Bukefalos 28 år!

Macka i stället för mat

När det kommer till mat finns inga måste prova. En trevlig atmosfär, inget tjat och inget bråk skapar förr eller senare viljan att testa olika saker själv när det inte finns något tvång och ingen prestige. Visst testar barn men när det kommer till mat ska man inte stigmatisera. Mat är något alla behöver och måste ha och att bråka om maten är ingen bra väg att gå. Det skapar problem nu eller senare i livet. Vill hen inte ha maten så slipper hen. Att vilja ha en macka ser jag inga som helst problem med. Många många äter enbart mackor på kvällarna.

Mitt ena barn har alltid varit väldigt försiktig med mat. Jag gjorde det aldrig till ett problem utan hen fick äta det hen ville (av vettiga alternativ såklart, inte glass istället för mat eller enbart sylt eller ketchup som var populärt här ett tag) medans vi pratade och hade trevligt. Aldrig något tjat eller bråk runt maten. Aldrig något "nu får du äta" eller "vad lite/mycket du åt". Jag anser att det är helt vansinne att kommentera hur mycket/lite någon äter/inte äter överhuvudtaget. Idag som vuxen är det hen som testar allt. Hen provar allt och älskar alla möjliga rätter från världens alla hörn.

Så mitt råd är släpp diskussionen runt maten och skapa bara en trevlig stund för alla.
Vad man stoppar i munnen ska individen få avgöra själv så länge det inte handlar om fara för liv och hälsa.
 
Någonting som har fungerat hyfsat här när det varit gnälligt har varit att prata om maten på tallriken.

"Hm. Vad är det där gröna för något? (Zucchini)"
barnet smakar
"Hm.. jag vet inte..."
"jag undrar om det är gräs?"
"Men jag tror att det är stenar!!"
"Nääää, det är ju zucchini!"

Och så fortsätter vi. Eller bara för en normal konversation om vad som hänt under dagen eller så. Nu handlar detta om vårt äldsta barn på 3 år. Minstingen har inte så många ord men matvägrar inte än, tack och lov.

Vårt äldsta brukar vilja äta enbart såsen/sylten/whatever till vissa rätter trots att hon normalt sett äter det andra med glädje. Då brukar det funka med "har du provat att dippa potatisen i såsen? Det är jättegott!"

Även jag är väldigt rädd för att skapa dåligt matbeteende hos barnen eftersom att jag själv har problem med det men jag brukar försöka tänka från situation till situation hur jag ska agera. Det är sällan jag tar fram bröd i stället. Jag försöker att hitta andra alternativ först om det går. Igår åt barnet inte alls på kvällen men dippade lite morötter ett par timmar innan. Hon skulle bara inte ha. Det var tydligen gott när hon smakade lite från min tallrik men någon egen var inte aktuellt. Någon timme innan läggdags frågade vi om hon ville äta middag då innan hon skulle sova. Det ville hon inte och gick nöjd i säng med tom mage.
 
Jag har en snart 4 åring som varit svår med mat ända sen hon föddes. Eftersom jag själv har problem med mat (ätstörningsproblematik sen tonåren) så tvingar jag inte henne att äta. Utan jag gör helt enkelt det hon tycker om.

Nu är hon såpass extrem så hon äter bara fiskpinnar och köttbullar i "köttväg", men jag gör köttbullarna själv så då kan jag mixa med olika sorter (fläsk, nöt, kyckling, vilt). Hon äter gärna pasta&potatis, morötter och ägg. Mackor funkar alltid men inget pålägg, bara ett tjockt lager smör.

Och ja, hon får det hon äter varje dag. Jag väljer att värma upp några köttbullar om vi andra äter fläskfile (tex), jag tänker inte bråka om mat. Förhoppningsvis så blir det väl bättre när hon blir äldre, men nu ser jag främst att hon tycker det är kul att äta och att hon faktiskt äter.
 
Jag vill bara höra hur ni tänker och vad ni gör i liknande situationer.

Jag har en 2.5 åring som är kinkig med maten hemma. Äter bra på fsk.
Hen vill inte smaka på maten alls utan vill dricka sig mätt på mjölk eller äta macka.

Vi har aldrig pushat hen att äta mat utan tänker att hen får sköta det själv.

Idag serverade vi mat som vi vet att hen tycker om men det blev skrik om mjölk och macka. Hur hade ni gjort i det läget?

Jag sa att hen måste smaka på maten men att hen får spotta ut om hen inte vill ha. Hen smakade, tyckte uppenbart att det var gott men ville inte ändra sig. Gav macka och mjölk.

Vi serverar inte mjölk till maten just eftersom det mättar. Vår son får vatten istället.
Vi kör att han måste smaka på maten men vill han inte ha så får det vara, han får dock inget annat istället utan det är det som serveras som gäller. Vi serverar bara mat där vi vet att han tycker om åtminstone ngn del av det så om allt inte faller i smaken så ska han inte behöva gå hungrig. (Snart 2år).
 
Haha förlåt för superdum fråga från en icke-förälder, men av nyfikenhet; Varför är det dåligt att barnet vill äta mackor och mjölk? Tänkte typ så länge man varierar pålägget så den blir någorlunda matig? :)

Det r inte maten i sig utan att barn lär sig snabbt var de kan "vinna" och om man låter dem få andra alternativ om de helt enkelt inte vill ha det som serveras så skjuter man sig själv i foten. Själv har jag en kusin som bara åt köttbullar eller korv till dess att han flyttade hemifrån och fick andra krav på sig (internat på gymnasiet).
 
Ni har nått gränstestaråldern... ;) (det som andra brukar kalla trotsåldern)

Min lösning i ditt fall, eftersom det är mat som ni vet brukar funka, hade varit att säga att man äter det som är serverat. Och vill man inte ha så blir man utan.
Mackan kan man servera två timmar senare som mellanmål. Men inte som ersättning för den mat som "inte duger just nu".
Gränstestet består i huruvida du står kvar vid att barnet ska äta det som är serverat eller om hen kan få något hen hellre önskar. Om du står fast vid vad du sagt från början kan det hända att barnet låter bli att äta alls. Det är helt okej, då får hen veta hur det alternativet fungerar och att man blir väldigt hungrig efter en stund om man inte äter.
Hen svälter inte om hen får vänta några timmar extra på att äta.
Vi har kört ngt liknande. Men vi har haft väldigt lite matproblem, om han äter lite en dag har det inte varit någon fara utan vi har inte tjatat.

Däremot trugar vi på att smaka, även om det bara är att räcka ut tungspetsen och smaka.

Men en sak om maktkamper (Jag bestämde mig för att jag inte ville ha det en dag när jag jagat en lillebror med en vällingflaska en timma undrandes vad jag höll på med och varför han skulle dricka välling innan kvällsdags.) Vi har gett A ganska mycket makt över maten. Vet inte om det är mer än många. Har inte ätit samma sak så ofta att han vetat att vissa rätter är för barn och möjliga att kräva (förrän nu när han är 6 och gärna vill ha köpta köttbullar, vilket vi nästan aldrig äter, någon gång varannan månad).

Så redan när han var liten kunde jag fråga vad han ville ha till middag, svar tex kyckling och fixat det. Och i affären så köper vi oftast det han plockar ned i korgen och de grönsaker han vill ha. Sist fick vi en ananas, oftast blir det paprika, det är i frukt och grönt som han går lös som tur är. (godis, kakor, leksaker osv är inte valbart utom smågodis på lördagar.) det var ett tips i en barnbok om att inte ge barnet makt bara över godis och leksaker utan ge möjlighet till att välja tex en speciell frukt.

A har också gärna velat ha macka till maten eller i stället för, men inte fått, det har känts helt onödigt. Men om vi hade haft matproblem och tyckt att han måste äta och serverat okänd mat/mat vi vet han inte äter, skulle vi kanske kört som ts, smaka sedan macka.
 
Vi serverar inte mjölk till maten just eftersom det mättar. Vår son får vatten istället.
Vi kör att han måste smaka på maten men vill han inte ha så får det vara, han får dock inget annat istället utan det är det som serveras som gäller. Vi serverar bara mat där vi vet att han tycker om åtminstone ngn del av det så om allt inte faller i smaken så ska han inte behöva gå hungrig. (Snart 2år).
Vi serverar ibland, ibland inte, beroende på om vi tycker han behöver äta mycket av maten eller inte dvs mjölk mättar, är det bra eller inte till den här maten. Till pannkakor känns det bra ;) tex. (det finns ju faktiskt rätter han gärna får äta mindre av liksom.) Möjligen säger vi ibland att man behöver inte äta upp, det går bra att lämna om man är mätt o dyl, eller idag blir det efterrätt tänk på det.

(Såg en rolig sak en gång, A har en kusin som äter dåligt, han svepte tre glas mjölk och petade sedan i maten till allas stora oro och tjat, flera personer hängde över honom. Trots att han ju rimligen hade fått i sig en bra mängd näring vid det laget. :D (hemskt att vara smug, för barn som äter dåligt får man eller får inte liksom, det är väl knappt påverkbart, men det såg bara kul ut.))
 
Senast ändrad:
Det r inte maten i sig utan att barn lär sig snabbt var de kan "vinna" och om man låter dem få andra alternativ om de helt enkelt inte vill ha det som serveras så skjuter man sig själv i foten. Själv har jag en kusin som bara åt köttbullar eller korv till dess att han flyttade hemifrån och fick andra krav på sig (internat på gymnasiet).
Vem lagade de där köttbullarna och korven varje dag?
 
Hans mamma eftersom han vägrade äta något annat :banghead:
Det var inte förrän han skaffade sambo som han började äta grönsaker (vilket han älskar) för då sade hon till honom att skärpa sig...
Då tror jag att det snarare är det som var problemet än att han var kräsen som liten. Hade det varit min unge hade denne nog fått laga maten själv väldigt tidigt om denne varit så kräsen.
 
Det r inte maten i sig utan att barn lär sig snabbt var de kan "vinna" och om man låter dem få andra alternativ om de helt enkelt inte vill ha det som serveras så skjuter man sig själv i foten. Själv har jag en kusin som bara åt köttbullar eller korv till dess att han flyttade hemifrån och fick andra krav på sig (internat på gymnasiet).
Jag tror nog att det där är något av ett extremfall.
 
Då tror jag att det snarare är det som var problemet än att han var kräsen som liten. Hade det varit min unge hade denne nog fått laga maten själv väldigt tidigt om denne varit så kräsen.

Jag håller med helt och hållet. Om någon bestämt sig som liten för något och det blir prestige i det hela är det väldigt svårt att våga prova fast man vill. Det spelar ingen roll vad det gäller, har familjen bestämt sig för att någon är på ett visst sätt så är det väldigt svårt att bryta det.
 
Jag hade oerhört mycket ångest angående mat när jag var mindre. Att prova nya saker var en mardröm och blandad mat (typ grytor) gick inte alls. Det var en stor lättnad för mig att mina föräldrar sällan tvingade mig att äta utan jag fick min macka om jag ville. Jag åt sällan något annat än knäckebröd i skolan, så för mig var det själva maten som skapade ångest.
Eftersom barnet äter på förskolan så hade jag inte lagt så stor vikt vid det.
 
Vi hade regeln att man åt det som serverades (eller de delar som smakat gott den dagen) Mina fick inget "istället för" så att säga. om barnen var i en tillväxtperiod åt de utan problem, men var helt enkelt inte så hungriga vid andra perioder. Vi tvingade inte heller i dem något de inte tyckte om för tillfället. Min styvsyster sade något kloka som jag följts: Små barn svälter inte frivilligt. Är de hungriga så äter de, Annars inte :-)
 
Vi hade regeln att man åt det som serverades (eller de delar som smakat gott den dagen) Mina fick inget "istället för" så att säga. om barnen var i en tillväxtperiod åt de utan problem, men var helt enkelt inte så hungriga vid andra perioder. Vi tvingade inte heller i dem något de inte tyckte om för tillfället. Min styvsyster sade något kloka som jag följts: Små barn svälter inte frivilligt. Är de hungriga så äter de, Annars inte :-)

Ja hen visar tydligt när det är en tillväxtperiod. Det här är dock något annat som kommit främst senaste månaden. Ett sorts gränstestande.

Att majoriteten av barn inte svälter sig själva är jag medveten om. Mina funderingar handlar främst om hur en gör bäst för att skapa en god och sund relation till mat.
 
Jag hade oerhört mycket ångest angående mat när jag var mindre. Att prova nya saker var en mardröm och blandad mat (typ grytor) gick inte alls. Det var en stor lättnad för mig att mina föräldrar sällan tvingade mig att äta utan jag fick min macka om jag ville. Jag åt sällan något annat än knäckebröd i skolan, så för mig var det själva maten som skapade ångest.
Eftersom barnet äter på förskolan så hade jag inte lagt så stor vikt vid det.

Skulle aldrig (!) tvinga hen att äta och det är vi alltid tydliga med till barnet. "Du bestämmer själv om du vill äta".

Jag vill dock gärna att hen ska smaka innan hen vill ha något annat. Och då påpekar jag också att det är okej att spotta ut om det inte smakar bra.

Hur var det för dig, behövde du smaka på maten eller fick du en macka direkt?
 
Skulle aldrig (!) tvinga hen att äta och det är vi alltid tydliga med till barnet. "Du bestämmer själv om du vill äta".

Jag vill dock gärna att hen ska smaka innan hen vill ha något annat. Och då påpekar jag också att det är okej att spotta ut om det inte smakar bra.

Hur var det för dig, behövde du smaka på maten eller fick du en macka direkt?
Jag fick macka direkt, men vet inte om det var genomtänkt strategi från mina föräldrar eller lättaste vägen. För mig låg den största delen av ångesten i att stoppa okänd mat i munnen.
 
Haha förlåt för superdum fråga från en icke-förälder, men av nyfikenhet; Varför är det dåligt att barnet vill äta mackor och mjölk? Tänkte typ så länge man varierar pålägget så den blir någorlunda matig? :)

Håller med. Man kan ju lägga på gurka, paprika eller vad ungen nu vill ha. Så det inte bara är bröd och smör liksom
 
Min yngste kunde också vara tvärig runt mat. Oftast handlade det om lågt blodsocker och då måste han få i såg något snabbt som fasen för att höja blodsockret och sen bli talbar runt själva ätandet.

En del barn gillar inte blandad mat - då är det bra med en liten klutt av varje som inte blandar ihop sig. Sås ovanpå potatis kan generera en kris.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 824
Senast: startpompe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 779
Senast: Juli0a
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 779
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp