Män som förväntas fria

Ja men alla tycker inte att restaurang är guldkant. Det är liksom det som är grejen. Om man inbillar sig att alla tycker att just klä upp sig och gå på restaurang (eller what-ever) är guldkant och något som borde förstärka relationen och sen bjuder iväg partner på detta och den inte uppskattar det på just det tilltänkta viset blir det fel. Det handlar om att lyssna in. Inte om att generalisera
Fölkaffe eller hag-cava är vår guldkant :heartheart vi köpte cava och satte oss på en bänk ute i hagen en kväll i somras..
@Hero jag tror att det är det du försöker säga men folk tolkar dig bokstavligen, dvs du menar att man sätter guldkant på det sätt som man som par tycker om? För ngn är det en picknick och en annan middag på krog.
 
Det som verkligen gör att man känner sig uppskattad är när ens partner gör något för en visar att den verkligen känner en och vet vem man är. En present eller gest som verkligen är till MIG.

Motsatsen är när någon ger en presenter som uppenbart visar att de inte vet vem man är eller vad man gillar.
Presenter är jag dålig på...
Tycker bättre om att ge upplevelser. Vet att det var uppskattat när jag bjöd mitt ex på min favoritrestaurang iaf. Vi hade aldrig gått på restaurang tidigare tillsammans. Det vart en upplevelse ...
 
Fölkaffe eller hag-cava är vår guldkant :heartheart vi köpte cava och satte oss på en bänk ute i hagen en kväll i somras..
@Hero jag tror att det är det du försöker säga men folk tolkar dig bokstavligen, dvs du menar att man sätter guldkant på det sätt som man som par tycker om? För ngn är det en picknick och en annan middag på krog.
Ja, precis. Något som bryter av från vardagen och som båda gillar naturligtvis :).
 
Grejen är väl just att då utgår du från vad du gillar, men du borde utgå från vad din partner tycker om.
Jag frågade min partner innan naturligtvis. Så det var inte så att jag släpade med henne tills stans finaste restuarang.
Sen att jag oftast gjorde i ordning frukosten precis som hon ville ha det. Kanske var uppskattat men det blir liksom vardag efter ett tag.
 
Senast ändrad:
Jag frågade min partner innan naturligtvis. Så det var inte så att jag släpade med henne tills stans finaste restuarang.
Sen att jag oftast gjorde i ordning frukosten precis som hon ville ha det. Kanske var uppskattat men det blir liksom vardag efter ett tag.
Det var inte riktigt min poäng jag tror givetvis inte att du tvingade henne. Utan att om man ska ge någon en fin upplevelse, present eller vad man nu vill kalla det, att helt enkelt visa sin uppskattning så behöver man tänka sig in i hur den andra personen är som person och vad den då skulle uppskatta. Man slutar att utgå från sig själv och utgår från den andra personens önskemål helt enkelt.
 
Om man har en tillräckligt bra vardag tillsammans så behövs inte så mkt extra. Då har ju de flesta dagar någon form av guldkant.
Jag håller med dig.
Ens partners sällskap är ju det enda som behövs egentligen.
Men man kanske ändå vill sätta guldkant genom att göra nåt man normalt inte gör annars och som båda gillar. Dvs, skapa nya upplevelser tillsammans och kanske inte varje kväll sitta i mjukisbyxor framför tvn.
 
Det var inte riktigt min poäng jag tror givetvis inte att du tvingade henne. Utan att om man ska ge någon en fin upplevelse, present eller vad man nu vill kalla det, att helt enkelt visa sin uppskattning så behöver man tänka sig in i hur den andra personen är som person och vad den då skulle uppskatta. Man slutar att utgå från sig själv och utgår från den andra personens önskemål helt enkelt.
Naturligtvis, men restaurang var endast ett exempel jag tog.
Det kan vara en skogsprommenad eller ett träningspass likagärna...
 
@FrauleinLeo hos oss lagar sambon i stort all mat och framförallt när vi har gäster.. Han lagar så otroligt god mat och tycker dessutom det är jättekul. Jag gillar inte alls att laga mat, ser det som ngt man måste göra för att fylla på förrådet. Så här blir det naturligt att om han gjort en trerätters och jag o barnen dukat o gjort salladen så är det jag som plockar undan.. Har inget med kön att göra alls utan det är för att det ska bli lite rättvist.. Känns inte schysst att han lagar all mat och dessutom ska duka av. Ställa fram och servera gör vi tillsammans.. Jo jag kokar kaffet, lätt och jag gör bäst kaffe :D Om maten inte är helt klar så dricker vi ngt gott tillsammans i köket allihop. Men nu går vi OT igen ;)

Ja, visst, jag vet inte riktigt vad tanken med inlägget är men nu menade jag ju större sociala sammankomster, inte vad som händer i ditt hem. Att det inte sker hemma hos dig betyder ju inte att det inte förekommer och dessutom, vill jag påstå, är relativt vanligt.
 
Ja, visst, jag vet inte riktigt vad tanken med inlägget är men nu menade jag ju större sociala sammankomster, inte vad som händer i ditt hem. Att det inte sker hemma hos dig betyder ju inte att det inte förekommer och dessutom, vill jag påstå, är relativt vanligt.
eftersom du pratade om bjudning och värdinna så antog jag att det var en middagsbjudning. Ja vi har sk middagsbjudningar i vårt hem. Om det större är än så finns personal.
 
eftersom du pratade om bjudning och värdinna så antog jag att det var en middagsbjudning. Ja vi har sk middagsbjudningar i vårt hem. Om det större är än så finns personal.

Så därför existerar inte det fenomen jag beskriver, för så ser det inte ut hemma hos er?
 
Om man har en tillräckligt bra vardag tillsammans så behövs inte så mkt extra. Då har ju de flesta dagar någon form av guldkant.
Ja verkligen. Dessutom orsakar det ännu mer stress, att klura på vad ens partner ska för att uppskattas. i mitt eget förhållande räcker det med normalhyfs , typ att koka kaffe till oss båda osv. Nåt annat varken vill eller orkar jag med.
 
Du skrev i jag form därför gjorde jag det också. Man kan vända på det, bara för att det hänt hos dig betyder det väl inte att det händer överallt?

Men jag tog mig som ett exempel för att beskriva ett fenomen som är starkt kopplat till könsroller. Det är alltså inte bara något som förekommer i mina kretsar.
 
Jo, men restaurang var endast ett exempel.
Tog det för att det nåt som de flesta gillar, om än inte alla.
Alla är nog ense om att det är trevligt att göra sånt man inte gör dagligen, då och då. Så det kan du sluta tjata om.

Problemen här gällde ju att "bjuda ut" som kompensation för att man är en kass partner eller för att relationen är kass.

Och att du så klart drar till med ett mainstreamexempel som "de flesta" gillar.
 
Det är väl klart att det ämne man är intresserad av är okej att prata om även om det råkar vara barn.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå att just barn är så otroligt värdeladdat att prata om.

Det var inte min poäng. Min poäng var det typiska könsuppdelandet som kan ske vid sociala sammankomster och vilka ämnen som behandlas av vilken könsgrupp. Barn som ämne var ett exempel, och det är framför allt kvinnor som står för det "pratet", i större utsträckning än män. Det handlar inte om att det skulle vara "värdeladdat".

Personligen tycker jag att det är ett sorgligt fenomen. Kvinnor blir mammor och inte mycket mer, medan männens identitet i princip förblir oförändrad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 602
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp