Bukefalos 28 år!

Lynnesfel vs. Felhanterad häst !?

Hur mycket vi än älskar våra hästar och vill dem väl, så finns det gränser, tycker jag. Och den gränsen går vid att riskera liv och lem på det där sättet, åtminstone för mig. Och i ännu högre grad gäller detta min dotters liv och välmående.

Oavsett vad ett sånt här beteende beror på, så hade jag inte behållit hästen, det hade inte på minsta vis varit värt det. Och jag hade inte sålt vidare, hade inte velat leva med vetskapen att hästen hade kunnat göra samma sak med någon annan. Sannolikt mår ju inte hästen särskilt bra heller...

På Island hade hästen sannolikt blivit mat ögonaböj. Och det förefaller som ett vettigt alternativ även här.
 
Jag vet en häst som stampade ihjäl en katt som kom in i hagen. Stampa, stampa, stampa. Mycket målmedvetet. Mycket läskigt.
Den hästen var inte öm eller något då vid tillfället, men mycket speciell. Den hästen känner jag ganska väl och det ända som fungerar mot hennes numera lite "vassa " beteende är motion, motion, motion. Hon blir jobbig som sjutton vid vila. Absolut inte överenergiskt, men väldigt trist att hålla på med. Så skumma hästar finns det.

I detta fall; mycket obehagligt. Låt inte dottern hålla på med henne ensam. Var alltid två stycken vid all hantering. Se till att ni människor är fredade tills utredningen är gjord. Undvik longeringen, och annat som triggar henne. Utred, tag beslut utifrån utredningens resultat.
Lycka till// Vargen

Att de ger sig på katter och hundar är i sig ingen konstigt, man ska bara vara uppmärksam på hästen i samband med dessa djur. Trots allt så är hästar flyktdjur, och hund/katt ses som rovdjur. Vår häst kan absolut jaga både hund och katt, nu brukar han avhålla sig men jag ser att en tendens finns där. Det är inte ett tecken på att hästen är har ett osunt psyke i mina ögon.

Det som beskrivs här ovan är något helt annat, på bara beskrivningen så skulle jag gissa på att hästen inte är uppvuxen i flock och därmed inte har fått lära sig hur man egentligen ska bete sig.

Longering kan ju som sagt vara ett svårt moment, och att då denna häst ger sina känslomässiga uttryck på ett sätt som inte är förenliga med en god uppfostran.

Samtidigt hade jag själv låtit undersöka hästen så att den verkligen inte har ont, och sedan gått vidare. Antingen tagit hjälp från mycket kunniga människor, eller sålt hästen till kunniga människor. Att sälja hästen för att bara bli av med den ser jag inte som ett alternativ, man måste också ta sitt ansvar för att det blir en bra lösning vilket troligen tidigare ägare inte har gjort och därför har det gått så här tokigt.
 
Nu lutar diskssionen åt att det är hästen som är galen, jag håller inte helt med.

Oavsett hästens personlighet kommer man sällan långt med våld. Våld in våld ut tänker jag.

Det är ovanligt att hästar svarar på våld med att försvara sig, men när alla flyktvägar är stängda är det kanske den enda vägen hästen kan ta. Och är dörren väl öppen...

Det finns två kategorier av hästar där det är extra lätt att det blir såhär fel.
Den riktigt dominanta hästen. Ledaren i hagen. Stolt, med självförtroende och integritet. Hästen som inte accepterar att bli knäckt.
Den riktigt rädda hästen. Sällan ledare i hagen. Skygg att fånga. Alltid spänd i närheten av människor. Den här hästen blir blockerad av rädsla när man sätter press på den och förstår inte vad människan vill. Kan den inte fly kan den mycket väl bli farlig.

Och som sagts innan, smärta kan också vara en utlösande faktor. När beteendet väl är där är det riktigt svårt att få bukt med.
 
Nu lutar diskssionen åt att det är hästen som är galen, jag håller inte helt med.

Oavsett hästens personlighet kommer man sällan långt med våld. Våld in våld ut tänker jag.

Det är ovanligt att hästar svarar på våld med att försvara sig, men när alla flyktvägar är stängda är det kanske den enda vägen hästen kan ta. Och är dörren väl öppen...

Det finns två kategorier av hästar där det är extra lätt att det blir såhär fel.
Den riktigt dominanta hästen. Ledaren i hagen. Stolt, med självförtroende och integritet. Hästen som inte accepterar att bli knäckt.
Den riktigt rädda hästen. Sällan ledare i hagen. Skygg att fånga. Alltid spänd i närheten av människor. Den här hästen blir blockerad av rädsla när man sätter press på den och förstår inte vad människan vill. Kan den inte fly kan den mycket väl bli farlig.

Och som sagts innan, smärta kan också vara en utlösande faktor. När beteendet väl är där är det riktigt svårt att få bukt med.

Men longering kan ju inte kategoriseras som våld .
 
Kl
Det finns inget numera som klassas som "lynnesfel" i sak försäkringsbolagamässigt utan att fysiologiska (typ neurologiska ) fynd gjorts konkret på hästen . Det tycker jag är klokt jmf med tidigare , för i samband med det beslutet som gjorts i samarbete med veterinärer så har man ju konstaterat att de flesta besvärliga beteenden där fysiologiska fynd inte finns , handlar om hur hästarna hanterats /blir hanterade .

De är snälla välvilliga djur i grunden men blir riktigt farliga om de hanteras på fel sätt utifrån ev saker de kan få för sig /reagera på som flyktdjur och de djur de är av naturen .
@Teilani det är inte ovanligt alls att dåligt hanterade hästar svarar upp mot en människa som ställer nya oförväntade krav på den .
 
Men longering kan ju inte kategoriseras som våld .

Beroende på människa och utrustning finns det definitivt longering som jag skulle klassa som våld.

Exakt vad som hänt i hästens historia, och hur stor del som är felhantering/våld/personlighet är omöjligt att spekulera i. Jag tyckte bara det blev för mycket galen häst i inläggen. Det troligaste är ju att hästen inte är född tokig utan att det är något annat som framkallat det som ts beskriver som mordförsk.

@mackan ja, jag vet vad du menar.
 
@Teilani vi har nog samma tänk i sak men jag går nog steget extra utifrån din kategorisering att häst x eller y i fråga om rang eller status hanteraren tillskrivit den är rätt orelevant i frågan . Det handlar inte om att tillskriva hästen diverse personligheter/egenskaper osv i sak utan hur hästarna hanteras . Oavsett "skarp" "krånglig " "ifrågasättande" osv . Alla såna hästar blir fina med rätt hantering i stort . Som sagt " lynnesfel " finns inget som heter idag :)
 
Senast ändrad:
Jag håller med @tuaphua .
Kolla upp hästen om smärta finns, annars kan ni ha tagit er vatten över huvudet.
Jag har haft flertalet sk problemhästar men under alla år bara mött en enda som var smärtfri och faktiskt var helt galen i lynnet ibland. Det är ovanligt. Många har problem men inte alla kan reda ut dom. Man måste vara oerhört snabb och läsa hästen till fullo hela tiden man hanterar den. Man kan slappna av men aldrig aldrig släppa fokus på hästen.
Jag har själv ett sto som en gång i tiden kunde ha gjort samma sak. Hon gjorde det i en mildare variant, jag hade dock möjlighet att värja mig. Hon var smärtfri, hon är i dag en lugn trygg och välhanterad individ men det har också tagit flera år av jobb och jag kommer aldrig sälja henne vidare för det är ett extra stort ansvar att ha en sån häst och jag vet att i fel händer skulle hon kunna bli farlig igen.
 
Beroende på människa och utrustning finns det definitivt longering som jag skulle klassa som våld.

Exakt vad som hänt i hästens historia, och hur stor del som är felhantering/våld/personlighet är omöjligt att spekulera i. Jag tyckte bara det blev för mycket galen häst i inläggen. Det troligaste är ju att hästen inte är född tokig utan att det är något annat som framkallat det som ts beskriver som mordförsk.

@mackan ja, jag vet vad du menar.

Tror du verkligen att det är sådan longering som åsyftas i TS orginalinlägg? Jag menar att då kan ju allt kallas våld. Ledning av häst i grimma t.ex......för att det förekommer. Det får ju inte vara utgångspunkten i denna fråga känns det som.
 
En häst som attackerar på det vis som beskrivs av ts är direkt farlig. Den vill inte bara markera, den går verkligen till attack, och det kan den göra igen. Och igen. Och igen.
Jag kan inte se att det är värt att riskera liv och lem på sig själv eller någon annan, jag hade tveklöst tagit bort en sådan häst.
Alternativet kan ju vara att låta den framleva sina dagar som hagprydnad, kanske sällskapshäst, och aldrig kräva något av den mer än in och ut ur stallet. Den måste förstås då vara konstaterad smärtfri.
 
Tack för all inlägg o tankar. Tyvärr har jag nu fått den information jag egentligen skulle behövt från start för att kunna behandla vårt sto på rätt sätt.
Men bättre sent än aldrig.....
Info av uppfödare/ enda ägare av häst innan försäljning:
Sto har från ung ålder gått ensam som äldsta häst själv på gården med yngre avvanda föl/unghästar. Fick alltså agera "flockledare " väldigt tidigt.
Åkte till utbildare vid 4 år,var där i 7,5 mån.
Det första som hände där var att Häst släpptes ut i stor Flock med äldre hästar för att lära sig "hästspråk"
Denna människa har delgett info till uppfödare att incident hänt i rundkorall då hon lade ner häst för, att "kuva "henne. Vid hantering i stall och vid skoning bands häst upp hårt och varje protest fick slag som svar...
Den här infon räcker för mig för att förstå vår häst på ett helt annat sätt.
Tyvärr har jag utsatt Häst, mig själv o min dotter för situationer som inte skulle uppstått om jag vetat detta innan.
Min slutsats är att vår Häst är en otrygg,känslig individ.
Hon svarar med aggression tyvärr då hon inte har något förtroende för människan i pressade o stressade situationer.
I min värld lider hon av posttraumatiskt stressyndrom,som till största del skapats av den "erfarna hästutbildaren"
Hon skall inte säljas vidare inom lång framtid,om detta sker så kommer denna info självklart lämnas med.
Hon skall absolut inte lämnas till någon erfaren problemlösare av hästar.
Jag anser mig själv ha så mycket kunskap att jag själv kan hantera/äga denna häst. Jag kan förhoppningsvis hjälpa henne till ett tryggt liv där hon inte kommer behöva visa denna sida av hennes personlighet.
 
Senast ändrad:
Önskar er också stort lycka till!! Med den här bakgrunden förstår man ju lite bättre varför det har blivit som det har blivit.
Hoppas att ni kan bygga ett långsiktigt förtroende och att Häst kan få ett lyckligt liv hos dig till slut!
 
Tror du verkligen att det är sådan longering som åsyftas i TS orginalinlägg? Jag menar att då kan ju allt kallas våld. Ledning av häst i grimma t.ex......för att det förekommer. Det får ju inte vara utgångspunkten i denna fråga känns det som.

Som sagt min utgångspunkt var att hästen inte är galen utan att den svarar på ett sätt som den lärt sig är det enda som gör att den kan komma undan. Det blir extra tydligt i longering där man som människa är rätt utsatt.

Ja, egentligen är allt vi människor gör med hästarna våld av olika slag, om vi inte tar oss tid att lyssna på hästen. Vi behöver inte dela perspektiv i frågan.
 
Tack för all inlägg o tankar. Tyvärr har jag nu fått den information jag egentligen skulle behövt från start för att kunna behandla vårt sto på rätt sätt.
Men bättre sent än aldrig.....
Info av uppfödare/ enda ägare av häst innan försäljning:
Sto har från ung ålder gått ensam som äldsta häst själv på gården med yngre avvanda föl/unghästar. Fick alltså agera "flockledare " väldigt tidigt.
Åkte till utbildare vid 4 år,var där i 7,5 mån.
Det första som hände där var att Häst släpptes ut i stor Flock med äldre hästar för att lära sig "hästspråk"
Denna människa har delgett info till uppfödare att incident hänt i rundkorall då hon lade ner häst för, att "kuva "henne. Vid hantering i stall och vid skoning bands häst upp hårt och varje protest fick slag som svar...
Den här infon räcker för mig för att förstå vår häst på ett helt annat sätt.
Tyvärr har jag utsatt Häst, mig själv o min dotter för situationer som inte skulle uppstått om jag vetat detta innan.
Min slutsats är att vår Häst är en otrygg,känslig individ.
Hon svarar med aggression tyvärr då hon inte har något förtroende för människan i pressade o stressade situationer.
I min värld lider hon av posttraumatiskt stressyndrom,som till största del skapats av den "erfarna hästutbildaren"
Hon skall inte säljas vidare inom lång framtid,om detta sker så kommer denna info självklart lämnas med.
Hon skall absolut inte lämnas till någon erfaren problemlösare av hästar.
Jag anser mig själv ha så mycket kunskap att jag själv kan hantera/äga denna häst. Jag kan förhoppningsvis hjälpa henne till ett tryggt liv där hon inte kommer behöva visa denna sida av hennes personlighet.

Tråkig bakgrund, blir lika arg varje gång jag hör talas om någon som tar betalt för att förstöra hästar.

Det låter som om ni är på rätt väg nu, lycka till!
 
Har haft en häst som gjorde farliga saker.. Genomkollad på flera kliniker från topp till tå. Allt, verkligen allt kollades innan jag gav upp denna häst. Den hade skadat så många och jag fick "nog" när den även skadade mig rejält genom att springa över mig.
Samtidigt som den hade detta kunde den vara genomsnäll vid träning, hantering osv. Uppfödd i annat land men bott i Sverige sen den var 2-4 år (minns ej helt). Jag tror det berodde på den blivit fel hanterad, spec av män för den kunde göra såna utfall mot just män..
Ibland går saker och ting inte lösa. Det var inte ett alternativ för mig att sälja denna hästen då jag varken ville den skulle vandra runt eller ha på mitt samvete att den skulle skada fler så illa den faktiskt gjorde..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 752
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 383
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp