Lynnesfel vs. Felhanterad häst !?

Klokt att du tagit det beslutet, att låta historien ta slut här. Oavsett anledning till att hästen beter sig så här, så får det inte bli med livet som insats för människan.

Om det går att reklamera eller inte, är svårt att säga. Det är i princip omöjligt för "lynnesfel", men kan du bevisa att hästen varit udömd för beteendet för tre år sen så kan det finnas hopp. Hursom är det ju jättetråkigt att hamna i den här situationen.
 
Klokt att du tagit det beslutet, att låta historien ta slut här. Oavsett anledning till att hästen beter sig så här, så får det inte bli med livet som insats för människan.

Om det går att reklamera eller inte, är svårt att säga. Det är i princip omöjligt för "lynnesfel", men kan du bevisa att hästen varit udömd för beteendet för tre år sen så kan det finnas hopp. Hursom är det ju jättetråkigt att hamna i den här situationen.

Fast det är nog mycket svårt bevisa att den var utdömd, det handlade antagligen om en stark rekommendation om att ta bort den. Det funkar ju inte på samma vis med "lynnesfel" som med en hälta tex. Tyvärr.

Men ang reklamation - är hästen köpt av privatperson eller näringsidkare? Gavs några utfästelser om lynne och temperament? Frågade TS hur den var att hantera osv? hur visades den osv. Sådant har betydelse.

Samtidigt så att köpa en väldigt billig häst som HAR en rad kända problem gör att undersökningsplikten utökas - så jag tror utefter vad som sagts i tråden att det är kört att få några pengar tillbaka. Utan det får nog tyvärr skrivas på erfarenhetskontot...
 
Fast det är nog mycket svårt bevisa att den var utdömd, det handlade antagligen om en stark rekommendation om att ta bort den. Det funkar ju inte på samma vis med "lynnesfel" som med en hälta tex. Tyvärr.

Men ang reklamation - är hästen köpt av privatperson eller näringsidkare? Gavs några utfästelser om lynne och temperament? Frågade TS hur den var att hantera osv? hur visades den osv. Sådant har betydelse.

Samtidigt så att köpa en väldigt billig häst som HAR en rad kända problem gör att undersökningsplikten utökas - så jag tror utefter vad som sagts i tråden att det är kört att få några pengar tillbaka. Utan det får nog tyvärr skrivas på erfarenhetskontot...

Absolut. Jag tror också att det är svårt att reklamera.

Det jag menar är att enda chansen är om ts kan bevisa att säljaren känt till dessa problem tidigare, men underlåtit att informera om dom vid köpet. Sen har det såklart stor betydelse vilket lagrum det faller under (konsumentköplagen eller köplagen). Bästa rådet till ts är att nyttja en gratiskonsultation hos en duktig hästjurist.
 
Uppdatering om "mitt" exemplar.
Jag var och "kände" på hästen igen i lördags.
Hästen verkar ha gott minne.
I lördags egentligen inget ifrågasättande från hästens sida; respektfull häst som höll sig på lagom avstånd och accepterade det jag gjorde trots att jag satte betydligt mer press på honom jämfört med onsdagen.
Så i "mitt" fall verkar det handla om en häst som blivit för försiktigt hanterad men som är skaplig i skallen.

Jaja, det är säkert olika.

Och den här typen av problem är ju något som är jätteviktigt att säljaren berättar ordentligt om för både hästens och människornas skull.
Det har nog fördelar att se till att provocera fram värsta beteendet vid prov, om man som säljare vill ta ansvar för en riskabel situation.
Tyvärr verkar alltför många människor bry sig alldeles för mycket om pengarna man kanske får ut vid försäljning, i stället för att se till säkerhet för folk och fä.
 
Tack för informationen om longering. Jag upplever det som logiskt. Har dock aldrig ens reflekterat över det.

Hästen är ett flyktdjur. Den som longerar står i mitten med spö eller kroppsspråk "jagar" hästen , samtidigt som linan stoppar hästen och ibland inspänningstyglar .

Det är ett smidigt sätt att motionera hästen men det sliter ju på benen också. Ska tänka på detta.
Man kan longera på andra sätt än att stå stilla och låta hästen springa runt föraren. Det går att longera på en fyrkant, rakt fram, omväxlande stora och små volter, på kort lina och på lång. Ja, jag vet att det finns de som säger att föraren måste stå stilla i mitten - men det finns andra sätt.
Och man ska i vilket fall som helst inte jaga med pisken. Den kan beroende på vart sen pekar användas för olika saker.

Sen kan man jobba från marken med "långa tyglar" också men det är ett annat kapitel. Inte så mycket för motionen som för kommunikationen.
 
Man kan longera på andra sätt än att stå stilla och låta hästen springa runt föraren. Det går att longera på en fyrkant, rakt fram, omväxlande stora och små volter, på kort lina och på lång. Ja, jag vet att det finns de som säger att föraren måste stå stilla i mitten - men det finns andra sätt.
Och man ska i vilket fall som helst inte jaga med pisken. Den kan beroende på vart sen pekar användas för olika saker.

Sen kan man jobba från marken med "långa tyglar" också men det är ett annat kapitel. Inte så mycket för motionen som för kommunikationen.
Man longerar inte för motionen.
 
jag tror hon förstår min mening
Jag vet inget om du och "hon" känner varandra , isåfall var väl ditt inlägg riktat till bara Mia och då kan du ju tagga henne så det blir tydligt att ditt inlägg avsåg just Mia isåfall ?
ditt headbangande i fråga om smileys blir oavsett märkligt i en allmän tråd - mer givande är ju ett inlägg i diskussionerna , inte headbangande smileys - en sån är avsedd som att folk typ är idioter och inte fattar ngt enligt den som använder den .
 
Känns lite konstigt med head Bang smiley du använder . Nej longering används aldrig i motionssyfte så att @Mia_R får en sån kommentar blir märklig .
Det är ironi, @Korven delar vår uppfattning att longering inte är motionering vilket det lätt kunde uppfattas som av det inlägg jag svarade på. Nu vet inte jag om det var vad @Brille avsåg, men om man tror att man longerar en häst för motionens skull så är man helt ute och cyklar vilket både jag och @Korven är ense om. :devil::banghead: är riktat till de som inte fattat den saken, dvs svaret på mitt inlägg är ironiskt och medhållande.

Det blir väldigt konstigt när allt ska förklaras på detaljnivå, har du svårt att läsa ironi? Inget elakt menat men jag får den uppfattningen när jag läser dina svar ibland, att du missar poängen och läser allt bokstavligt.
 
Det är ironi, @Korven delar vår uppfattning att longering inte är motionering vilket det lätt kunde uppfattas som av det inlägg jag svarade på. Nu vet inte jag om det var vad @Brille avsåg, men om man tror att man longerar en häst för motionens skull så är man helt ute och cyklar vilket både jag och @Korven är ense om. :devil::banghead: är riktat till de som inte fattat den saken, dvs svaret på mitt inlägg är ironiskt och medhållande.

Det blir väldigt konstigt när allt ska förklaras på detaljnivå, har du svårt att läsa ironi? Inget elakt menat men jag får den uppfattningen när jag läser dina svar ibland, att du missar poängen och läser allt bokstavligt.

Det var inte alldeles tydligt att korvens svar var ironiskt.
För dem av oss som inte känner korven, alltså.
Det finns många åsikter och för att veta om en person menar ironi eller inte, behöver man nog känna personen.

Men, men.
Det viktiga är ju att du inte tog illa upp eftersom det var du som såg ut att vara ett offer för ganska hårda smileys.
 
Det var inte alldeles tydligt att korvens svar var ironiskt.
För dem av oss som inte känner korven, alltså.
Det finns många åsikter och för att veta om en person menar ironi eller inte, behöver man nog känna personen.

Men, men.
Det viktiga är ju att du inte tog illa upp eftersom det var du som såg ut att vara ett offer för ganska hårda smileys.
Jag känner inte @Korven men jag förstod att det inte var illa ment och det är snällt av @mackan att ifrågasätta, det är lätt med missförstånd i skriven text. :)
 
Jag känner inte @Korven men jag förstod att det inte var illa ment och det är snällt av @mackan att ifrågasätta, det är lätt med missförstånd i skriven text. :)
Jag läser gärna inte ngt tolkningsmässigt utifrån vad jag själv gissar är div ironi, eller inte ironi osv.
Jag vill nog läsa folk utan att själv göra tolkningar bortsett från text osv . Använder därför aldrig smileys ffa inte smirk eller headbangande sådana . Alltför ofta skriver folk på sociala media otroligt elaka inlägg och sen lägger de en smiley efter. Mindre smileysar till folket i det avseendet - som exempel .
Fint att du ändå såg att frågan var befogad eftersom smileys på sociala media inte förkunnar ngt alls i fråga om vad man menar . Det är väldigt svårt att gissa om folk är ironiska eller inte så där har du nog tolkat det rätt att jag förutsätter att folk inte är det .
 
Vissa vill missförstå oavsett vad man skriver
Nej VERKLIGEN inte . Däremot förutsätter man att de som postar åsikter vill och kan motivera sig eftersom det är ett diskussionsforum . Du får VÄLDIGT gärna motivera dig allmänt hur du menar och diskutera utifrån det så kommer du även se att du blir bemött utan att det handlar om att folk vill missförstå .
 
För de som är intresserad kommer nu slutet på Min del av den här historien ,för nu är inte Hästen kvar hos oss längre.
Jag anlitande advokat och fick hjälp att skriva ett skriftligt reklamationsbrev till försäljare samt ägare.
Fick tillbaka en bestridning av ägarens ombud där hon nekade till allt .
Min advokat informerade mig att jag hade god chans att vinna tvisten då jag hade så mycket skriftligt dokumenterat DOCK var faran att alla inblandade uppe i Norrland ,kände alla och redan höll tyst,ljög så då var faran stor att dom skulle fortsätta ljuga i tingsrätt.
Det tragiska men ändå de som gjorde den här härvan glasklar för mig var ett personligt brev i min inkorg här på Bukefalos .
Av denna person fick jag all info om hur Hästen hade betett sig redan som 3,5 åring....Denna person hade nämligen varit den som blev anlitad först att utbilda och hantera Hästen.
Denne person gjorde väldigt klart för mig att den inte ville bli inblandad i historien alls men ville ge mig informationen om Häst för vår och Hästens skull.
Dock ger hon mig namn och annat info som gör att jag utan att tveka vet att denne person har hanterat vår Häst...
Men denna person som gav mig all info existerar inte enligt uppfödaren=ägare.
Den personen är en lögnare och Hästen har bara varit till Endast En utbildare i 7,5 mån.
Avlivning var bokad för hästen ,men jag kände att jag gör ett sista försök för Hästens skull att ge dennes Ärlig chans hos någon som har all info av mig hur hästen varit hos oss och all info om dess tidigare liv ur mitt perspektiv och uppgifter jag tagit del av.
Faktiskt helt otroligt så hör en Tjej (proffesionellt problemhäst hanterare)av sig seriöst och har nu tagit sig an Hästen.
Jag känner mig väldigt tillfreds med hur det löste sig till slut och jag hoppas verkligen att Hästen får ett långt liv där hon kommer att bli hanterad på ett sätt så hon aldrig kommer behöva agera aggressivt mot människan igen.
Det jag fått bekräftat av den här historien är att det finns inga människor man kan lita på,aldrig någonsin ,tyvärr...för våra stackars hästars skull.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 204
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 479
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 293
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp