Bukefalos 28 år!

Män som förväntas fria

Kanske inte, men framförallt ser jag inte vad i det där som skulle vara romantiskt. Då är jag mer inne på samma spår som övriga här i tråden. OM jag hade haft en partner hade jag tex blivit mer glad åt en färdig kopp te efter en kall promenad med hundarna än om personen köpt rosor.

En gång har en partner köpt blommor åt mig. Det var personens sätt att försöka be om ursäkt efter ett gräl. Jag fotograferade blommorna och slängde dem sedan, och undrade varför jag var ihop med någon som var korkad nog att försöka köpa mig glad istället för att prata ordentligt och försöka se till att samma dåliga situation inte hände igen.

Jag förstår vad du menar.
Men att ge en färdig kopp Te efter en promenad är ju inget som bryter mot vardagen. Det är ju sånt man bara gör för någon man tycker om...
 

Så då du skulle inte uppskatta att din kille stängde ner hela "Time Square" för att fria till dig? ;):D.
Är det inte lite romantiskt ? :angel:

Hade min man friat så till mig hade jag fått panik!! Jag avskyr tjohej och vill ha våra speciella stunder privata. Därav så gifte vi oss i smyg på rådhuset. "Frieriet" bestod av att vi pratade om olika praktiska alternativ runt det juridiska och vi tyckte äktenskap då var rätt trevligt och praktiskt.
 
Min samboende brukade ibland, om vädret var riktigt skit och hon varit hemma medan hon visste att jag jobbat typ tio timmar utomhus laga en riktigt mustig gryta sådär precis i tid så att jag öppnade dörren till matoset när jag kom hem. Det var tamefan guld! :heart Så mycket mer värt än alla blommor och restaurangmiddagar i världen!
Verkligen ingenting fint, flott och flådigt med tända ljus utan bara att sleva i sig med ridbyxorna på medan tårna tinade.
Blommor köper jag helst till mg själv.

Jag tror att man idag ska vara försiktig med vad som i film och för femtio år sedan räknades som "romantiska"gester - det är betydligt viktigare att man visar att man är inkännande och medveten om sin partner än att man slår på stort med rosor och choklad eller avsugningar eller vad annat stereotypiskt som man läst om eller sett på TV.

När jag tänker efter känner jag nog inte ett enda par som har en frierihistoria faktiskt. De är rätt typiskt svenska allihopa och har kommit överens.
jag måste börja fråga Skottarna! (de få jag känner som är gifta. De flesta lever som sambos. )
 
Min sambo vill vara den som friar och ger mig en ring. Han är lite gammeldags och tycker att det är mannens jobb.
Jag tycker vi kan köpa ringar och ta på oss dom bara, som en förlovning. Men vill han göra det mer speciellt kan han väl få göra det. Han vet i alla fall vad jag inte accepterar så det är bra :)

Jag hade blivit jätteglad om han spontanköpt en ros till mig. Jag fattar inte varför så många ser det som att det måste finnas en baktanke med det?
Vi överraskar varandra lite då och då med allt ifrån att huset är städat eller disken diskad när den andre kommer hem, köpa en ros eller en lott kanske eller frukost på sängen eller vad som helst. Ibland kostar det pengar och ibland inte. Har aldrig sett det som ett problem :)
 
Kanske inte, men framförallt ser jag inte vad i det där som skulle vara romantiskt. Då är jag mer inne på samma spår som övriga här i tråden. OM jag hade haft en partner hade jag tex blivit mer glad åt en färdig kopp te efter en kall promenad med hundarna än om personen köpt rosor.

En gång har en partner köpt blommor åt mig. Det var personens sätt att försöka be om ursäkt efter ett gräl. Jag fotograferade blommorna och slängde dem sedan, och undrade varför jag var ihop med någon som var korkad nog att försöka köpa mig glad istället för att prata ordentligt och försöka se till att samma dåliga situation inte hände igen.

Jag förstår dig.

Blommor i all ära men de ska ges utan ursäkter eller förlåt i tankarna.

Jag är sådär snålpraktisk så jag tycker snittblommor är bortkastade pengar för de vissnar så snabbt. Uppskattar en krukväxt mer. Eller ännu bättre, något att plantera i trädgården :up:
 
Jasså, du är inte så romantiskt lagd ?
Jag har fått en ros en gång i mitt liv av ett ex. Det var uppskattat :).

Jag kan absolut vara romantisk och uppskatta det från sambon. Men för mig är det inte romantisk med tex stänga ner Times square eller blanda in en massa annat folk.
Att göra ngt romantiskt vore att göra ngt som betyder mycket för mig. Valt just för att det är saker man förstått är viktigt för just mig.
 
Jag tänker mig att de som sitter och ”väntar” på att bli friade till, eller ställer ultimatum som ; friar du inte så är det slut. Lever i ganska kärlekstorftiga relationer där mannen kanske har en mer undvikande känslomässig uttrycksstil eller helt enkelt inte är lika engagerad i relationen. Kanske inte har samma starka känslor osv. Då tror jag att som partner till denne kan det kännas frustrerande och som att man behöver ta relationen till ”the next level” för att få den bekräftelse en trängtar efter? Det ultimata beviset på att inte vara totalt förgänglig?

Har två väninnor som befunnit sig i liknande situation och båda gångerna har relationen brutits i början av bröllopsplanerna när kvinnan tröttnar på uteblivande engagemang och inser att relationen inte blir bättre eller mer kärleksfylld pga förlovning eller som i andra fallet, mannens insikt om att han inte var lika intresserad av ett samliv som kvinnan.
Så absolut vill hålla med den personen som skrev att dessa kvinnor ofta är osäkra. Om de sen är osäkra i sig själva eller osäkra i relationen kan säkert skifta efter person och par.
Men jag har iaf upplevelsen av att kvinnor som ställer det kravet liksom står och väger i ett gränsland där de inte får ut vad de vill ha ut en relation och griper efter halmstrån för bekräftelse.
Som att mannen plötsligt inser att ojdå det krävs lite av en relation för att den ska funka och att vara sambo innebär inte enbart att man har någon som tar hand om hus och hem och ens sexuella behov.
 
Jag kan absolut vara romantisk och uppskatta det från sambon. Men för mig är det inte romantisk med tex stänga ner Times square eller blanda in en massa annat folk.
Att göra ngt romantiskt vore att göra ngt som betyder mycket för mig. Valt just för att det är saker man förstått är viktigt för just mig.
Näe, såklart.
Men för honom fungerade det ju. Dom är fortfarande gifta vad jag förstår :) .
Antar då att han visste vad hon skulle uppskatta...
https://www.dailymail.co.uk/femail/...imes-Square-romantic-proposal-girlfriend.html
https://pagesix.com/2018/09/20/ryan-serhant-and-emilia-bechrakis-are-expecting-a-baby/
 
Näe, såklart.
Men för honom fungerade det ju. Dom är fortfarande gifta vad jag förstår :) .
Antar då att han visste vad hon skulle uppskatta...
https://www.dailymail.co.uk/femail/...imes-Square-romantic-proposal-girlfriend.html
https://pagesix.com/2018/09/20/ryan-serhant-and-emilia-bechrakis-are-expecting-a-baby/

Det är ju också fullt möjligt att hon kände sig pressad att säga ja på grund av det stora pådraget - att de hade ett enormt gräl om saken efteråt men att de ändå bestämde sig för att de ville vara tillsammans. Jag menar, amerikansk sensationsjournalistik speglar väl knappast verkligheten. :)
 
Ja! Alltså jag menade enbart ett frieri i sig. Att en part i relationen exempelvis har köpt ringar och en flaska champagne och sedan frågar om partnern vill gifta sig. Har man pratat om sin framtid ihop och delat med sig om sina tankar om äktenskap mm. innan denna händelse så ser jag inte problematiken i att en part tar initiativet att få fart på planerna. Eller hur man nu ska se det. Skulle någon fria till mig utan att ens veta hur jag ställer mig till äktenskap så skulle jag se det som högst problematiskt, och ja, givetvis problematiskt om han hade könsstereotypa åsikter.

Jag minns att jag skrev i tråden om förlovningar att jag inte skulle anse att det vore en dödssynd om min sambo var den som ville fria. Men ju mer jag tänkt på det så har jag insett att jag visst skulle tycka att det vore högst problematiskt. Så jag frågade honom idag, och han sa att han också tyckte att det är en väldigt märklig norm. Puh! Inte för att jag trodde något annat, men ändå.
Okej. Jag hade inte uppskattat någon form av överraskningsfrieri även om man har pratat innan. Hade min partner köpt ringar utan mig hade jag tyckt att det var jättekonstigt.
Men självklart kan båda ställa frågan. Det är hur det görs som är viktigt.
 
Nej, men det kan säkert stärka den. Men då måste den finnas där från början också...
Efter 15 år tillsammans så är det mest romantiska min sambo kan göra ex att hjälpa mig att stolpa en hage, eller bygga en ny boxdörr.. Då gör han något för att hjälpa och underlätta för mig.. Jag är sliten i axlar,handleder och armbågar så det är så skönt att slippa stå med storsläggan.. Det är en handling sprungen ur kärlek och omtanke som dessutom kräver tid och engagemang.. :) Föredrar det före en choklad och blom-perosn alla dar i veckan :) Men visst är det roligt att ngn gång ibland både ge och få ngn liten blomma eller ja få eller göra ngt som man vet att partnern uppskattar.. Jag ordnade en golfdag åt gubben lite spontant en dag för det är ngt han tycker är roligt men har svårt att hinna med då han jobbar så mkt..
 
Jag är 43 år och har aldrig varit med om att bli uppdelad efter kön vid ngn sammankomst mer än idrotten i högstadiet. I vilka sammanhang har det hänt dig? Har det varit utomlands då?

"Blivit uppdelad"? Nej, jag pratar om sociala sammankomster där männen samlas vid grillen medan kvinnorna står i köket och ordnar resten. Till exempel.
 
"Blivit uppdelad"? Nej, jag pratar om sociala sammankomster där männen samlas vid grillen medan kvinnorna står i köket och ordnar resten. Till exempel.
Jaha, nej det är inte kul. Händer mkt sällan numer.. Mer vanligt när man var yngre och grabbgänget träffades med sina respektive. Men är det hästfolk så fungerar det ypperligt för då kan vi prata häst :D
 
Jag gillar både romantik (till viss grad) och vardagliga kärlekshandlingar. Men det viktigaste är väl att man gör saker som man vet att partnern uppskattar, för att man känner varandra, och inte massa klyschor för att det har man sett på film. Jag älskar snittblommor, men hade blivit ytterst förvånad om sambon kom hem med en ask choklad. Jag är inte särskilt förtjust i choklad.
 
Bara läst tre sidor. Jag skulle vilja bli friad till, det känns som en upplevelse jag vill uppleva.

Dock inte något storslaget inför typ hundratals personer. Men en solnedgång på bryggan med ett glas bubbel?

Sambon vill aldrig gifta sig, jag vill. Så jag skulle aldrig fråga, han skulle säkert säga nej. :rofl: så det är upp till han om det blir av.
 
Jag kan uppskatta att få blommor men då vill jag ha de jag tycker om och inte några rosor för jag tycker rosor är en sån kliché och brist på fantasi, ger man mig rosor har man inte brytt sig om vad jag gillar. Jag gav ex blommor en födelsedag, en bukett jag förbeställt ett par veckor innan han fyllde 40. Det var inte uppskattat. :meh:
 
Jag tror jag vill gifta mig någon gång dock vet jag att sambon inte vill gifta sig så hos mig skulle det vara sambon som friar, just eftersom han är den som inte vill. För mig är det inte avgörande.

Vare sig jag eller sambon är romantiskt lagda (tyvärr) men vi gör mycket för den andre ändå utan att reflektera över det. Fixar mat, hjälps åt små enkla saker.

Min mor och hennes man är mycket mer romantiska vilket jag tycker är gulligt. Händer titt som tätt att hon får en stor bukett snittblommor, gärna tulpaner då det är hennes favorit, ett smycke eller någon annan liten present. Att ge/få spontant tycker jag är fint men att göra det som en försoningsgrej eller förlåt är bara fel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 157
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp