Lynnesfel vs. Felhanterad häst !?

Som sagt min utgångspunkt var att hästen inte är galen utan att den svarar på ett sätt som den lärt sig är det enda som gör att den kan komma undan. Det blir extra tydligt i longering där man som människa är rätt utsatt.

Ja, egentligen är allt vi människor gör med hästarna våld av olika slag, om vi inte tar oss tid att lyssna på hästen. Vi behöver inte dela perspektiv i frågan.

Fast jag tycker du har rätt i allt, förrutom att jag tror att TS har utövat våld på sin häst. Att hästen sedan har en historia som gör att den kan uppleva det som våld gör ju inte TS och hennes dotter till våldsutövare.

Jag tycker det känns som du trycker en del på det och där delar vi inte åsikt.
 
Fast jag tycker du har rätt i allt, förrutom att jag tror att TS har utövat våld på sin häst. Att hästen sedan har en historia som gör att den kan uppleva det som våld gör ju inte TS och hennes dotter till våldsutövare.

Jag tycker det känns som du trycker en del på det och där delar vi inte åsikt.

Jag tycker jag har varit tydlig med att jag talat om saker som hänt hästen tidigare i livet. Att den tidigare blivit utsatt för våld och att detta har gjort att den svarar med våld så fort den känner sig trängd.

Det har inte varit min mening att hänga ut ts som den våldsamma.
 
För många år sedan kände jag en häst som kunde göra sådana här saker som TS beskriver. Jag kände denna häst som föl och hanterade henne och hennes mamma en del då. Sedan såldes hon till en "duktig" ponnytjej och hennes mamma. När hästen var 7 år dök hon åter upp i mitt liv och hamnade på gården som jag hjälpte till på. Jag visste först inget om hennes historia och hanterade henne som vilken annan häst som helst, inga problem och hästen var snäll som ett lamm trodde jag. Kanske kom hon ihåg mig från när hon var liten för mig litade hon på från början. Sedan fick jag höra hennes historia.
Hennes uppfostran hade lämnats till ponnytjejen som naturligtvis inte hade kunskap och styrka att uppfostra en unghäst, mer och mer våld hade använts och hästen blev mer och mer svårhanterad. Hon hade fått rejält med stryk i rent bestraffningssyfte vid flera tillfällen. Till slut var hon helt ohanterbar och attackerade så fort hon blev det minsta trängd, flera allvarliga incidenter hände, den enda hon hade förtroende för som kunde hantera henne var hovslagaren som så småningom köpte henne och räddade henne från slakt och tog hem henne till sin gård där jag hjälpte till.
Hästen var otroligt lojal och trevlig mot dem som hon litade på och respekterade (mig, sin ägare och ett fåtal andra människor) men rent livsfarlig för andra människor och kunde attackera om man var högljudd och viftade mot henne och utmanade eller trängde henne på något sätt. Bad man snällt och respektfullt gick hon genom eld och vatten för en. Jag som hade hennes förtroende kunde också ställa krav och ta konflikter om det behövdes utan att hästen någonsin vände sig mot mig. Människor med högljutt yvigt sätt tålde hon inte, då attackerade hon. Hon hade helt enkelt bestämt sig för att anfall är bästa försvar, bäst att anfalla först och försvara sig innan den otrevliga människan fick en chans att ge henne stryk.
Detta är hästen med stort H i mitt liv, kommer aldrig få samma kontakt med en annan häst tror jag. Men hade inte hovslagaren köpt henne hade det bästa varit att ta bort henne för hon hade förr eller senare dödat någon hos sina förra ägare, det är jag övertygad om.
Hästen lever än och jag hälsar på ibland, hon kommer aldrig att säljas och det är ytterst få människor som har tillåtelse att hantera henne. Hon har aldrig visat aggressivt beteende mot de få människor hon litar på.
Tror TS är inne på rätt spår, att hästen har någon form av posttraumatiskt stressyndrom och har utbildats med alldeles för hårda metoder och under helt fel förutsättningar med troligen väldigt mycket psykisk press i ny flock samtidigt. Hästen har bestämt sig för att det får vara nog och det är bäst att anfalla innan man hamnar i en situation så att man får stryk. Om det varit en incident i rundcorall vid någon form av cirkelarbete/longering så verkar ju detta ha satt sina spår hos hästen som upplever denna typ av övning som en extremt hotfull situation.
Tror inte heller att lösningen är att lämna bort hästen till en "problemlösare", ska hästen bli bra måste det nog vara TS som jobbar med den och bygger upp ett förtroende så att hästen kan lita på att den aldrig kommer att behöva försvara sig mot TS.
Det kommer troligen aldrig att bli en häst som "vem som helst" kan hantera utan det får lov att vara ytterst få personer som hanterar den och som hästen litar på och som känner till hästens historia och begränsningar.
Och jag anser att det kan vara rätt beslut att ta bort en sån här häst om man känner att riskerna blir för stora, det är inte värt att någon blir allvarligt skadad. Vinner du hästens förtroende kan du få hästen med stort H som jag fick, men känner du att det är risk att någon blir allvarligt skadad är det inte fel att ta bort hästen tycker jag.
Lycka till TS, hur du än bestämmer dig för att lösa situationen.
 
Tack Arwen för ditt inlägg.:)
Jag har varit aktiv med hästar i mitt liv i 33 år.
På äldre dagar blivit lite mer försiktig o eftertänksam.
Min dotter är fortfarande skakad av händelsen i tisdags.
Häst har vilat o endast gått på bete sen dess. Tills idag så jag kände att jag måste ta tag i situationen o kolla av hur hästen mår/reagerar vid hantering.
Jag tog med mig häst ut i skogen i träns med min lilla hund,som häst tycker om o är nyfiken på.
Gick ganska långt i skog innan jag vågade mig upp på ryggen .
Men summa kardemumma hade vi en supertrevlig:banana: barbacka tur i skritt. Helt kravlös,men ändå gränser satta vid försök till att vilja äta och ofrivilliga stopp under ridturen.
Idag var en Bra dag :love:
 
...
Om det varit en incident i rundcorall vid någon form av cirkelarbete/longering så verkar ju detta ha satt sina spår hos hästen som upplever denna typ av övning som en extremt hotfull situation.
...
Jag har läst en artikel som beskriver just detta att hästar kan uppfatta en rundcorall som en mycket otrevlig plats att vara på. Dessutom påstås arbete i rundcorall vara negativt även för hästens fysiska utveckling. I artikeln ges motivering till varför. Läs och begrunda http://www.equusuniversalis.com/wor...ot-so-merry-go-round/32-not-so-merry-go-round
 
@Brille , och jag som trodde att det var nåt fel på min häst som mer eller mindre vägrade springa i en rundcorall. Han var bara klokare än jag.:o Så jag tvingade honom inte.
 
Jag har läst en artikel som beskriver just detta att hästar kan uppfatta en rundcorall som en mycket otrevlig plats att vara på. Dessutom påstås arbete i rundcorall vara negativt även för hästens fysiska utveckling. I artikeln ges motivering till varför. Läs och begrunda http://www.equusuniversalis.com/wor...ot-so-merry-go-round/32-not-so-merry-go-round
Tack för informationen om longering. Jag upplever det som logiskt. Har dock aldrig ens reflekterat över det.

Hästen är ett flyktdjur. Den som longerar står i mitten med spö eller kroppsspråk "jagar" hästen , samtidigt som linan stoppar hästen och ibland inspänningstyglar .

Det är ett smidigt sätt att motionera hästen men det sliter ju på benen också. Ska tänka på detta.
 
Tack för informationen om longering. Jag upplever det som logiskt. Har dock aldrig ens reflekterat över det.

Hästen är ett flyktdjur. Den som longerar står i mitten med spö eller kroppsspråk "jagar" hästen , samtidigt som linan stoppar hästen och ibland inspänningstyglar .

Det är ett smidigt sätt att motionera hästen men det sliter ju på benen också. Ska tänka på detta.

Det är mycket i det vi gör i vår hantering av hästen som går emot dess natur som flyktdjur. Och det går att träna dem till att tycka det är ok. Allt beror på hur man gör det.

Att stänga in dem i box, att lasta, att bära ett rovdjur(vi) på ryggen, ha saker fastspända runt sig, att binda upp/sitta fast etc är allt sånt som för hästen per natur hade varit ett enormt stressmoment om man inte tränar dem rätt till det.
Vissa saker får vi ju gratis iom att vi bara placerar dem i box tex.. Med mamma oftast, som redan kan det där med att stå på box. Så där lär de sig ju redan som små att tåla det.

Vad jag ville säga med det är att man inte behöver hispa mer över longering än allt annat onaturligt vi gör med hästen.
Det går att lära dem när man släpper trycket sas i longering med. Så att de kan longeras utan att känna press/stress.

Och det går att lära sig longera hästar i balans, så det inte sliter. Men då måste man leta upp en av den handfull såna som kan det i Sverige att lära sig av. Det är inget som lärs ut till tränare etc normalt.
 
Det är mycket i det vi gör i vår hantering av hästen som går emot dess natur som flyktdjur. Och det går att träna dem till att tycka det är ok. Allt beror på hur man gör det.

Att stänga in dem i box, att lasta, att bära ett rovdjur(vi) på ryggen, ha saker fastspända runt sig, att binda upp/sitta fast etc är allt sånt som för hästen per natur hade varit ett enormt stressmoment om man inte tränar dem rätt till det.
Vissa saker får vi ju gratis iom att vi bara placerar dem i box tex.. Med mamma oftast, som redan kan det där med att stå på box. Så där lär de sig ju redan som små att tåla det.

Vad jag ville säga med det är att man inte behöver hispa mer över longering än allt annat onaturligt vi gör med hästen.
Det går att lära dem när man släpper trycket sas i longering med. Så att de kan longeras utan att känna press/stress.

Och det går att lära sig longera hästar i balans, så det inte sliter. Men då måste man leta upp en av den handfull såna som kan det i Sverige att lära sig av. Det är inget som lärs ut till tränare etc normalt.
 
Väldigt bra skrivet ! #Tuaphua
Just nu vet jag varken ut eller in:(
Blir inte klok på hur jag ska analysera/förstå vår häst.
Min dotter vill inte hantera/rida henne efter de som hände.
Igår var jag ute själv med henne i skogen igen. Ömsom ledde o ömsom red barbacka.
Inga aggressioner o inga protester...
Men ändå att ha henne bakom sig på stigen o göra ledarskapsövningar som att stanna/hålla avstånd/backa/inte äta. Helt problemfritt igår.
Men de obehagligaste hela tiden cirkulerar inom mig-
Bilden när hon förvandlas till en "galen " häst o kastar sig över min dotter o slår ner henne o trampar rakt över henne.....:nailbiting:
Det är nåt speciellt med den här hästen o jag önskar att jag skulle kunna ha styrkan o modet o hjälpa henne att lita på mig...
Men jag vet inte...
 
Väldigt bra skrivet ! #Tuaphua
Just nu vet jag varken ut eller in:(
Blir inte klok på hur jag ska analysera/förstå vår häst.
Min dotter vill inte hantera/rida henne efter de som hände.
Igår var jag ute själv med henne i skogen igen. Ömsom ledde o ömsom red barbacka.
Inga aggressioner o inga protester...
Men ändå att ha henne bakom sig på stigen o göra ledarskapsövningar som att stanna/hålla avstånd/backa/inte äta. Helt problemfritt igår.
Men de obehagligaste hela tiden cirkulerar inom mig-
Bilden när hon förvandlas till en "galen " häst o kastar sig över min dotter o slår ner henne o trampar rakt över henne.....:nailbiting:
Det är nåt speciellt med den här hästen o jag önskar att jag skulle kunna ha styrkan o modet o hjälpa henne att lita på mig...
Men jag vet inte...

Det är just därför jag rekommenderade er att ta hjälp. Jag jobbar med sånt här och har iom det sett en hel del sånt här. Man lär sig hyfsat tyda hur folk och hästar är bara genom inledande mail eller telefonsamtal oavsett hur de säger att saker går egentligen.
Så jag ser vissa kunskapsluckor i dina texter som iom att hästen verkar vara så pass farlig ändå kan leda till onödigt utdragna problem och ev skador om ni inte får rätt hjälp.
Med det menar jag INTE att du är dålig med hästar, orutinerad eller liknande. Men just såna här hästar kräver ännu mer kunskap för att man ska kunna jobba så snabbt och säkert som det går att komma ur situationen man är i. Det är inget alla tränare har ens, få rent av. Och det kräver en förmåga att läsa djuren som är över det normala och ännu mer.
Varken häst eller människor mår bra av osäkerheten i situationerna. :)

Så jag fortsätter rekommendera att ta hjälp.
Det finns ett fåtal riktigt bra problemlösare som borde kunna hjälpa er.
Beroende på var ni bor kanske jag kan rekommendera någon.
 
När minnet om ett trauma väcks hos ett djur så kan det inte skilja på dåtid och nutid. Djuret är tillbaka där det fruktansvärda hände! Du finns inte med i bilden, det din häst ser är personen som slog och misshandlade henne. Det är den personen hon attackerar, inte dig.

Hästen är traumatiserad och har panikångest. Tänk på din egen säkerhet men sluta fokusera på att du ska härska och dominera. Jag hade aldrig mer longerat hästen. Longering är en helt idiotisk träningsmetod från hästens perspektiv. Särskilt känsliga hästar som inte är kuvade reagerar starkt. Oftast bara med upphetsning och frustration men de tycker det är klart obehagligt och förvirrande att jagas runt. Människan uppträder som ett rovdjur som driver hästen runt och samma hur snabbt hästen springer finns ingen pardon eller flykt.
 
Jag hade gett hästen blomstermedicin. Cherry plum, Rock rose och Star of Betlehem. Du kan googla så ser du varför jag rekommenderar just dessa medel.

Försök komma i kontakt med Emelie Cajsdotter!
 
När minnet om ett trauma väcks hos ett djur så kan det inte skilja på dåtid och nutid. Djuret är tillbaka där det fruktansvärda hände! Du finns inte med i bilden, det din häst ser är personen som slog och misshandlade henne. Det är den personen hon attackerar, inte dig.

Hästen är traumatiserad och har panikångest. Tänk på din egen säkerhet men sluta fokusera på att du ska härska och dominera. Jag hade aldrig mer longerat hästen. Longering är en helt idiotisk träningsmetod från hästens perspektiv. Särskilt känsliga hästar som inte är kuvade reagerar starkt. Oftast bara med upphetsning och frustration men de tycker det är klart obehagligt och förvirrande att jagas runt. Människan uppträder som ett rovdjur som driver hästen runt och samma hur snabbt hästen springer finns ingen pardon eller flykt.

Traumatisering och panikångest, är det ens diagnoser som finns till hästar, det är väl mänskliga diagnoser? Även om diagnoserna skulle finnas, går det verkligen att med säkerhet ställa psykiatriska diagnoser via nätet på det sättet, utan att ens ha sett hästen?
 
Traumatisering och panikångest, är det ens diagnoser som finns till hästar, det är väl mänskliga diagnoser? Även om diagnoserna skulle finnas, går det verkligen att med säkerhet ställa psykiatriska diagnoser via nätet på det sättet, utan att ens ha sett hästen?

Och att dessutom bota med blomstermedicin.

Jag tror säkerligen att hård hantering är sådant som sätter sig i hästarna och där en snarast PTSD-liknande reaktion kan utlösas av överraskande saker, där hästen reagerar "med ryggmärgen" eftersom det är så hästar är konstruerade att reagera.
Och därmed torde "traumatiserad" kunna vara ganska träffande gällande häst.

Men "panikångest" är lite svårsvalt.

HAr förresten, vilket jag skrivit om i en annan tråd, igår råkat ut för en väldigt liknande häst!
7-årig islandshäst, svenskfödd. Valack. Har/haft en ägare, gått i stort sett ensam i flock.
Inte uppfostrad.
En skillnad är att "min" häst inte ens försökts ridas in, inte lämnats bort.
Enligt historien, inte utsatt för våld (och jag tror på det; man har nog inte vågat "gå på" hästen).

Vid enkel markhantering i paddock gått till direkt fysiskt angrepp mot mig, med såväl strukna öron som hot om bett som sparkhot. När hästen inte kom åt mig (svarade med att "skrämma" hästen lite med grimskaftet) stegrade han och hotade, samt använde tänderna.

Ska ha betett sig så mot ägaren också, och mot ägarens syster härom dagen.
Har "aldrig" varit problemfri förutom i rena skötselsituationer: inga problem med verkning (tror jag på eftersom hästen inte tvekade över att lyfta hovarna på stallgången innan händelsen i paddocken), snäll att borsta och klia. Vill vara med, vill bli hämtad, kommer först i hagen.

Efter ungefär tio minuters förflyttande (jodå, det gick), sänkte hästen nacken, slickade sig om munnen, frustade.

Men en ohanterad ung vuxen islandshäst som går till attack.
@Michis stammen har jag inte koll på.

Hanterad av ganska få personer, mig veterligen inte utsatt för våld utan blivit utsatt för backande personer.
 
Och att dessutom bota med blomstermedicin.

Jag tror säkerligen att hård hantering är sådant som sätter sig i hästarna och där en snarast PTSD-liknande reaktion kan utlösas av överraskande saker, där hästen reagerar "med ryggmärgen" eftersom det är så hästar är konstruerade att reagera.
Och därmed torde "traumatiserad" kunna vara ganska träffande gällande häst.

Men "panikångest" är lite svårsvalt.

HAr förresten, vilket jag skrivit om i en annan tråd, igår råkat ut för en väldigt liknande häst!
7-årig islandshäst, svenskfödd. Valack. Har/haft en ägare, gått i stort sett ensam i flock.
Inte uppfostrad.
En skillnad är att "min" häst inte ens försökts ridas in, inte lämnats bort.
Enligt historien, inte utsatt för våld (och jag tror på det; man har nog inte vågat "gå på" hästen).

Vid enkel markhantering i paddock gått till direkt fysiskt angrepp mot mig, med såväl strukna öron som hot om bett som sparkhot. När hästen inte kom åt mig (svarade med att "skrämma" hästen lite med grimskaftet) stegrade han och hotade, samt använde tänderna.

Ska ha betett sig så mot ägaren också, och mot ägarens syster härom dagen.
Har "aldrig" varit problemfri förutom i rena skötselsituationer: inga problem med verkning (tror jag på eftersom hästen inte tvekade över att lyfta hovarna på stallgången innan händelsen i paddocken), snäll att borsta och klia. Vill vara med, vill bli hämtad, kommer först i hagen.

Efter ungefär tio minuters förflyttande (jodå, det gick), sänkte hästen nacken, slickade sig om munnen, frustade.

Men en ohanterad ung vuxen islandshäst som går till attack.
@Michis stammen har jag inte koll på.

Hanterad av ganska få personer, mig veterligen inte utsatt för våld utan blivit utsatt för backande personer.
Skulle vara intressant med stammen på en häst som är sådan i huvudet "oförstörd"..
Kan du luska lite? (Du kan skicka PM om du vill...)
 
Lite uppdatering av TS. har fått vetskap om att vårt sto utsatt har andra kunniga hästmänniskor för precis samma beteende 3,5 år gammal. Detta informerat till uppfödare och bedömd som livsfarlig och oberäknelig samt rekommenderat slakt.
Trots detta finns hästen till salu 3 år senare och tyvärr råkar vi få syn på annons.
Hästen är reklamerad men uppfödare nekar till att detta beteende funnits hos häst tidigare ....
Jag är ledsen ,arg och förstår faktiskt inte alls . För 18000 kr säljer man en häst vidare som man vet har anfallit människor i syfte att skada...
Visst 18000 är ingenting för en islandshäst ,tro mig jag fattar det med . Det spelade ingen roll att hon inte hade tölt,pass inte var utbildad ,inte gick att rida i början då hon gjorde ALLT för att få av ryttaren. Men hallå jag måste ju kunna hantera en häst från marken. Ta det från ryggen hävdar uppfödaren .. Herregud jag ska alltid vara på ryggen då på en häst som stegrar rakt upp,bockar i skritt på långa tyglar från ingenstans...
Men ska jag betala 18000 för en häst som i princip är livsfarlig,folkilsken, när man inte går hennes väg ?utan säger NEJ ,STOPP ?! Är det helt ok att en häst slår ner dig?
Just nu står jag i en situation där jag köpt ,lagt ner känslor,pengar,jobb på en häst som jag nu fått betala mycket mer än 18000 för,för att ta henne till himlen.... För jag tar mitt ansvar och tänker se till att det är stopp här!
 
Lite uppdatering av TS. har fått vetskap om att vårt sto utsatt har andra kunniga hästmänniskor för precis samma beteende 3,5 år gammal. Detta informerat till uppfödare och bedömd som livsfarlig och oberäknelig samt rekommenderat slakt.
Trots detta finns hästen till salu 3 år senare och tyvärr råkar vi få syn på annons.
Hästen är reklamerad men uppfödare nekar till att detta beteende funnits hos häst tidigare ....
Jag är ledsen ,arg och förstår faktiskt inte alls . För 18000 kr säljer man en häst vidare som man vet har anfallit människor i syfte att skada...
Visst 18000 är ingenting för en islandshäst ,tro mig jag fattar det med . Det spelade ingen roll att hon inte hade tölt,pass inte var utbildad ,inte gick att rida i början då hon gjorde ALLT för att få av ryttaren. Men hallå jag måste ju kunna hantera en häst från marken. Ta det från ryggen hävdar uppfödaren .. Herregud jag ska alltid vara på ryggen då på en häst som stegrar rakt upp,bockar i skritt på långa tyglar från ingenstans...
Men ska jag betala 18000 för en häst som i princip är livsfarlig,folkilsken, när man inte går hennes väg ?utan säger NEJ ,STOPP ?! Är det helt ok att en häst slår ner dig?
Just nu står jag i en situation där jag köpt ,lagt ner känslor,pengar,jobb på en häst som jag nu fått betala mycket mer än 18000 för,för att ta henne till himlen.... För jag tar mitt ansvar och tänker se till att det är stopp här!

Fy fan vad jobbigt för Er.

Fy fan vad duktig du är som tagit ett svårt beslut trots motgångar och jävlighet.
 
Förresten.
Direkt lynnesfel/"galenskap" tror jag inte att det handlar om; däremot egenskaper som gör att det kräver ganska mycket av en hanterare och som inte är önskvärda hos en "normal" häst som hanteras av flera olika människor med olika kunskaper.
Skulle vara intressant med stammen på en häst som är sådan i huvudet "oförstörd"..
Kan du luska lite? (Du kan skicka PM om du vill...)

Jag såg passet men det var inga av de stora/kända namnen på nära håll. I bakersta led i passet fanns Sörli från Saudarkroki (ursäkta bristen på isländska bokstäver) på ett ställe och Hrafn fra Holtsmula i dubbel uppsättning men inte så nära att det blir linjeavel.
Men jag kan antagligen kolla.
Ja, visst är det intressant med så kraftig reaktion hos häst som inte blivit misshandlad/orimligt hårt hanterad utan som lärt sig alldeles själv.
I det fallet tror jag att det handlar om att hästen fått ägaren att backa genom ganska beskedliga protester och att hästen gick till angrepp mot mig var väl för att jag inte backade trots "mildare" hot från hästens sida. Dock har den gjort likadant när ägarens syster skulle få den att flytta undan lite.
 
Lite uppdatering av TS. har fått vetskap om att vårt sto utsatt har andra kunniga hästmänniskor för precis samma beteende 3,5 år gammal. Detta informerat till uppfödare och bedömd som livsfarlig och oberäknelig samt rekommenderat slakt.
Trots detta finns hästen till salu 3 år senare och tyvärr råkar vi få syn på annons.
Hästen är reklamerad men uppfödare nekar till att detta beteende funnits hos häst tidigare ....
Jag är ledsen ,arg och förstår faktiskt inte alls . För 18000 kr säljer man en häst vidare som man vet har anfallit människor i syfte att skada...
Visst 18000 är ingenting för en islandshäst ,tro mig jag fattar det med . Det spelade ingen roll att hon inte hade tölt,pass inte var utbildad ,inte gick att rida i början då hon gjorde ALLT för att få av ryttaren. Men hallå jag måste ju kunna hantera en häst från marken. Ta det från ryggen hävdar uppfödaren .. Herregud jag ska alltid vara på ryggen då på en häst som stegrar rakt upp,bockar i skritt på långa tyglar från ingenstans...
Men ska jag betala 18000 för en häst som i princip är livsfarlig,folkilsken, när man inte går hennes väg ?utan säger NEJ ,STOPP ?! Är det helt ok att en häst slår ner dig?
Just nu står jag i en situation där jag köpt ,lagt ner känslor,pengar,jobb på en häst som jag nu fått betala mycket mer än 18000 för,för att ta henne till himlen.... För jag tar mitt ansvar och tänker se till att det är stopp här!

Hur väl testade du hästen inför köp?

Som du nog sett, har jag råkat ut för en häst med liknande beteende.
Annonsen är beskedlig nog, andas inget av den typen av beteende. "grön och orutinerad, hästvana lämpligt" i stort sett.
Å andra sidan märktes det väldigt fort när jag hanterade hästen. Det dök upp i stort sett direkt.

Så om du inte testade hästen inför köp blir det nog svårt med reklamation.

Bra att du tar ansvar och låter avliva hästen.
¨
Nej, det är inte i mina ögon försvarbart att sälja en sådan häst utan att vara väldigt tydlig med upplysningen om hur hästen har betett sig.
Å andra sidan har ju du här skrivit att du tror dig om att kunna hantera hästen och dess problematik.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 200
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 479
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 289
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp