Macka i stället för mat

Energi

Trådstartare
Jag vill bara höra hur ni tänker och vad ni gör i liknande situationer.

Jag har en 2.5 åring som är kinkig med maten hemma. Äter bra på fsk.
Hen vill inte smaka på maten alls utan vill dricka sig mätt på mjölk eller äta macka.

Vi har aldrig pushat hen att äta mat utan tänker att hen får sköta det själv.

Idag serverade vi mat som vi vet att hen tycker om men det blev skrik om mjölk och macka. Hur hade ni gjort i det läget?

Jag sa att hen måste smaka på maten men att hen får spotta ut om hen inte vill ha. Hen smakade, tyckte uppenbart att det var gott men ville inte ändra sig. Gav macka och mjölk.
 
Om det varit mina barn hade de fått äta något av det som finns på bordet.
Gillade de inte köttbullarna - ät potatis och grönsaker. Gillar de inte pastan - ät pastasås och grönsaker etc :)

Skulle de inte gilla maten alls (och oviljan att äta inte handlar om något annat) så plockar vi fram något annat matigt. Men inte mackor.
Skulle det senare visa sig att de ätit för lite till middag att de behöver mer i magen innan natten så får de macka eller yoghurt :)

Men det ska nog tilläggas att vi än så länge har ganska enkla barn när det gäller mat, de äter det mesta vi serverar. (peppar peppar, ta i trä...!)
 
Om det varit mina barn hade de fått äta något av det som finns på bordet.
Gillade de inte köttbullarna - ät potatis och grönsaker. Gillar de inte pastan - ät pastasås och grönsaker etc :)

Skulle de inte gilla maten alls (och oviljan att äta inte handlar om något annat) så plockar vi fram något annat matigt. Men inte mackor.
Skulle det senare visa sig att de ätit för lite till middag att de behöver mer i magen innan natten så får de macka eller yoghurt :)

Men det ska nog tilläggas att vi än så länge har ganska enkla barn när det gäller mat, de äter det mesta vi serverar. (peppar peppar, ta i trä...!)

Vi har ju också haft superenkelt med maten tidigare. Det gick över för typ en månad sen :D
 
S är född i juli. Så vänta du bara :sneaky::D
Haha, jag hoppas jag slipper.
Storasystern har inte haft några nämnvärda matproblem (förutom allergier) så jag tycker vi kör en repris på det :up:

Och nu har ju alla mjölktänder äntligen kommit ut för tvååringen, han äter lite sämre vid tandsprickning men nu äter han som en häst igen.
Har din fått alla tänder? :)
 
Haha förlåt för superdum fråga från en icke-förälder, men av nyfikenhet; Varför är det dåligt att barnet vill äta mackor och mjölk? Tänkte typ så länge man varierar pålägget så den blir någorlunda matig? :)
 
Haha, jag hoppas jag slipper.
Storasystern har inte haft några nämnvärda matproblem (förutom allergier) så jag tycker vi kör en repris på det :up:

Och nu har ju alla mjölktänder äntligen kommit ut för tvååringen, han äter lite sämre vid tandsprickning men nu äter han som en häst igen.
Har din fått alla tänder? :)

Jag tänker att det här ju faktiskt inte är ett jätteproblem direkt. Hen äter ju på förskolan :)

Angående tänder.. ööööh ingen aning :D hur många ska dom få? Hen har 16.
 
Haha förlåt för superdum fråga från en icke-förälder, men av nyfikenhet; Varför är det dåligt att barnet vill äta mackor och mjölk? Tänkte typ så länge man varierar pålägget så den blir någorlunda matig? :)

Jag vet inte, det kanske inte är jättedåligt. Jag tänker mest att en kanske inte står sig så bra på en macka och ett glas mjölk vid typ 17.30 och sen inget förrän vid frukost. Men uppenbarligen håller inte ungen med :D
 
Har lite samma situation här hemma. En 3-åring som alltid har varit petig med maten. Hon vill gärna ha "kvällsfika" (yoghurt och/eller smörgås) när maten inte passar. Vi har gjort så att hon får äta av det som finns på bordet när vi äter middag, vill hon inte äta är det okej. Äter hon ingenting eller väldigt lite får hon kvällsfika lite tidigare än vanligt. Gärna gröt om hon inte har ätit alls och hon säger ja till det. Oftast äter hon faktiskt lite av väl valda saker på middagsbordet.
 
Min plutt är inte 2 än men har börjat testa om han kan slippa: all mat ( skriker om gröt) eller bara plocka ut godbitarna.
Eller testa vad som händer om man inte vill äta alls utan bara be om "mjölk".

Jag kör med den bestämda skolan.
Äter han bara godbitarna ( vad som är gott varierar väldigt snabbt :angel:) så får han inga fler utan jag säger:
" om du vill ha mer blablabka så måste du äta en gaffel av det andra".
Sedan väntar jag ut ilskan, förtvivlan, upprepar exakt samna tills han äter lite. Då ger jag direkt det han tjatat om, ger galet mycket beröm och säger att om han är duktig och äter så får han mer blablabla.
Han glömmer snabbt bort vad han tjurade över och äter fint.

När han ångrar en hel rätt, t.ex. vägrar gröt och vill ha macka säger jag bara "nej, det finns inte gröt". Väntar ut..tar honom från bordet om han slänger med mat eller beter sig väldigt tråkigt " vi äter vid bordet, ska du inte äta får du gå".

Däremot så får han alltid val INNAN jag serverar. Jag frågar om han vill ha macka eller gröt på morgonen. Om vi ska äta pasta/ris...ja ni fattar, det jag lätt kan byta ut låter jag vara valbart.
Han får alltid beröm när han provat något nytt.
Saker han inte gillat återintroducerar jag efter ett tag och kollar läget, och då får han såklart välja bort.

Jag tror inte på att tvinga någon att äta äckliga saker, men jag tror även att just mat är ett sätt att testa hur mycket man får bestämma.

Jag tror helt enkelt på simpla kompromisser. Att macka går bra men då blir det macka med tacoförs och grönsaker på :angel:
 
Jag vill bara höra hur ni tänker och vad ni gör i liknande situationer.

Jag har en 2.5 åring som är kinkig med maten hemma. Äter bra på fsk.
Hen vill inte smaka på maten alls utan vill dricka sig mätt på mjölk eller äta macka.

Vi har aldrig pushat hen att äta mat utan tänker att hen får sköta det själv.

Idag serverade vi mat som vi vet att hen tycker om men det blev skrik om mjölk och macka. Hur hade ni gjort i det läget?

Jag sa att hen måste smaka på maten men att hen får spotta ut om hen inte vill ha. Hen smakade, tyckte uppenbart att det var gott men ville inte ändra sig. Gav macka och mjölk.
Ni har nått gränstestaråldern... ;) (det som andra brukar kalla trotsåldern)

Min lösning i ditt fall, eftersom det är mat som ni vet brukar funka, hade varit att säga att man äter det som är serverat. Och vill man inte ha så blir man utan.
Mackan kan man servera två timmar senare som mellanmål. Men inte som ersättning för den mat som "inte duger just nu".
Gränstestet består i huruvida du står kvar vid att barnet ska äta det som är serverat eller om hen kan få något hen hellre önskar. Om du står fast vid vad du sagt från början kan det hända att barnet låter bli att äta alls. Det är helt okej, då får hen veta hur det alternativet fungerar och att man blir väldigt hungrig efter en stund om man inte äter.
Hen svälter inte om hen får vänta några timmar extra på att äta.
 
Passar inte maten hemma hos oss får man vara hungrig, jag har en 2 och en 4 åring.
Som en tidigare skrev så behöver man bara äta det man gillar på bordet, men man måste smaka innan man säger att något är äckligt.
Mina barn har aldrig frågat efter något efter maten, men har någon av dom inte ätit middag så brukar dom äta väldigt mycket frukost :)
 
Min plutt är inte 2 än men har börjat testa om han kan slippa: all mat ( skriker om gröt) eller bara plocka ut godbitarna.
Eller testa vad som händer om man inte vill äta alls utan bara be om "mjölk".

Jag kör med den bestämda skolan.
Äter han bara godbitarna ( vad som är gott varierar väldigt snabbt :angel:) så får han inga fler utan jag säger:
" om du vill ha mer blablabka så måste du äta en gaffel av det andra".
Sedan väntar jag ut ilskan, förtvivlan, upprepar exakt samna tills han äter lite. Då ger jag direkt det han tjatat om, ger galet mycket beröm och säger att om han är duktig och äter så får han mer blablabla.
Han glömmer snabbt bort vad han tjurade över och äter fint.

När han ångrar en hel rätt, t.ex. vägrar gröt och vill ha macka säger jag bara "nej, det finns inte gröt". Väntar ut..tar honom från bordet om han slänger med mat eller beter sig väldigt tråkigt " vi äter vid bordet, ska du inte äta får du gå".

Däremot så får han alltid val INNAN jag serverar. Jag frågar om han vill ha macka eller gröt på morgonen. Om vi ska äta pasta/ris...ja ni fattar, det jag lätt kan byta ut låter jag vara valbart.
Han får alltid beröm när han provat något nytt.
Saker han inte gillat återintroducerar jag efter ett tag och kollar läget, och då får han såklart välja bort.

Jag tror inte på att tvinga någon att äta äckliga saker, men jag tror även att just mat är ett sätt att testa hur mycket man får bestämma.

Jag tror helt enkelt på simpla kompromisser. Att macka går bra men då blir det macka med tacoförs och grönsaker på :angel:

Intressant! Efter år av ätstörningar delvis orsakade av min ena förälder är jag dock väldigt försiktig vid just matsituationer.

Edit. Jag inser att vi gör lite lika ändå. Till exempel när det serveras gele eller lingonsylt till maten. Då slinker det ner direkt och sen vill hen ha mer. Då nekar jag med orden "magen mår inte bra av bara gele, ät lite av det andra så får du mer gele sen".
 
Senast ändrad:
Ni har nått gränstestaråldern... ;) (det som andra brukar kalla trotsåldern)

Min lösning i ditt fall, eftersom det är mat som ni vet brukar funka, hade varit att säga att man äter det som är serverat. Och vill man inte ha så blir man utan.
Mackan kan man servera två timmar senare som mellanmål. Men inte som ersättning för den mat som "inte duger just nu".
Gränstestet består i huruvida du står kvar vid att barnet ska äta det som är serverat eller om hen kan få något hen hellre önskar. Om du står fast vid vad du sagt från början kan det hända att barnet låter bli att äta alls. Det är helt okej, då får hen veta hur det alternativet fungerar och att man blir väldigt hungrig efter en stund om man inte äter.
Hen svälter inte om hen får vänta några timmar extra på att äta.

Skoja inte.. just nu är liksom ALLT fel.
"Nu är maten strax klar"
"Vill inte ääätaa"
"Du måste inte"
"VILL HA MAAAAAT"
"Okej"
"Wääääääää vill inte, vill, vill inte!"

Jag måste nog deala med mina egna känslor kring att neka macka om hen inte vill ha mat. Känner mig så jäkla taskig!
 
Skoja inte.. just nu är liksom ALLT fel.
"Nu är maten strax klar"
"Vill inte ääätaa"
"Du måste inte"
"VILL HA MAAAAAT"
"Okej"
"Wääääääää vill inte, vill, vill inte!"
Lycka till! ;)
(jag har gått igenom det med fyra - man kommer ut levande i andra änden även om det känns hopplöst ibland)
Jag måste nog deala med mina egna känslor kring att neka macka om hen inte vill ha mat. Känner mig så jäkla taskig!
Ja, det måste du.
Försök tänka på det som vilken annan pryl och förhandling som helst.
"Jag viillll iiiinteee ha en röd brandbil"
"nä, du behöver inte ha någon brandbil alls"
"jo, jag vill ha en brandbil!!"
"då köper vi den här brandbilen"
"NEEEEEJJJ!! Inte den!! En annan!"
följt av - vill du ha en brandbil så köper vi den här. annars låter vi bli att köpa brandbil.
(med baktanke att man, om det är alldeles nödvändigt med den andra brandbilen, att man kan köpa den som present en annan dag, eller nåt)

För barnet är det ett test oavsett om det handlar om mat, brandbilar, gröna overaller eller att vilja borsta tänderna. Min uppfattning är att barnet bara mår bra av att man visar sina gränser och håller sig till dem. (men att då också sluta att säga nej till alla förslag av slentrian... "Nej, inte den här gången", är ett bra alternativ, som öppnar för ett annat svar en annan gång)
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 654
Senast: Juli0a
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 433
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp