Män, kvinnor, hur blev det...

OT Bara för att klargöra (sedan lämnar vi det, det hör inte till kvinnliga facebookgrupper): Det är alltså dagen efter piller som varit en stor fråga på Malta, abort har aldrig och är inte aktuellt (Malta har totalförbud, hade en vän som gjorde sin yngre flickvän gravid när de inte var gifta, de fick åka till Italien för abort, det kom fram och blev en lång rättegång. Hon var under 18 så hon slapp fängelse i alla fall.

Även dagenefterpiller har varit en het potatis på Malta, det blev, i samband med det här, godkänt på vissa apotek men jag vet också att dessa apotek som har möjlighet att skriva ut dessa piller får mycket hot mot sig, krossade rutor etc.
Just diskussionerna kommer jag väl ihåg dock. Där kan man verkligen snacka om krig mellan kvinnor som hävdade rätten till sin kropp och män som var livrädda över att förlora rätten till kvinnornas kroppar. Det var hemska argument från ena sidan kan jag som kvinna tycka.
 
Det finns ju både grupper och möjligheter att skapa dessa grupper - icke könsbundna. Nu ville TS uppenbarligen ha en könsbunden grupp.

Ge mig ett, säger ETT!, bra skäl att ts ska behöva styra upp några som helst andra grupper än de hon känner hon har intresse av?

Helt barockt inlägg.
Ts bor i ett litet lokalsamhälle med samma språkbakgrund utomlands. Varför var så förbannat snål när det har kommit upp och diskuterats i lokala gruppen. Vad är problemet ? Skulle verkligen någon ge sig på någon annan i en grupp i ett litet lokalsamhälle som alla känner alla.

Det fungerar ju i Sverige med alla våra grupper med ”händer och bor i staden stad” . De grupperna är inte könsegregerade. Vad är skillnad på det och det ts beskriver.

Om ni själva blev uteslutna pga att ni definierar er som trans-människa ?

Är det okej? Var går nivån?
 
Ts bor i ett litet lokalsamhälle med samma språkbakgrund utomlands. Varför var så förbannat snål när det har kommit upp och diskuterats i lokala gruppen. Vad är problemet ? Skulle verkligen någon ge sig på någon annan i en grupp i ett litet lokalsamhälle som alla känner alla.

Det fungerar ju i Sverige med alla våra grupper med ”händer och bor i staden stad” . De grupperna är inte könsegregerade. Vad är skillnad på det och det ts beskriver.

Om ni själva blev uteslutna pga att ni definierar er som trans-människa ?

Är det okej? Var går nivån?

Jag får säga att jag tycker att du kanske drar lite stora stora växlar här, men det beror nog mycket på att jag inte skriver en hel redogörelse för hur det fungerar med våra grupper. Jag kände att det kanske vore lite överdrivet och ointressant för de flesta. :D
Skulle en person komma och ge en bra förklaring till varför den ville vara medlem, oavsett kön eller hur den definierar sig så skulle vi inte säga nej. Det är bara ingen som har gjort det, istället "gnälls det" (= de har åsikter som uttrycks på olika vis) över att vi verkar ha det så mycket roligare, men det beror ju på att fler engagerar sig och hittar på träffar.

En annan aspekt med damgruppen är att vi är ungefär hälften norskor, det spridde sig lite när vi startade upp för ett antal år sen. Inget som påverkar huruvida män skulle vara med så klart, men vi blev rätt många tack vare det.


Om jag spånar vidare där, inte till dig Tara, så tror jag att aktiviteten i tjejgruppen blir högre eftersom vi oftare gör enklare saker som är lättare att styra upp. Det är lättare att få till en fika-träff än att styra upp en fisketur där man ska hyra båt eller köra en windsurfinglektion där allt runt det ska ordnas. I tjejgruppen är det fler som tar på sig att ordna möten, männen är inte lika aktiva.

Vi har som sagt en stor gemensam grupp också, vi har middagsträffar en gång per vecka (inte riktigt min grej, så jag går sällan). Skulle vi säga att vi öppnar vår damgrupp för männen kan vi lika gärna börja köra våra aktiviteter där istället, vi har ingen lust att konkurrera ut den gruppen, vi är bara ett litet komplement för de kvinnor som vill hitta nya väninnor här.

En liten avslutande poäng är att vi faktiskt startade därför att många män i stora gruppen inte tyckte att det var så roligt att deras respektive drog med dem på middagsträffarna, så vi sa att vi kan väl träffas och fika lite, bara vi kvinnor, så slipper de. Därifrån uppstod damgruppen.
 
Det fungerar ju i Sverige med alla våra grupper med ”händer och bor i staden stad” . De grupperna är inte könsegregerade. Vad är skillnad på det och det ts beskriver.
Jag är med i ett antal könssegregerade grupper på Facebook.
För kvinnor då kanske jag måste förtydliga.
Och det blir en annan stämning.
Varför skulle vi inte få ha det så?

I en blandad grupp så är det alltid någon macho-man som känner att de behöver hävda sig och visa kvinnorna vad som gäller.
Det är faktiskt skönt att slippa det.

Den här diskussionen påminner om argumentationen kring damtoaletter.
Damtoaletten är renare så renliga män kräver att också få gå på den rena damtoaletten i stället för den nedpissade och grisiga herrtoaletten. De vill ju också få nyttja en ren toalett.
Men skall verkligen lösningen vara att öppna damtoaletten för män? Den blir ju då fort lika skitig som herrtoaletten och så får ingen gå på en ren toalett. Är inte lösningen egentligen att männen slutar upp med att grisa ner sina toaletter och i stället håller dem rena?
Varför måste toaletter bli grisiga för att män använder dem?

Den dag som ingen man ägnar sig åt att mansplaina kvinnor så kommer behovet av rena kvinnogrupper att upphöra. Precis som att behovet av egna damtoaletter inte längre behövs när ingen man längre grisar ner.
 
Ts bor i ett litet lokalsamhälle med samma språkbakgrund utomlands. Varför var så förbannat snål när det har kommit upp och diskuterats i lokala gruppen. Vad är problemet ? Skulle verkligen någon ge sig på någon annan i en grupp i ett litet lokalsamhälle som alla känner alla.

Det fungerar ju i Sverige med alla våra grupper med ”händer och bor i staden stad” . De grupperna är inte könsegregerade. Vad är skillnad på det och det ts beskriver.

Om ni själva blev uteslutna pga att ni definierar er som trans-människa ?

Är det okej? Var går nivån?
Ett mer korrekt exempel skulle vara att jag som till exempel transperson skulle starta en mindre grupp utanför den stora gruppen.

Eftersom TS påpekat både tidigare och nu att det redan fanns en stor grupp innan hon bildade denna.
 
Ts bor i ett litet lokalsamhälle med samma språkbakgrund utomlands. Varför var så förbannat snål när det har kommit upp och diskuterats i lokala gruppen. Vad är problemet ? Skulle verkligen någon ge sig på någon annan i en grupp i ett litet lokalsamhälle som alla känner alla.

Det fungerar ju i Sverige med alla våra grupper med ”händer och bor i staden stad” . De grupperna är inte könsegregerade. Vad är skillnad på det och det ts beskriver.

Om ni själva blev uteslutna pga att ni definierar er som trans-människa ?

Är det okej? Var går nivån?

Det är väl ingen som sagt att det inte fungerar i några grupper? Men den här gruppen som TS skapat var för en speciell klick människor. Det finns ju hur många grupper som helst som är öppna för en viss profil, där du får svara på frågor och beviljas inträde - och också blir nekad om du inte tillhör den profil gruppen har.

Att jämföra med straffbar handling tycker jag bara blir absurt. Det handlar inte om det. Det handlar om vilken profil gruppen har.
 
Jag väcker den här tråden igen eftersom jag härom dagen på en av våra träffar mötte en helt otroligt intressant kvinna, Kerstin Dejemyr. Före detta polis och numera författare som ger röst åt alla kvinnliga poliser som råkat ut för de mest sjuka saker på sin arbetsplats.

Världen är så liten, man träffar på folk man aldrig hade en aning om fanns i en sån här grupp som vi har. Jag transkriberar, jobbar med att skriva ner ljudfiler, och blev så otroligt förvånad när jag mötte samma person som den fil jag precis just jobbat med att skriva. Hon var dessutom ännu mer intressant i verkliga livet än i podden jag just lyssnat på.
 
Jo, jag skulle kanske lägga till, boken jag lyssnar på av henne just nu heter "Gärningsmannen är polis" och finns på Storytel om man har det.
 
Jag är lite kluven till det här med att utesluta folk pga kön eftersom jag ofta tyckt att manliga uteslutande föreningar känns könsdiskriminerande. Som Frimurare, Juvenalare och dylika. Men självklart så finns ju dessa och de trivs bra med att slippa kvinnor och sexuellt spel osv i sina föreningar och vill inte ha in kvinnor.

Så om man ser det ur den synvinkeln så ska ju även en helt kvinnlig klubb vara ok, precis som Frimurarna säger att kvinnor kan ju starta egna föreningar så är det ju så även i det här fallet.

Men det blir ju hårt traditionellt med jobbande män och hemmavarande kvinnor eftersom medföljande män inte får vara med i den ena gruppen och kvinnor som jobbar blir väl uteslutna ur den andra gruppen. Så det blir ju att man är udda och ute om man inte följer könstraditionerna ordentligt och rejält. Så slutsatsen blir ju att om man är kvinna/man och tar med sin man/fru och jobbar utomlands kan man inte passa in helt enkelt, utan det är ju strikt heterosexuellt traditionellt som gäller. Men då kanske man kan tänka att ja varför skulle de som inte är heterosexuellt traditionella vilja umgås och de skulle ändå inte passa in? Och dessutom är det ju Facebook och trevligt för vissa så varför klaga och en fru till en kvinna är ju iofs välkommen, där blir det bara kvinnan som jobbar som är utesluten ur mansgruppen och kvinnogruppen (kan inte fika dagtid).

Kort sagt kluven och det är ju bara Facebook och det finns väl inga rättigheter att få vara med i en grupp bara för att man kan bli lite ledsen annars.
 
Senast ändrad:
Samtidigt så släpper ju ts in folk i specialfall så det skulle då ev inte vara ett problem, samtidigt kan man ju då bara säga på gnällarna att sure, vill ni vara med så ansök, vi släpper in såklart. (med lite tur vill de ändå inte)

Förresten så ser jag att det är en gammal avslutad diskussion och fortsättningen av ts inte hade något med diskussionen att göra så förra inlägget är irrelevant. Men jag kan inte ta bort stora inlägget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Relationer Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
21 359
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp