Macka/smörgås

movi

Trådstartare
Lite spinoff på fika.
Säger ni smörgås eller macka?
Jag säger nog mest macka, . Ska ta mig en macka, är lite småhungrig, vill du ha?. Ska göra mina frukostmackor, ska du göra dina också? Nån som vill ha en macka (om jag fixar fika på klubben)? Ja så säger jag nog om jag t ex frågar sambon.
 
Jag har "alltid" sagt macka. Min pappa brukade protestera och säga "det heter faktiskt smörgås!".
Nu är han tyvärr borta sen ganska länge men utan att tänka på det började jag istället säga smörgås när jag fick barn.
 
Jag använder båda två, utan någon speciell urskiljning.
 
Jag säger både och, men när jag frågar barnet säger jag nog nästan uteslutande smörgås. Tillsammans med ett förled blir det nog oftast macka dock: äggmacka, ostmacka. Fast nu när jag skriver det "låter" det lite ovant... Gah! :D

Apropå @Jenka s pappa - att det faktiskt heter smörgås - så berättade en bekant om när hon arbetade som au pair/barnflicka, att föräldrarna sa att hon absolut inte fick säga macka när hon pratademed barnen :D
 
Jag använder båda. Lite beroende på vem jag pratar med.
Men också så att en enklare, snabbare, slarvigare gärna blir en macka och en ordentligare, med finskuret och snyggt uttlagt pålägg oftare blir smörgås.
Oftare smörgås i skrift. När jag var liten så räknades macka för att vara slang eller ungdomsspråk, men så betraktar jag det inte numera.
 
Jag använder båda orden. Kan inte se något specifikt mönster i sammanhang dock. Men jag är oavsett tve/tre/fyrsovlingsdrottning när det kommer till mackor/smörgåsar!
 
Tillsammans med ett förled blir det nog oftast macka dock: äggmacka, ostmacka. Fast nu när jag skriver det "låter" det lite ovant... Gah!
Intressant det där med vilka sammansättningar som fungerar. Kan säga "knäckemacka" men det måste hetta "knäckebrösmörgås" Matsäckssmörgås inte matsäcksmacka. Stekt ägg-macka inte stekt ägg-smörgås.
Men utan problem båda ostmacka och ostsmörgås.
 
Jag använder nog båda, men känner att en smörgås är en öppen sådan och helst med hårdbröd, medan en macka kan vara allt från fullpackad BLT till baguette eller rostat enkelbröd. En smörgås kan också vara en macka liksom, men en baguette eller fralla kan aldrig bli en smörgås. :D
 
Jag säger uteslutande smörgås. Jag har absolut sagt macka tidigare men tycker det låter lite ovårdat så jag säger som sagt smörgås numera. Jag har också helt gått över till att säga långsam istället för sakta för att jag tycker det låter bättre det med. 😃
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
683
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 673
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 463
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 107
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp