M

miazebra

Undrar bara lite över belysning över stallgången. Har tänkt köpa lysrör men vilken styrka ska jag ha? 2x26W eller 2x58. Lysrören ska bara vara tända vid skötsel och det kommer att finnas en svagare ljuskälla övrig tid. Blir 2x58 för starkt för hästarna? Stallet är litet (3 boxar) och jag har tänkt sätta två stycken lysrör på var sida stallgången vinklade mot motten. Vad tror ni? Även tacksam för fler belysnings idéer och förlsag!:idea:
 
Sv: Lysrör

Som du säger själv så är ju lysrören inget som ska stå på för jämnan, så jag tror nog inte att 2x58W blir för starkt.

Tänk dock på att anpassa storleken på lysrören efter vad du har för övriga lysrörsarmaturer på gården, lysrör finns numera i väldans massa storlekar och modeller... "vanliga lysrör", T5 etc.
Se till att du försöker standardisera till att tex alla armaturer på gården är för 36W´s rör, då blir det lättare att ha nya rör hemma när dom gammla går sönder. Det finns ju även armaturer som är 1x36 eller 1x58, det viktigaste är att dom ger tillräckligt med ljus och håller lägst IP54D klassning.
 
Sv: Lysrör

Jag undrar oxå lite över lysrör i stall. Vi har ett stall på 3 boxar och en spolbox. Vi har öppet till nock och jag undrar om det går att hänga lysrören på ca 4 meters höjd, va tror ni?
 
Sv: Lysrör

I dina skor så skulle jag spänna upp stålwire på 4 meters höjd och sedan fästa såväl lysrörsarmaturer som kablar där.

Tänk bara på att kabel såväl som armaturer ska vara godkännda för barndfarliga utrymmen inom lantbruk.
 
Sv: Lysrör

Tänk även på att lysrören finns i "blått" ljus (kallt) och "gult" ljus (varmt). De har samma styrka men det känns mycket skönare med de "gula ljusen. Tror att de blåa helst är till för lagerhallar mm. Jag köpte fel sist gång:crazy: så de blå sitter i foderrummet. Känns sterilt och iskallt, men visst, de lyser bra.....
 
Sv: Lysrör

Glöm inte att sätta in glimtändare som är tillåtna för stall miljö, de vanliga är inte ok/godkända. Det ska vara en modell som bryter strömmen till lysröret när detta går sönder så att det inte kan stå och blinka. Blinkningarna från lysrör ger stor brandrisk.
 
Sv: Lysrör

Hej! Vi har precis bytt våra gamla lysrör till nya som inköpts på byggvaruhus för ca 230 kronor styck. Vi har tio st a 2x36 W i ett stall med fyra boxar och stor stallgång. Det är viktigt att de är industrianpassade, då tål de stallklimatet. Vintertid har vi dem tända från det att det blir mörkt tills pållarna ska sova efter att ha fått sin kvällsmat (Har hört någonstans att det kostar mer att tända och släcka några gånger än att ha dem på, vet dock inte om det ligger någon sanning i det).
 
Sv: Lysrör

De flesta vanliga lysrör man köper i affärer är till för varma utrymmen och tappar väldigt mycket ljusflöde när det blir kallt. I kalla stallar är det därför smart att köpa lysrör som är speciellt för kalla utrymmen annars har man ofta bara 50% ljusflöde vid 0 graderC.

Det är ju på vintern och inte sommaren man vill ha mycket ljus.
 
Sv: Lysrör

Plastarmaturer (vilket alla är numera då det inte finns kapslade armaturer som inte är gjord av plast) ska ha säkerhetsglimtändare eller HF-don... oasett F eller D märkning. F och D handlar om yttertemperatur vid normal drift (D = max 90 gader yttertemp) men ett defekt lysrör blir ca 4 ggr så varmt som vid normal drift.
 
Sv: Lysrör

Plastarmaturer (vilket alla är numera då det inte finns kapslade armaturer som inte är gjord av plast) ska ha säkerhetsglimtändare eller HF-don... oasett F eller D märkning. F och D handlar om yttertemperatur vid normal drift (D = max 90 gader yttertemp) men ett defekt lysrör blir ca 4 ggr så varmt som vid normal drift.

Ja och därför ska det vara F märkt så inte lysröret står och blinkar så det blir mer brandfarligt *F alltså med glimtändare *?

:confused::)

Mvh Mia
 
Sv: Lysrör

Ja och därför ska det vara F märkt så inte lysröret står och blinkar så det blir mer brandfarligt *F alltså med glimtändare *?

:confused::)

Mvh Mia

Säkerhetsglimtändare skall man alltid ha i stall oavsett vilken armatur man använder. Nya armaturer med HF-don har dock inga glimtändare alls utan de tänder med hjälp av elektronik i HF-donet. Både säkerhetsglimtändare och HF-don släcker ljusrör istälet för att låta dem blinka. jag hoppas det inte blev för luddigt förkalrat.

F-märkning skall man ha om man monterar armaturen på brännbart underlag. Så monterar man armaturen tex i trätak så är F-märkning ett krav. Oftast har man ju brännbart material i taket..
 
Sv: Lysrör

Det är viktigt att de är industrianpassade, då tål de stallklimatet.

Det räcker inte att de ska vara "industrianpassade" för användning i stall. Många av de lysrör som säljs av byggvaruhus/lågpriskedjor uppfyller inte kraven för att användas i stall. De flesta utrymmen i stall klassas "bara" som brandfarliga, spolspiltor är förstås ett undantag!

Armaturer som monteras i utrymmen med förhöjd brandrisk, där risk finns för dammansamling på armaturhöljet, måste vara godkända för detta. Armaturer med symbolen "D" (yttertemperatur maximalt 90°C vid normal drift) anses uppfylla kravet (ersätter tidigare T- märkning). Armaturer som monteras på brännbart underlag måste vara godkända för det, vilket anges med symbolen "F".

För stall skall det vara minst IP54 och D-märkt, monterar man på träunderlag eller annat brännbart material (i taket) ska det även vara F-märkt.

Plastarmaturer med glimtändare måste ha säkerhetsglimtändare.
 
Sv: Lysrör

Ja och därför ska det vara F märkt så inte lysröret står och blinkar så det blir mer brandfarligt *F alltså med glimtändare *?

:confused::)

Mvh Mia
F och D har inget med glimtändare att göra. Den klassningen är bara för själva armaturen. Glimtändare och lysrör är ju "tillbehör" så att säga.

"I äldre lysrörsarmaturer kan tändtiderna förkortas genom att
man monterar så kallade säkerhetsglimtändare. Dessa tändare
är betydligt säkrare än standardtändare eftersom spänningen till
lysröret bryts efter 30–60 sekunder om det inte tänds. Därmed
förhindras att reaktorn blir varm, vilket kan orsaka skador
på armaturen och, i värsta fall, brand. Dessutom slipper man
blinkande lysrör. På grund av brandrisken ska alla plastkapslade
lysrörsarmaturer förses med sådana tändare."
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 233
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 257
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 591
Senast: Juli0a
·
Anläggning Hej! Nu blir det ett litet stall härhemma.🙂Var skulle ni rekommendera att sätta el-uttag? Vid skötselspiltan ifall man vill klippa häst...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: Novalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp