärtfritt liv. Har hästen redan fått följdskador i form av rotationer eller sänkningar är det djurplågeri att inte ge den chansen att läka innan den belastas. Om man behandlar fång korrekt direkt kan i många fall rotationer och sänkningar undvikas eller i vart fall minimeras.

Boxvilan på mjukt underlag kan jämföras med att gipsa en fraktur.

Ohalt är inte samma sak som läkt. Tyvärr.

Så stackars häst är hästen som inte får optimal möjlighet att läka.
 
Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
 
Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
Fast din häst är ju inte ohalt. Din häst äter ju smärtstillande och är ohalt i skritt. Är den ohalt kan det fortfarande vara skador i hovarna som den inte visar i smärtreaktioner som den kan få men av i framtiden eller kanske behöver avlivas för.
Jag hoppas att du är ett troll som försöker provocera, annars bör du ta dig en ordentlig funderare på om du ska ha häst för det du besrkiver i den här tråden är rent djurplågeri.
 
Finns fånghästar som ligger ner i boxen och inte kan gå pga fång trots medicinering. Vad menar ni man ska göra med dom då?
 
Min häst äter inte smärtstillande och ja den är ohalt.
Fången är inte per automatik utläkt så fort hästen är ohalt! Det är en inflammation i hovens lamellrand som tar tid att läka. Innan den har läkt helt är det stor risk för hovbenssänkningar och -rotationer om man rör på hästen. Därför ger du den absolut inte förutsättningar att bli frisk om du rör på den för tidigt. Vill du ge den en möjlighet att bli frisk MÅSTE du vara säker på att den har läkt helt först. Det avgör man genom röntgen.
 
Har den haft andra symptom? Mjuk i kronranden? För om den är det, skulle jag låta den stå på Box tills kronranden är stabil igen. Hur är det med ökad värme/svullnad i ben, kronrand och hov?

Som sagt är det så himla lurigt att de kan vara ohalt utan smärta, men ändå ha andra med symptom på att inflammationen inte är hävd.

Min var aldrig ens halt.
 
Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?
Hästen kan vara ohalt. Det betyder inte att den ska ridas. Min häst fick fång i vintras med allvarlig rotation och sänkning. Hon fick tyvärr kolik av buttan och vi fick välja mellan pest och kolera (dvs riskera kolik med butta eller riskerna avlivning pga fången utan butta). Veterinären och jag valde risk fång och ingen butta. Hästen är ohalt idag, fast vi inte gick genom den konventionella behandlingen av fång. Det är nu 8 månader sen detta hände. Ohalt. Har röntgats i omgångar och ska röntgas i vinter igen. Hon går i hage. Ingenting mer. Veterinären sa att minst 1 år tar det att läka, om det ens läker.

Med tanke på vad du skriver så tror jag inte ens att du har en häst eller har varit hos veterinär.
 
Men hur kan du ha den att gå i hagen om den inte blev bra? Vad kommer hända med min nu då när den står i hagen och äter hö ohalt???
 
Så om hästen då blivit ohalt efter sin fång och så förblir så har den inte fått optimal möjlighet att läka?

Inte om den rör sig under tiden. Och har den rotationer så def inte. De blir ohalta innan de tål full belastning. Blir belastningen för hög står man där med en halt häst på ruta noll igen. Det är därför det är så jäkla lång konvalescens på fång. För att vara så säker man kan att de inte får bakslag.

Halt i skritt betyder inte halt i trav och galopp och man vill inte testa om en fånghäst är ohalt i trav och galopp när den är ohalt i skritt.

När min - utan rotationer - var helt ohalt i skritt och vände utan anmälning fick den en veckas boxvila till och sen börja stå ute korta stunder i sjukruta på mjukt underlag. Minsta ökad puls eller andra symptom så backa igen.
 
En häst som haft fång en gång kan ju få fång igen och behöva avlivas trots att du haft den på boxvila ett halvår.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 152
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: slant98
·
Hästvård hej jag undrar om hästarnas ben fryser på vintern när man rakar dem eller
2
Svar
27
· Visningar
2 904
Senast: Emma-pemma
·
Skola & Jobb För min del är det nog lättare att säga inom vilka branscher jag klarar att jobba. Inga tunga lyft. Inte jobba med slakt. Så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 008
Senast: zinnia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp